Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Nu har jag köpt en ny cykel till äldsta barnet, 6 år och 126 cm lång. Hon växte ur sin Islabike Beinn 20. Jag letade mycket på blocket samt och tittade på nytt. Till slut fastnade jag för White XC 240 och Orbea MX24 Team Disc.

Efter lite funderande blev det Orbean. På bild såg den blåa finast ut men i butik var det den lila som stack ut så det blev den istället.

Varför blev det då Orbea? Först det negativa.
- Något dyrare än White
- 152mm vevarmar. Hade hellre sett 140mm.
- Något lång styrstam för längden hon har nu. Skall leta upp en kortare på nätet.

Och det positiva
+ Bättre komponenter (marginellt mer lättmekat)
+ 2-fingerbromshandtag istället för 3-finger på White. Mycket bättre för små händer tycker jag.
+ Bredare fälgar => möjlighet till 2,35-däck.
+ Ramen klarar även 2,35 vilket jag inte är säker på att Whiten gör.
+ 2.1-däck monterat på cykeln vid köp. Kanske inte de bästa/lättaste däcken men de har en stor och fin luftvolym.
+ intern vajerdragning för bakväxeln.
+ Väldigt bra helhetsintryck

Vissa saker är trevliga att de är som de är men det var som sagt var helheten av cykeln som var viktigast.

Visa bilaga 432213
Har ni frågor får ni gärna ställa dem här så skall jag försöka svara!

Breda däck är kanon på barncyklar, dottern har 2,8" på sin Roscoe det funkar kanon. Jag bytte till hydrauliska skivbromsar på den, köpte några billiga shimano 400 någonting. Det blev ett rejält lyft för henne, de mekaniska var tröga. Det kanske redan är hydrauliska på orbean?

Barncyklar samlingstråd
Breda däck är kanon på barncyklar, dottern har 2,8" på sin Roscoe det funkar kanon. Jag bytte till hydrauliska skivbromsar på den, köpte några billiga shimano 400 någonting. Det blev ett rejält lyft för henne, de mekaniska var tröga. Det kanske redan är hydrauliska på orbean?

Det är hydrauliska på den, samma som du köpt tror jag.

Jag funderade på att sätta på ett vevparti med lite kortare vevarmar, 140 istället för 152. Dock får man ett problem när man gör det. Det blir längre från pedalens nedersta läge till marken, svårare att sätta fötterna i marken om sadeln är på rätt höjd med andra ord.

Vi har varit ute på en liten grusvägstur idag och hon är jättenöjd! Dock saknar hon växelindikator på reglaget. Om hon inte lär sig leva med det får jag köpa ett nytt reglage med indikator, kostar drygt 200kr tror jag.

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har renoverat/byggt om nav på Islas cyklar? Jag fick tillbaka en CNOC14 som jag gav syskonbarnen för massa år sedan, och nu ska cyklas av min son. Men det känns som grus i lagren! Hur servar man dem?

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har renoverat/byggt om nav på Islas cyklar? Jag fick tillbaka en CNOC14 som jag gav syskonbarnen för massa år sedan, och nu ska cyklas av min son. Men det känns som grus i lagren! Hur servar man dem?
Hej, jag servade min sons nav på en Beinn 20L. Det var ganska standard, längst ut sitter en liten gummihatt över en vanlig mutter. Pilla bort gummihatten med en flat skruvmejsel så får du fram muttrarna. Skruvar du upp dem, båda sidorna samtidigt, så döljer sig två konor som håller lagren på plats.

Barncyklar samlingstråd
Det är dags för 7-åringen att byta upp sig från 20" till 24". Storebror (10 år) har en Cube som har varit bra förutom att framväxeln är väldigt tung vilket tydligen är vanligt.
Nu svär jag kanske i kyrkan, men efter att ha kollat runt en hel del så funderar jag på om inte Biltemas lätta 24" vore ett bra köp?

Nackdelar: ej skivbroms, "bara" 6 växlar och ingen dämpare fram, men den väger bara 11,4 kg vilket är lättare än många andra barncyklar.

Priset är ju en stor fördel, 1899 kr...

Barncyklar samlingstråd
Det är dags för 7-åringen att byta upp sig från 20" till 24". Storebror (10 år) har en Cube som har varit bra förutom att framväxeln är väldigt tung vilket tydligen är vanligt.
Nu svär jag kanske i kyrkan, men efter att ha kollat runt en hel del så funderar jag på om inte Biltemas lätta 24" vore ett bra köp?

Nackdelar: ej skivbroms, "bara" 6 växlar och ingen dämpare fram, men den väger bara 11,4 kg vilket är lättare än många andra barncyklar.

Priset är ju en stor fördel, 1899 kr...

Den kan ju vara bra, jag köpte en cykel från biltema när dottern var liten. Hela ramen var krokig, antagligen från svetsningen där allt dragit sig. Nipplarna var sylvassa till ekrarna och punkterade slangarna, och den rostade friskt. Så den var helt sjukt kass men jag skulle tro att de blivit bättre, detta var nog sex år sedan.

Barncyklar samlingstråd
Den kan ju vara bra, jag köpte en cykel från biltema när dottern var liten. Hela ramen var krokig, antagligen från svetsningen där allt dragit sig. Nipplarna var sylvassa till ekrarna och punkterade slangarna, och den rostade friskt. Så den var helt sjukt kass men jag skulle tro att de blivit bättre, detta var nog sex år sedan.

Jag tror att jag ska cykla dit på lunchen och klämma på dem.
Alternativ är Serious Rockville 24" men den väger över 12 kg.

Barncyklar samlingstråd
Jag tror att jag ska cykla dit på lunchen och klämma på dem.
Alternativ är Serious Rockville 24" men den väger över 12 kg.

Dämpare på barncyklar är väl mest dödvikt och dålig funktion, köp en utan med större däck istället så sparar du lite vikt. Fanns ju en fin Orbea på köp&sälj häromdagen för 1500:- men den kanske är borta redan.

Barncyklar samlingstråd
Dämpare på barncyklar är väl mest dödvikt och dålig funktion, köp en utan med större däck istället så sparar du lite vikt. Fanns ju en fin Orbea på köp&sälj häromdagen för 1500:- men den kanske är borta redan.

Ja, det är min erfarenhet också (dämpare). Orbean är nog borta. Killarna använder cyklarna dels för att cykla till skolan varje dag, dels för att cykla lite stig.

Barncyklar samlingstråd
Var på lokala Biltema. De hade inte x lite monterad, men de hade x dirt 24.
Det är ju egentligen 24 plus dvs 2,8" däck på den. Ingen dämpare fram, men med 2,8" behövs det knappast. Bromsarna är skräp, no-name skivbromsar, men dem kan man ju enkelt byta mot bättre.

Barncyklar samlingstråd
Var på lokala Biltema. De hade inte x lite monterad, men de hade x dirt 24.
Det är ju egentligen 24 plus dvs 2,8" däck på den. Ingen dämpare fram, men med 2,8" behövs det knappast. Bromsarna är skräp, no-name skivbromsar, men dem kan man ju enkelt byta mot bättre.

Väger mer än min fuel ex 29" i storlek xl ?. Vad väger x-lite?

Barncyklar samlingstråd
Själv har jag beställt en Naloo Hill Bill 24” med 1x11 SLX, en early rider hellion trail 20” köpt aug förra året kommer snart ut på köp och sälj..

Barncyklar samlingstråd
Såg att PlanetX har Superior Team 24 med luftdämpad framgaffel, hydrauliska bromsar etc för £518 på nån av deras alltid pågående reor just nu. Under 6000:- är väl OK, vet dock inte vad frakten går på...

Barncyklar samlingstråd
Pysslade ihop en mtb åt dottern med hjälp av K&S-fynd och gammalt från garaget. Syftet är att hon kan ha en skaplig cykel som inte är så dyr. Den kan lämnas vid bussen utan att jag börjar gråta den dag den blir stulen.
Ca 1000kr i slutändan om jag låtsas att garagefynden var gratis.
14” ram, 10-delat, ca 12,5kg. Helt ok funktionsmässigt.
050B4116-27DC-40D1-B2D1-2ACF5DA2FC42.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Köpte en begagnad större cykel (24") till min 7-åring, men har lite jobb med den innan den blir bra till honom.
Vevpartiet är bytt till 165mm, så det måste jag korta ner till 145mm i fräsen. Sen sitter det SPD pedaler på så jag letar efter nya är det VP227 som gäller eller finns det bättre grejor?

scottscalerc.jpg

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Köpte en större cykel (24") till min 7-åring, men har lite jobb med den innan den blir bra till honom.
Vevpartiet är bytt till 165mm, så det måste jag korta ner till 145mm i fräsen. Sen sitter det SPD pedaler på så jag letar efter nya är det VP227 som gäller eller finns det bättre grejor?

Grym cykel! Stammen är jättelång, ska du inte byta till en kortare?

VP227 verkar populärt. Min son kör Xpedo Traverse 9.

Barncyklar samlingstråd
Jag kan byta styrstammen, men frågan är ju hur lång borde den vara ?
ok, ska kolla på Xpedo pedalerna, tack för tipset!

Om jag inte hittat fel är reach på den cykel 356 mm. Jag skulle säga mellan 30 och 40 mm, om din 7-åriga inte är lång för sin längd. Senare behövs kanske än längre stam, men kortare ger också bättre ställning på cykeln och bättre kontroll.

Barncyklar samlingstråd
Om jag inte hittat fel är reach på den cykel 356 mm. Jag skulle säga mellan 30 och 40 mm, om din 7-åriga inte är lång för sin längd. Senare behövs kanske än längre stam, men kortare ger också bättre ställning på cykeln och bättre kontroll.
ok, tack för tipset, jag ska köpa en på 30mm då för då kan man senare byta till den längre.
sonen är 130cm lång.

Barncyklar samlingstråd
Ja, köpte också just shims för gammal 25.4 styre till 31.8. Men man har största urval i 31.8, så det är väl bäst om man inte har cyklar med 35 mm i familjen.
Ja, jag menar 25.4 styre shimsat till 31.8 och barnens stammar är 35mm långa.

Jag har undvikit att blanda in 35mm styre. Det är komplicerat nog redan.

Barncyklar samlingstråd
Vad har era barn för lufttryck i plus size däcken?
Har själv en 22 kgs sexåring med Kenda 20x2.6 med bar 1.5 bak och 1.2 fram med syfte att ha bra dämpning och lagom rullmotstånd. Enligt Kenda gäller dock 2 - 4 bar!

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Någon här som har white xc 260 pro/light. Vad långt är ert barn? Står i beskr. att den är upp till 155. Är den stor i stl, funkar det att var längre? Eller finns det något bra alternativ i 27,5 att gå på istället om barnet är 150?

Barncyklar samlingstråd
Någon här som har white xc 260 pro/light. Vad långt är ert barn? Står i beskr. att den är upp till 155. Är den stor i stl, funkar det att var längre? Eller finns det något bra alternativ i 27,5 att gå på istället om barnet är 150?

Finns är tråd just nu på precis detta ämne:

Barncyklar samlingstråd
Har själv en 22 kgs sexåring med Kenda 20x2.6 med bar 1.5 bak och 1.2 fram med syfte att ha bra dämpning och lagom rullmotstånd. Enligt Kenda gäller dock 2 - 4 bar!
Jag brukar inte mäta i barnens däck, men har maxxis med liknande rekommendationer och det tryck han använder är klart lägre. Det verkar fungera bra.

Barncyklar samlingstråd

Jag kör själva (75 kg + 13 kg cykel + vatten + rycksäck) med 0.9 bar fram och 1.3 bar bak på min hardtail. Mer en 1 bar är för mycket till ett barn. Till min son är genomslag gränsen på vad han kan köra, och det berör på hur hård man kör utför.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har koll på BOX Components?
Inför 2021 kommer Vitus Nucleus 24 med Box Four 8 drivlina och inte längre Shimano. Det kommer heller inte gå att uppgradera till Shimano om jag förstår det rätt. Skulle gärna få synpunkter på denna "uppgradering"!

Barncyklar samlingstråd
Inför 2021 kommer Vitus Nucleus 24 med Box Four 8 drivlina och inte längre Shimano. Det kommer heller inte gå att uppgradera till Shimano om jag förstår det rätt. Skulle gärna få synpunkter på denna "uppgradering"!
Det är nog bra.

Uppgradera lär väl gå? Det är väl i så fall vilka begränsningar det finns med passing med klingan fram.

Barncyklar samlingstråd
Finns inget som tyder på att det inte skulle gå att byta till shimano eller sram om man skulle vilja det. Sen finns det ingen 8 speed shimano bakväxel som klarar den stora kassetten.

Barncyklar samlingstråd
Finns inget som tyder på att det inte skulle gå att byta till shimano eller sram om man skulle vilja det. Sen finns det ingen 8 speed shimano bakväxel som klarar den stora kassetten.
Det går säkert att byta hela drivlinan om man så vill med eventuell modd. Även om det är bra grejer så skulle jag dra mig att köpa nya Nucleus eftersom reservdelar från Box bör vara svårare att få tag på när man behöver det akut.
Blir nog em Woom off Air, svårt att hitta rimlig konkurrent.

Barncyklar samlingstråd
Det går säkert att byta hela drivlinan om man så vill med eventuell modd. Även om det är bra grejer så skulle jag dra mig att köpa nya Nucleus eftersom reservdelar från Box bör vara svårare att få tag på när man behöver det akut.
Blir nog em Woom off Air, svårt att hitta rimlig konkurrent.
Det enda andra alternativet som är värt att titta på är naloo Hill Bill 24”

Barncyklar samlingstråd
Oklart hur många som behöver dämpare. Och hur många av dem som har ett sänke som inte gör nån nytta.
Jag gick i alla fall på rådet att köra helstelt och det verkar funka bra. White xc 240 som väger en bit under 10 efter några små uppgraderingar. Det är väl hjulen som är begränsningen nu.
Sen är det stor skillnad på barns utveckling och behov.

Barncyklar samlingstråd
Oklart hur många som behöver dämpare. Och hur många av dem som har ett sänke som inte gör nån nytta.
Jag gick i alla fall på rådet att köra helstelt och det verkar funka bra. White xc 240 som väger en bit under 10 efter några små uppgraderingar. Det är väl hjulen som är begränsningen nu.
Sen är det stor skillnad på barns utveckling och behov.
Helt sant! Men dämpning känns som ett självklart nästa steg för grabben. Han har en stel roxter 20 nu men besviken på plushjulens dämpande effekt. Studsar runt och blir trött i armarna när man kör stig eller bergspark.
Det är alltså inte vikten utan brist dämpning som gör honom trött!
Cykeln kan gå i arv så lutar åt att kosta på 5-10 k på nästa 24 och troligtvis Off Air även om Naloo Hill Bill såg ut som värdigt alternativ!
Hade gärna köpt från min lbs men då blir det Frog och den väger lite mycket... Men öppen för förslag!

Tillbaka
Topp