Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
PatrikHA sa:
Det springer ju lätt iväg, men specen blev ju på en helt annan nivå än vad som finns att köpa färdiga

Jo. Ångrar lite hjulen då priset inte motsvarade önskad viktbesparing. Dom gick på nästan 4000 kr. Så för 6-7000 skulle jag fått en lika funktionell cykel som ändå skulle hamnat under 10 kg. Men det går att göra betydligt billigare: double-tap reglagen ville jag att hon skulle ha för att öka sin egna säkerhet och därmed självförtroendet på cykeln. Vanliga rapidfirereglage skulle kostat mindre än hälften. Kunde oxå bara byggt den 1x10, men jag tyckte att hon behövde fler växlar för att öka registret och därmed förenkla hennes framfart i svår terräng och uppförsbackar.

Barncyklar samlingstråd
Ber om ursäkt om denna fråga ställts hundra gånger förr, men ni vet... 48 sidor :)

Dottern har växt ur sin 20" Isla och nu är det dags för en ny hoj. Ska vara anpassad för transport på cykelvägar och kanske nån lite längre utflykt, ej MTB. Har nån provat den här varianten på Orbea?
https://www.bikester.se/orbea-mx-24-park-juniorcykel-groen-700694.html

Vikten uppges till runt 11 kg, vilket väl är rätt så acceptabelt.

Helst köper jag bara en ny Islabike. Det kan ju liksom inte bli fel, men hon är kanske inte så tänd på idén att få *ännu en* Islabike, stackars barn!

/Dag

Barncyklar samlingstråd
dag sa:
Ber om ursäkt om denna fråga ställts hundra gånger förr, men ni vet... 48 sidor :)

Dottern har växt ur sin 20" Isla och nu är det dags för en ny hoj. Ska vara anpassad för transport på cykelvägar och kanske nån lite längre utflykt, ej MTB. Har nån provat den här varianten på Orbea?

Helst köper jag bara en ny Islabike. Det kan ju liksom inte bli fel, men hon är kanske inte så tänd på idén att få *ännu en* Islabike, stackars barn!

/Dag

Woom 5 har min dotter cyklat många mil på.
https://woombikes.com/products/5?ls=en

Barncyklar samlingstråd
ceel sa:
dag sa:

/Dag

Woom 5 har min dotter cyklat många mil på.
https://woombikes.com/products/5?ls=en
Vi har en Woom 4 som dottern älskar och som storebror hade före henne. Kanoncykel!

Barncyklar samlingstråd
Jupp, gossen har en Woom4, så Woom5 har jag spanat in. Den gula är riktigt cool. Även en Frog har passerat garaget så deras grejor är också på listan. :)

Den här då...
http://www.scool.de/.cms/Kinderfahrrad_XXlite_elite_24_18-S/506-1-234

Ser också intressant ut, trots de tramsiga växlarna framtill. Men, namnet alltså. Hur kan de skjuta sig själva i foten så? S'Cool? Dottern skulle aldrig förlåta mig om jag handlade nåt sånt... Btw, deras "XXLite steel 21 S", utan "elite", väger nästan 15 kg. Man blir ju bara spyfärdig.

/Dag

Barncyklar samlingstråd
Vet inte om Apollo diskuterats innan men då får det bli en gång till :)

Jag letar 24-tummare till sonen som är 131 cm. Vill helst inte lägga med än 3000 kr men då blir det Biltema eller Jula vilket jag tycker går bort. Letat beggat ett tag men inte funnit något vettigt.
Idag besökte jag en Sportsonbutik och de hade utförsäljning av Apollo Muddy 24" 2017 för 3695 kr. Hydraliska skivbromsar och inte se billigaste växlarna. Vill man ha samma utrustning på en tex Scott så är det ju drygt 1000 kr till. Är det ett bra pris? Håller Apollo högre kvalitet än tex Occano på Stadium?

Barncyklar samlingstråd
dag sa:

/Dag
Lite sent kanske. Min dotter gick från 20” direkt till Islas lilla 26:a. Blev fantastiskt bra, både till skolan och med feta däck i skogen. Kolla in den!

Barncyklar samlingstråd
Tobyponken sa:

Jag letar 24-tummare till sonen som är 131 cm. Vill helst inte lägga med än 3000 kr men då blir det Biltema eller Jula vilket jag tycker går bort. Letat beggat ett tag men inte funnit något vettigt.
Idag besökte jag en Sportsonbutik och de hade utförsäljning av Apollo Muddy 24" 2017 för 3695 kr. Hydraliska skivbromsar och inte se billigaste växlarna. Vill man ha samma utrustning på en tex Scott så är det ju drygt 1000 kr till. Är det ett bra pris? Håller Apollo högre kvalitet än tex Occano på Stadium?

Råder dig att köpa en biltema (tror den heter x-dirt). Det är eg en Scott voltage, med biltema-logga. Kolla på ramen o specsen så upptäcker du det själv.

Barncyklar samlingstråd
Tobyponken sa:

https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/ramones-24-yellow-2017-c2x19924980

Barncyklar samlingstråd
24" stigdäck. Vad finns att välja på? Rocket Ron är lite väl smala och tunna för det jag tänkt mig och Maxxis Highroller DH 24/2.4 är ett downhilldäck. Nånting däremellan alltså.

Fat Albert Rear 24/2.4 kan funka, det väger typ 650 gram, ganska rejält men i rätt härad. Vad finns det mer?

Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:
24" stigdäck. Vad finns att välja på? Rocket Ron är lite väl smala och tunna för det jag tänkt mig och Maxxis Highroller DH 24/2.4 är ett downhilldäck. Nånting däremellan alltså.

Fat Albert Rear 24/2.4 kan funka, det väger typ 650 gram, ganska rejält men i rätt härad. Vad finns det mer?

Asså...sorry om ja sabbar din dröm, men 24" har inte särskilt stor variation. Särskilt om inte utövaren är ett amtörproffs o vill punga ut mä en ohygglig summa...utövaren kanske inte känner nån skillnad om hen inte vet bättre. Eftersom du ändå hittat olika varianter kanske du hittar bättre alt på egen hand. Rocket ron tillverkas inte längre men går o få tag i från eu-land. Kanske dubbdäck passar? Vet att på bil så e vinterdäck mycket bättre på löst grus än sommardäck, iaf. Har inte testat på barna så vet ej om d e skillnad på cykeldäcksgrepp. Däremot e d stor skillnad på däck på vinterväglag.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Octagon sa:

Asså...sorry om ja sabbar din dröm, men 24" har inte särskilt stor variation. Särskilt om inte utövaren är ett amtörproffs o vill punga ut mä en ohygglig summa...utövaren kanske inte känner nån skillnad om hen inte vet bättre. Eftersom du ändå hittat olika varianter kanske du hittar bättre alt på egen hand. Rocket ron tillverkas inte längre men går o få tag i från eu-land. Kanske dubbdäck passar? Vet att på bil så e vinterdäck mycket bättre på löst grus än sommardäck, iaf. Har inte testat på barna så vet ej om d e skillnad på cykeldäcksgrepp. Däremot e d stor skillnad på däck på vinterväglag.

Har du provat cykla med dubbdäck? Det är nog det bästa sättet att ta död på all eventuell cykellust ett barn kan tänkas besitta. Det är tuuuungt.

Kolla på Kendas utbud, brukar rätt ofta vara Kenda som sitter på barnhojar annars är det nog en god idé att försöka hugga ett par rocket rons ändå.

Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:

Hittade inga fler än de du nämner, tyckte fat albert var för dyra så beställde hem ett par rocket ron.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Octagon sa:

Men nu var det ju frågan om stigdäck och då är dubbdäck knappast att rekommendera sommartid. Om man är rädd om naturen alltså.

Barncyklar samlingstråd
Rocket Ron har lillgrabben på sin Islabike. Bra XC däck, men lite tunna till mitt projekt (som ännu så länge bara är i fantasistadiet).
Highroller DH sitter på stora grabbens Kona Stinky 24. Dom har fantastiskt bra grepp och sväljer sten och rötter väldigt bra "det känns som man flyter pappa" men det rullar och väger som ett ... downhilldäck. Funkar bara för liftburet.
Ska kolla Kenda, många av dom brukar vara lite svåra att få tag i bara.

Vinterdäck... Antar att det var ett skämt :)

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har tips på en barn mtb med bakdämp? Jag inser att grabben är förmodligen för lätt för att utnyttja full dämp, men jag är så sjukt nöjd med att han (och lillebrorsan) har ett Mtb intresse.

Grabben fyller 9 i år, och jag har vid något svagt tillfälle lovat en ny hoj i år. Och saken är den att han har snöat in på just full dämp... Vet ni några av de minde kända märkerna som ändå kan funka i kvalité, som man kanske kan få loss till en rimlig slant?

Vad är då en rimlig slant, då? Högst inviduellt, men låt oss sätta ett spann på typ 6-10k.
Väldigt tacksam för tips!

Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:
Rocket Ron har lillgrabben på sin Islabike. Bra XC däck, men lite tunna till mitt projekt (som ännu så länge bara är i fantasistadiet).
Highroller DH sitter på stora grabbens Kona Stinky 24. Dom har fantastiskt bra grepp och sväljer sten och rötter väldigt bra "det känns som man flyter pappa" men det rullar och väger som ett ... downhilldäck. Funkar bara för liftburet.
Ska kolla Kenda, många av dom brukar vara lite svåra att få tag i bara.

Vinterdäck... Antar att det var ett skämt :)

Vinterdäck var inget skämt. Tänk på't: m+s betyder mud and snow, dvs att dom e bra i lerig terräng. Odubbade vinterdäck på bilen e grymt mycket bättre på lera än sommardäck oavsett temp.
Oavsett så har jag upptäckt att biltemas terrängdäck (för små mtb) har samma mönster som Kenda Small Block (8). Vet ej om gummiblandningen e samma. Enda synbara skillnaden e att kenda-däckets mönster e lite djupare.
Hoppas d hjälper.

Barncyklar samlingstråd
Tallmmag sa:
Är det någon som har tips på en barn mtb med bakdämp? Jag inser att grabben är förmodligen för lätt för att utnyttja full dämp, men jag är så sjukt nöjd med att han (och lillebrorsan) har ett Mtb intresse.

Grabben fyller 9 i år, och jag har vid något svagt tillfälle lovat en ny hoj i år. Och saken är den att han har snöat in på just full dämp... Vet ni några av de minde kända märkerna som ändå kan funka i kvalité, som man kanske kan få loss till en rimlig slant?

Vad är då en rimlig slant, då? Högst inviduellt, men låt oss sätta ett spann på typ 6-10k.
Väldigt tacksam för tips!

Jag tror (obs tror) att det är svårt att hitta något vettigt i det prisspannet om inte du hittar en begagnad antingen juniorcykel eller FS i strl XS som du kan lyckas modifiera till mer barnanpassad.

Om du kan lyckas motivera för dig själv att öppna plånkan ytterligare (det finns massor av argument: det är 2 barn som skall använda den, andrahandsvärdet är bättre på en kvalitéhoj, etc) så finns det ju en del skoj att kika på:
https://www.propain-bikes.com/Yuma
https://www.transitionbikes.com/Bikes_Ripcord.cfm
https://www.commencal-store.co.uk/kids-c102x3044304

Lycka till!

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Vinterdäck var inget skämt. Tänk på't: m+s betyder mud and snow, dvs att dom e bra i lerig terräng. Odubbade vinterdäck på bilen e grymt mycket bättre på lera än sommardäck oavsett temp.
Oavsett så har jag upptäckt att biltemas terrängdäck (för små mtb) har samma mönster som Kenda Small Block (8). Vet ej om gummiblandningen e samma. Enda synbara skillnaden e att kenda-däckets mönster e lite djupare.
Hoppas d hjälper.
Jag vill inte vara dum eller elak och inte starta pajkastning i denna fina tråd, men jag måste ändå protestera så ingen råkar tro på det där. Cyklar du MTB i skogen själv? Har du testat med vinterdäck? Det är inte bra på nåt sätt.
Biltema... Mönster är bara en liten variabel i hur ett däck fungerar, bara för att nån kines gjuter av mönstret i ett bra däck blir det inte ett bra däck. Både gummiblandning och däckets styvhet har minst lika stor betydelse.
Och sälvklart funkar ett bil-vinterdäck bättre i lera än ett modernt slätt sommardäck, men jättemycket sämre är ett terrängdäck.

Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:
Jag vill inte vara dum eller elak och inte starta pajkastning i denna fina tråd, men jag måste ändå protestera så ingen råkar tro på det där. Cyklar du MTB i skogen själv? Har du testat med vinterdäck? Det är inte bra på nåt sätt.
Biltema... Mönster är bara en liten variabel i hur ett däck fungerar, bara för att nån kines gjuter av mönstret i ett bra däck blir det inte ett bra däck. Både gummiblandning och däckets styvhet har minst lika stor betydelse.
Och sälvklart funkar ett bil-vinterdäck bättre i lera än ett modernt slätt sommardäck, men jättemycket sämre är ett terrängdäck.

Jag tar inte illa upp. Det kallas för hjälp till självhjälp. Bara för att någon på ett forum säger "commencal är bäst" så behöver inte efterfrågaren springa iväg o köpa en commencal utan att själv fundera på det. Man ger olika alternativ, så får den som frågade själv fundera. Det är inte en slump att Biltemas barnhojjar är Scott Voltage och att deras däck är Kenda Small Block 8. För några år sen slog programmet Plus fast om bildelar att "pirat"-kopior på originaldelar var faktiskt samma originaldelar som bara fått serienumret bortslipat.
Nej, jag har inte testat cykelvinterdäck i skog för att vi har haft 30 cm snö från slutet på jan (när det började snöa här) fram tiss idag. Det är fortfarande bara ett tips pga att gummiblandningen på vinterbildäck är annorlunda än på sommardäcken och på bildäcken är det bättre med dubbfria vinterdäck i mjuk terräng än sommardäck.
Däremot har jag cyklat med barnen till skolan hela hösten. 7,8 km en väg. Skillnaden i tid på dubbdäck vs sommardäck har varit några min de sämsta dagarna. Men normala dagar går det lika snabbt som med sommardäck...hastighetsrekordet är satt med dubbdäck: 22 kmh i snitt - detta med en 6-åring på en 20" (även 8-åringen cyklar på en 20" än).

Med andra ord: man får ofta prova sig fram när ingen har ett bra svar. Det är inget fel i det. Jag har provat mig fram i många avseenden när det gäller friluftsliv med barn. Och man lär sig av att göra det. Ibland prickar man rätt, ibland fel. Det handlar om att lära sig av sina små misstag i avseendet. Ibland blir allt bra med en gång och då vet man att man inte e helt bakom flötet. Min näst yngste pojk har bestigit Kebnekaise, på egna ben hela vägen från Nikkaluokta, som tre-åring, med ryggsäck. Äldsta barnet var 7, oxå på egna ben från Nikka. Näst äldsta var 5 år. ALLA jag frågade på forumet (inte happyride) sa att det var omöjligt för så små att bestiga Kebne. Tji fick de! Yngsta var 1 år o hängde i sele.

Barncyklar samlingstråd
Problemet med vinterdäck på icke snö- eller istäckta stigar är i första hand den skada de orsakar. Ser fult ut med långa rispor på stenar och rötter och ger icke-cyklister anledning att bli förbannade (även om den reella skadan på naturen kanske är måttlig egentligen).
För min del upprörs jag mer av dubbdäck i skogen - för de kan knappast framföras utan visuell skada - än elcyklar i skogen som framförs med omdöme (men det tror jag är en annan evig diskussion).

Barncyklar samlingstråd
Grabben har blivit en fena på springcykel och jag tänkte ge honom en hoj med trampor när han fyller 3 i juni.

Är Frog 43 något att slå till på eller finns andra alternativ?

Barncyklar samlingstråd
Sååå vem har en liten 20" till men stora tjej (122cm, 6år) att sälja? Hennes 16" Isla funkar iofs men lillasyster (110cm, 4,5 år) behöver en vettig cykel nu när hon har lärt sig cykla på sin 12" skitcykel.

Inget med fotbroms men allt vettigt av intresse.

Barncyklar samlingstråd
Min son har idag en äldre Scott Voltage 24". Tung och sliten så en ny cykel ska inhandlas.
Står i valet och kvalet mellan dessa: https://www.canyon.com/sv/kids/grand-canyon-al-24.html eller https://alvangenscykel.se/butik/barncyklar/orbea-mx-24-trail-disc/
Sedan har Crescent denna 26" som ska passa 130 cm och uppåt enligt beskrivning: https://www.biketown.se/sv/articles/1.176.12624/crescent-crescent-team-jr-26-33cm-morkgra
Crescent är egentligen lite väl dyr men samtidigt större så den kanske han kan ha kvar längre.
Han är snart 7 år och 130cm lång.

Några åsikter eller förslag på andra cyklar?
Det blir mestadels stigcykling i skogen med cykelklubben samt lite hopp och annan teknikträning

Barncyklar samlingstråd
Trek Superfly 26 är fin, men ännu dyrare, funkar från samma längd som Crescenten. Har kört med den med min son ett år nu sen han var 7. Han är dock stor för sin ålder.

FullSizeRender.jpg

Har man storleken som krävs tycker jag att det är vettigt att satsa på 26" med bra geometri, tänk 29" tummare för barn.

Om du trots all är ute efter en fin 24" så har jag en Cube 24" till salu: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/cube-kid-240-sl-bike-2015/rp-prod128112

Barncyklar samlingstråd
jjjj sa:
Trek Superfly 26 är fin, men ännu dyrare, funkar från samma längd som Crescenten. Har kört med den med min son ett år nu sen han var 7. Han är dock stor för sin ålder.

Har man storleken som krävs tycker jag att det är vettigt att satsa på 26" med bra geometri, tänk 29" tummare för barn.

Om du trots all är ute efter en fin 24" så har jag en Cube 24" till salu: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/cube-kid-240-sl-bike-2015/rp-prod128112

Shit, Ville! (gammalt forumskämt)

Barncyklar samlingstråd
jjjj sa:

Pm skickat

Barncyklar samlingstråd
Jag har tänkt att äldsta grabben (fyller 5år om en månad) ska få sig en mountainbike. Han är en duktig cyklist redan och han avundas mig varje gång jag drar iväg på lin cykel...
Därför tänker jag att han ska få en framdämpad variant (dämpare mest för att han skulle älska den grejen) för 2000-3000kr.
Scott Scale JR 20 är en variant jag sneglat på, en annan är denna
Ghost: https://m.bikester.se/ghost-kato-20-al-20-juniorcykel-barn-roed-705956.html

Scott: https://www.xxl.se/scott-scale-team...gclsrc=aw.ds&dclid=CInHl--IpdoCFQvXmgodfNUGPw

Han är ganska precis över 115cm lång och borde fixa en 20”. Men detta ska självklart testas.

Någon med erfarenhet av dessa cyklar? Om man jämför de två vem vinner? Jag tänker att cykeln ska hålla för lillebror att ta över om några år med..

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Dan_the_man sa:
Jag har tänkt att äldsta grabben (fyller 5år om en månad) ska få sig en mountainbike. Han är en duktig cyklist redan och han avundas mig varje gång jag drar iväg på lin cykel...
Därför tänker jag att han ska få en framdämpad variant (dämpare mest för att han skulle älska den grejen) för 2000-3000kr.
Ghost: https://m.bikester.se/ghost-kato-20-al-20-juniorcykel-barn-roed-705956.html

Scott: https://www.xxl.se/scott-scale-team...gclsrc=aw.ds&dclid=CInHl--IpdoCFQvXmgodfNUGPw

Han är ganska precis över 115cm lång och borde fixa en 20”. Men detta ska självklart testas.

Någon med erfarenhet av dessa cyklar? Om man jämför de två vem vinner? Jag tänker att cykeln ska hålla för lillebror att ta över om några år med..

Ghosten är 1kg lättare på pappret.
Jag valde trots vikten Specialized riprock till mina barn. 2.8 tums däcken gör sån skillnad i skogen!

Barncyklar samlingstråd
Dan_the_man sa:

Scotten e skräp. Biltemas är samma hoj, fast biltema använder samma ram som scott Voltage, för mindre pengar.
Ghosten är bättre: bredare register på kasetten, bättre gaffel och lättare.
Dock är inga av dom bra cyklar. Dämpargaffel på barncykel gör ingen nytta, snarare tvärtom. En dämpargaffel gör cykeln tyngre, och mer svårmanövrerad, särskilt i terräng.
Vridreglage för växlarna är svårt att använda för barn.

Mina söner har Voltage och Scale. Byggde om dom helt då dom inte passade alls. Nu är dom bättre i alla avseenden.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Dock är inga av dom bra cyklar. Dämpargaffel på barncykel gör ingen nytta, snarare tvärtom. En dämpargaffel gör cykeln tyngre, och mer svårmanövrerad, särskilt i terräng.
Gäller det alla barn, eller bara dina barn?

Barncyklar samlingstråd
Börjar bli dags att skaffa något nytt till grabben som växt ur sin Islabike Cnoc 16. Vi har varit jättenöjda med Islan så närmast till hands är att beställa en Beinn 20 large vilken ska passa honom enligt storlekstabell. Han är drygt 120 cm.

Jag tänkte bara kolla om det finns några andra roliga och praktiska alternativ, möjlighet till skärmar är ett krav då den främst används som vardagscykel.

Barncyklar samlingstråd
JTF sa:
kogoyo sa:
Gäller det alla barn, eller bara dina barn?

Läs igenom tråden om du orkar. Många föräldrar klagar på vridreglage för barn. Har läst både i detta o amerikanska cykelforum. Även vänner med barn har uttryckt samma sak.
Dantheman ville ha tips/råd.

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
Jag valde trots vikten Specialized riprock till mina barn. 2.8 tums däcken gör sån skillnad i skogen!

Riprock här med och dottern älskade den tills hon märkte att ingen annan hade så tjocka däck och den inte fick plats i skolan cykelställ, har nu beställt smalare däck och får se hur det funkar.

Barncyklar samlingstråd
Jimel sa:
Ultralite sa:

Riprock här med och dottern älskade den tills hon märkte att ingen annan hade så tjocka däck och den inte fick plats i skolan cykelställ, har nu beställt smalare däck och får se hur det funkar.

LOL , samma med min dotter....får se om jag beställer hem ett par Kenda 2.6 istället.

Barncyklar samlingstråd
Jag uppskattar alla inputs!

Vridreglage har väl alltid varit sisådär, men med tanke på att det är en första mountainbike kanske det är lämpligt? Tänker att det kanske är mycket nog att hantera med två bromsar framför styret.

Vad är det som gör Scalen till ”skräp”? Scott levererar ju annars bra cyklar, sä vad är det med denna mer specifikt?

Dämparen är mest för syns skull, jag vet att det skulle göra stor skillnad för grabben att ha en sån, och då syftar jag inte på hans åkning. Mer att han skulle tycka han hade ”en cykel som pappa”.

Ska kolla upp riprock också.. men har för mig att den spräckte min budget ?

Barncyklar samlingstråd
Att ha en cykel som pappa är viktigt, det är bara hur man säljer in det! Mina barn vill också ha dämpad framgaffel, men köper argumentet att små gafflar är dåliga och tunga. Och de förstår, efter att ha studerat pappa, att en lätt cykel är viktigare. Att de tar sig fram minst lika bra i skogen som sina jämnåriga klubbkamrater gör också att tjatet minskat något.

Tillbaka
Topp