Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Agorazo sa:
Fick hem nya cykeln till 5-åringen igår. En orbea mx 20 dirt. Känns gedigen och ger ett fint helhetsintryck. Väger in på 9.9kg med flaskhållare monterat. Prisvärd med sina 2799kr.

Lånat en specialized hotrock tidigare och denna upplever jag ger en något mer upprätt sittställning vilket jag ser som positivt.
Men herregud hur har du monterat styret?

Barncyklar samlingstråd
Min pojks nya RM 26a. vägde in på 11.5kg mot angivet 10.9kg.
Nya lättare däck i form av rocket ron ligger och väntar.
har även kikat på kinastolpe och styre. vad säger ni om det?

Bilagor

• 1526560485534858034450.jpg
    1526560485534858034450.jpg
    460.6 KB · Besök: 308
Barncyklar samlingstråd
Freddie L sa:
Agorazo sa:
Fick hem nya cykeln till 5-åringen igår. En orbea mx 20 dirt. Känns gedigen och ger ett fint helhetsintryck. Väger in på 9.9kg med flaskhållare monterat. Prisvärd med sina 2799kr.

Lånat en specialized hotrock tidigare och denna upplever jag ger en något mer upprätt sittställning vilket jag ser som positivt.
Fin! Du kunde ju byta till ett rakt styre, skulle nog bli snyggare och kanske bättre.

Funderade på liknande sak; flippa stammen nedåt, vänd styret uppåt så borde höjden bli ungefär samma sak men det blir inte front sweep utan back sweep

Barncyklar samlingstråd
Tasse74 sa:

Har kinakolfiber-stammar, -stolpar, -sadlar o -styre på barnens. Har även kinagaffel på en av dom. Man spar mycket vikt för liten slant. Gaffeln (mtb) väger 500g (26") o gick på 500 kr inkl frakt (förra året).

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Tasse74 sa:

Har kinakolfiber-stammar, -stolpar, -sadlar o -styre på barnens. Har även kinagaffel på en av dom. Man spar mycket vikt för liten slant. Gaffeln (mtb) väger 500g (26") o gick på 500 kr inkl frakt (förra året).

tips på ställe för köp..

Barncyklar samlingstråd
En fråga till alla er som har superkoll på barncyklar: Eftersom familjen redan har för många cyklar och jag med gammal Bmx race-bakgrund är sugen på att åtminstone köra lite på banan när ungarna hänger där ser en kombinationsmöjlighet där jag köper en Bmx Race cruiser 24” som då även går att använda för barnen när de blir lite äldre (då naturligtvis med längre sadelstolpe). Cyklarna är ju lätta och fina, men har exempelvis inga växlar. Tänker jag helt fel? Är en Dirt-cykel bättre lämpad? Eller ska jag helt enkelt fortsätta köpa vanliga cyklar till de och jag får använda mtb:n på banan då jag ändå har blivit gubbe?

Barncyklar samlingstråd
Tasse74 sa:
tips på ställe för köp..

Ebay.com eller aliexpress. Själv tycker jag det är enklare att söka på ebay. På ebay behöver du ha paypal, kommer inte ihåg om samma gällde aliexpress. Det kan vara ruskigt lång leveranstid från kina, samtidigt som det kan gå snabbare än förväntat. Och så kan man få betala lite för importen, som beror på hur mycket säljaren deklarerar värdet på köpet. Exempelvis köpte jag två uppsättningar hjul för lite drygt 1000 kr/par och importen (inkl postens avgift) gick på 200 kr per par. Överkomligt.

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Funderade på liknande sak; flippa stammen nedåt, vänd styret uppåt så borde höjden bli ungefär samma sak men det blir inte front sweep utan back sweep

Nu har jag vinklat styret rakt upp samt satt både spacers under styrstammen. Han får en något mer upprätt ställning och inte ansiktet lika nära styret vilket känns bra.
Vad blir upplevd skillnad mellan front sweep och back sweep?

Barncyklar samlingstråd
Agorazo sa:

Ingen aning; har aldrig haft/monterat ett MTB-styre så det fått front sweep och eftersom det "normala" är back & up sweep (om det inte är pinnrakt) utgår jag från att front/down sweep inte är en önskvärd egenskap (om man inte bygger en crazy cafe racer MC).

Lite läsning om hur man kan tänka för att välja MTB-styre https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/how-to-choose-the-best-mtb-handlebars-a-buyers-guide/

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Agorazo sa:
NLC sa:

Nu har jag vinklat styret rakt upp samt satt både spacers under styrstammen. Han får en något mer upprätt ställning och inte ansiktet lika nära styret vilket känns bra.

Ett är ergonomi. Händerna blir vinklade åt "fel" håll, om man nu inte finner det bekvämt. Två kanske blir känsligare styrning om risern ligger framåt. Reachen blir längre så man hamnar i mer framåtböjt läge.

Barncyklar samlingstråd
Kör med Dartmoore plattisar i plast. Snudd på gigantiska till 6 å 8-åring men de klagar inte. 8-åringen blev med ny cykel nyligen och de medföljande (orbea 24" team disc) tyckte hon var för små och vingliga - hon har haft Dartmoore på sin Frog sedan hon pluttåldern och blev nöjd vid byte.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Ultralite sa:
Tips på bra plattisar för barn med skostorlek runt 32-34? Plastpiggarna på nuvarande utslitna. Många plattisar idag är väldigt stora.

Jag köpte den här typen till mina 6-8-åringar: https://www.ebay.com/itm/Wellgo-KC0...349672&hash=item3f8492f38a:g:FtcAAOSwgn1Zk6g3

Fötterna sitter kvar där dom ska.

Jag trodde att det skulle vara en skaderisk med metalplattisar med metallpiggar, men faktum e att metallpiggarna på pedalerna i länken gör det säkrare då åtminstone mina barn aldrig halkar av pedalerna. Med plastpiggar/pedaler (originalpedaler) halkade de av konstant, med risk för sår och/eller smällar i både vader o smalben.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Idag bytte vi från Early Rider Trail 16" till en 20" Isla Beinn (large) för äldsta grabben som är fyra, snart fem. Oj, vilken skillnad med lite större hjul och växlar. Vilken cykelglädje, han är överlycklig. Trots att Islan är rätt många kilo tyngre så går det fortare och stabilare. Växlar är inte heeelt enkelt men redan efter nån timmes cykling idag så fungerar det rätt OK.

Men vridreglaget är inte helt enkelt, till tyngre växlar funkar det men till lättare är det svårt.

Barncyklar samlingstråd
Letar mest efter en Islabikes Beinn 20” Large, har annons här. Vad finns annars för alernativ med bra deal nu? Islan blir lite för dyr att köpa ny. Har letat några timmar idag men har svårt att jämföra komponenter då jag saknar kunskap. Vikten är det enda jag har koll på, där försvann bla Cube.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Hej! Sonen crachade med sin mtb och knäckte ena bromshandtaget där det sitter fast i styret. Behöver alltså beställa nytt bromshandtag.
Någon som har tips på bra lagom stora bromshandtag för barn? Han är 6 år gammal.

Barncyklar samlingstråd
snilleblixt sa:
Bodie sa:
Vad tror expertisen om en sådan här till en pojke som är 142cm lång.
https://www.cykelkraft.se/superior-f-l-y-26-mattrod-bla-rod

Han kör inte så mycket i skogen men en hel del grusväg. Just nu har han en Islabikes Beinn 20 som är en aaaaning för liten.

Här har sonen en 20" superior fly, inget att klaga på, åker fram som en raket när den endast väger 8 kg. Riktigt prisvärd 20".

Är lite intresserad av 24"-varianten. Nån som har en aning om hur feta däck som går i?

/Dag

Barncyklar samlingstråd
Sjuåringen (128 cm kanske) har en alldeles för liten 16” nu. Provade kompisens 24” Scott scale som är asgrym men tyvärr så stor att hans armar inte räcker i svängarna. Så det måste väl bli en 20” i sommar bara. Tycker orbeas mx 20 ditt ser fin ut från tips ovan. Växlar, vbroms, helstel, inga konstigheter eller lyx men ändå bra. Svårt att bedöma om storleken förstås, får leta butik o stan. Åsikter om den?

https://m.bikester.se/orbea-mx-20-d...7_pla&ef_id=V2sRogAAAc@5f01t:20180519224319:s

Barncyklar samlingstråd
erik h sa:
Sjuåringen (128 cm kanske) har en alldeles för liten 16” nu. Provade kompisens 24” Scott scale som är asgrym men tyvärr så stor att hans armar inte räcker i svängarna. Så det måste väl bli en 20” i sommar bara. Tycker orbeas mx 20 ditt ser fin ut från tips ovan. Växlar, vbroms, helstel, inga konstigheter eller lyx men ändå bra. Svårt att bedöma om storleken förstås, får leta butik o stan. Åsikter om den?

https://m.bikester.se/orbea-mx-20-d...7_pla&ef_id=V2sRogAAAc@5f01t:20180519224319:s

Har ni möjlighet så testa 24" orbea. Funkar utmärkt för min 130cm tjej, även på stig i skogen. Lagom låg vikt typ 10.5kg.

Barncyklar samlingstråd
Hakana sa:
erik h sa:

Har ni möjlighet så testa 24" orbea. Funkar utmärkt för min 130cm tjej, även på stig i skogen. Lagom låg vikt typ 10.5kg.
+1 Tycker att det borde finnas 24” som funkar, och det är ju förstås bättre.

Barncyklar samlingstråd
Tja,
Jag har en 128cm "kort" 9 åring som cyklar på en Orbea MX24 Team. Var orolig att jag tagit i för mycket men den på den sitter hon som en smäck. Var orloig för att den skulle vara för stor, men har fått både höja sadeln så att c:a 10 cm sadelrör sticker upp och flytta bak den samma ett par cm från max framskjuten.

Barncyklar samlingstråd
Har oxå en team mx 24 som dottern nu ärvt. Har suttit kortare stam på den sedan dag ett. Mina barn är inte skapta för lång reach. Fin cykel som funkar rikigt bra.

Barncyklar samlingstråd
jomper sa:
Idag bytte vi från Early Rider Trail 16" till en 20" Isla Beinn (large) för äldsta grabben som är fyra, snart fem. Oj, vilken skillnad med lite större hjul och växlar. Vilken cykelglädje, han är överlycklig. Trots att Islan är rätt många kilo tyngre så går det fortare och stabilare. Växlar är inte heeelt enkelt men redan efter nån timmes cykling idag så fungerar det rätt OK.

Men vridreglaget är inte helt enkelt, till tyngre växlar funkar det men till lättare är det svårt.

Precis samma för oss, grabben cyklar sedan några veckor på en Beinn 20, brukar oftast få stanna för att lägga i ny växel.

Barncyklar samlingstråd
Låter lovande, ska försöka djupdyka lite i stack, reach och standover på tjuföjrerna då, ska väl gå att analysera lika väl som för mina egna ramar. Verkar också viktigt med stora hjul och många växlar nu, ryktet går i klassen att en kille har fått TJUEN VÄXLAR och JÄTTESTORA HJUL. Vill ju inte sned-peppa genom att köpa för små hjul då.

Barncyklar samlingstråd
Ser att orbea mx24 faktiskt är både högre och längre i standover/ett (578/500 vs 660/519, mx20 på 533/445) än scotten. Reach på scott var visst hemligt. Verkar behövas ett klassisk butiksbesök här ändå.

Barncyklar samlingstråd
jomper sa:
Idag bytte vi från Early Rider Trail 16" till en 20" Isla Beinn (large)...

Vi gjorde exakt samma byte med samma resultat nu i vår! Tips är att byta till trigger ist för grip shift. Funkar toppen, inte det minsta trögt för knatten. Jag måste dock påminna om växlingen hela tiden ?

Barncyklar samlingstråd
Får väl leta rätt på ett trigger-reglage för sjudelat sram i nån låda och se hur det funkar. Fördelen med vridreglaget är ju annars att det är väldigt pedagogiskt hur det funkar, vad som händer om man vrider. Behöver inte påminna om att växla, det görs mest hela tiden och idag funkade det faktiskt helt ok på väg till och från dagis. Till tyngre växlar riktigt bra t.o.m.

Lätt nostalgiskt att se hur grabben är superstolt över sina sju växlar. Däremot har han inte fattat att han är tidig med att cykla (cyklat sen han fyllde tre) - några större tjejer på förskolan idag förvånades över att han inte hade stödhjul vilket han inte ens lyssnade på, däremot var det mycket viktigt att påpeka att hans nya cykel har SJU växlar.

Och Early Ridern måste ha varit riktigt tungt utväxlad, typ som femte eller sjätte växeln på Islan. Nu går uppförsbackarna som en dans!

Barncyklar samlingstråd
Mina barn har klarar vridreglage bra, det kan nog vara lite individuellt. Tycker också att de är pedagogiska och lätta för barnen att se vilken växel som är i.

Min grabb kom trea i ett nybörjar-race i helgen. Stolt och glad och inte det minsta förvånad över att han varit långt efter killen som kom först. ”Han hade tjugosju växlar ju, pappa”. Sparar den diskussionen något år.

Barncyklar samlingstråd
Tubepower sa:
Har hittat en cykel jag aldrig hört talas om:

https://m.bikester.se/serious-superlite-juniorcykel-barn-20-bla-694641.html

Har någon erfarenhet av detta märke? Hur är komponenterna?

Letar egentligen efter en beg Isla beinn 20” i sthlmstrakten men det går trögt. En ny på nästan 5 papp är lite för mycket.

Ser lagom ut. Kul med alternativ. Men andrahandsvärdet på Islabikes och Frog är riktigt, riktigt bra, så de brukar vara billiga att äga ändå. Många happypappor som letar beg :-)

Barncyklar samlingstråd
Johan T sa:
Tubepower sa:
Har hittat en cykel jag aldrig hört talas om:

https://m.bikester.se/serious-superlite-juniorcykel-barn-20-bla-694641.html

Har någon erfarenhet av detta märke? Hur är komponenterna?

Letar egentligen efter en beg Isla beinn 20” i sthlmstrakten men det går trögt. En ny på nästan 5 papp är lite för mycket.

Ser lagom ut. Kul med alternativ. Men andrahandsvärdet på Islabikes och Frog är riktigt, riktigt bra, så de brukar vara billiga att äga ändå. Många happypappor som letar beg :-)

Tack för svar! Vi är så nöjda med Islan hon har idag så säkrast är att fortsätta på den vägen.

Barncyklar samlingstråd
erik h sa:

Min 8-åring är 128cm och han har kört på en 24" Scale i över ett år. Scalen är ju trevlig just för att den har en ganska låg standover. Det enda vi gjorde för att underlätta när han fick cykeln var att vrida styret lite bakåt så att det pekar lite bakåt istället för uppåt. Det gav 1-2cm kortare reach och var avgörande när han fick cykeln. Idag spelar den lilla biten dock ingen roll.

Faktum är att ett par i hans cykelklubb som är lika långa (under 130cm) har börjat gå över till 26" cyklar så nog ska en 24" funka för din grabb.

Barncyklar samlingstråd
anderswallander sa:
jomper sa:

Vi gjorde exakt samma byte med samma resultat nu i vår! Tips är att byta till trigger ist för grip shift. Funkar toppen, inte det minsta trögt för knatten. Jag måste dock påminna om växlingen hela tiden ?

Går i tankarna att byta till trigger på stora killens 24". När vi köpte cykeln (begagnad) fick jag byta till nya Grip shifts för de gamla var fruktansvärt tröga. Förra säsongen gick bra men denna säsongen har han nu fått en riktigt otäck blåsa pga reglaget.

Någon särskild trigger som är bättre för barn? Det är 3x7 shimano det gäller. Har tittat på shimano Altus sl-m310. Detta sitter på lillebrorsan orbea som vi köpte ny och verkar funka ok.

Barncyklar samlingstråd
Agorazo sa:
anderswallander sa:
jomper sa:

Går i tankarna att byta till trigger på stora killens 24". När vi köpte cykeln (begagnad) fick jag byta till nya Grip shifts för de gamla var fruktansvärt tröga. Förra säsongen gick bra men denna säsongen har han nu fått en riktigt otäck blåsa pga reglaget.

Någon särskild trigger som är bättre för barn? Det är 3x7 shimano det gäller. Har tittat på shimano Altus sl-m310. Detta sitter på lillebrorsan orbea som vi köpte ny och verkar funka ok.
Om det är samma body som 10-delat rekommenderar jag byte till tex zee växel och reglage. Kostar inte så mycket även med kassett och kedja inräknat, clutch finns vid behov. (Och barnet får 30 växlar helt i onödan - kungligt!!!)

Barncyklar samlingstråd
Yngsta grabben har dränkt sin crescent jare 24" med resultatet att shimano nexus baknavet är skrot, bromsen funkar ej och det låter illa. Öppnade det och olja och fett har blivit majonnäsfärgat och det är rost på alla kugghjul etc så det här navet har ingenting på en mtb att göra.

Han är 139 cm och istället för att byta nav eller bakhjul så funderar vi lite i banorna på att köpa en 26" mtb istället, kan det här vara ett vettigt alternativ?

http://whitebikes.se/cyklar/xc-260-pro-hd-18/

Tillbaka
Topp