Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Vår femåring var typ 119 när han fick sin 20" Isla (den större varianten) och jag har svårt att se att det skulle funkat bättre med en större, ffa längre cykel. Nu är han 123 cm och ungefär fem å ett halvt, lär bli hyggligt lång.

Barncyklar samlingstråd
Liten fundering. Dottern är numera drygt 140cm lång och för att hålla cykelintresset uppe borde jag försöka byta hennes tunga Crescent (24" hjulstorlek) till nåt lättare.

Men, är det en 26" som jag letar efter eller är det fortsatt 24" i hjulstorlek? Vad avgör när 26" inte är för stort?

Mvh
Magnus

Barncyklar samlingstråd
Magnus K sa:
Liten fundering. Dottern är numera drygt 140cm lång och för att hålla cykelintresset uppe borde jag försöka byta hennes tunga Crescent (24" hjulstorlek) till nåt lättare.

Men, är det en 26" som jag letar efter eller är det fortsatt 24" i hjulstorlek? Vad avgör när 26" inte är för stort?

Mvh
Magnus

Det är framförallt storleken på ramen men även vevarmar, styre och längden på styrstam.
Är hon 140 cm blir det perfekt med en 26 eller liten 27,5. Men det är inte lätt att hitta bra cyklar i dom storlekarna.

Barncyklar samlingstråd
Kör på en 27,5 om hon är så pass lång som 140. De flesta cyklar i storlek XS borde väl funka hyfsat. Möjligen kan du behöva byta styrstam på några modeller för att få ihop reachen lite. Det kan också vara värt att tänka på vevarmarna så att de inte är onödigt långa. Srams NX-vevparti finns ju i 155mm längd vilket kan vara bra för barn.

Jag byggde en 27,5 till min äldsta grabb i höstas och då var han 132cm. Han hade lite problem med standover på ramen men han hanterade det utan problem. Som du ser på bilden så är cykeln inte orimligt lång på något vis utan nästan tvärt om. När han blir lite längre får jag nog överväga att byta styrstammen till en längre modell för att det inte ska bli för trångt.

20180930_104101.jpg

Barncyklar samlingstråd
jomper sa:
Vår femåring var typ 119 när han fick sin 20" Isla (den större varianten) och jag har svårt att se att det skulle funkat bättre med en större, ffa längre cykel. Nu är han 123 cm och ungefär fem å ett halvt, lär bli hyggligt lång.

En större cykel inte, men större hjul skulle funka bättre på stig. Min son fick sin Canyon Offspring 20" när han var 108. Jag trodde att den var för stor, men det funkade utan problem. Jag hoppas att han kan byta till en Vpace Max24 med 117/118. Hittar ingen geometri av Islabikes, men en Max24 Verkade internet mycket längre än en större Isla 20". Tyvärr är det bara Vpace (och Canyon bara på Offspring 20") som använder större hjul.

Barncyklar samlingstråd
Kenda small block eight pro 20x2.1, som kam på min sons Canyon Offspring, funkar förvånansvärt bra på stigar. Min son har aldrig haft problem med greppet i Hellasgården. Dom är också lätt och lättrullad. Enda underlag som är problematisk är leriga stig. På början letade jag efter grövre däck, men den väger två gånger så mycket och har sämre gummiblandning, dessutom har vi inte haft behöv av bättre däck. Enda problem är att det är svårt att få tag på Kenda small block. Schwalbe Little Joe verkar jämförbart (kanske är gummiblandning sämre?), men jag har ingen erfarenhet med dom.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Cinder2i40 sa:
Magnus K sa:

Det är framförallt storleken på ramen men även vevarmar, styre och längden på styrstam.
Är hon 140 cm blir det perfekt med en 26 eller liten 27,5. Men det är inte lätt att hitta bra cyklar i dom storlekarna.
Så om jag har lite koll på standover-höjd så skulle jag kunna spana efter både 26 och 27.5?

Tackar för infon!
Magnus

Barncyklar samlingstråd
Magnus K sa:
Cinder2i40 sa:
Magnus K sa:

Så om jag har lite koll på standover-höjd så skulle jag kunna spana efter både 26 och 27.5?

Tackar för infon!
Magnus

Ja! Men även längden på ramen. styrstam och vevarmar kan man byta.

