Barncyklar samlingstråd

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag kan inte se någon skillnad i bild mellan white, orbea och superior. Däremot så är Nucleus tydligt flackare.
White däremot verkar betydligt lägre.
Håller med. Vitus är den enda jag visste om som gör billigare flacka barn mtb. BMC Blast är också flackare.
Jag har sätt en angleset på min son Vpace, men det är inte billigt.

EDIT: glömde Canyon. Min sons Offspring 20 hade 68 grad HTA. Men Canyon Al 24 har för kort reach.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Håller med. Vitus är den enda jag visste om som gör billigare flacka barn mtb. BMC Blast är också flackare.
Jag har sätt en angleset på min son Vpace, men det är inte billigt.
Ja, det är lite dyrt. I mitt fall gäller det ingångs mtb för att testa intresset. Så jag tvekar mellan att bygga nåt fint och dyrt eller testa med nåt för 3-4000.
Jag tittar främst på hta och vikt. Nucleus är så pass tung att jag är tveksam.

EDIT. Och är man ändå uppe på 12+kg så blir jag mer sugen på hornet jr.

Barncyklar samlingstråd
Tack! Det låter ju bra. Såg att priset gått upp nu.....
Om Orbean inte är 66 grader, undrar man ju vilken som är slackast:
HA VIKT
White XC240 ?? ~10,3 (ink pedaler)
Kubikes 24S 69,5 8,5 (utan pedaler)
Cannondale Cujo 24 Plus 69,5
Vitus Nucleus 24 67 (osaggat?)
Orbea MX24 Team Disc 66/71?
Blast 24 68
Islabikes Creig 24 ??
Hoy bonaly 70,5
vpace max 26 69
superior 24 68
Kona Honzo 24 67,5
Scott Scale 24 69 10,1 kg
Scott Roxter 24 69 11 kg (men 24,5 lbs enligt Scotts hemsida...)
Rock Machin 24 MD 69 11,9 kg
Vägde precis sonens Nucleus 24” (den sista som Wiggle levererade för säsongen!): 11,3 kg helt original.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, det är lite dyrt. I mitt fall gäller det ingångs mtb för att testa intresset. Så jag tvekar mellan att bygga nåt fint och dyrt eller testa med nåt för 3-4000.
Jag tittar främst på hta och vikt. Nucleus är så pass tung att jag är tveksam.
Menade att en angleset inte är billigt (det är klart att en Vpace inte är billigt (jämfört med billage barncyklar, för en lätt mtb med Sram GX är det helt ok)).

Håller med att vikten och HTA är viktig för en stigcykel till barn.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack! Det låter ju bra. Såg att priset gått upp nu.....
Om Orbean inte är 66 grader, undrar man ju vilken som är slackast:
HA VIKT
White XC240 ?? ~10,3 (ink pedaler)
Kubikes 24S 69,5 8,5 (utan pedaler)
Cannondale Cujo 24 Plus 69,5
Vitus Nucleus 24 67 (osaggat?)
Orbea MX24 Team Disc 66/71?
Blast 24 68
Islabikes Creig 24 ??
Hoy bonaly 70,5
vpace max 26 69
superior 24 68
Kona Honzo 24 67,5
Scott Scale 24 69 10,1 kg
Scott Roxter 24 69 11 kg (men 24,5 lbs enligt Scotts hemsida...)
Rock Machin 24 MD 69 11,9 kg
Scale är rigid med disk du tänker på? Hittar du den för leverans?
Jag hittar den bara för 7399 DKK

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vägde precis sonens Nucleus 24” (den sista som Wiggle levererade för säsongen!): 11,3 kg helt original.
Det är (var) en bra cykel till en bra pris. Kom tyvärr på bara nu att jag kunde hade köpt tio av dom och sålt dom nu till happyiter med 1000 kr påslag, bra för mig och för er!

KONAmi

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Klickade hem ett par 16*1,9" Schwalbe Black Jack till juniors Islabike. Får se om det råder bot på värsta avundsjukan på storebrorsans Cannondale Cujo 20+

Nordan Grön

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Var hittar man geo till den?
Jag satt och letade cykel till en kompis barn. Tittade på en mängd cyklar där jag jämförde komponenter och geometri. Nu hittar jag den inte men är övertygad om att jag läst den.

Mailade Decathlon och har fått svar översättningen är från franska på Google translate. Du får justera själv men de felakiga begreppen ger sig säkert.

MTB ROCKRIDER ST 920 24"
DIMENSIONER
Det övre rörets längd: 479,3 mm
Sitsrörets längd: 345 mm
Längden på bakre basar: 415 mm
Sittstolplängd: 370 mm
Styrvinkel: 68,2 °

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag satt och letade cykel till en kompis barn. Tittade på en mängd cyklar där jag jämförde komponenter och geometri. Nu hittar jag den inte men är övertygad om att jag läst den.

Mailade Decathlon och har fått svar översättningen är från franska på Google translate. Du får justera själv men de felakiga begreppen ger sig säkert.

MTB ROCKRIDER ST 920 24"
DIMENSIONER
Det övre rörets längd: 479,3 mm
Sitsrörets längd: 345 mm
Längden på bakre basar: 415 mm
Sittstolplängd: 370 mm
Styrvinkel: 68,2 °
Ok, om man nu ska lita på min hastigt påkomna kompetens att jämföra bilder så är det inte helt omöjligt att det stämmer. Den är i närheten av vitus nucleus förutom att vitusen är lägre.

JockeO

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
tjena
Sonen fyller 7år om några veckor och skall få sig en cykel.
Den skall enligt honom se cool ut och ha iaf 6 växlar.
har kollat runt på internet men är ju en hel djungel av olika cycklar att välja på.
Har kollat lite på dessa, nån som har nå tankar kring dom? eller kan komma med nå förslag på vettigare cyklar kring samma prisklass?

Laan84

Medlem
Barncyklar samlingstråd

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nytt märke:
Den verkar bra. Lite för stor till 115 cm. Men passar säkert från 120 cm. Jag skulle byta till en 30 mm stam och senare sätta tillbaka till original 50 mm.

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Haha :-). Beror väl på hur lång han e.
Nja, hellre en cykel som är lite för stor i början än en som är för liten efter en månad. Vår son som inte alls är någon långstång började med 20" vid femårsålder och en 24" hade varit så mycket bättre för hans cykling nu när han är 6 år, förutsatt att man hittar en med lagom kompakt ram. Mycket bättre stabilitet i de större hjulen.
Så förutsatt att hen inte är extremt liten känns 20" litet för en 7 åring.

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Naloo såg fin ut, lite tveksam till att fälgarna stämmer:
FelgeNEWMEN X.A.25 Felgen

EDIT: Jag får pudla, står tom. Newmen på fälgarna. Verkar ju vara riktigt seriösa hojar då.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

EDIT: Jag får pudla, står tom. Newmen på fälgarna. Verkar ju vara riktigt seriösa hojar då.
Ja, fast 24an är mindre (enligt size chart) än de andra 24orna så kanske är size upp beroende på hur stort barnet är. Blir att göra ett excel när jag har tid

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Ja, såg också att fälgarna är Newmen, verkar vara samma bra fälgarna som på vuxencykel. Fint! Skulle gärna har dom på min sons cykel. Många barn mtb har 21 mm breda fälgar, hoppas att dom funkar med tubeless och låg tryck.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Verkar som HA är jämförbar med white i bild.

Jag vägde sonens White och fick den till ~10.3 kg (inkl. medföljande pedaler) med en billig bagagevåg.
Har du möjlighet att mäta även head angle på den IRL?
Verkar vara total bonanza på 24'' geo. Ingen skillnad i b

Gilljam

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Har du möjlighet att mäta även head angle på den IRL?
Verkar vara total bonanza på 24'' geo. Ingen skillnad i b
Ska se om jag kan mäta ikväll. Tycker den har ungefär samma HA som Orbean (se post #3357 i denna tråd), men som påpekats flera ggr verkar ju inte ens Orbea själva ange rätt vinkel i sina tabeller.

För att krångla till det ytterligare - jag tror ingen har nämnt offset än :D Visst ser det ut som att många cyklar för barn har betydligt större offset än vanliga vuxenhojjar? Vad är lagom för en liten cykel, med en liten cyklist?

xzbatt

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag kan inflika som ägare av både Orbea MX 24 Team Disc och White XC 240 Lite att dessa cyklar är bra för pengarna.
Båda är relativt lätta med vikt runt 10,5kg i originalutförande.

Orbean passar något kortare cyklister då den är lägre i ramen, båda cyklarna kommer med för lång stam enligt mig (70 eller 80mm om jag minns rätt).

Orbean har en bättre drivlina/utväxling annars är cyklarna likvärdiga.

Cyklarnas gaffelvinkel är i min mening inte ett stort hinder för barnen, vi har säkert 20st barn som medverkar på våra cykelträningar med dessa cyklar och OTB´s är inte frekvent förekommande trots gaffelvinkeln. Visst vore det kanske inte nackdel med flackare vinkel men jag skulle inte se detta som en "deal breaker".

Cyklas det däremot väldigt mycket utförs med branta partier så kanske en flackare gaffelvinkel kan vara nödvändigt.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ska se om jag kan mäta ikväll. Tycker den har ungefär samma HA som Orbean (se post #3357 i denna tråd), men som påpekats flera ggr verkar ju inte ens Orbea själva ange rätt vinkel i sina tabeller.

För att krångla till det ytterligare - jag tror ingen har nämnt offset än :D Visst ser det ut som att många cyklar för barn har betydligt större offset än vanliga vuxenhojjar? Vad är lagom för en liten cykel, med en liten cyklist?
Nu är jag ingen expert på detta men jag tycker att många helstela 24or har väldigt stor rake vilket borde ge en bättre actual vinkel men fungerar det så? Sen undrar man om alla rigid versioner verkligen är kompenserade till samma AC som den dämpande. Å andra sidan är siffrorna ändå fel och borde man jämföra med sag....
Summa kardemumma är nog att man lika gärna kan köpa en white och aldrig berätta för nån hur mycket tid man lagt på detta. Det enda som verkar ge nån mervärde är vitus som möjligen kommer in i Juni. För egen del avaktar jag xxl rea och besked på inrikes resor i sommar. Vilket som nu kommer först. Ska vi inte till Isaberg kan det vänta.

Har man en unge som vill bomba så är det lite lättare. På 12-13kg finns det en del coolt att välja på om pappa har en rymlig free-rider plånbok. Hemma har vi en bit kvar till det ska bombas. Även om 4a åringen pratar om att cykla på "ramp".

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag kan inflika som ägare av både Orbea MX 24 Team Disc och White XC 240 Lite att dessa cyklar är bra för pengarna.
Båda är relativt lätta med vikt runt 10,5kg i originalutförande.

Orbean passar något kortare cyklister då den är lägre i ramen, båda cyklarna kommer med för lång stam enligt mig (70 eller 80mm om jag minns rätt).

Orbean har en bättre drivlina/utväxling annars är cyklarna likvärdiga.

Cyklarnas gaffelvinkel är i min mening inte ett stort hinder för barnen, vi har säkert 20st barn som medverkar på våra cykelträningar med dessa cyklar och OTB´s är inte frekvent förekommande trots gaffelvinkeln. Visst vore det kanske inte nackdel med flackare vinkel men jag skulle inte se detta som en "deal breaker".

