Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Söker tips på vilket vevparti som eventuellt passar,

tyvärr är gängorna paj och går inte spänna ihop vevarna.

C1D1EBD1-CEB1-465E-9068-EE3790A4A9A2.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Skulle köra på en 16”, köpt en 20 till dottern som va typ 108 och det var på gränsen.

Commencal Ramones, bara internetcyklat den men verkar prisvärd och ser bra ut med skivor. Ack så viktigt med utseendet för barnen :)

Barncyklar samlingstråd
Kollade på commencal ramones

försökte beställa men verkar inte kunna skickas till Sverige ?

många cyklar verkar vara slut runt om..

kollade tillslut på XXL och såg dom har en While xc160 lite på va 8kg? För 1800kr?
Är detta en rimlig cykel eller ska cykelnörden i mig försöka hitta något roligare ?

Barncyklar samlingstråd
Kollade på commencal ramones

försökte beställa men verkar inte kunna skickas till Sverige ?

många cyklar verkar vara slut runt om..

kollade tillslut på XXL och såg dom har en While xc160 lite på va 8kg? För 1800kr?
Är detta en rimlig cykel eller ska cykelnörden i mig försöka hitta något roligare ?

Barncyklar samlingstråd
Letar efter en mtb för kille på 130 cm för att köra de enklare stigarna runt Hellas. Med en budget som inte går över 5000.
Har försökt läsa på i denna tråd och det verkar som om Orbea MX 24 Team disc och White XC 240 LITE JR är de som rekommenderas. Tänkte även passa på att fråga om någon har erfarenhet av Scott Scale 24 Rigid, då den verkar lätt (10.1 kg) och ha ok utrustning (i mina inte allt för tekniska ögon)?

Barncyklar samlingstråd
Tror att White är bästa valet. Orbea är brant, hög och har lite för långa vevarmar. Scott har mekaniska skivbromsar. Till Whiten behövs kanske en kortare stam till 130 cm.

Barncyklar samlingstråd
Skulle absolut kika på en 26:a av White, med bara 10mm längre reach (377mm).

Som jämförelse cyklar dottern (130cm) på en Allebike junior med 387mm reach, men med kortaste stammen på 40mm och 165mm vevar. Ramen är viktigast, inte hjulstorleken. Ser många frog och andra märken med totalt felbyggda ramar, långa men med små hjul...

Barncyklar samlingstråd
Jag fick aldrig till en sammanställning i excel men vi kom väl fram till att du måste upp över 6-7000 för att det ska bli bättre än white. Jag hann aldrig kolla de sista förslagen men tror BMC Blast 24 är nästa. Den går inte att köpa än, men ska kosta just 6-7000.
Vi tror att Orbea i verkligheten har liknande HA som White. White verkar inte ha en kompenserad gaffel så den är lägre. Vilket kanske är tråkigt om man sen vill sätta på dämpare i framtiden. Annars bra. På bild ser det som mx har samma höjd stel som dämpad.

Barncyklar samlingstråd
Skulle absolut kika på en 26:a av White, med bara 10mm längre reach (377mm).

Som jämförelse cyklar dottern (130cm) på en Allebike junior med 387mm reach, men med kortaste stammen på 40mm och 165mm vevar. Ramen är viktigast, inte hjulstorleken. Ser många frog och andra märken med totalt felbyggda ramar, långa men med små hjul...

Håller med att ramen är viktigast att titta på om cykeln passar. Men 400 mm reach med sag verkar för långt till 130 cm. 165 mm vevarmar är klart för långt till 130 cm.

Barncyklar samlingstråd
Håller med att ramen är viktigast att titta på om cykeln passar. Men 400 mm reach med sag verkar för långt till 130 cm. 165 mm vevarmar är klart för långt till 130 cm.

Faktiskt inte, ser inte ens för stort ut och fungerar perfekt (inte bara ok). Har flyttat fram sadeln något dessutom.
Vevlängden är inget problem, det var betydligt värre med de korta vevarmarna på hennes tidigare canyon AL 24, då hon inte kom upp i halvbranta backar (delvis utväxling kanske). Nu blir hon mycket starkare av längre vevar.

Barncyklar samlingstråd
Hej, tips på grövre däck till Frog 52 sökes.
Årets Frog 52 kommer med smalare däck än tidigare år. Kenda Smallblock 1.5" ( K1047, 20x1.5")
Dottern vill ha bredare däck för skogscykling.
Någon som har något bra att rekommendera? Eller vet hur grovt man kan gå om man fortsätter med Smallblock?

Barncyklar samlingstråd
Min sons förra cykel kam med Small block Eight 20x2.1. Jättetrevliga däck med bra grepp på stigarna. Pro modell som är vikbart och med bättre gummiblandning är finast.
Vet inte hur mycket utrymme Frog 52 har.

Barncyklar samlingstråd
Letar efter en mtb för kille på 130 cm för att köra de enklare stigarna runt Hellas. Med en budget som inte går över 5000.
Har försökt läsa på i denna tråd och det verkar som om Orbea MX 24 Team disc och White XC 240 LITE JR är de som rekommenderas. Tänkte även passa på att fråga om någon har erfarenhet av Scott Scale 24 Rigid, då den verkar lätt (10.1 kg) och ha ok utrustning (i mina inte allt för tekniska ögon)?

Har ingen egen erfarenhet men den här verkar trots allt inte så tokig, något tung dock (12kg).

Barncyklar samlingstråd
Min sons förra cykel kam med Small block Eight 20x2.1. Jättetrevliga däck med bra grepp på stigarna. Pro modell som är vikbart och med bättre gummiblandning är finast.
Vet inte hur mycket utrymme Frog 52 har.
Tack! Kanske ska chansa på ett par sådana vikbara 2.1" - ser på ögonmått ut som det kan få plats.

Barncyklar samlingstråd
Hej, tips på grövre däck till Frog 52 sökes.
Årets Frog 52 kommer med smalare däck än tidigare år. Kenda Smallblock 1.5" ( K1047, 20x1.5")
Dottern vill ha bredare däck för skogscykling.
Någon som har något bra att rekommendera? Eller vet hur grovt man kan gå om man fortsätter med Smallblock?

Har Schwalbe Little Joe 20 x 2.00 på Frog 52.

Barncyklar samlingstråd
Kollar desperat efter en cykel till en snart fyraåring på 98 cm, Commencal har precis släppt sina 2021 modeller med leverans i juli, riktigt sugen på att boka en 14" Ramones men är lite orolig för vikten verkar lite hög jämfört med dom andra happykorrekta barncyklarna. 7,6 kg mot tex Frog 40 6,5 kg, Islabike Cnoc 5,3 eller Early rider 5,5 kg. Nån som har erfarenhet om hur mycket det påverkar och om det är bättre att satsa på nån av dom andra som dock verkar vara svåra att få tag i innan sommaren är slut.

Barncyklar samlingstråd
Ramones är tung. Den är också små, tror att 16" är bättre val. 16" väger 8 kg. På gatan märker man vikten inte så mycket, men uppför eller på stigen gör det en stor skillnad. Early Rider är mycket lättare (och snyggare) och finns med lite rabatt på bike-discount.de. Problem där är att 14" är små och 16" kanske lite stor.

Barncyklar samlingstråd
Min mellanson fyllde 7 idag och fick en dropper till sin 24-tummare. Onödigt enligt vissa men han ville verkligen ha en precis som storebror och pappa. Och pappa var självklart med på noterna ?. Hittade en ny 27,2 med extern dragning här på Happy, perfekt. Installerade idag den verkade funka klockrent.
Ett för mig oväntat problem var dock att sonens vikt inte räcker räcker för att trycka ner droppern. Tillslut hittade han en teknik där han hoppar på sadeln ?.
Gissar att det bara är att få honom att äta mer gröt. Eller finns det någon klurigare lösning på detta?

Barncyklar samlingstråd
Jag förväntade mig det problem, men har ännu inte köpt en dropper till min son. Om du har tur har droppern en (extern) ventil och kan man sänka trycken.

Barncyklar samlingstråd
X
Jag förväntade mig det problem, men har ännu inte köpt en dropper till min son. Om du har tur har droppern en (extern) ventil och kan man sänka trycken.

Bra idé!
Kikade precis efter, tyvärr inget ventil under sadel där den sitter på min. Gäller en Brand-x 27,2 med 105mm drop. Går att skruva av botten också, men tveksamt om det sitter någon ventil där. Står inget i den medskickade manualen.

Barncyklar samlingstråd
X

Bra idé!
Kikade precis efter, tyvärr inget ventil under sadel där den sitter på min. Gäller en Brand-x 27,2 med 105mm drop. Går att skruva av botten också, men tveksamt om det sitter någon ventil där. Står inget i den medskickade manualen.

Tror att bara Brand-X Ascend II har en (extern) ventil.

Barncyklar samlingstråd
Hej!
Min första post på forumet. ?
Är det nån som köpt en White xc 260 lite här?
Funderar om det skulle gå att klämma in lite fetare däck än original? Har sett bilder på nån beg från -18 som inte såg helt uppmuntrande ut men svårt att avgöra på bild.

Dottern är van vid en Cujo 24+ och cyklar rätt bökig stig på cykelträningar...?

Barncyklar samlingstråd
Vill bara dela med mig av lyckad ny cyklistinskolning:
En treåring i bekantskapskretsen har kört balanscykel av trä ett tag men det har inte riktigt "tagit sig", i morse fick hon låna vår Islaspringcykel och nyss fick jag meddelande om att hon kan köra trampcykel!

#detGÅRbättremedriktigagrejer!

/T

Barncyklar samlingstråd
Äsch nu närmar sig PNR där jag måste köpa en xc 240 utan rabatt. Det är illa eftersom mitt business case bygger på 20% off. Isaberg i juli är ute på remiss och det ser bra ut.

Vad ska man sätta på den? Black Jack performance eller Rocket ron addix? Annat?
Performance är väl gammalt skit? Å andra sidan kanske RR 2.35 inte får plats och kanske grepar dåligt fram?

Kommer TL att spela?

Barncyklar samlingstråd
Äsch nu närmar sig PNR där jag måste köpa en xc 240 utan rabatt. Det är illa eftersom mitt business case bygger på 20% off. Isaberg i juli är ute på remiss och det ser bra ut.

Vad ska man sätta på den? Black Jack performance eller Rocket ron addix? Annat?
Performance är väl gammalt skit? Å andra sidan kanske RR 2.35 inte får plats och kanske grepar dåligt fram?

Kommer TL att spela?

Kenda small block eight är bra däck. Men min sons 20" cykel kam med Pro version, som har greppig gummiblandning, kanske har biliga version sämre grep. Min son kör nu RR performace 2.1 som är bästa 24" däcken när man har begränsad utrymme. Grep räcker på somaren, men på hösten blir det sladrigt. 2.35 evolution skulle vara bättre och jag skulle konvertera till tubeless direkt för att kör låg tryck utan snakebite vid genomslag. Ännu bättre till stigcykling året runt skulle vara Addix Speedgrip, men i 24" finns bara mycket tyngre däck med detta. Men XC 240 verkar ha smala fälgar, MD18 är kanske 18 mm? 2.35 är för bred för 18 mm fälg.

Tillbaka
Topp