Barncyklar samlingstråd
glitch sa:
SafeSurfer sa:
Har kört dessa tubless och tycker de funkat bra. Har hållt tät är lätta och kan köras jättelågt tryck för bra fäste.

Islabikes Mixte Pro Tyres
https://www.islabikes.co.uk/product/accessories/reidh-pro-tyres/?attribute_pa_accessory-attribute=
Edit: De garanterar inte att de funkar med andra fälgar än stans crest mk3.

Såg fina ut, rätt dyra dock.

Schwalbe little joe ser liknande ut, men kostar mindre en hälften:
https://www.bike24.de/p1145692.html?q=little+joe

Barncyklar samlingstråd
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Attention 14" är kort, så det är ok. Men bottom bracket drop är inte stor med 51.5 mm med 100 mm gaffel. Med 152mm vevarmar kommer pedalerna att vara långt från marken. Med 120mm gaffel blir det klart för mycket. 105 mm steerer tube och120 mm gaffel ger också högt stack. 100mm gaffel skulle kanske funka. Sen är styrvinkel lite brant med 69 grad, men det är inte problematiskt.

Barncyklar samlingstråd
Jacoba sa:
Bike Discounts säljer ut cube ramar 27,5 i storlek 14". Tänker jag helt fel om jag transplanterar hjul, 120 mm luftgaffel, kort styrstam, skivbromsar och växlar från min gamla 26:a? Tänkte komplettera med suntour vevparti med 152 mm vevar. Sonen är 138 cm just nu.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-attention-27.5-frame-red-n-flashorange-686280

Kommer den att brinna upp i en kosmisk kataklysm?

Du har väl inte missat att det är IS på den?

Barncyklar samlingstråd
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jacoba sa:
Bike Discounts säljer ut cube ramar 27,5 i storlek 14". Tänker jag helt fel om jag transplanterar hjul, 120 mm luftgaffel, kort styrstam, skivbromsar och växlar från min gamla 26:a? Tänkte komplettera med suntour vevparti med 152 mm vevar. Sonen är 138 cm just nu.

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-attention-27.5-frame-red-n-flashorange-686280

Du har väl inte missat att det är IS på den?

IS rear break mounting? Det är inga problem. Har jag både på 26an och nya sentier och jag lever.
för 800 spänn vore det ett bra projekt. antar att jag aldrig kommer att cykla på 26an igen....det är bara frågan om jag kan gömma den för frun.

Nån som kan avkoda geon? och som frågan var, brinner den upp om man sätter 26 på den?

Å andra sidan, är grabben 138cm så borde 27.5 vara ett alternativ?

Barncyklar samlingstråd
Jacoba sa:

Det är exakt den ramen i den storleken som du ser på min bild några inlägg här ovanför.

Vi kör med en 100mm gaffel på den bilden. Enligt någon specifikation som jag hittade så är det det som ramen är designad för. Det funkar säkert bra med en 120mm gaffel med. Du får ju bara en lite flackare gaffelvinkel då. Dock så kommer ju standover att bli lite högre och reach bli något kortare. Men är grabben 138cm så fixar han nog standover utan problem ändå och reachen går ju att justera med styrstammen om man upplever den som ett problem.

Barncyklar samlingstråd
Vad tror ni om 26a som donator cykel?
Och vad får ni för pris? Jag har flyttat mig från Belgien till Tyskland och nu får jag 93 euro. Tyckte det var 74 i morse...

Barncyklar samlingstråd
Skoj tråd!

Ska köpa första cykeln till grabben som är 16mån
Ca 80 lång
Kollar på frog tadpole mini eller islabike rothan

Antar tadpole minin blir bäst ett halvår framåt eller ska man gå på en med 12” direkt. Vad säger ni med barncykel erfarenhet

Barncyklar samlingstråd
Jag funderar lite på en transition ripcord till lillkillen. Men de verkar vara lite svåra att få tag på är det någon som vet var man köpa dessa? Helst skulle jag nog köpa en lös ram.

Om någon har förslag på alternativ är det också välkommet men jag vill gärna ha kort chainstay som det är på ripcorden men det verkar som att cykeltillverkare vill att barn ska ha lång chainstay.

Barncyklar samlingstråd
Vpace Max20 har 325mm kedjestag och 9 växlar, Max24 har 385mm och 11 växlar. Så det verkar att man kan få till (om man vill?).

Barncyklar samlingstråd
Magnus K sa:

Mvh
Magnus

Låter som min son i storlek, han kör en Frog 69 med 26" hjul, finns bla hos Evald och Cykloteket.
Från bilden fick jag höja både styre och sadel litegrann, jag underskattade han längd.

Bilagor

• _20190216_213853.JPG
    _20190216_213853.JPG
    113.8 KB · Besök: 152
Barncyklar samlingstråd
@berk
Han börjar väl närma sig 130 men jag tror nog att 26 blir för stort ändå. För lillkilllen handlar det om att åka runt och lattja och då tror jag 24’’ är mer rätt.

Cykeln ska användas i bike park men också funka på stig så all-mountain eller enduro är väl rätt benämning.

Propain cykeln har för lång cs och jag tror inte att sådär mycket slag är nödvändigt.

100-130 någonstans med rätt geor det jag letar efter.

@ultralite
Det där med kedjelinjen tror jag inte är något problem.

Barncyklar samlingstråd
Tyvärr har Vpace Moritz lång reach (längre en min furs (moderna) mtb ...) och lång kedjesteg. Al deras HTs är nästan perfekt. Max26 är bra på stig, men kanske inte i bike park. Vi har tur att vi cyklar bara stig, så jag skå köpa Max24.

Barncyklar samlingstråd
Jo trailcraft ser också intressant ut men den verkar bara säljas i US. Det är alltså två cyklar/ramar jag är intresserad av men båda är svåra att få tag på, jag tar gärna emot tips på om de går att köpa i Europa.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Nu är det dags för ny cykel till minstingen. Det enda av mina tre barn som gillar att cykla. Vi började i somras att träna med den lokala MTB-klubben. Det tycker han är kul och det tänkte vi fortsätta med. Han är 128cm och fyller 7 i maj.
Hade det varit det absolut roligaste han visste hade jag gått på en Vpace 26 men tyvärr är detta ett av flera olika intressen. Dessutom måste jag i s f köpa 2 cyklar eftersom den cykeln känns lite för exklusiv för att släpa runt och ställa olåst utanför kompisarna i området.
Nåväl. Det är alltså företrädesvis XC som ska trampas. Jag har landat i 24”. De alternativ jag väger mellan är främst https://www.chainreactioncycles.com...usbikes&utm_medium=pdp&utm_campaign=nucleus24
https://www.bikester.se/orbea-mx-tr...7_pla&ef_id=XGmSZgAAAf7BBVy3:20190217165710:s
Eller möjligen en Frog 62 MTB... men då känns Orcea som mer hoj för pengarna?

Vilken hade ni kört på?

Barncyklar samlingstråd
Dags för stora killen att få ny cykel, han är 130 cm lång. Han kör mestadels grusväg i h en del oå landvägen men även MTB träning k vår lokala klubb. Pris runt 5000kr vad har ni att rekommendera?

Barncyklar samlingstråd
Berk sa:
Ultralite sa:
VP 227 har funnits på BD förrut. Riktigt bra barnpedal.

Dom verkar bra: lagom stor, kullagrad (kan man säga så på Svenska?), lätt och billig:
https://www.bike-discount.de/en/buy/vp-components-children-pedals-vp-227-626085
Vet inte om det är happykorrekt med reflexer på mtb pedal, men det är bra att ha på barncyklar.
Dom sitter iallafall integrerade vilket är bra med tanke på alla reflexer man hittar i skogen :)

Barncyklar samlingstråd
tpn sa:
Till äldsta som fyller 8 i vår (127cm för tillfället) blev det deras Nucleus 24" https://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-nucleus-24-kids-mountain-bike-2019/rp-prod173140
Ganska tung pjäs på 11.5kg, ska försöka lätta den så mycket det går med tubeless, byta däck till Rocket Ron, lättare styrstam, kolfiberstyre, kolfiberstolpe, lättare sadel och bygga om till 10-växlat XT/SunRace 11-42/34T.
Luftgaffel som inte verkar jätteimponerande, inga justeringsmöjligheter förutom just luften. Ska se om jag kan få tag på en RST Snyper 24" istället.

Såhär ser den ut för tillfället innan modifieringarna börjar
Har det blivit ngt av med planerna pm uppgraderingarna? I s f vilka och resultat? Vad var den faktiska vikten vid leverans?

Tillbaka
Topp