Hälsingland
Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu har jag köpt en ny cykel till äldsta barnet, 6 år och 126 cm lång. Hon växte ur sin Islabike Beinn 20. Jag letade mycket på blocket samt och tittade på nytt. Till slut fastnade jag för White XC 240 och Orbea MX24 Team Disc.
Efter lite funderande blev det Orbean. På bild såg den blåa finast ut men i butik var det den lila som stack ut så det blev den istället.
Varför blev det då Orbea? Först det negativa.
- Något dyrare än White
- 152mm vevarmar. Hade hellre sett 140mm.
- Något lång styrstam för längden hon har nu. Skall leta upp en kortare på nätet.
Och det positiva
+ Bättre komponenter (marginellt mer lättmekat)
+ 2-fingerbromshandtag istället för 3-finger på White. Mycket bättre för små händer tycker jag.
+ Bredare fälgar => möjlighet till 2,35-däck.
+ Ramen klarar även 2,35 vilket jag inte är säker på att Whiten gör.
+ 2.1-däck monterat på cykeln vid köp. Kanske inte de bästa/lättaste däcken men de har en stor och fin luftvolym.
+ intern vajerdragning för bakväxeln.
+ Väldigt bra helhetsintryck
Vissa saker är trevliga att de är som de är men det var som sagt var helheten av cykeln som var viktigast.
Visa bilaga 432213
Har ni frågor får ni gärna ställa dem här så skall jag försöka svara!
Breda däck är kanon på barncyklar, dottern har 2,8" på sin Roscoe det funkar kanon. Jag bytte till hydrauliska skivbromsar på den, köpte några billiga shimano 400 någonting. Det blev ett rejält lyft för henne, de mekaniska var tröga. Det kanske redan är hydrauliska på orbean?