Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jag lovade att vi skulle ut på släta stigar utan min cykel så jag kan hjälpa honom.
Nu ska vi först testa pump i Torna Hällestad! Det är coolt säger han.

Fick hem grejor till XC 240. Black Jack var inget vidare men Rocket Ron verkar toppen. Ställer black jack i skåpet om ingen lokalt vill ha det billigt. Sätter RR fram och original bak tillsvidare.
Orginal däck väger 550g mot RR 435g.
Bytte även skivor, det är riktig skit som sitter på. Låsringen på orginal väger 20g. Nya klarar vägen inte att väga.
Ca 300 ner på skivor och ett däck.

Är det vikten på bromsskivorna som är skit? Eller är det nåt mer? Kan man vänta sig bättre bromsverkan med bättre skivor? Tycker dotterns XC260 borde ha lite bättre bromsverkan med hydrauliska hejdare på... Hennes gamla Cujo med skivor och vajer bromsar ungefär lika bra. Men det kanske behöver slitas in bromsana också?

Barncyklar samlingstråd
Är det vikten på bromsskivorna som är skit? Eller är det nåt mer? Kan man vänta sig bättre bromsverkan med bättre skivor? Tycker dotterns XC260 borde ha lite bättre bromsverkan med hydrauliska hejdare på... Hennes gamla Cujo med skivor och vajer bromsar ungefär lika bra. Men det kanske behöver slitas in bromsana också?
Främst vikt och de ser visuellt ut som billig skit (rt10).
Bättre skivor gör skillnad och även inkörning samt att de inte är smutsiga.
Dotterns tar dock enormt bra med organiska på de nya rt800 utan inkörning.
Smärtsamt hur mycket bättre bromsar tar på 24'' och även 26'' jämfört med 29''.

Rt800 är inte gratis. Det funkade med rt10 också så kolla belägg och smuts först.

Är din 260 ny? I så fall vet jag inte. Vår var fint monterad och fungerade bra ur lådan. Mycket smörja överallt så personen som monterade er kanske har kladdat på bromsarna?

Barncyklar samlingstråd
Dottern behöver ny cykel. 140cm. Jag tänker 27,5” hjul. Behöver inte vara MTB men skadar inte. Pris 5-10k (hellre 5 än 10, för 10 ska det vara mtb). Finns det ngt vettigt tillgängligt just nu eller ska man vänta till våren? XXL har en som ser ok ut, ännu mer om de skulle köra rea.
Ingen som har ngt tips på lämplig kandidat? XXL:s är numera helt slutsåld.

Barncyklar samlingstråd
Ingen som har ngt tips på lämplig kandidat? XXL:s är numera helt slutsåld.
Det är då tunnt att det knappt ens är kul att fönstershoppa.
Bd säger art de kan skaffa fram en acid 260 på 4a veckor men det är inte så kul.
Kollat stadium och sportia?

EDIT.
Dessa är väl ok-ish

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Det är då tunnt att det knappt ens är kul att fönstershoppa.
Bd säger art de kan skaffa fram en acid 260 på 4a veckor men det är inte så kul.
Kollat stadium och sportia?

EDIT.
Dessa är väl ok-ish

Vill helst ha ngt med 27,5” hjul.... men misstänker att jag får vänta till våren alt köpa en X-caliber om ngn månad. Har redan 26” till det ett år yngre barnet, den är perfekt till henne just nu men till våren kommer 27,5” vara optimalt och det är egentligen bara under sommarsemestern som hon cyklar mkt. Till vardags är det typ inom ett par kilometer fram och tillbaka till kompisar.

Barncyklar samlingstråd
Det tråkiga svaret är väl att för 10k kan du hyra en cykel åt honom kanske 20-30dagar. Hur mycket kommer ni cykla de närmaste åren?
Vi bor 35 min med bil från Isaberg, så det är väl där han kommer att köra mest. Dom har tyvärr inga FS i barnstorlek för uthyrning, annars hade nog det varit det bästa. Om drygt en vecka hörjar hockeysäsongen och då vet jag av erfarenhet att det inte brukar bli lika lätt att hitta tid för cykling, så vi får se var det landar.

Barncyklar samlingstråd
Vi bor 35 min med bil från Isaberg, så det är väl där han kommer att köra mest. Dom har tyvärr inga FS i barnstorlek för uthyrning, annars hade nog det varit det bästa. Om drygt en vecka hörjar hockeysäsongen och då vet jag av erfarenhet att det inte brukar bli lika lätt att hitta tid för cykling, så vi får se var det landar.

Tycker fortfarande att den Vikdork länkade till är perfekt, men kanske för långt bort:

Barncyklar samlingstråd
Vill helst ha ngt med 27,5” hjul.... men misstänker att jag får vänta till våren alt köpa en X-caliber om ngn månad. Har redan 26” till det ett år yngre barnet, den är perfekt till henne just nu men till våren kommer 27,5” vara optimalt och det är egentligen bara under sommarsemestern som hon cyklar mkt. Till vardags är det typ inom ett par kilometer fram och tillbaka till kompisar.
Det blir vuxencyklar då eller finns det mer än vpace med 27.5 på barncyklar?

Barncyklar samlingstråd
Jo, de är fina och prisvärda. Dock vridreglage vilket jag inte vill ha. Men kanske viktigast att de är tvärslut.

Canyon har 27.5 mtb, men gamla är slut och nya kommer i september.
Det finns Roadlite i 2XS och XS:

Barncyklar samlingstråd
Det här var ju lite pinsamt. Cykeln jag köpte är 26" och inte 24" som jag trodde. Jag var helt inställd på att den var 24" när jag så annonsen så jag reflekterade inte mer över storleken än så... Det måste varit den lilla ramen förvillade mig. Sjukt i alla fall.

Nu har cykeln nytt växelöra och skall få sig en total genomgång, sen åker den ut på blocket eller k&s här. Eller sparar som framtida cykel.
Jag köpte en white 26" till dottern. Fick byta lite saker innan jag och hon blev nöjd. Nytt vevparti. Till 152mm. Sen blev det ny gaffel en kina kolgaffel istället för den dämpade den blev 2 kg lättare. Sen ville hon inte ha färre växlar än lillebror så den fick 1x10.

Barncyklar samlingstråd
Hej, jag är också på jakt efter nästa cykel. Sonen har kört på en Islabike Creig 24, tänkte hoppa direkt till 27,5 nu. Kravet är lätt och välfungerande gaffel - gärna mer än 100mm men ska åtminstone klara det. Han kör skiten ur cykeln, varje dag så egentligen är jag rätt osugen på att köpa en splitter ny - den kommer vara repig dagen efter ändå. Har dessutom en Sram GX-grupp som ligger... Men suktar efter denna:

MB31 SLX Junior 27,5", 11kg - 14 950:-

Har också spanat in:
Allebike Majestic Junior Shimano XT, 9.5 kg, 20 900:-

Canyon Neuron AL Young Hero, 13,6kg, 17.000:-

Canyon Grand Canyon Young Hero, 13,57kg, 6.999:-

Islabikes Creig 27, 11.6kg, 10 500 SEk

Sedan har vi ju Vpace...
Tyvärr är den här för liten, men ack så fin:
Vpace 26” 8kg med pedaler från 128cm

Fler tips, någon?

Barncyklar samlingstråd
Främst vikt och de ser visuellt ut som billig skit (rt10).
Bättre skivor gör skillnad och även inkörning samt att de inte är smutsiga.
Dotterns tar dock enormt bra med organiska på de nya rt800 utan inkörning.
Smärtsamt hur mycket bättre bromsar tar på 24'' och även 26'' jämfört med 29''.

Rt800 är inte gratis. Det funkade med rt10 också så kolla belägg och smuts först.

Är din 260 ny? I så fall vet jag inte. Vår var fint monterad och fungerade bra ur lådan. Mycket smörja överallt så personen som monterade er kanske har kladdat på bromsarna?

aha, ok. Ska börja med att gå loss med brake cleaner på skivorna och tokbromsa lite så får vi se. ? Kan ju vara så att den är mer lättbromsad för dottern än för mig också. ? Och jag kanske inte ska jämföra med när grabben fick låna xls-bakbroms till sin 20” Scott (var rätt kul att se honom bromsa med bara pekfingret) Ja vi köpte 260:n ny. Var nära att köpa en Frog Mtb i stället, men prisskillnaden och spagettibreda fälgar på frogen gjorde att vi chansade på White. Så helst vill jag inte investera mig förbi kostnaden för en frog MTB av principskäl. ? Men skulle gärna hitta ett par relativt billiga hjul med bredare fälgar för att få upp volymen i däcken lite. Båda ungarna är vana med 2.6 breda däck på ca 30mm fälg och det syntes hur bra grepp de hade och hur säkra de kände sig på stigarna... Blir nog snålvarianten i form av Rocket Ron 2.1 eller 2.25 om jag törs i alla fall.
Dottern är i alla fall supernöjd med cykeln i original. Den verkar lättcyklad, hon har inte svårt att hänga med lite större ungar på 27.5:or med dämpgafflar...

Barncyklar samlingstråd
Hej, jag är också på jakt efter nästa cykel. Sonen har kört på en Islabike Creig 24, tänkte hoppa direkt till 27,5 nu. Kravet är lätt och välfungerande gaffel - gärna mer än 100mm men ska åtminstone klara det. Han kör skiten ur cykeln, varje dag så egentligen är jag rätt osugen på att köpa en splitter ny - den kommer vara repig dagen efter ändå. Har dessutom en Sram GX-grupp som ligger... Men suktar efter denna:

MB31 SLX Junior 27,5", 11kg - 14 950:-

Har också spanat in:
Allebike Majestic Junior Shimano XT, 9.5 kg, 20 900:-

Canyon Neuron AL Young Hero, 13,6kg, 17.000:-

Canyon Grand Canyon Young Hero, 13,57kg, 6.999:-

Islabikes Creig 27, 11.6kg, 10 500 SEk

Sedan har vi ju Vpace...
Tyvärr är den här för liten, men ack så fin:
Vpace 26” 8kg med pedaler från 128cm

Fler tips, någon?
Håll koll på begmarknaden. Kanske går att hitta nån vettig kolfiberhög för strax över 10 papp. Har dreglat över några 26:or för ca 10 papp men det är för många pesetas för mig...

Barncyklar samlingstråd
Dottern fyller 7 år om drygt en månad och ska få en 20" cykel, har insett att det råder brist på cyklar i allmänhet om man inte lyckas hitta något begagnat.
Var först inställd på en islabike men där har de ju stoppad all leverans inom EU.
Hur pass ok funkar en White XC 200 Lite 6s Ane 19?

Förstår att den inte kan jämföra sig med frog/islabike/vitus m.m. men måste väl ändå vara mer lättcyklad än en tung standard 3 växlad crescent och dyl? Någon som har erfarenhet?

Barncyklar samlingstråd
Då är MB31 klart bästa, snyggaste, mest prisvärde cykel, också med bästa geometri. Kanske behövs en 35 mm lång stam.

Kan bekräfta att det är en jäkligt fin cykel. Dock passade jag på att byta gaffel till en Reba för 1000kr extra, för att skala av 0.5kg på vikten och för att få samma gaffel att serva som tjejernas Majestic JR's. Andrahandsvärdet kommer att vara riktigt bra är min killgissning...

Barncyklar samlingstråd
Dottern fyller 7 år om drygt en månad och ska få en 20" cykel, har insett att det råder brist på cyklar i allmänhet om man inte lyckas hitta något begagnat.
Var först inställd på en islabike men där har de ju stoppad all leverans inom EU.

Förstår att den inte kan jämföra sig med frog/islabike/vitus m.m. men måste väl ändå vara mer lättcyklad än en tung standard 3 växlad crescent och dyl? Någon som har erfarenhet?
Ha koll eller sätt ut en annons här på happy - det dyker upp islabikes varje vecka.

Barncyklar samlingstråd

Om barnet är normallångt skulle jag nog kanske även titta på 24tum, men med lämpligt avstånd mellan styre och sadel, t.ex. en Canyon AL24. Hittar du sen sådan beggad får du nästan samma för den när du säljer den. Har två st jag ska sälja, PM'a mig om du skulle vara intresserad (Falun, skickas ej).

För pengarna verkar White'n helt ok...

Barncyklar samlingstråd

Dottern har en sån och den funkar bra. Betydligt lättare än den Crescent som storebror hade innan. Hon orkar cykla bra med den och vi har inte haft några problem alls. Inget för brötstig men funkar bra annars.

Barncyklar samlingstråd
Grabben har lite problem med positionering av fötterna så jag började kika efter öppna tåclips, Zefal har en modell som heter 45 som verkar rätt liten i den mindre storleken. De bygger ”bara” 60mm framåt. Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Eller helt enkelt användandet av liknande.

BD360966-D130-4911-858F-B9B43D8846FA.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Kan bekräfta att det är en jäkligt fin cykel. Dock passade jag på att byta gaffel till en Reba för 1000kr extra, för att skala av 0.5kg på vikten och för att få samma gaffel att serva som tjejernas Majestic JR's. Andrahandsvärdet kommer att vara riktigt bra är min killgissning...

Men en Judy Gold har samma vikt som en Reba, eller?

Barncyklar samlingstråd

Nu vet vi ju inte hur lång din dotter är men 20” är litet. Min grabb gick från 20” till 24” när han fyllde 6, hans storebror gick upp på 26” när han var 7.
Tyvärr är det ju som du säger att väldigt mycket är slutsålt så att hitta en tillräckligt liten 26” kan nog vara kört, däremot bör du kunna hitta något på 24”. Cykeln du länkade till är inte så tokig och finns också i 24”.

Barncyklar samlingstråd
Sen kan man ha i åtanke att många barn får växa i sina cyklar istället för att växa ur. En bra 20” t.ex woom 4 går att använda till 130cm.

Optimalt är väl att både växa in och växa ut lite. Woom 4 har en lämpligt storlek, men 20" hjulen på den är relativt och absolut sett små. Tyvärr är de flesta 24" cyklar stora. Det saknas utbud i 24" cyklar med små ram.

Barncyklar samlingstråd
Sen kan man ha i åtanke att många barn får växa i sina cyklar istället för att växa ur. En bra 20” t.ex woom 4 går att använda till 130cm.
Min ena grabb gick just från en Woom 4 när han var strax över 130cm, då var den väldigt liten. Jag borde skaffat en ny tidigare. Cyklingen hamnade på en helt ny nivå med Vitus 26”, trots nästan dubbla vikten!

Barncyklar samlingstråd
Grabben har lite problem med positionering av fötterna så jag började kika efter öppna tåclips, Zefal har en modell som heter 45 som verkar rätt liten i den mindre storleken. De bygger ”bara” 60mm framåt. Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Eller helt enkelt användandet av liknande.

Visa bilaga 430702
Vad har han för pedaler?
Vi kör riktiga plattisar med lite mindre plattform, det blev som natt och dag med greppet och kontakten mellan fötter och pedaler

Barncyklar samlingstråd
Min ena grabb gick just från en Woom 4 när han var strax över 130cm, då var den väldigt liten. Jag borde skaffat en ny tidigare. Cyklingen hamnade på en helt ny nivå med Vitus 26”, trots nästan dubbla vikten!

Dottern fick en trek roscoe 24" istället för sin frog 20" när hon var 7. Var som natt och dag, det funkade aldrig riktigt bra för henne med frogen, fick aldrig kläm på vad det var.

Plushjul 2,8" är ju kanon på en barncykel utan dämpare.

Barncyklar samlingstråd
Min andra grabb hade också en Frog 20”, jämfört med Woom så har Frog väldigt lång reach och smalt styre, det blev ganska vingligt. För mycket vikt på händerna tror jag. Synd, cykeln är annars välbyggd och vettig.

Kan vara så, frogen är ju väldigt otb i sin geo. Treken är lång, låg och slack. Såg en helstel Woom idag i Åre, den som finns att köpa nu med kolfibergaffel såg väldigt fin ut.

Barncyklar samlingstråd
Kan vara så, frogen är ju väldigt otb i sin geo. Treken är lång, låg och slack. Såg en helstel Woom idag i Åre, den som finns att köpa nu med kolfibergaffel såg väldigt fin ut.
En kompis väntar hem en sådan woom om en månad, så jag ser fram emot att klämma på den och jämföra med vår early rider. Klurar ju fortfarande på vilken modell det ska bli på 24” till nästa vår. Woom off air, naloo Hill Bill, eller ngt liknande. (Max 10kkr)

Barncyklar samlingstråd
Håller helt med!

Som FS är Moritz26 nästan perfekt, förutom för lång kedjestag. Vet inte hur gaffeln är. Jag var inte nöjd med Motion Control dämparn på min egen Reba, bytte den till Charger 2, otroligt mycket bättre. Skulle också gärna har en flaskhållare, verkar inte passa på Moritz26.

@Berk tack för tidigare svar. Jag tänkte rapportera tillbaka lite om VPACE MORITZ26.

Nu har vi haft den ca 2 månader och kört både stökiga Göteborgsstigar och park (Vallåsen och Järvsö). Den funkar mycket bra, äter upp stök.

Gaffel och bakdämpare är tunade för barn, funkar mycket bra för sonens 30kg. Jag kan inte uttala mig om Motion Control vs Charger 2 i Reban (jag kör själv Charger 2 i en Lyrik), men funkar gör den, flyter över rötterna. Han är bra snabbare nu än med sin gamla 20” Spawn Yama Jama, svårt att säga vad som är vad, men 26” tror jag gör enorm skillnad. Han har även börjat våga droppa lite nu, typ ca 30 cm.

Jag har också svårt att säga hur stor skillnad kortare kedjestag hade gjort, han leker med den, han lyfter från småstenar, sladdar runt och så. Men vi är långt ifrån att börja träna wheelies/manuals.

Hjulbasen är lång, stabiliteten utför är mycket bättre än 20” Spawn YJ. Men det märks att det är lite svårare för honom när det är väldigt snäva svängar. Han klättrar mycket bra på den, bättre än på 20” Spawn YJ.

Storleksmässigt så är den precis liten nog för min son på 130cm. Tror sweetspot kanske är runt 135-140cm.

Tyvärr finns ingen plats för vattenflaska. Jag funderar på att försöka sätta en liten flaska under downtube. Själv vill han inte ha nån, bara dricka från mig ?

Jag har köpt cykeln utan bromsar och växelsystem då jag redan hade ”fyndat” på Happy med beggade X01 växelsystem och Formula R1 bromsar. Jag har satt på en OneUp 120mm v2.1 dropper som jag begränsar till ca 70mm med ett tunt rep mellan sadelrälsen och klämman. Med Nobby Nic 2.35” och Chromag Radar pedaler så väger den 11,2 kg, ”bara” 1.5kg mer än den LÄTTADE Spawn YJ 20”.

Jag kan varmt rekommendera MORITZ26 om man vill ha en FS stigcykel till sitt barn som är över 130 cm!

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
@Berk tack för tidigare svar. Jag tänkte rapportera tillbaka lite om VPACE MORITZ26.

Nu har vi haft den ca 2 månader och kört både stökiga Göteborgsstigar och park (Vallåsen och Järvsö). Den funkar mycket bra, äter upp stök.

Gaffel och bakdämpare är tunade för barn, funkar mycket bra för sonens 30kg. Jag kan inte uttala mig om Motion Control vs Charger 2 i Reban (jag kör själv Charger 2 i en Lyrik), men funkar gör den, flyter över rötterna. Han är bra snabbare nu än med sin gamla 20” Spawn Yama Jama, svårt att säga vad som är vad, men 26” tror jag gör enorm skillnad. Han har även börjat våga droppa lite nu, typ ca 30 cm.

Jag har också svårt att säga hur stor skillnad kortare kedjestag hade gjort, han leker med den, han lyfter från småstenar, sladdar runt och så. Men vi är långt ifrån att börja träna wheelies/manuals.

Hjulbasen är lång, stabiliteten utför är mycket bättre än 20” Spawn YJ. Men det märks att det är lite svårare för honom när det är väldigt snäva svängar. Han klättrar mycket bra på den, bättre än på 20” Spawn YJ.

Storleksmässigt så är den precis liten nog för min son på 130cm. Tror sweetspot kanske är runt 135-140cm.

Tyvärr finns ingen plats för vattenflaska. Jag funderar på att försöka sätta en liten flaska under downtube. Själv vill han inte ha nån, bara dricka från mig ?

Jag har köpt cykeln utan bromsar och växelsystem då jag redan hade ”fyndat” på Happy med beggade X01 växelsystem och Formula R1 bromsar. Jag har satt på en OneUp 120mm v2.1 dropper som jag begränsar till ca 70mm med ett tunt rep mellan sadelrälsen och klämman. Med Nobby Nic 2.35” och Chromag Radar pedaler så väger den 11,2 kg, ”bara” 1.5kg mer än den LÄTTADE Spawn YJ 20”.

Jag kan varmt rekommendera MORITZ26 om man vill ha en FS stigcykel till sitt barn som är över 130 cm!

Låter bra! Tack för utförlig info!

Vi kör ingen park, "bara" teknisk stig. 120 mm slag är mycket, tror att 100 fram och 90 bak skulle vara perfekt. Tänker nu att köpa en Max26, men tycker att stack är för högt. Även om Moritz26 har 40 mm slag, så har den lägre stack.

Min son tycker om CamelBak, så tror att han inte skulle sakna flaskhålare, men han har aldrig provat.

Barncyklar samlingstråd
Nu har jag köpt en ny cykel till äldsta barnet, 6 år och 126 cm lång. Hon växte ur sin Islabike Beinn 20. Jag letade mycket på blocket samt och tittade på nytt. Till slut fastnade jag för White XC 240 och Orbea MX24 Team Disc.

Efter lite funderande blev det Orbean. På bild såg den blåa finast ut men i butik var det den lila som stack ut så det blev den istället.

Varför blev det då Orbea? Först det negativa.
- Något dyrare än White
- 152mm vevarmar. Hade hellre sett 140mm.
- Något lång styrstam för längden hon har nu. Skall leta upp en kortare på nätet.

Och det positiva
+ Bättre komponenter (marginellt mer lättmekat)
+ 2-fingerbromshandtag istället för 3-finger på White. Mycket bättre för små händer tycker jag.
+ Bredare fälgar => möjlighet till 2,35-däck.
+ Ramen klarar även 2,35 vilket jag inte är säker på att Whiten gör.
+ 2.1-däck monterat på cykeln vid köp. Kanske inte de bästa/lättaste däcken men de har en stor och fin luftvolym.
+ intern vajerdragning för bakväxeln.
+ Väldigt bra helhetsintryck

Vissa saker är trevliga att de är som de är men det var som sagt var helheten av cykeln som var viktigast.

ORBEA-MX-24-TEAM-DISC-PURPLE-PINK.jpg

Har ni frågor får ni gärna ställa dem här så skall jag försöka svara!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp