Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
PatrikHA sa:Hakana sa:Utan dämpare börjar de på typ 10,8-10,9 kg enligt länken.
Sonen har en Orbea MX 24 Trail med RST luftgaffel - den väger typ 10,5-10,8 kg.
Tack, missade kolla denna länk, har tidigare kollat Orbeas sida och där står det bara gå till butik och känn.
Hur är Orbea annars?
Denna funkar, om du har ram som tar vanligt fyrkantslager (dvs vanligt gängat https://www.cykelgear.se/reservdelar/vevparti/barncyklar-vevparti/sr-suntour-xct-jr-t202-423222-tjjjj sa:Håller på med ett projekt åt min 10 åring, Ca 140 lång.
27,5 hjul och en barnanpassad aluram.
En sak jag har lite problem med är att hitta lämpligt vevparti. Ska vara 1x och nån variant av narrow-wide, men utbudet av kortare längder är inte särskilt stor. Vad har ni andra kört med? Ser att vissa kört med SRAM NX, men dessa verkar vara svåra att hitta i kortare längder för närvarande.
jjjj sa:Håller på med ett projekt åt min 10 åring, Ca 140 lång.
En sak jag har lite problem med är att hitta lämpligt vevparti. Ska vara 1x och nån variant av narrow-wide, men utbudet av kortare längder är inte särskilt stor. Vad har ni andra kört med? Ser att vissa kört med SRAM NX, men dessa verkar vara svåra att hitta i kortare längder för närvarande.
jjjj sa:Håller på med ett projekt åt min 10 åring, Ca 140 lång.
jjjj sa:Ja det är gängat vevlager.
Mycket bra pris på den. NW klinga på den borde ju funka.
Har du testat denna? Undrar vad det är för bcd på den...
Octagon sa:jjjj sa:Ja det är gängat vevlager.
Mycket bra pris på den. NW klinga på den borde ju funka.
Har du testat denna? Undrar vad det är för bcd på den...
Japp, testat. Här är min byggtråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/3095156/3110104 har tom vägt grejorna, inte världens lättaste men ok. Funkar fortfarande bra, blir kanske ett kit till snart till lillebror.
Den där 24 mm suntour I länken ovan såg också intressant ut, riktigt bra pris eftersom lager medföljer.
SalkinL sa:Ett NX vevparti med vevlager landar på ca 1200kr om jag inte minns fel så det borde vara billigare med Suntour vevarna även med moms och frakt om inte frakten är helt hutlös. Tycker Suntour vevarna är snyggare än NX, hade jag inte redan köpt vevar till Alicias cykel skulle det nog blivit dom istället för NX.
NLC sa:SalkinL sa:Ett NX vevparti med vevlager landar på ca 1200kr om jag inte minns fel så det borde vara billigare med Suntour vevarna även med moms och frakt om inte frakten är helt hutlös. Tycker Suntour vevarna är snyggare än NX, hade jag inte redan köpt vevar till Alicias cykel skulle det nog blivit dom istället för NX.
Fast de är ju hutlöst snygga IMHO
https://r2-bike.com/SRAM-NX-Crank-Black-1x11-GXP-32-Teeth-X-Sync-BCD-94
Tack. Har så pass stora barn att jag nog kan lura dem att göra några armhävningar ?kogoyo sa:Googla på engelska - större chans att hitta info. Har själv inte tänkt på riktlinjer, däremot har jag ändrat bredd på barnens styre när jag sett att styret varit för brett/smalt. 24" frogen hade för smalt och 20" scotten hade för brett, så jag bytte dom med varandra.
Lite svårt att förstå vad bilden ska illustrera eftersom man inte ser hur brett hon håller.kogoyo sa:Menar du så här? Yngsta dottern, 10 år på bilden.
Styrkan är inte allt, känslan är viktig oxå. Köp hellre ett för brett styre som du kan kapa av om du märker att det behövs.
Octagon sa:Lite svårt att förstå vad bilden ska illustrera eftersom man inte ser hur brett hon håller.
stefan. sa:Dags för ny cykel till snart-6-åringen.
Har tittat på Scott Contessa JR20 (med stel gaffel) samt en Frog 55.
Några tankar/erfarenheter om dem?
PatrikHA sa:Söker liten 27,5 till barn på 150 cm.
Vill ju ha en som inte väger bly, men samtidigt är intresset från barnet av och till, så känner inte för att lägga så mycket pengar.
Finns det något vettigt för max 5000 kr eller är det en omöjlig ekvation, (relativt) låg vikt och lågt pris?!
Kniven sa:Propain har snåla 11-27t bak. Låter i mina öron jobbigt.
cruxet sa:Min son kör på en propain dreckspatz och dämparen funkar fint även om rebounden kanske är lite för långsam, han väger ca 20 kg lite mindre i somras när han körde som mest.. I övrigt är det väl utväxlingen som är lite för hög på största drevet bak tycker jag. Men cykeln kan verkligen rekommenderas.
Eftersom du vill ha så flack gaffelvinkel antar jag att du vill ha en HT för lek och skoj. Tror det landar på ca 10.000 om det ska vara nytt och inte väga bly. (Islabike Creig 26 väger 11 kg och kostar 9500:-)PatrikHA sa:PatrikHA sa:Söker liten 27,5 till barn på 150 cm.
Vill ju ha en som inte väger bly, men samtidigt är intresset från barnet av och till, så känner inte för att lägga så mycket pengar.
Finns det något vettigt för max 5000 kr eller är det en omöjlig ekvation, (relativt) låg vikt och lågt pris?!
Citerar mig själv då mitt inlägg inte gav så mkt respons.
Så formulerar om mig.
Vad behöver man lägga för att få en vettig cykel till 10-åring på 150 cm? (tänker liten 27,5:a)
Jag har googlat runt en massa men blir inte mkt klokare.
Är tex själv helt insnöad på flack gaffelvinkel, funkar 68-70 för barn? (har själv 65-66 grader)
Jo tanken är nog liten vuxencykel, tips där?Octagon sa:Eftersom du vill ha så flack gaffelvinkel antar jag att du vill ha en HT för lek och skoj. Tror det landar på ca 10.000 om det ska vara nytt och inte väga bly. (Islabike Creig 26 väger 11 kg och kostar 9500:-)
Du kan köpa en vuxenhoj i XS och byta vevparti till 152 mm och styrstam till jättekort. Så gjorde jag. Korta ramar är för närvarande otrendigt, så det kanske går att fynda.
anderswallander sa:@cruxet Tack för input! Några fler frågor:
1. Har du kikat på att ändra utväxling? Verkar det vara ett standard 64 BCD drev fram? Ser att det finns 26T NW att köpa. Det finns ju också 12-30 Ultegra kassetter. Kanske att det skulle funka med en XT-kassett på 11-32? Då skulle man ju kunna få vettigare utväxling för stig.
2. Har du möjlighet att mäta Q-factor (alltså avståndet mellan utsidan av vevarmarna)?
3. Hur lång är sonen och vilket grenmått har han, och hur känns storleken för honom? (Min knatte är nu 112cm lång och har 46cm i grenmått)
Octagon sa:Eftersom du vill ha så flack gaffelvinkel antar jag att du vill ha en HT för lek och skoj. Tror det landar på ca 10.000 om det ska vara nytt och inte väga bly. (Islabike Creig 26 väger 11 kg och kostar 9500:-)PatrikHA sa:PatrikHA sa:Söker liten 27,5 till barn på 150 cm.
Citerar mig själv då mitt inlägg inte gav så mkt respons.
Så formulerar om mig.
Vad behöver man lägga för att få en vettig cykel till 10-åring på 150 cm? (tänker liten 27,5:a)
Jag har googlat runt en massa men blir inte mkt klokare.
Är tex själv helt insnöad på flack gaffelvinkel, funkar 68-70 för barn? (har själv 65-66 grader)
Du kan köpa en vuxenhoj i XS och byta vevparti till 152 mm och styrstam till jättekort. Så gjorde jag. Korta ramar är för närvarande otrendigt, så det kanske går att fynda.
kogoyo sa:Jättesvårt att hitta cykel med ram i xs begagnat, till vettigt pris. Jag letade i nåra månader innan jag hittade en, för 5000. Inte särskilt billig o inte bra specs heller. Hyfsat tung oxå, trots att nypris är ca 10 000 och den var bara ett år gammal när jag köpte den i somras. Men jag har lite överblivna grejor för att bygga om för att få den att passa bättre.
Håller med Octagon om vevparti på 152mm. Vevpartiet är oerhört viktigt i den åldern/längden. Visst kan dom cykla på vuxenhojar med 170mm vevparti, men ett anpassat vevparti gör underverk. Min dotter kan snitta 23 kmh hem från skolan: 7,8 km. Snabbaste km snittade hon strax över 30. Höjdskillnaden är +30 m, men totalt ca 80 höjdmeter uppför. Detta på en 24" mtb som passar henne bäst just nu.
Till PatrikHA: ett tips är att du köper en cykel med normal gaffelvinkel och skaffar en längre gaffel bara, så får du flackar vinkel, som du kan åtgärda enkelt om du vill ha skarpare vinkel senare.
Du har inte skrivit hur mycket barnet väger. Min dotter som är 145 cm o väger ca 43 (bara muskler) är precis på gränsen för 27,5 tummaren jag skaffade (nedre gränsen). Hon är byggd som och lika stark som en normal kille i hennes ålder (hon slår de flesta killarna i klassen i armbrytning) - det ger dig ett hum om vad du behöver/vill ha.
cruxet sa:anderswallander sa:@cruxet Tack för input! Några fler frågor:
1. Har du kikat på att ändra utväxling? Verkar det vara ett standard 64 BCD drev fram? Ser att det finns 26T NW att köpa. Det finns ju också 12-30 Ultegra kassetter. Kanske att det skulle funka med en XT-kassett på 11-32? Då skulle man ju kunna få vettigare utväxling för stig.
2. Har du möjlighet att mäta Q-factor (alltså avståndet mellan utsidan av vevarmarna)?
3. Hur lång är sonen och vilket grenmått har han, och hur känns storleken för honom? (Min knatte är nu 112cm lång och har 46cm i grenmått)
Jag får det till ca 155 mm, utväxlingen har inte varit ett reellt problem utan mer något som jag irriterat mig på, tättstegat känns lite bortkastat på en 6-åring. Han är ca 120 cm och nu passar cykeln bra, han fick den förra våren och då var den lite för stor (tyckte jag inte han), han var kanske 5 cm kortare då, grenmått vet jag inte men standover är låg.
PatrikHA sa:Jo tanken är nog liten vuxencykel, tips där?
Ang gaffelvinkel, det behöver ju inte vara så flackt, men det är det jag är van vid, kanske inte barn behöver det alls, tänkte mest bra att ha en cykel som inger förtroende, och inte så mkt känslan att fara över styret så fort det lutar utför
Octagon sa:PatrikHA sa:Jo tanken är nog liten vuxencykel, tips där?
Ang gaffelvinkel, det behöver ju inte vara så flackt, men det är det jag är van vid, kanske inte barn behöver det alls, tänkte mest bra att ha en cykel som inger förtroende, och inte så mkt känslan att fara över styret så fort det lutar utför
Commencal för 12.000:- och 13,5 kg (uff!)
https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-ht-junior-shiny-mango-2018-c2x23803077
Merida 5000:- och nästan 15 kg. Tillkommer vettigt vevparti.
https://www.bike-discount.de/en/buy/merida-matts-6.20-d-668596
Ju mer man tittar på nya små hojar desto mer prisvärd verkar Islabike. Eller begagnat och det är ju som sagt svårt att hitta och kräver oftast att man byter lite grejor för att få ner vikt och anpassa storlek.
Solaris sa:
PatrikHA sa:Octagon sa:PatrikHA sa:Jo tanken är nog liten vuxencykel, tips där?
https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-ht-junior-shiny-mango-2018-c2x23803077
Ju mer man tittar på nya små hojar desto mer prisvärd verkar Islabike. Eller begagnat och det är ju som sagt svårt att hitta och kräver oftast att man byter lite grejor för att få ner vikt och anpassa storlek.
Ja lätt ;-) är det inte, min fs som anses tung väger ju 14,5 kg, och då med en CCDB Air (kan nog inte kalla den billig dock...)
Ett alternativ är ju att bygga en, och då försöka köpa begagnade delar.
Hittade denna ramen, http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-ht-01-27-5-hardtail-frame/rp-prod130452
Lite tveksam om 15" funkar, men på sikt lär det ju göra så, ramen annars ser ju ok ut
Det springer ju lätt iväg, men specen blev ju på en helt annan nivå än vad som finns att köpa färdigakogoyo sa:PatrikHA sa:Octagon sa:PatrikHA sa:Jo tanken är nog liten vuxencykel, tips där?
Ja lätt ;-) är det inte, min fs som anses tung väger ju 14,5 kg, och då med en CCDB Air (kan nog inte kalla den billig dock...)
Ett alternativ är ju att bygga en, och då försöka köpa begagnade delar.
Hittade denna ramen, http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-ht-01-27-5-hardtail-frame/rp-prod130452
Lite tveksam om 15" funkar, men på sikt lär det ju göra så, ramen annars ser ju ok ut
Jag byggde om en av mina döttrars scott voltage 24". Det var total ombyggnation. Från 13 kg fick jag ner den till 9 kg med 2x10 växlar o hydrauliska bromsar fram o bak. Stel gaffel. Det var rätt kul, men besvärligt med smålösningarna som hela tiden uppstod. Mao, det går. Gick på ca 10 000 kr inkl beg cykel att bygga på, med grymmekomponenter såsom sram xo bv, sram double-tap flat bar reglage, stans no crest hjul, formula T1 bromsar, Schwalbe Rocket Ron-däck, allt annat i kolfiber.