Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
Berk sa:
Dom verkar bra: lagom stor, kullagrad (kan man säga så på Svenska?), lätt och billig:
https://www.bike-discount.de/en/buy/vp-components-children-pedals-vp-227-626085
Vet inte om det är happykorrekt med reflexer på mtb pedal, men det är bra att ha på barncyklar.
Dom sitter iallafall integrerade vilket är bra med tanke på alla reflexer man hittar i skogen :)

Min son tapade en reflex från pedalerna som medföljde med MTB och han har direkt monterad av de tre andra.

Barncyklar samlingstråd
Hur tung cykel har era barn haft? Tittar på 16” cyklar och dom flesta verkar börja på 7-8kg vilket känns tråkigt för en liten tjej på 15kg.

Barncyklar samlingstråd
nadderf sa:
Hur tung cykel har era barn haft? Tittar på 16” cyklar och dom flesta verkar börja på 7-8kg vilket känns tråkigt för en liten tjej på 15kg.

För mycket: 8 kg för en 16" cykel och 10 kg för en 20" MTB. Men barnen klagar inte och gillar att cykla.

Barncyklar samlingstråd
Jay Jay sa:
Har det blivit ngt av med planerna pm uppgraderingarna? I s f vilka och resultat? Vad var den faktiska vikten vid leverans?

Ja lite har vi hunnit med. Nytt styre, grepp, styrstam, sadel och däck har monterats. Väger 11kg blankt nu (11.7kg med pedaler i originalskick).
Väntar på en ny sadelstolpe och sen ska jag bara lyckas med tubelesskonverteringen, lyckas inte få däcken (Rocket Ron) att poppa men skam den som ger sig.
Lär väl landa på ~10.6kg med de sakerna.

Sen ska det byggas om till 1x10 istället, då kan man fimpa kedjestyrare/bashguard och sånt som sitter på nu. Kanske tom. lyxar till det med ny vev från trailcraft så man kan skippa fyrkantsaxeln (väger bly).

Grabben har hunnit med lite cykling på den och stormtrivs, väldigt stor skillnad på hur den sväljer stök och sten jämfört med hans 20” Orbea.

Såhär ser den ut nu
62E7CDB6-DA4A-4B68-BCF1-7A5B5FB01D4B.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Ska i vår köpa ny cykel till bonusdottern. Har inte exakt koll på längden men hon var precis 130 cm förra sommaren så troligen ca 135 cm lång nu och fyller 10 år i sommar. Känns som ett litet dilemma om man ska köpa en 24" eller en 26"? Mtb har vi tänkt då vi andra cyklar med mtb även om hon mest kommer använda den för att cykla till poolen och sådana saker!
Vill inte köpa en cykel som är för stor för henne men samtidigt får den ju inte gränsa till för liten.
Kikade på denna: https://www.bikester.se/serious-superlite-juniorcykel-barn-26-vit-870257.html
Den vägen ca 10,5 kg så inte särskilt tung cykel! Men blir 26" för stor kanske?
Hela sommaren i somras cyklade hon på en 20"..

Barncyklar samlingstråd
Slog till på en Vitus 24 till dottern som är 9 år, ca 133 cm lång.
2800:- ink frakt från Wiggle.
Känns som det bästa alternativet om man vill ha en enkel, lättare och billig hoj just nu.

Var på väg att klicka hem XXLs 24 med hydrauliska bromsar, men den väger mer och tösen använder inte cykeln på det viset så hon behöver skivbromsar.

Barncyklar samlingstråd
Lejon sa:
sofiisme sa:
Tack för tipset såg ut som en bra cykel! Du tror på att satsa på en 24" alltså?! :-)
135 cm —> satsa på liten 26tum. Det är ingen tvekan om det! (Men visst, 24 funkar givetvis, men jag ser inga fördelar.)

Är det för att slippa byta så ofta?
Sonen är idag 131 cm, har fortf 20", min tanke är då 24" (i typ 2 år) för 26" skulle bli galet stort, eller vad talar för 26"

Barncyklar samlingstråd
PatrikHA sa:
Lejon sa:
sofiisme sa:
Tack för tipset såg ut som en bra cykel! Du tror på att satsa på en 24" alltså?! :-)
135 cm —> satsa på liten 26tum. Det är ingen tvekan om det! (Men visst, 24 funkar givetvis, men jag ser inga fördelar.)

Är det för att slippa byta så ofta?
Sonen är idag 131 cm, har fortf 20", min tanke är då 24" (i typ 2 år) för 26" skulle bli galet stort, eller vad talar för 26"

En liten 26a skulle inte bli galet stor tror jag. Fördelar 26 jmft med 24: rullar bättre i stök, större utbud på vettiga delar. Mer att växa i.

Men, som sagt, en ok 24a vore väl också bra just nu.
Edit: här är byggtråd kring en 26a jag byggde till min dotter när hon var lite över 130cm: https://happyride.se/forum/read.php/1/3234452

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
tpn sa:
Jay Jay sa:
Har det blivit ngt av med planerna pm uppgraderingarna? I s f vilka och resultat? Vad var den faktiska vikten vid leverans?

Ja lite har vi hunnit med. Nytt styre, grepp, styrstam, sadel och däck har monterats. Väger 11kg blankt nu (11.7kg med pedaler i originalskick).
Väntar på en ny sadelstolpe och sen ska jag bara lyckas med tubelesskonverteringen, lyckas inte få däcken (Rocket Ron) att poppa men skam den som ger sig.

Sen ska det byggas om till 1x10 istället, då kan man fimpa kedjestyrare/bashguard och sånt som sitter på nu. Kanske tom. lyxar till det med ny vev från trailcraft så man kan skippa fyrkantsaxeln (väger bly).

Grabben har hunnit med lite cykling på den och stormtrivs, väldigt stor skillnad på hur den sväljer stök och sten jämfört med hans 20” Orbea.

Såhär ser den ut nu
Låter bra. Vad är det för delar du köpt och vart? Styre, styrstam och grepp känns vettigt att lätta, liksom den delen som är värst om det är tungt för de små.

Barncyklar samlingstråd
Jay Jay sa:
tpn sa:
Jay Jay sa:

Såhär ser den ut nu
Låter bra. Vad är det för delar du köpt och vart? Styre, styrstam och grepp känns vettigt att lätta, liksom den delen som är värst om det är tungt för de små.
Nu förstår jag inte: Varför skulle tungt styrstam/styre/grepp vara värre än tex tunga hjul (finns väl knappast ens lätta 24-tumshjul)?

Barncyklar samlingstråd
Jay Jay sa:
tpn sa:
Jay Jay sa:

Såhär ser den ut nu

Kolfiberstyre på k&s, styrstam hade jag liggandes, sadelstolpe på aliexpress, sadel från vpace, grepp och däck från bike24.
https://www.aliexpress.com/item/Fre...lgo_pvid=19b90fc7-7183-48a5-9e78-c2d55e98ac1b
http://www.vpace.de/produkt/max-kindersattel/
https://www.bike24.com/1.php?conten...1000,2,103,202;mid[6]=1;pgc[3039]=3045;page=4

Barncyklar samlingstråd
.[/quote]
Nu förstår jag inte: Varför skulle tungt styrstam/styre/grepp vara värre än tex tunga hjul (finns väl knappast ens lätta 24-tumshjul)?[/quote]
Det jag menar är att det är framdelen där i a f jag tycker att cyklarna är för tunga vid f f a hopp och när de ska lyfta framhjulet över hinder. Därför hade jag helst sett en stel och därmed lättare gaffel hellre än en dämpad... dessvärre vill min 7åring absolut ha dämpat för att det är coolare. Där får hans önskemål styra.
Med detta sagt är det naturligtvis bra om alla delar är så lätta som möjligt.

Barncyklar samlingstråd
Grabben min har vuxit ur sin 20” biltemacykel. Funderar på om man ska köpa en 26” med liten ram. Han är ca 140cm lång och ca 60cm i innerbensmått.
Någon som har tips om en sådan cykel?

Barncyklar samlingstråd
Kom hem från fjällen idag vid kl 18. Då var lillkillens cykel levererad. Bara att montera. Han var väldigt nöjd. Tur att de skickade med pedaler så han fick provcykla utanför huset. Ännu mer tur att jag beställt ett annat vettigare par. Första intrycket är mkt gott. Dock är den ju (som väntat) betydligt tyngre än Frog:en han haft fram tills nu. Undrar hur det kommer påverka. Tänkte börja köra den som den är men räknar med att få lätta den lite, har fått bra tips om hur här i tråden.
5ABAD4D1-36E1-4839-93FB-C7E6C525CB87.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Jag tittar efter en ny cykel åt min son, Jag har dels varit och klämt och kännt på en massa cyklar på Sportson för att få lite känsla för geometrier, och dels lagt in en massa data på ett antal cyklar i en tabell för jämförelse. Är det någon som har bra tips på vad som är viktigt kring sittställningen för en relativt ovan cyklist? Jag tänker både för att känna kontroll över cykeln när det kommer svårare/läskigare partier samt vad som är bra för att orka trampa uppför backar. Eller ger det kanske kontraproduktiva egenskaper.

Han fyller åtta sent detta år, är 134 cm lång, medelmåttig motorik och tämligen ovan cyklist. Jag är inte intresserad av vare sig en Scott Scale eller en Specialized Riprock men jag nämner de som exempel på vad jag tycker verkar vara två ytterligheter när det kommer till MTB för barn. Scotten har en väldigt aggressiv framåtlutad geometri medan Riprocken har högre stack och mer upprätt sittställning. Riprocken känns som att den är bättre anpassad för ett barn att växa med på det viset men det kanske behöver vara sekundärt.

Barncyklar samlingstråd
Klorofylltalibanen sa:
Jag tittar efter en ny cykel åt min son, Jag har dels varit och klämt och kännt på en massa cyklar på Sportson för att få lite känsla för geometrier, och dels lagt in en massa data på ett antal cyklar i en tabell för jämförelse. Är det någon som har bra tips på vad som är viktigt kring sittställningen för en relativt ovan cyklist? Jag tänker både för att känna kontroll över cykeln när det kommer svårare/läskigare partier samt vad som är bra för att orka trampa uppför backar. Eller ger det kanske kontraproduktiva egenskaper.

Han fyller åtta sent detta år, är 134 cm lång, medelmåttig motorik och tämligen ovan cyklist. Jag är inte intresserad av vare sig en Scott Scale eller en Specialized Riprock men jag nämner de som exempel på vad jag tycker verkar vara två ytterligheter när det kommer till MTB för barn. Scotten har en väldigt aggressiv framåtlutad geometri medan Riprocken har högre stack och mer upprätt sittställning. Riprocken känns som att den är bättre anpassad för ett barn att växa med på det viset men det kanske behöver vara sekundärt.
För att känna sig bekväm utför är det som för vuxna, flack gaffelvinkel, stora hjul (ojämnheterna blir mindre påtagliga) och däck med bra grepp. Uppförs är det låg vikt som gör stor skillnad.

Konkreta tips på cyklar är svårt utan att veta ngt om budget men skickar med två tips ändå i olika prislägen.

https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-mountainbike-26-tum-2019-altus-junior/

http://www.vpace.de/produkt/max26-kinderbike/

Barncyklar samlingstråd
Jay Jay sa:
Klorofylltalibanen sa:
Jag tittar efter en ny cykel åt min son,
För att känna sig bekväm utför är det som för vuxna, flack gaffelvinkel, stora hjul (ojämnheterna blir mindre påtagliga) och däck med bra grepp. Uppförs är det låg vikt som gör stor skillnad.

Konkreta tips på cyklar är svårt utan att veta ngt om budget men skickar med två tips ändå i olika prislägen.

https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-mountainbike-26-tum-2019-altus-junior/

http://www.vpace.de/produkt/max26-kinderbike/

Kanske är det så enkelt som vikt och gaffelvinkel. Någon annan som har tankar kring detta?

Cyklarna har jag koll på, som ensamstående kommunanställd så blir det inga tandläkarcyklar till ungarna. Vitusen känns som att den borde vara i största laget för att känna sig bekväm på direkt från början, det är snarare den mindre 24-tummaren som känns som ett alternativ. Sen hittade jag denna från Focus:
https://www.focus-bikes.com/at_en/46117-raven-junior
Den är mitt emellan Vitus 24 och 26 i storlek.

Barncyklar samlingstråd
Klorofylltalibanen sa:
Kanske är det så enkelt som vikt och gaffelvinkel. Någon annan som har tankar kring detta?

Cyklarna har jag koll på, som ensamstående kommunanställd så blir det inga tandläkarcyklar till ungarna. Vitusen känns som att den borde vara i största laget för att känna sig bekväm på direkt från början, det är snarare den mindre 24-tummaren som känns som ett alternativ. Sen hittade jag denna från Focus:
Den är mitt emellan Vitus 24 och 26 i storlek.

Så enkelt är det tyvärr inte. Det finns stora skillnader mellan längd (reach) och standover på barncyklar. Och dom är båda viktigt, framförallt när man vill köpa en cykel som ska användas flera år. Vitus 24" har rätt storlek nu, men inte efter två år. Vitus 26" har för högt standover tror jag. Focus verkar bra, men det finns ingen uppgifter om vikt och längd av vevarmar. Focus har ett lågt standover och verkar lagom långt, så jag tror att den ska funka för 134cm. Om det inte behövs en dämpad gaffel är det kanske en bra val.

Barncyklar samlingstråd
Jag utgick från att alla förstod att mitt ovanstående svar var grovt förenklat. Saken är att köper man en cykel i perfekt storlek till en 8 åring så får man byta den ganska snart. En 8 åring behöver inte klara stand over helt, det går fort att lära sig kliva av och på på rätt sätt. Min 6åring började cykla med lokala klubben förra året och jag var med på alla träningar som cyklande förälder. En spaning därifrån är att de som hade lite för stora cyklar var snabbare på stigarna.

Med det sagt så ser focusen fin ut. Stel gaffel är att föredra då det obönhörligen väger mindre, tyvärr var det en deal breaker för min son (det är helt enkelt coolare med fjädring enl honom).

Barncyklar samlingstråd
Jay Jay sa:
Jag utgick från att alla förstod att mitt ovanstående svar var grovt förenklat. Saken är att köper man en cykel i perfekt storlek till en 8 åring så får man byta den ganska snart. En 8 åring behöver inte klara stand over helt, det går fort att lära sig kliva av och på på rätt sätt. Min 6åring började cykla med lokala klubben förra året och jag var med på alla träningar som cyklande förälder. En spaning därifrån är att de som hade lite för stora cyklar var snabbare på stigarna.

Med det sagt så ser focusen fin ut. Stel gaffel är att föredra då det obönhörligen väger mindre, tyvärr var det en deal breaker för min son (det är helt enkelt coolare med fjädring enl honom).

Jag svarade lite provokativt för att få in lite mer bidrag i tråden bara.

Jag kan tycka att det blir lite stort fokus på enskilda tekniska parametrar, Vissa framhåller bra bromsar för trygghet, dämpad gaffel verkar vara en riktig vattendelare. Tittar man bakåt i trådarna så tycker jag att det går att hitta positiva erfarenheter från ganska så vitt skilda cyklar, även de något tyngre. Riprocken tycker jag återigen kan fungera som ett bra exempel, många har framfört farhågor kring vikten men många vittnar också om att deras barn är väldigt förtjust i den och lärt sig uppskatta cykling på den.

Angående Focusen, den väger 11.3 utan trampor. Jag tänker att den skulle kunna vara ett alternativ då jag förstår det som att grabben skulle ha en lite mer upprätt sittställning på den. Men om inte det har så stor betydelse så kanske hellre en Islabikes Beinn 26 och kränga på lite bredare däck, mellanskillnaden bör bli en billig insats för att få en nästan två kilo lättare cykel.

Barncyklar samlingstråd
I en test väger Beinn 9.8 kg, men hittar ingen geometri tabell. Tror att Focus är bättre som mtb (diskbroms och ok geometri) och Beinn är bättre på gatan.

Barncyklar samlingstråd
Nypåmtb sa:
Letar vettig mtb till min son på 9 år, ca 140cm. Var helt inställd på 24 men efter att ha läst lite här lutar det istället åt en 26 tummare. Har som många andra spanat in Vitus Nucleus: https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-mountainbike-26-tum-2019-altus-junior/

Tycker dock känns 12,5 kg något tungt. Visst är däck och hjul tubless kompatibla?

Ett par sidor tillbaka i denna tråd borde det finnas de färskaste tipsen. För hyfsat sansade pengar finns det en del små 26-tummare under 10 kg om man kan tänka sig att undvara dämpare, skivbromsar och flack gaffelvinkel, från t.ex. Woom eller Pyro. Med 70 grader gaffelvinkel, skivbromsar och en vikt på 10,2 så har du Hoy Bonaly. Säljs kanske främst av Evanscycles och jag tror det har varit något med att de inte velat sälja till Sverige.

Den här sökmotorn borde vara klistrad på nåt sätt
https://www.kinderfahrradfinder.de/bicycles
Jag använder Chrome som webbläsare och låter den översätta till hyfsad svenska.

Barncyklar samlingstråd
Fredrik S sa:
Vilken 26" HT blir lättast?
En Frog 69 för 7800 kr (11,4KG)
eller
En Vitus Nucleus 26" för 5300 kr (12,5KG) lättad för 2500 kr

En fråga jag också gärna vill ha svar på! Kanske forskade du vidare Fredrik och/eller köpte någon av ovanstående och kan dela med dig av erfarenheter?

Barncyklar samlingstråd
Jag och fyraåringen har haft ett litet projekt under några eftermiddagar senaste veckan.

Han kan inte cykla helt själv än, men tanken var att ett enklare byggprojekt där han får vara med och skruva skulle öka motivationen till att åtminstone vilja försöka :-)

Objektet är en tolvtums Logan (Konsum?) som gått i arv bland småbarnsföräldrarna på jobbet. (Gratis). Smorde upp, fulmålade, bytte däck och slang, e.t.c. Premiärtur imorgon!

Före
_20190304_155358.JPG

Efter
_20190304_155237.JPG

Barncyklar samlingstråd
SGS sa:
Jag och fyraåringen har haft ett litet projekt under några eftermiddagar senaste veckan.

Han kan inte cykla helt själv än, men tanken var att ett enklare byggprojekt där han får vara med och skruva skulle öka motivationen till att åtminstone vilja försöka :-)

Objektet är en tolvtums Logan (Konsum?) som gått i arv bland småbarnsföräldrarna på jobbet. (Gratis). Smorde upp, fulmålade, bytte däck och slang, e.t.c. Premiärtur imorgon!

Före

Efter

Snygg ?

Barncyklar samlingstråd
Fick hem tösens nya cykel från Wiggle.
Riktigt impad vid första intrycket då jag upplever den väldigt lätt vs hennes tidigare 20” Specialized med samma utrustning.

10,7 kg visar min bagagevåg med pedaler

Lite krångligt med leveransen då Wiggle valt att ta bort möjligheten att få paketet levererat till närmaste DHL terminal.
Så det var antingen att åka till Landvetter-terminalen 4 mil enkel resa eller muta grannen att hålla sig hemma.
Blev sistnämnda.
Kunde fått den till jobbet men det funkade inte för mig.

8A6D016E-7B74-4884-B6D4-389E23498D61.jpeg

5CB8F154-177E-4D75-B242-924E54FE4D7E.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Sugen på att uppgradera sonens cyckel från en decathlon till en Orbea MX 24 dirt, Den ligger ute för 100 Euros so hoppas att jag kan pruta ner till 80. Det är vell lite för bra för att inte slå till?

Barncyklar samlingstråd
nadderf sa:
Köpte en Orbea MX Team 20 till min femåring förra våren. Den väger 8.9 kg, stel gaffel men funkar super med lagom lite luft i däcken. Han stortrivs med den.

Barncyklar samlingstråd
Har börjat leta cykel till barnbarn som han kan ha stående här .
Han är 4 år och behöver kanske bara nåt enkelt först eller ?
När har ni tyckt att det blivit värt att kosta på cyklar lite mer för roligare cykling ?
Är i huvudsak för motionsspår och gata .

M

Barncyklar samlingstråd
Så då var en Vpace 26” beställd. Hoppas på smidig leverans. Skulle beställt en 24 men blev rekomenderad att beställa 26 istället. Sören på V-pace sade att 24 skulle bli för liten ganska snabbt, från 115cm och 26 från 128cm.
Får tacka för tipset om just detta märke i denna tråd?

Barncyklar samlingstråd
Manurhin2 sa:
SGS sa:

Före

Efter

Snygg ?

Tack!

P.g.a. omtag med snöh*lvetet sköts premiärturen upp till idag. Och jodå, något större intresse för att lära sig nu än i höstas. Bra.

Barncyklar samlingstråd
exydo sa:
Så då var en Vpace 26” beställd. Hoppas på smidig leverans. Skulle beställt en 24 men blev rekomenderad att beställa 26 istället. Sören på V-pace sade att 24 skulle bli för liten ganska snabbt, från 115cm och 26 från 128cm.
Får tacka för tipset om just detta märke i denna tråd?

Måste fråga Vpace om lite lön för allt reklam jag gör på happy (en Max24, kanske?).

Barncyklar samlingstråd
Nypåmtb sa:
Fredrik S sa:
Vilken 26" HT blir lättast?
En Frog 69 för 7800 kr (11,4KG)
eller
En Vitus Nucleus 26" för 5300 kr (12,5KG) lättad för 2500 kr

En fråga jag också gärna vill ha svar på! Kanske forskade du vidare Fredrik och/eller köpte någon av ovanstående och kan dela med dig av erfarenheter?

Nej, jag forskade aldrig vidare i detta. Min son har i stort sett inte växt något alls i vinter så han får sitta kvar på sin 24" en säsong till.

Barncyklar samlingstråd
exydo sa:
Hittade denna hos min LBS idag,
En 26:a som ska funka från 125. Vikt ca 11kg

Hur verkar den i storlek? När jag jämförde den med Vitus 24" och 26" MTB fick jag den att hamna mittemellan dessa i storlek, och då tyckte jag att Focus storleksrekommendation kändes lite väl optimistisk. Min grabb är 133 och har 62 cm innerbensmått och någon Focus får han inte.

Tillbaka
Topp