Cyklas det däremot väldigt mycket utförs med branta partier så kanske en flackare gaffelvinkel kan vara nödvändigt.
Bra med lite reality check. Tack.
Som sagt ska det inte bombas hemma på ett tag.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu är jag ingen expert på detta men jag tycker att många helstela 24or har väldigt stor rake vilket borde ge en bättre actual vinkel men fungerar det så? Sen undrar man om alla rigid versioner verkligen är kompenserade till samma AC som den dämpande. Å andra sidan är siffrorna ändå fel och borde man jämföra med sag....
Stor rake i kombination med brant HTA ger mest nervösa och minst stabila cykel. Undvik det. HTA på flesta barncykel verkar att stämma, enda Orbea MX24 är fel (Orbea 20 är speccat som 71 grad som verkar rätt). Många nyare barn MTB har HTA kring 71 grad men små rake, så dom borde inte vara för instabila.

Frågan är hur viktigt flak HTA är. Effekten är väl samma som på en vuxen MTB. Men barn MTB är relativt långa jämfört med vuxen MTB, så faran för OTB är inte stor. Jag tror att flack HTA på barn MTB hjälper framförallt när barn kör brant nedför eller i stök. Min son ramlade två gånger pga för snabbt styrning på första turen på sin Vpace Max24 som har 70 HTA med sag, jämfört med 67 eller 68 grad på sin 20" mtb. Efter det har det varit oproblematiskt. Flackade gaffel nästan 2 grad med en angle set för två månader sen. Optiskt är det nu en bättre stigcykel. Men kan inte säga att jag eller min son har uppmärkt att det går mycket bättre utför nu (medan jag uppmärkte en stor skillnad när jag byte min HT med 69 HTA till en med 66.5 HTA, både med sag).

kogoyo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Nja, hellre en cykel som är lite för stor i början än en som är för liten efter en månad. Vår son som inte alls är någon långstång började med 20" vid femårsålder och en 24" hade varit så mycket bättre för hans cykling nu när han är 6 år, förutsatt att man hittar en med lagom kompakt ram. Mycket bättre stabilitet i de större hjulen.
Så förutsatt att hen inte är extremt liten känns 20" litet för en 7 åring.
Så en 110 cm lång 7-åring bör cykla på en 24" enligt dig? Jä, shår.
Asså du kan junte veta hur lång en 7-åring e om dunte fått hens längd angiven. D kan ju ingen.
Jag har själv en lång 9-åring och en kort 11-åring. Oavsett vem av dom som e längst så har inte du möjligheten att veta hur långa dom e, än mindre säga vilken cykelstorlek som passar vem av dom.

Gilljam

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Summa kardemumma är nog att man lika gärna kan köpa en white och aldrig berätta för nån hur mycket tid man lagt på detta.
Precis! Lite så jag resonerade när jag köpte Whiten i påskas. I slutändan är det viktiga att ungen kan komma ut och cykla, sen om pappa tycker att HTA är lite brant, styret lite smalt, styrstam lite lång, offset något för stor, chainstays lite långa etc etc är egalt. Vikten är helt ok, komponenterna för pengen likaså - köp. Jag körde runt på en hemmagjord "BMX" med ballongdäck och limpa i min sons ålder och lärde mig cykla skapligt ändå.

Sen går det ju såklart att undvika det sämsta. Jag tror i princip alla cyklar som diskuteras här kan kategoriseras som att inte tillhöra "det sämsta".

kogoyo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Till alla er som vill överföra modern cykelgeo på era barn...tänk om. Det betyder inte nödvändigtvis att brantare e bättre, lr tvärtom, men en flack geo för en vuxen som har mycket högre moment (rörelseenergi) i terräng e inte samma fôr ett barn som väger 1/3-1/6 av er vuxna vikt. För vissa av dessa barn (*nybôrjare) e en flack gaffelvinkel snarare en broms än ett hjälpmedel. Man måste ha rörelseenergi för att ta sig ôver hindrena - barn kan omöjligen generera samma rörelseenergi som en vuxen.
Börja på nybörjarnivå. D gick utmärkt för vuxna att cykla i terräng o dh före 2017, o d kommer att gå bra för era barn oxå. När ni ser att barnets kapacitet överstiger cykelns, ja då ere dax att ändra något. Men tiss dess - barn e inte små vuxna.

xzbatt

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Stor rake i kombination med brant HTA ger mest nervösa och minst stabila cykel. Undvik det. HTA på flesta barncykel verkar att stämma, enda Orbea MX24 är fel (Orbea 20 är speccat som 71 grad som verkar rätt). Många nyare barn MTB har HTA kring 71 grad men små rake, så dom borde inte vara för instabila.

Frågan är hur viktigt flak HTA är. Effekten är väl samma som på en vuxen MTB. Men barn MTB är relativt långa jämfört med vuxen MTB, så faran för OTB är inte stor. Jag tror att flack HTA på barn MTB hjälper framförallt när barn kör brant nedför eller i stök. Min son ramlade två gånger pga för snabbt styrning på första turen på sin Vpace Max24 som har 70 HTA med sag, jämfört med 67 eller 68 grad på sin 20" mtb. Efter det har det varit oproblematiskt. Flackade gaffel nästan 2 grad med en angle set för två månader sen. Optiskt är det nu en bättre stigcykel. Men kan inte säga att jag eller min son har uppmärkt att det går mycket bättre utför nu (medan jag uppmärkte en stor skillnad när jag byte min HT med 69 HTA till en med 66.5 HTA, både med sag).
En aspekt kan ju vara viktfördelning mellan cykel och cyklist när det kommer till hur OTB benägen ett ekipage blir och vart vikt är på ekipaget?
Ser jag till mig/mitt ekipage kontra min dotters så väger jag 80kg och min cykel 11kg medans min dotter väger 30kg och hennes cykel 11kg, cykeln väger 14% respektive 36% av kroppsvikten. En ytterligare faktor är hur högt du sitter på cykeln, jag sitter betydligt högre över hjulen på min 29" vad min dotter gör på sin 27,5" cykel. Detta bort ytterligare göra att mitt ekipage vill göra en frivolt om det möter hinder i brant utförslutning, med andra ord blir det betydligt viktigare för mig som är tung och sitter högt än för min dotter som är lätt och sitter lägre.

Risk för att det blev otydligt :)

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Så en 110 cm lång 7-åring bör cykla på en 24" enligt dig? Jä, shår.
Asså du kan junte veta hur lång en 7-åring e om dunte fått hens längd angiven. D kan ju ingen.
Jag har själv en lång 9-åring och en kort 11-åring. Oavsett vem av dom som e längst så har inte du möjligheten att veta hur långa dom e, än mindre säga vilken cykelstorlek som passar vem av dom.
Håller med din resonemang. Men då är det bättre att en som fråga om hjälp med barncykel inte (bara) skriver ålder men också längden av barnet, framförallt om barnen är kort eller lång för sin ålder.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
En aspekt kan ju vara viktfördelning mellan cykel och cyklist när det kommer till hur OTB benägen ett ekipage blir och vart vikt är på ekipaget?
Ser jag till mig/mitt ekipage kontra min dotters så väger jag 80kg och min cykel 11kg medans min dotter väger 30kg och hennes cykel 11kg, cykeln väger 14% respektive 36% av kroppsvikten. En ytterligare faktor är hur högt du sitter på cykeln, jag sitter betydligt högre över hjulen på min 29" vad min dotter gör på sin 27,5" cykel. Detta bort ytterligare göra att mitt ekipage vill göra en frivolt om det möter hinder i brant utförslutning, med andra ord blir det betydligt viktigare för mig som är tung och sitter högt än för min dotter som är lätt och sitter lägre.

Risk för att det blev otydligt :)
Såklart! OTB är ofta ingen problem hos barncyklar, om den inte är för små (många barn cyklar på mycket för små cyklar). Min son har gjort en OTB mindestens en gång, men det är alltid mögligt med starka diskbroms om man inte är van.

kogoyo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Otb har att göra me cykelteknik onte me bromsar. Barn e rätt benägna t otb i stökig terräng när d går snabbt lr utför. Titta på ert barn, hur står hen när hen inte sitter? Jag har fyra avkommor o samtliga (plus mig i den åldern) står o lutar sig på styret. D e bästa receptet för otb. Lär era barn att luta sig på pedalerna. Nöt, nöt, nöt in att ta ner o bak me röven. Flytta bak o ner tyngdpunkten.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det så här de coola killarna gör?

EDIT, ser ut som MX gaffeln faktiskt är kompenserad för 60mm slag medan white är slammed.

overlay.png

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Till alla er som vill överföra modern cykelgeo på era barn...tänk om. Det betyder inte nödvändigtvis att brantare e bättre, lr tvärtom, men en flack geo för en vuxen som har mycket högre moment (rörelseenergi) i terräng e inte samma fôr ett barn som väger 1/3-1/6 av er vuxna vikt. För vissa av dessa barn (*nybôrjare) e en flack gaffelvinkel snarare en broms än ett hjälpmedel. Man måste ha rörelseenergi för att ta sig ôver hindrena - barn kan omöjligen generera samma rörelseenergi som en vuxen.
Börja på nybörjarnivå. D gick utmärkt för vuxna att cykla i terräng o dh före 2017, o d kommer att gå bra för era barn oxå. När ni ser att barnets kapacitet överstiger cykelns, ja då ere dax att ändra något. Men tiss dess - barn e inte små vuxna.
Har inte tänkt på precis det, men tror att jag håller med. Barn cykel är relativt tunga och nybörjare har låg hastighet på stig, så där gör trögheten cykeln stabilt. Hjul och däck är också tynga, så dom springer mindre iväg på hinder i låg hastighet än på en vuxencykel. Men vid hög hastighet blir allt mycket mer som på en vuxencykel för att vikten spelar ett mindre roll.

Men det kan också går fel åt andra håll. Nuförtiden finns många bra barncykel, men för inte så länge sedan hade alla cyklar för små hjul, brant HTA och stor rake, där blir det omöjligt att cykla i en rak linje.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det så här de coola killarna gör?
Orbean måste skalas ner lite ...

HTA av White verkar ungefär 1 grad flackare. Orbea har klart mindre rake. Så kanske är dom lika stabilt? Man kan ser att White är gjord till mindre cyklisten med lägre standover height och mindre stack.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Orbean måste skalas ner lite ...

HTA av White verkar ungefär 1 grad flackare. Orbea har klart mindre rake. Så kanske är dom lika stabilt? Man kan ser att White är gjord till mindre cyklisten med lägre standover height och mindre stack.
Som jag skrev i min edit så har inte white kompromissat med en gaffel kompenserad för 60mm slag så det ger en lägre trevligare cykel. Att titta på. Hur den fungerar är en annan sak. @kogoyo har en poäng. Risken är att man köper en snygg vuxencykel geo i miniatyr. Jag blev lite orolig att jag gjort det med vitus 16 men det ordnade sig med 35mm stam (nukeproof från min mega). Dock är den väldigt nervös med så kort stam men han cyklar nu.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Som jag skrev i min edit så har inte white kompromissat med en gaffel kompenserad för 60mm slag så det ger en lägre trevligare cykel. Att titta på. Hur den fungerar är en annan sak. @kogoyo har en poäng. Risken är att man köper en snygg vuxencykel geo i miniatyr. Jag blev lite orolig att jag gjort det med vitus 16 men det ordnade sig med 35mm stam (nukeproof från min mega). Dock är den väldigt nervös med så kort stam men han cyklar nu.
Vitus 16 har för små hjul. Min son cykel på en 20" mtb när han hade den längden. Med 24" hjul är det mycket stabilare.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
När han cyklar som din pojke ska han få vilken cykel han vill. (Det är alltså två olika barn 104 och 129 cm)

Till flickan är standover viktigare än storleken på hjulen. Visar hon intresse kan jag köpa en ny cykel
Vi får se, jag är fortfarande sugen på att bygga en 26a men det är inte rationellt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer