Barncyklar samlingstråd

Hälsingland

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu har jag köpt en ny cykel till äldsta barnet, 6 år och 126 cm lång. Hon växte ur sin Islabike Beinn 20. Jag letade mycket på blocket samt och tittade på nytt. Till slut fastnade jag för White XC 240 och Orbea MX24 Team Disc.

Efter lite funderande blev det Orbean. På bild såg den blåa finast ut men i butik var det den lila som stack ut så det blev den istället.

Varför blev det då Orbea? Först det negativa.
- Något dyrare än White
- 152mm vevarmar. Hade hellre sett 140mm.
- Något lång styrstam för längden hon har nu. Skall leta upp en kortare på nätet.

Och det positiva
+ Bättre komponenter (marginellt mer lättmekat)
+ 2-fingerbromshandtag istället för 3-finger på White. Mycket bättre för små händer tycker jag.
+ Bredare fälgar => möjlighet till 2,35-däck.
+ Ramen klarar även 2,35 vilket jag inte är säker på att Whiten gör.
+ 2.1-däck monterat på cykeln vid köp. Kanske inte de bästa/lättaste däcken men de har en stor och fin luftvolym.
+ intern vajerdragning för bakväxeln.
+ Väldigt bra helhetsintryck

Vissa saker är trevliga att de är som de är men det var som sagt var helheten av cykeln som var viktigast.

Visa bilaga 432213
Har ni frågor får ni gärna ställa dem här så skall jag försöka svara!
Breda däck är kanon på barncyklar, dottern har 2,8" på sin Roscoe det funkar kanon. Jag bytte till hydrauliska skivbromsar på den, köpte några billiga shimano 400 någonting. Det blev ett rejält lyft för henne, de mekaniska var tröga. Det kanske redan är hydrauliska på orbean?

velman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Breda däck är kanon på barncyklar, dottern har 2,8" på sin Roscoe det funkar kanon. Jag bytte till hydrauliska skivbromsar på den, köpte några billiga shimano 400 någonting. Det blev ett rejält lyft för henne, de mekaniska var tröga. Det kanske redan är hydrauliska på orbean?
Det är hydrauliska på den, samma som du köpt tror jag.

Jag funderade på att sätta på ett vevparti med lite kortare vevarmar, 140 istället för 152. Dock får man ett problem när man gör det. Det blir längre från pedalens nedersta läge till marken, svårare att sätta fötterna i marken om sadeln är på rätt höjd med andra ord.

Vi har varit ute på en liten grusvägstur idag och hon är jättenöjd! Dock saknar hon växelindikator på reglaget. Om hon inte lär sig leva med det får jag köpa ett nytt reglage med indikator, kostar drygt 200kr tror jag.

mzi

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har renoverat/byggt om nav på Islas cyklar? Jag fick tillbaka en CNOC14 som jag gav syskonbarnen för massa år sedan, och nu ska cyklas av min son. Men det känns som grus i lagren! Hur servar man dem?

Användaren

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har renoverat/byggt om nav på Islas cyklar? Jag fick tillbaka en CNOC14 som jag gav syskonbarnen för massa år sedan, och nu ska cyklas av min son. Men det känns som grus i lagren! Hur servar man dem?
Hej, jag servade min sons nav på en Beinn 20L. Det var ganska standard, längst ut sitter en liten gummihatt över en vanlig mutter. Pilla bort gummihatten med en flat skruvmejsel så får du fram muttrarna. Skruvar du upp dem, båda sidorna samtidigt, så döljer sig två konor som håller lagren på plats.

ostrand

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är dags för 7-åringen att byta upp sig från 20" till 24". Storebror (10 år) har en Cube som har varit bra förutom att framväxeln är väldigt tung vilket tydligen är vanligt.
Nu svär jag kanske i kyrkan, men efter att ha kollat runt en hel del så funderar jag på om inte Biltemas lätta 24" vore ett bra köp?

Nackdelar: ej skivbroms, "bara" 6 växlar och ingen dämpare fram, men den väger bara 11,4 kg vilket är lättare än många andra barncyklar.

Priset är ju en stor fördel, 1899 kr...

Hälsingland

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är dags för 7-åringen att byta upp sig från 20" till 24". Storebror (10 år) har en Cube som har varit bra förutom att framväxeln är väldigt tung vilket tydligen är vanligt.
Nu svär jag kanske i kyrkan, men efter att ha kollat runt en hel del så funderar jag på om inte Biltemas lätta 24" vore ett bra köp?

Nackdelar: ej skivbroms, "bara" 6 växlar och ingen dämpare fram, men den väger bara 11,4 kg vilket är lättare än många andra barncyklar.

Priset är ju en stor fördel, 1899 kr...
Den kan ju vara bra, jag köpte en cykel från biltema när dottern var liten. Hela ramen var krokig, antagligen från svetsningen där allt dragit sig. Nipplarna var sylvassa till ekrarna och punkterade slangarna, och den rostade friskt. Så den var helt sjukt kass men jag skulle tro att de blivit bättre, detta var nog sex år sedan.

ostrand

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Den kan ju vara bra, jag köpte en cykel från biltema när dottern var liten. Hela ramen var krokig, antagligen från svetsningen där allt dragit sig. Nipplarna var sylvassa till ekrarna och punkterade slangarna, och den rostade friskt. Så den var helt sjukt kass men jag skulle tro att de blivit bättre, detta var nog sex år sedan.
Jag tror att jag ska cykla dit på lunchen och klämma på dem.
Alternativ är Serious Rockville 24" men den väger över 12 kg.

Hälsingland

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tror att jag ska cykla dit på lunchen och klämma på dem.
Alternativ är Serious Rockville 24" men den väger över 12 kg.
Dämpare på barncyklar är väl mest dödvikt och dålig funktion, köp en utan med större däck istället så sparar du lite vikt. Fanns ju en fin Orbea på köp&sälj häromdagen för 1500:- men den kanske är borta redan.

ostrand

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Dämpare på barncyklar är väl mest dödvikt och dålig funktion, köp en utan med större däck istället så sparar du lite vikt. Fanns ju en fin Orbea på köp&sälj häromdagen för 1500:- men den kanske är borta redan.
Ja, det är min erfarenhet också (dämpare). Orbean är nog borta. Killarna använder cyklarna dels för att cykla till skolan varje dag, dels för att cykla lite stig.

ostrand

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Var på lokala Biltema. De hade inte x lite monterad, men de hade x dirt 24.
Det är ju egentligen 24 plus dvs 2,8" däck på den. Ingen dämpare fram, men med 2,8" behövs det knappast. Bromsarna är skräp, no-name skivbromsar, men dem kan man ju enkelt byta mot bättre.

Hälsingland

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Var på lokala Biltema. De hade inte x lite monterad, men de hade x dirt 24.
Det är ju egentligen 24 plus dvs 2,8" däck på den. Ingen dämpare fram, men med 2,8" behövs det knappast. Bromsarna är skräp, no-name skivbromsar, men dem kan man ju enkelt byta mot bättre.
Väger mer än min fuel ex 29" i storlek xl 😁. Vad väger x-lite?

Laan84

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Själv har jag beställt en Naloo Hill Bill 24” med 1x11 SLX, en early rider hellion trail 20” köpt aug förra året kommer snart ut på köp och sälj..

kontorsråttan

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Såg att PlanetX har Superior Team 24 med luftdämpad framgaffel, hydrauliska bromsar etc för £518 på nån av deras alltid pågående reor just nu. Under 6000:- är väl OK, vet dock inte vad frakten går på...

Lejon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Pysslade ihop en mtb åt dottern med hjälp av K&S-fynd och gammalt från garaget. Syftet är att hon kan ha en skaplig cykel som inte är så dyr. Den kan lämnas vid bussen utan att jag börjar gråta den dag den blir stulen.
Ca 1000kr i slutändan om jag låtsas att garagefynden var gratis.
14” ram, 10-delat, ca 12,5kg. Helt ok funktionsmässigt.
050B4116-27DC-40D1-B2D1-2ACF5DA2FC42.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer