Barncyklar samlingstråd

kogoyo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Det här klippet illustrerar problemet me att barnet står på styret o inte pedalerna
D e jag som cyklar bakom mim son på röd Shimanobacke i Åre. D enda jag säger e "bak o ner me röven, trampa trampa trampa, braaa". Pedalea betyder trampa, bien betyder bra, resten betyder bak o ner me röven. Cykeln har tillfälligt en dämpad gaffel. Övrig standard på cykeln e 11-42t, 38t fram, 10 växlar, formula the one bromsar fram, klossbromsar bak.
Detta åket gick bra, grymt, men övriga åk resulterade i otb. Ett så allvarligt att brommshandtaget gick av o pojken hängde från en bro.

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Så en 110 cm lång 7-åring bör cykla på en 24" enligt dig? Jä, shår.
Asså du kan junte veta hur lång en 7-åring e om dunte fått hens längd angiven. D kan ju ingen.
Jag har själv en lång 9-åring och en kort 11-åring. Oavsett vem av dom som e längst så har inte du möjligheten att veta hur långa dom e, än mindre säga vilken cykelstorlek som passar vem av dom.
Vi vet inte hur lång sjuåringen är. Jag kan bara gå till min egna inte cykelintresserade bekantskapskrets eller ta en titt på förskolan, de flesta barnen sitter på alldeles för små cyklar, och senare alldeles för stora cyklar.
Så självklart ska storleken passa med barnets längd, inget snack om saken. Nu kan jag bara prata för mitt egna barn, som är "normallång" och han kan lätt gå på en 24" idag med sex, förutsatt att ramen är rimlig i geon.
Han fick en 24" CX på sin sexårsdag och det går snabbare och stabilare på den på grusvägar och över mindre hinder än på hans mtb på 20". Så han är helt klart redo för t.ex en White XC240 redan idag. Så jag hade aldrig övervägt en 20" till honom om ett år. Men självklart ska man utgå från barnets längd, nivå på cykling och intresse av cykling.

kogoyo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi vet inte hur lång sjuåringen är. Jag kan bara gå till min egna inte cykelintresserade bekantskapskrets eller ta en titt på förskolan, de flesta barnen sitter på alldeles för små cyklar, och senare alldeles för stora cyklar.
Så självklart ska storleken passa med barnets längd, inget snack om saken. Nu kan jag bara prata för mitt egna barn, som är "normallång" och han kan lätt gå på en 24" idag med sex, förutsatt att ramen är rimlig i geon.
Han fick en 24" CX på sin sexårsdag och det går snabbare och stabilare på den på grusvägar och över mindre hinder än på hans mtb på 20". Så han är helt klart redo för t.ex en White XC240 redan idag. Så jag hade aldrig övervägt en 20" till honom om ett år. Men självklart ska man utgå från barnets längd, nivå på cykling och intresse av cykling.
Yo, jag vet att du har bra koll på cyklande :-). Du bhöver inte fôrklara nåt för mig, o som du sa i ditt första inlägg så var d åsikter onte fakta. Jag kan oxå skriva nåt knasigt här, men man får lita på att andra har lite koll onte stämplar en för d. Jag blandar mif inte in i samtal kring cykelmodeller då jag står på byggarsidan, men jag tycker att man bör cykla på nåt som mltsvarar ens strlk. T alla föräldrar här: hade d vart kul att cykla på en för stor cykel? Väx ur cykeln, inte väx in i.

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ska vi göra en pakt? Nästa gång xxl rear ut Whiten så får alla pm.a varandra så vi inte missar tåget igen 🤣 verkar ju inte gå att hitga vettigare hur ocreddigt man än tycker xxl är haha.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Med rabatt måste det vara den ultimata testa intresset cykeln. Inte så kreddigt att bygga en cykel för 10+ innan man vet om intresse finns heller.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
White vs Vitus.Centrerat bb.
Vitus är mer flack och kortare cs. Uppgiven vikt 10.2 med fälgbroms
White är lägre, längre (både cs och reach), mindre rake(?) samt cs och tt är aligned. uppgiven vikt 10.3 med disk.

white vitus.png

Hasse#7

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har förmedlat en Frog mellan en happyit och en kompis son. Kändes som en välgärning att ytterligare ett barn slipper cykla på tung stormarknadscykel. Jag som aldrig känt på en Frog blev imponerad av hur genomtänkt den känns. Bra början för barns fortsatta cykelintresse.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
woom 5 Off/off air
8,6/10,1 kg
130mm vevar

Om jag var ute efter en mtb till något av barnen hade jag nog kikat på dessa.
Ja, jag får kolla på den. Dubbelt så dyr som White men till skillnad från de andra alternativen är den kanske dubbelt så bra. Det är den och blast 24 i övre delen av sub10k klassen då.
130mm vev låter lite.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tror det är perfekt i början av 128-145cm intervallet men väldigt kort när barnet är 145cm. Fast det finns säkert olika skolor i det också.
Den verkar i alla fall väldigt påkostad för pengen.
Inte kortare än 175 mm vevar till en vuxen av 195 cm. Det är ingen problem.

Barncyklar samlingstråd
Slangar till 24" / 2.1" däck. Jag kanske är lite av en viktnörd (och jag är inte ensam här...) men måste slangarna som går att köpa väga minst 165 gram? Jag kan ju köpa slangar till min egen cykel som väger väsentligt mindre, finns det inga "ultralight" 24"? Överväger Tubolito, visst kostar 2 slangar en femhunka, men för knappt 200 g sparad roterande massa... Eller har jag missat något bra alternativ?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Slangar till 24" / 2.1" däck. Jag kanske är lite av en viktnörd (och jag är inte ensam här...) men måste slangarna som går att köpa väga minst 165 gram? Jag kan ju köpa slangar till min egen cykel som väger väsentligt mindre, finns det inga "ultralight" 24"? Överväger Tubolito, visst kostar 2 slangar en femhunka, men för knappt 200 g sparad roterande massa... Eller har jag missat något bra alternativ?
Jag köper Schwalbe sv9 som väger 130 gram. Men uppe i den här tråden eller en Anna tipsade någon om Maxxis 24" slang som var lätt och skulle ha bättre punkaskydd än Schwalbe.

dnleriksson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Köpte en beggad Specialized Hotrock 20 som dök upp väldigt billigt till dottern efter att ha gett upp hoppet om att en Riprock eller dylikt skulle komma ut. Dock är den väldigt lång med 70-stam. Någon som har tips på var man köper en 25,4-stam så kort som möjligt till rimligt pris? Känns som de lätt kostar närmare vad jag gav för hela cykeln!

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kikade på den, funkar den för 2,1", d v s 53mm? Den är specad till 47mm, men det brukar ju gå att pusha det litet kanske.
Använder dom med Schwalbe Rocket Ron 24x2.1 som är 49 mm breda. Har också provat bredare och tyngre sv10, men min son hade lika ofta genomslag med dom i stenkistor utför. Kör nu högre tryck, så ingen genomslag längre. Skulle vilja ha tubeless, men den finns bara på för breda däck i 24".

xzbatt

Medlem
Barncyklar samlingstråd

Perfekt för er som har Orbea MX 24 och vill montera en lätt gaffel, jag monterade en sån (snarlik) som jag begränsade fjädringsvägen på. Slackade gaffelvinkeln från 71 till 69,5 grader.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Köpte en beggad Specialized Hotrock 20 som dök upp väldigt billigt till dottern efter att ha gett upp hoppet om att en Riprock eller dylikt skulle komma ut. Dock är den väldigt lång med 70-stam. Någon som har tips på var man köper en 25,4-stam så kort som möjligt till rimligt pris? Känns som de lätt kostar närmare vad jag gav för hela cykeln!
Antar att du menar 25.4 mm styre. Det finns 50 mm:
Tyvärr är den +-35 grad. Kan det vara att snabbleverans menar att den är på lager i butiken i Stockholm?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Antar att du menar 25.4 mm styre. Det finns 50 mm:
Tyvärr är den +-35 grad. Kan det vara att snabbleverans menar att den är på lager i butiken i Stockholm?
Jag har köpt ett shims från sqlab för att kunna använda mina egna stammar. Tycker det känns bättre.

simhall

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar efter ny cykel till min dotter på 135 cm. Hon har haft en Frog innan men vill nu ha med dämpare. Cykling kommer väl vara lite bisyssla till andra aktiviteter då hennes intresse är lite mindre än mitt. Men lite cykling blir det i alla fall. Tyvärr väldigt lite info om Rockridern men vad tror ni om följande alternativ.

Kniven

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hallå. Det ser ut som att coronatorkan tar mig till XXL och en XC White 260 Lite. Någon som har koll på vilka däck den tar. Original är 1.95 på stel gaffel vilket jag tycker är lite spinkigt om den ska ut på stig.

pust

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej, söker hjälp av någon som har haft Islabikes Beinn-cyklar med Continental Explorer däcken.
Mina barn har varsin Beinn, 24 respektive 26 tum. De har kört på standardhjulen (Kenda Small Block 8) hittills, men nu vill de ha däck för lite roligare terräng.
Islabikes lösning för det är Continental Explorer (24x1.75 47-507 respektive 26x2.1 54-559), verkar inte finns plats för mycket annat utifrån ram och fälg. Så de har jag beställt (inte från Isla, eftersom de är out of stock på typ allting just nu).
Men de behöver nog ny slang också misstänker jag och eftersom hjulen inte är några standardhjul för 24/26 så är jag lite osäker på vad för slang(mått) som kan vara lämpligt. Islabikes har tillfälligt överbelastad support med svarstid på upp till 12 arbetsdagar...
Är det någon som faktiskt har erfarenhet av dessa cyklar med dessa däck som kan berätta vad som funkat? Ska man utgå från den nominella däckstorleken (1.75/2.1) och välja slang efter det, eller något smalare med tanke på smala fälgar?

Barncyklar samlingstråd
Nu gillar jag inte Explorer så var tvungen att hitta allternativ.

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tycker det är lite förvirrande, de heter "Addix" och det står speedgrip vid sidan om hos bikester, men samtidigt "performance"? Performance trodde jag var snikgummit? Kollar man hos Schwalbe står det INTE Speedgrip på 24" utan bara performance vilket ju verkar mer rätt givet priset också. Någon som har ett sånt däck och kan bekräfta vad det är för gummi?

R2 däremot har breda liteskin "ADDIX SPEED" i 24x2.35:

Och "Performance" HD.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tycker det är lite förvirrande, de heter "Addix" och det står speedgrip vid sidan om hos bikester, men samtidigt "performance"? Performance trodde jag var snikgummit? Kollar man hos Schwalbe står det INTE Speedgrip på 24" utan bara performance vilket ju verkar mer rätt givet priset också. Någon som har ett sånt däck och kan bekräfta vad det är för gummi?

R2 däremot har breda liteskin "ADDIX SPEED" i 24x2.35:

Och "Performance" HD.
Nej, man kan har Performance med bra gummiblandning, tror att casing är skillnaden. RR 24x2.1 har billigaste Addix, 24x2.35 har bästa Addix. Men skulle vilja ha SpeedGrip, inte Speed.

Edit: Hittar 24x2.35 bara som Evolution, också hos bikester.

lurv1

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej, söker hjälp av någon som har haft Islabikes Beinn-cyklar med Continental Explorer däcken.
Mina barn har varsin Beinn, 24 respektive 26 tum. De har kört på standardhjulen (Kenda Small Block 8) hittills, men nu vill de ha däck för lite roligare terräng.
Islabikes lösning för det är Continental Explorer (24x1.75 47-507 respektive 26x2.1 54-559), verkar inte finns plats för mycket annat utifrån ram och fälg. Så de har jag beställt (inte från Isla, eftersom de är out of stock på typ allting just nu).
Men de behöver nog ny slang också misstänker jag och eftersom hjulen inte är några standardhjul för 24/26 så är jag lite osäker på vad för slang(mått) som kan vara lämpligt. Islabikes har tillfälligt överbelastad support med svarstid på upp till 12 arbetsdagar...
Är det någon som faktiskt har erfarenhet av dessa cyklar med dessa däck som kan berätta vad som funkat? Ska man utgå från den nominella däckstorleken (1.75/2.1) och välja slang efter det, eller något smalare med tanke på smala fälgar?
Gjorde precis så på båda barnens Beinn-cyklar (26 & 27). På grabbens Beinn 26, så köpte jag nya billiga slangar från Schwalbe (Presta 26x1.5-2.5) och slängde på Schwalbe Smart Sam 26x2.10 https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Smart-Sam-ADDIX-26-Folding-Tyre-p59082/ (valde efter pris/utbud 2.10) och det finns säkert betydligt bättre och roligare däck. Men dessa har funkat väldigt bra. Mycket möjligt att originalslangarna också funkar, testade aldrig.

Jag var i kontakt med Islabike innan jag köpte cyklarna och då var deras rekommendation max 2.0 bredd på däck, men vi har absolut inte upplevt några problem med 2.10 bredd på originalfälgarna. Dock så känns det som nära max bredd för bakhjulet, sett till ramens utformning.

--
IMG_3157.JPGIMG_3158.JPGIMG_3159.JPG
--
KONAmi, grym Cnoc!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer