Barncyklar samlingstråd

Kastebo

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar efter ny cykel till min dotter på 135 cm. Hon har haft en Frog innan men vill nu ha med dämpare. Cykling kommer väl vara lite bisyssla till andra aktiviteter då hennes intresse är lite mindre än mitt. Men lite cykling blir det i alla fall. Tyvärr väldigt lite info om Rockridern men vad tror ni om följande alternativ.

Jag köpte rockrider till min flicka som är någon cm kortare än din. Ska finns uppgifter om geometri någonstans i denna tråden. Däcken som följer med är inte samma som på bilderna på siten. Samma färg men
annat mönster med stora breda nabbar och de är tunga (har bytt till helt andra på bilden). Cykeln saknar utbytbart växelöra. Tyvärr dög inte heller färgen så jag målade om den. Dekalerna ligger orginal under ett tunt lager matt lack och tål inte klämmas i ett mekställ.
IMG_20200416_120005.jpg

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nej, den korta jag har sitter ju på min egen cykel 😁
Ska kolla upp det där med shims ändå om jag inte hittar något annat för utbudet av 31,8-stammar är ohyggligt mycket större verkligen!
Det blir inte mycket billigare i 31.8, men man kan använda den till nästa cyklen också. Det finns klart större utbudet, och men fina anodiserade färger, t.ex.:

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är så jag tänkte, att man har mer nytta av 31.8 senare. Fast ska den sitta kvar på hojen spelar det så klart ingen roll. I mitt fall ska väl original 50mm tillbaka när pojken växt lite.

BECKSVART

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Köpt en beg 24" där ena reglaget på bromsen var sönder. Vad rekomenderar ni att byta till? Sitter hydrauliska skivbromsar på. Tänker byta ut båda när man ändå är igång.

pust

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu gillar jag inte Explorer så var tvungen att hitta allternativ.

Ser ut att kunna funka, tack för tips!

pust

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Gjorde precis så på båda barnens Beinn-cyklar (26 & 27). På grabbens Beinn 26, så köpte jag nya billiga slangar från Schwalbe (Presta 26x1.5-2.5) och slängde på Schwalbe Smart Sam 26x2.10 https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Smart-Sam-ADDIX-26-Folding-Tyre-p59082/ (valde efter pris/utbud 2.10) och det finns säkert betydligt bättre och roligare däck. Men dessa har funkat väldigt bra. Mycket möjligt att originalslangarna också funkar, testade aldrig.

Jag var i kontakt med Islabike innan jag köpte cyklarna och då var deras rekommendation max 2.0 bredd på däck, men vi har absolut inte upplevt några problem med 2.10 bredd på originalfälgarna. Dock så känns det som nära max bredd för bakhjulet, sett till ramens utformning.

--
Visa bilaga 418233Visa bilaga 418234Visa bilaga 418235
--
KONAmi, grym Cnoc!
Tack för utförligt svar, nu drar jag ut på nätshopping!

Johvi

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
letar cykel till sonen som är ca 103cm och fyller 5 nästa vecka. Han kör i dag på en woom 2 och vi har varit mycket nöjda men den skall nu gå i arv till lillasyster så vi behöver en ny cykel. Beställt en Canyon offspring 16 men reklamerade pga sramväxlingen funkade inte, nu hittar jag de inte på Canyons hemsida mer...
Önskemål är lätt, och helst växlar där skivbromsar absolut inte är ett krav.

Vill helst inte ha en stor cykel som han upplever klumpig utan en lekfull cykel för hans storlek.

Kollat på nätet på massor av cyklar men blir bara snurrig i slutänden.
Woom = lång leveranstid, skulle annars köpt
Canyon offspring 16 säljs inte mer!
Hjälp vad skall vi ha för cykel?

simhall

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag köpte rockrider till min flicka som är någon cm kortare än din. Ska finns uppgifter om geometri någonstans i denna tråden. Däcken som följer med är inte samma som på bilderna på siten. Samma färg men
annat mönster med stora breda nabbar och de är tunga (har bytt till helt andra på bilden). Cykeln saknar utbytbart växelöra. Tyvärr dög inte heller färgen så jag målade om den. Dekalerna ligger orginal under ett tunt lager matt lack och tål inte klämmas i ett mekställ.
Då var det nog din recension på Decathlon jag läste :-)

Det blev en Fuji nu i helgen, vi har inte hunnit varit ute och provcykla ännu men ska bli spännande att se hur det går

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det blir inte mycket billigare i 31.8, men man kan använda den till nästa cyklen också. Det finns klart större utbudet, och men fina anodiserade färger, t.ex.:

Billigare :)

Laan84

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Yes, det är 16". Sonen är hur nöjd som helst nu när det blev mere mountainbike av hojen.
Tror det hade fått plats ytterligare lite bredare däck men det känns som 1,9" blev rätt bra med facit i hand.
Tänker att man får jämföra bredd och volym lite med storlek och vikt på den som ska cykla på dem :)
1,9 räcker nog långt för 15-20kg och dryga metern.

pust

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej, söker hjälp av någon som har haft Islabikes Beinn-cyklar med Continental Explorer däcken.
Mina barn har varsin Beinn, 24 respektive 26 tum. De har kört på standardhjulen (Kenda Small Block 8) hittills, men nu vill de ha däck för lite roligare terräng.
Islabikes lösning för det är Continental Explorer (24x1.75 47-507 respektive 26x2.1 54-559), verkar inte finns plats för mycket annat utifrån ram och fälg. Så de har jag beställt (inte från Isla, eftersom de är out of stock på typ allting just nu).
Men de behöver nog ny slang också misstänker jag och eftersom hjulen inte är några standardhjul för 24/26 så är jag lite osäker på vad för slang(mått) som kan vara lämpligt. Islabikes har tillfälligt överbelastad support med svarstid på upp till 12 arbetsdagar...
Är det någon som faktiskt har erfarenhet av dessa cyklar med dessa däck som kan berätta vad som funkat? Ska man utgå från den nominella däckstorleken (1.75/2.1) och välja slang efter det, eller något smalare med tanke på smala fälgar?
OK, respons från Matt L på Islabikes, jag skickade lite förslag på slangar till dem utifrån vad som fanns tillgängligt, detta är utifrån den listan..

I första hand rekommenderade (för Continental Explorer 26x2.1 på Beinn 26):
Continental "MTB 26" 26x1.75-2.5 47/62-559
Continental "MTB Light 26" 26x1.75-2.4 47/60-559
Continental "MTB Supersonic" 26x1.9-2.1 47/54-559
Schwalbe "SV14A" 26x1.5-2.1 40/54-559

Not-so-recommended för samma syfte:
Islabikes "Beinn 26" 26x1.5-1.75 559x38-47c
Continental "Tour 26" 26x1(3/8)-1.75 37/47-559/597 650A/B
Continental "Tour 26 Wide" 26x1.75-2.5 47/62-559 650C 54-584
Schwalbe "SV12A" 26x1.125-1.5 25/40-559
Schwalbe "SV13" 26x1.5-2.4 40/62-559
Schwalbe "SV13F" 26x2.1-3.0 54/75-559

Och så egna erfarenheter...

Jag bestämde mig för att pröva med 2 st Schwalbe Smart Sam på Beinn 26:an (Smart Sam Performance Addix 26x2.1 54-559) och testade (innan jag fick svaret från Islabikes) med att sätta på Schwalbes SV13 slangar. Det blir tyvärr lite tajt o knöligt, så de kommer jag byta ut mot något mer slimmat. Islabikes slangar som satt på innan ser för klena ut för det större däcket. SV14A eller Supersonic ligger väl närmst till hands.

På Beinn 24:an så blev det Islabikes standardvariant med Continental Explorer 24x1.75 och där lät jag Islabikes standardslangar sitta kvar. Det verkar funka riktigt bra där till skillnad mot för 26:an. Glömde tyvärr kolla vad det var för beteckning på slangarna...

Om man vill så går det faktiskt att ha Islas mudguards kvar på Beinn 24 med Explorer 1.75 däcken. :O Dock helt omöjligt med detsamma för 2.1 på Beinn 26, finns inga marginaler för det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer