Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Notera att det redan med medium cage nästan är lite väl lite marginal till pinnar, stubbar och stenar. Men när min MTB byter till 11sp blir det en Zee FR bakväxel "över" som förmodligen då hamnar på barnens cyklar i någon slags trickle down effect

Har du fått Zee bv att funka med 11 växlar? Har visserligen inte undersökt om nån försökt. Säg gärna till om du lyckas med det. Jag har fått Zee att funka på en 11 växlad kassett där jag tog bort ett kugghjul för att göra den 10-växlad, men har ej testat med 11 växlar, kanske för att jag inte har nåt 11-v reglage.
Vill gärna veta om det funkar.

Barncyklar samlingstråd
min äldstas senaste tillskott. Gränsfall - har enligt tabellen 2 cm för kort grenmått. Fick plocka bort droppern och sänka sadeln maximalt. Vi testade en runda igår och det gick mkt bra. Är väldigt nöjd

Bilagor

• IMG_1638.JPG
    IMG_1638.JPG
    293.4 KB · Besök: 93
Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
NLC sa:
Notera att det redan med medium cage nästan är lite väl lite marginal till pinnar, stubbar och stenar. Men när min MTB byter till 11sp blir det en Zee FR bakväxel "över" som förmodligen då hamnar på barnens cyklar i någon slags trickle down effect

Har du fått Zee bv att funka med 11 växlar? Har visserligen inte undersökt om nån försökt. Säg gärna till om du lyckas med det. Jag har fått Zee att funka på en 11 växlad kassett där jag tog bort ett kugghjul för att göra den 10-växlad, men har ej testat med 11 växlar, kanske för att jag inte har nåt 11-v reglage.
Vill gärna veta om det funkar.

Kanske var lite otydlig. Jag har idag en 10sp short cage Zee på min XC MTB (och en 10sp XT medium cage grabbens 24"). Om/när jag uppgraderar till 11sp på min hoj blir det förmodligen trickle down i förrådet =)

Barncyklar samlingstråd
Dottern har en MX Team 20 och den kan verkligen rekommenderas. Plus för skivbromsfästen både på ram och den stela gaffeln.

Nu är det dock inte mycket annat än ramen och sadel/sadelstolpe kvar som är original... :)

Bilagor

• 20170826_192743.jpg
    20170826_192743.jpg
    517.2 KB · Besök: 120
Barncyklar samlingstråd
Vart är bra att börja cykla med 10åring (Hellas)? Finns det några spår som är enklare så det får fäste? Vi tävlar mot ett hästintresse så ni hajar uppförsbacken ?

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Jag skulle rekommendera Lida; röda eller gröna spåret. Det längsta ( kommer inte ihåg vilket det är) har varit sjukt uppskattat av min 8-åring iaf. Bra flow.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Mini_me sa:
busawreck sa:
Jag skulle rekommendera Lida; röda eller gröna spåret. Det längsta ( kommer inte ihåg vilket det är) har varit sjukt uppskattat av min 8-åring iaf. Bra flow.

Okey! Det låter som en bra idé ?

Fortsätter på samma tema, men letar kanske efter något ännu enklare. Finns det något kort spår, helst i Nackatrakten (men jag kan köra en bra bit för rätt förutsättningar) där en femåring på vanlig oväxlad och odämpad cykel skulle kunna få känna på det roliga att cykla i skogen? I Hellas har jag inte hittat ens något kort som skulle passa speciellt bra...

Barncyklar samlingstråd
Peth sa:
NLC sa:
Peth sa:
NLC sa:
Peth sa:
NLC sa:
Kan kontrollmäta (nästan) 5-åringen hemma som sedan i somras kör en Hoy Bonaly 20" i skogen.

Har du haft möjlighet att göra en mätning? Det skulle verkligen uppskattas.

Mea culpa, men har inte glömt bort!
:tummenupp:

96 cm lång, ca 43 cm innersöm

Tusen tack!

Vet inte hur jag mätte men nu i morse var han 109 cm lång, dock samma innermått på benet.

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Peth sa:
NLC sa:
Peth sa:
NLC sa:
Peth sa:
NLC sa:
Kan kontrollmäta (nästan) 5-åringen hemma som sedan i somras kör en Hoy Bonaly 20" i skogen.

Tusen tack!

Vet inte hur jag mätte men nu i morse var han 109 cm lång, dock samma innermått på benet.

De växer fort i den åldern... ;-)

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Peth sa:
NLC sa:
Peth sa:
NLC sa:
Peth sa:
NLC sa:

Tusen tack!

Super! Då blir det inte fel med en 20".

Barncyklar samlingstråd
Lite skärmtips då vissa även använder sina mtbs till skola mm. Det har ju kommit flera barncyklar med plusdäck. Många vanliga skärmar funkar inte då. Har efter ha scannat marknaden på hållbart, bra täckning mm köpt Mudhuggers till barnens Specialized riprock 20 och 24. Det blev skitbra!

Barncyklar samlingstråd
Funderar vidare på cykel till min 6 1/2-årige son. Han har bara en "skräpcykel" nu, men jag tänkte han skulle få en fin och lätt cykel i julklapp eftersom han älskar att cykla i skogen. Har varit inställd på att det ska vara en 20-tummare, men undrar nu om det redan börjar bli läge för 24? Han är nämligen ganska lång, 128 cm och 56 i benlängd. Grejen är att geometrin och därmed storlekstabellerna mellan olika märken skiljer sig åt. Islabike rekommenderar 24 från 57 cm benlängd, dvs något han mycket väl kan uppnå till våren. Frog däremot ligger han betydligt under måtten för 24. Förutom det uppenbara - finns det andra tankar kring hjulstorleken? Jag vill förstås inte att cykeln ska vara jättesvår att hantera, men inte heller att han får en cykel som han växer ur på bara något år.

128
56

Barncyklar samlingstråd
Min son är 129/57 och han fick sin första "riktiga" cykel i förrgår. Det blev en 24 plus. Jag är långt ifrån någon expert på området, men en 20" låter väldigt litet. Jag är helt enkelt för snål för att köpa en cykel som han växer ur på ett halvår, då får den hellre vara lite stor i början.

Barncyklar samlingstråd
barn ska ju växa ur sin cykel inte i.

min grabb har en Isla 24" nu, är 136. köpte den till han juli 2016. och snart klickar jag hem en från Isla för 4e ggr.

med det sagt. köp en 24" kommer bli hur bra som hellst. men ha ingen övertro att han har den mer än två år...

Barncyklar samlingstråd
Tasse74 sa:

min grabb har en Isla 24" nu, är 136. köpte den till han juli 2016. och snart klickar jag hem en från Isla för 4e ggr.

med det sagt. köp en 24" kommer bli hur bra som hellst. men ha ingen övertro att han har den mer än två år...

Nä det må så vara, men hellre två år med den cykeln än ett år med en nästan för liten cykel.

Barncyklar samlingstråd
Flanker sa:
Tasse74 sa:

Nä det må så vara, men hellre två år med den cykeln än ett år med en nästan för liten cykel.

Håller helt med Tasse74 här. Vad hade du själv velat ha, en cykel som är lite för liten eller lite för stor? Vilken kommer bli mest svårhanterlig? Har sett många barn köra för små cyklar utan större problem, några Isla 16 som kördes läääänge utan allt för stora problem, men tyvärr också sett många barn på för stora hojjar, det är däremot större problem.

Låt inte snålheten bedra visheten, det går effektivt att döda all cykelglädje med en för stor ram. Hjulstorlek i all ära, men det är ramen som avgör, därav att alla tillverkare har olika rekommendation. (Tex Brompton på 16" verkar ju fungera kanon till vuxna).

Många glada fäder som glatt konstaterat att "ungen når ju ner till pedalerna om man kör sadeln i botten" skulle aldrig själva sätta sig på en ram så stor att de var tvungna att bottna sadelstolpen. Sen undrar de varför deras avkomma inte vill med ut och cykla...

Barncyklar samlingstråd
min snart 7-åriga son har en Isla 20" och fick nyligen en 24" som är lite för stor (sadeln i lägsta läget) och tyngre. Vägrar cykla på den mindre sen han testade den nya. Räknar att han kommer att sitta på 24" i tre år. Lite för stor cykel funkar nog ok.

Barncyklar samlingstråd
Peth sa:
NLC sa:
Peth sa:
NLC sa:
Peth sa:
NLC sa:
Peth sa:
NLC sa:

Tusen tack!

Super! Då blir det inte fel med en 20".

En grön Frog 52 står ute i cykelskjulet och väntar på hjulafton.
IMG_4582.JPG

Barncyklar samlingstråd
Kom en Canyon AL 24 idag till dörren, nu står den och väntar tills tomten kommer.
Bättre priser just nu på Canyons barncyklar, till och med på nya CF 24.

Barncyklar samlingstråd
Någon som haft både Hoy bonaly 24 och Islabike Benin 24?. Eller i alla fall jämfört och klämt på dem mer än via internet? Blir någon av dem nu när sonen växt ur islabike Benin 20 small. Tycker Hoy ser fin ut och lite mer Mtb än islabike men islabike är för mig ett säkert köp då jag vet exakt vad jag får. Får för mig att hjulen på Hoy är lite tyngre med 32 ekrar, känns overkill. Tunga hjul kan ju förstöra en hur bra cykel som helst.

Barncyklar samlingstråd
Jag har köpt Hoy bonaly 24" till min dotter för ett par år sedan och nu har hon vuxit ur den så nästa dotter har fått ärva den.
Det är en riktigt prisvärd cykel som jag verkligen kan rekommendera. Båda barnen använder den som träningsredskap vid cykelklubbens MTB-träningar.

Barncyklar samlingstråd
Hej,
Letar efter en 26 tums cykel till dottern. Den ska helst vara så lätt som möjligt. sitter och väljer mellan en Islabikes Creig 26 som är den lättaste, men dyraste av mina val. Andra val jag har är Trek Superfly 26, den väger enligt spec 12,6 kg, medan Islan väger 11,3.

Treken kostar cirka 2000 kr med rabatt. Är det värt mer än 2k mer för att få ner vikten på cykeln. Annars finns även en Ghost Lanao med typiska 3 delade och sämre bromsar mm men kostar under 5000. väger 12,8.

Barncyklar samlingstråd
Bulldog76 sa:
Hej,
Letar efter en 26 tums cykel till dottern. Den ska helst vara så lätt som möjligt. sitter och väljer mellan en Islabikes Creig 26 som är den lättaste, men dyraste av mina val. Andra val jag har är Trek Superfly 26, den väger enligt spec 12,6 kg, medan Islan väger 11,3.

Om du inte har någon gammal lätt 26" som du kan plocka delar av ta islan. Du skriver att du vill ha en så lätt som möjligt.

Barncyklar samlingstråd
Bulldog76 sa:
Hej,

Treken kostar cirka 2000 kr med rabatt. Är det värt mer än 2k mer för att få ner vikten på cykeln. Annars finns även en Ghost Lanao med typiska 3 delade och sämre bromsar mm men kostar under 5000. väger 12,8.

Sitter rätt tunga däck och slangar på Treken, vet inte riktigt vad det sitter på Islan. Men ett ställe där man lätt skalar av ett halvt kilo på Treken. NX kassetten är inte heller den lättaste, snarare tvärtom, så ett byte där skalar av ett hekto rätt billigt ex. genom byte till en SLX kassett.

Bra 26" hjul finns det rätt gott om på köp och sälj, så där kan man riktigt fynda och skala av rejält med vikt, original hjulen är inte lätta precis.

Bilagor

• Trek Superfly.jpg
    Trek Superfly.jpg
    402.2 KB · Besök: 117
Barncyklar samlingstråd
Har inga delar från 26 som jag kan plocka i nuläget. Visst man kan säga så lätt som möjligt, men inte till vilket pris som helst.

Har inte hunnit läsa in mig på just SRAMS NX vs GX, vilket som är bäst/lättast.
Islan har GX men bara 10 delat 11-36 med 32 t fram, Treken har 11 delat med 11-42 känns på specen som att Islan har för tung utväxling

Dämparen kan jag inte uttala mig om, ser ut som Treks är luftgaffel, medan Isla en fjäder, dock så stod det på den att den är framtagen för barn dvs lätta cyklister så att dämpningen gör skillnad. Är Treks dämpare bra att den gör "nytta" för barn? Har för mig att Islan har remote Lockout.

Går det att göra Treken Tubeless? Visst kan man snabbt köpa ett par lättviktsdäck och bli av med slang osv.
Dilemmat är att man vill inte ha för tungt för att hon inte ska tappa intresset. dagens cykel en24 ghost väger ungefär 11,4-11,5 minns inte exakt vad.
Nån som vet om Treks viktangivelse på 12,65 är med eller utan pedaler? Islans11,3 är med.
Hjul på Islan är deras egna grejor, men någon recensions a att de var ganska lättrullade.

Barncyklar samlingstråd
GX är väl snäppet över NX, tycker dock att NX verkar helt ok, förutom kassetten som väger över 500gr.

Vet faktiskt inte om original hjulen går att göra tubeless, bytte ut dem ganska så omgående, men verkar som om de går att köra tubeless. Slangbyte kostar 200kr och sparar säkert 200gr på treken. Däcken byter man ju ut så småningom ändå.

Vet inte om vikten är med eller utan pedaler.

Gaffeln är en X-fusion RL 2 luftgaffel med lockout, dock ingen remote, och i och med att det är luft går de bra att ställa den efter barnets vikt. Tycker gaffeln fungerat riktigt bra hittills.

Tillbaka
Topp