Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jag har en 16" Vitus.
Har ni förslag på lite biffigare däck en kommer original?
Beror på vad man ska ha det till och vet inte vad som får plats, men det som satt på grabbens 16” commencal Ramones var vee crown gem 16x2.25 skinwall. Absolut inte det starkaste casingen, men vi körde dem med riktigt lågt tryck och det gav bra dämpning och grepp, med ok rull, både på asfalt, i skogen och lättare liftburen utförscykling(grönt/flow). Inga genomslag eller punka och ganska bra livslängd på dobbarna. Hade han inte gått upp i storlek på cykel hade jag köpt samma när det skulle bytas.

Barncyklar samlingstråd
Beror på vad man ska ha det till och vet inte vad som får plats, men det som satt på grabbens 16” commencal Ramones var vee crown gem 16x2.25 skinwall. Absolut inte det starkaste casingen, men vi körde dem med riktigt lågt tryck och det gav bra dämpning och grepp, med ok rull, både på asfalt, i skogen och lättare liftburen utförscykling(grönt/flow). Inga genomslag eller punka och ganska bra livslängd på dobbarna. Hade han inte gått upp i storlek på cykel hade jag köpt samma när det skulle bytas.
Var kan man köpa dem?

Barncyklar samlingstråd
Var kan man köpa dem?

dock verkar man inte få dem för än andra halvan av april...

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
På jakt efter en cykel till dottern, 125cm, nu till sommaren. Hon har glatt cyklat på två st. Frog, senast en 52.

Det lätta vore ju att fortsätta på Frog och köra en 62, men dels verkar de väldigt svåra att hitta, och sen har det ju börjat komma roliga alternativ. Gärna LBS i Stockholm/söderort då hon vill provcykla lite först.

Framförallt asfalt, vi bor ganska backigt, så växlar är ett måste.

Barncyklar samlingstråd
Hej!
Har du fått fram någon mer info/kommentar om Laufey H30? Är också intresserad av den till min 8-åring.
Men har själv för dålig koll på cyklar, men är också ute efter något allround, så med din kommentar och oro om den inte är så allround får mig också orolig.
Hej. Mer än så, jag monterade ihop den igår! Men den är bara provcyklad framför huset i mörkret ännu.

Är en utpräglad MTB dvs inga fästen för lås, skärmar, stöd etc.men det finns naturligtvis lösningar för allt idag.

Är rätt säker på att ex White xc240 faktiskt är mer allround men jag gick på Laufey H30 pga tre saker:
1. Jag tror att en cykel som min son tycker är häftigare och gillar mer (Laufeyn tickade av fler på sonens kravlista) är en cykel han cyklar mer på i slutändan och på det sättet mer "allround".
2. Det är i skogen det krävs mest av cykeln och de egenskaperna som får prioritet även om den kommer rulla mest asfalt.
3. För vad det är värt så sa tre olika cykelhandlare att de inte trodde att Laufeyn var mindre lättrullad på asfalt än någon annan cykel

Ser riktigt fin ut och är rätt säker på att sonen kommer uppleva stor skillnad när han cyklar i skogen med denna.

Barncyklar samlingstråd
Det är väl inga cyklar som rullar olika på asfalt vad jag vet.
Laufy har en aggresivare modern geo helt klart. Det är bara att sätta det i relation till priset.

Det finns många cyklar som kostar som Laufy men som har samma eller sämre geo, vikt och komponenter än White. Då blir beslutet lite lättare.

Barncyklar samlingstråd
Hej. Mer än så, jag monterade ihop den igår! Men den är bara provcyklad framför huset i mörkret ännu.

Är en utpräglad MTB dvs inga fästen för lås, skärmar, stöd etc.men det finns naturligtvis lösningar för allt idag.

Är rätt säker på att ex White xc240 faktiskt är mer allround men jag gick på Laufey H30 pga tre saker:
1. Jag tror att en cykel som min son tycker är häftigare och gillar mer (Laufeyn tickade av fler på sonens kravlista) är en cykel han cyklar mer på i slutändan och på det sättet mer "allround".
2. Det är i skogen det krävs mest av cykeln och de egenskaperna som får prioritet även om den kommer rulla mest asfalt.
3. För vad det är värt så sa tre olika cykelhandlare att de inte trodde att Laufeyn var mindre lättrullad på asfalt än någon annan cykel

Ser riktigt fin ut och är rätt säker på att sonen kommer uppleva stor skillnad när han cyklar i skogen med denna.
Tack för sammanställningen!
Jag hann inte vänta på svaret, hämtade grabbens Laufey igår, så också bara provcyklad i mörkret. ;)
Hur tänker du själv kring det där med lås? Jag vill ju inte hänga på något som är i vägen vid cykling. Men samtidigt vill jag att han ska kunna låsa den när han är iväg.

Barncyklar samlingstråd
Tack för sammanställningen!
Jag hann inte vänta på svaret, hämtade grabbens Laufey igår, så också bara provcyklad i mörkret. ;)
Hur tänker du själv kring det där med lås? Jag vill ju inte hänga på något som är i vägen vid cykling. Men samtidigt vill jag att han ska kunna låsa den när han är iväg.
Se där! :-)

Bra fråga angående lås. Är kluven i frågan

På äldsta sonens cykel (som i komponentväg är som Laufeyn men 26") hängde jag på ett fastmonterat cykellås även om det tar emot att hänga på extra vikt när jag precis innan jagat lägre vikter på cykeln... Den hade dock fäste för det och tröttnade på tappade slanglås osv...

Har inte bestämt mig ännu men lutar nog åt att det blir fast monterat lås även på denna även om det skär lite i hjärtat.

Hade gärna hittat ett lås som går snabbt att låsa/låsa upp men som samtidigt går att snabbt lägga åt sidan när det är dags för stigcykling och vikten blir viktig.

Barncyklar samlingstråd
Köpt en Cube Acid 240SL Teamline 2021 till sonen. Hämtas på LBS imorgon, känns som en bra hoj för asfalt, grus och lättare skog.

Provade även varianten med skivbromsar och dämpargaffel. Den vägde dock nästan 3 kg mer och sonen kunde knappt komprimera dämparen någonting ens när han verkligen försökte.

Bilagor

• 423100-Cube-Acid-240-SL-teamline-2021-0.jpg
    423100-Cube-Acid-240-SL-teamline-2021-0.jpg
    198.2 KB · Besök: 121
Barncyklar samlingstråd
Köpt en Cube Acid 240SL Teamline 2021 till sonen. Hämtas på LBS imorgon, känns som en bra hoj för asfalt, grus och lättare skog.

Provade även varianten med skivbromsar och dämpargaffel. Den vägde dock nästan 3 kg mer och sonen kunde knappt komprimera dämparen någonting ens när han verkligen försökte.
Byggde nyss en hoj på den ramen. Fast den hette Acid Race 240, spec e ändå samma. Blev 9,5 kg med 10-växlar, dropper på 70mm o 80mm dämpning på gaffel.

Barncyklar samlingstråd
Vi har en lika dan i garaget. Har slängt på ett par Continental explorer. Har funkat utmärkt.

Även jag tyckte att däcken var i slätaste laget, min LBS ordnar därför så vi får den med Schwalbe Smart Sam direkt vid leverans.

Nästa crux nu är arvsordningen på cyklarna i familjen. Cykeln han har nu är en Cannondale Cujo 20 + och lillebrorsan kör på en Islabike cnoc 14. Han är snart 5 år och cyklar bra och det vore bra om han kunde ta över Cannondalen inte minst för att få en cykel med växlar. Hans händer är dock i minsta laget för att hantera bromsarna på ett helt bra sätt och Grip Shift växeln är svår för honom iaf åt ena hållet. Jag vill ju ogärna behöva köpa en ny cykel till även till honom... Några idéer?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Jag håller på med sista justeringarna på en xs 27,5" som jag ska sälja. Tråden följer jag såklart och har märkt att allt går mot 1x10/11/12 även om de flesta barncyklar bara har 1x9 (förutom vpace, o nån annan enstaka modell).
Denna hojen har 2x11, 42/28t fram och 11-42t bak. Jag själv tycker för liten klinga fram o för stor bak aldrig kommer till användning för barnen då de saknar både friktion/vikt o teknisk förmåga att ta sig upp för såpass branta backar. Men det kanske bara e mina barn? Ni som har barn som cyklar på 11-42t o 30/32t fram, får de användning av de lättaste växlarna? Jag själv använde väldigt sällan min 47t bak på min 11-växlade ht med 32t fram. De ggr jag gjorde det upptäckte jag att bakdäcket var för kasst, för dåligt grepp - något som e åtgärdat, men har inte kunnat cykla på den än.
Så klart skulle hojen väga några hg mindre med 1x istället för 2x, men den väger redan under 11 kg, inkl dropper och slår därmed det mesta på marknaden.
Jag föreställer mig att de flesta cyklar blandat stig/grus och även utflykter med resten av familjen och då förekommer säkerligen en del asfalt. Och då passar 2x ganska bra. Eller tänker jag fel? Har de flesta barn två olika cyklar för olika ändamål? Med 42t fram kommer cykeln upp i ganska roliga hastigheter :-), men de flesta föräldrar kanske inte vill att sin 10-åring ska dundra nerför mördarbacken i 65 kmh?
Ska hojen ha 1x eller 2x?

Barncyklar samlingstråd
Till en barncykel är 1x klart att fördrar för att det är enklare att hitta rätt växel och ger mindre strul, lite lättare också.

Vilken utväxlingar man behöver berör på barnet, underlag och backigheten.
Min 7-åriga har till stan en gammal mtb konverterat från 3x8 till 1x8 med 32/12-28, då använder han alla växlar. Till Hellasgården en mtb med 1x11 med 28/10-42, då använder han alla växlar, men de två tyngsta växlar bara för skoj. Och till lvg en 2x9 konverterat till 1x9 med 36/12-17, då använder han också alla växlar.
En 10-åriga är starkare, så behöver generellt lite tyngre växlar, men min son är starkare än genomsnittet.

EDIT: lättaste -> tyngsta

EDIT2: alla 3 cyklar är 26"

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Till en barncykel är 1x klart att fördrar för att det är enklare att hitta rätt växel och ger mindre strul, lite lättare också.

Vilken utväxlingar man behöver berör på barnet, underlag och backigheten.
Min 7-åriga har till stan en gammal mtb konverterat från 3x8 till 1x8 med 32/12-28, då använder han alla växlar. Till Hellasgården en mtb med 1x11 med 28/10-42, då använder han alla växlar, men de två lättaste växlar bara för skoj. Och till lvg en 2x9 konverterat till 1x9 med 36/12-17, då använder han också alla växlar.
En 10-åriga är starkare, så behöver generellt lite tyngre växlar, men min son är starkare än genomsnittet.
Jo, hemma e barnen starkare än genomsnittet oxå. Just därför vill jag höra andras tankegångar i ämnet.
Iom 28t och 42t fram så håller man inte på att växla upp o ner på dom om man e i skogen. Drar man ut på vägar så växlar man ner till 42t och behåller den tiss man ska in i skogen igen - är hur jag tänker. Men vill höra andras tankar ock.

Barncyklar samlingstråd
Jo, hemma e barnen starkare än genomsnittet oxå. Just därför vill jag höra andras tankegångar i ämnet.
Iom 28t och 42t fram så håller man inte på att växla upp o ner på dom om man e i skogen. Drar man ut på vägar så växlar man ner till 42t och behåller den tiss man ska in i skogen igen - är hur jag tänker. Men vill höra andras tankar ock.

Ser nu att jag skrev fel för mtb växlingen. Min son använde mycket lättaste 28/42 växel på korta branta backar. Men sista månaderna har han blivit starkare och kan nu cykla med 28/32 uppför backar där han förut använde 28/42.

Barncyklar samlingstråd
På 27.5 vill nog de flesta barn inte ha tyngre än den genomsnittlige vuxne och minst 46 bak är väl rätt vanligt bland vuxna.
På 24'' är det en annan sak

Barncyklar samlingstråd
Absolut 1x rent funktionellt. Sen är ju många växlar coolt, grannens barn har Tourney 3x7 på sin och det är ju "coolare" än vår sons 1x9 :)

Barncyklar samlingstråd
Min 10åring. 27.5" xs
Kör 1*11 på 10-42
Framklingan är en oval 30t
Lättaste växeln används ofta i skogen för honom, han är mer snabb med rundtrampet än stark, så han får fin jämn fart uppför, men det går ju inte fort. Jag skriker bakom att gå in med lite tyngre växel och mer power för att få upp farten tidigt i uppförsbacken.

Barncyklar samlingstråd
Min 10åring. 27.5" xs
Kör 1*11 på 10-42
Framklingan är en oval 30t
Lättaste växeln används ofta i skogen för honom, han är mer snabb med rundtrampet än stark, så han får fin jämn fart uppför, men det går ju inte fort. Jag skriker bakom att gå in med lite tyngre växel och mer power för att få upp farten tidigt i uppförsbacken.
E ju lite d jag tänker på :-). Mindre barn har ju snabbare rundtramp, men när de väl har lärt sig att använda växlarna...kommer 42t bak o 30t fram ens användas?
Vet att mina lärde sig tidigt o använde sällan lättaste bak. När jag tänker efter kanske de lärde sig snabbt pga att vi ofta cyklade långt på asfalt oxå.
Tackar för svaren. E junte så krångligt att göra om den till 1x, o jag har nån vecka på mig innan jag lägger ut den.

Barncyklar samlingstråd
Jag har inte sett något annat märke som konkurrerar med Vpace där. Woom Off Air är väl annars bland de lättare om man vill åt låg vikt. Sen finns ju Trailcraft, men det blir dyrt med import från US.
Spawn Cycles e ett till. De säljer inom EU, men e sällan nåt finns hemma. Kanske d ändrats på senare tid, har ej haft behov av att kolla deras hemsida.

Barncyklar samlingstråd
Såg det, men med mycket högre vikt.
Vpace är verkligen one of a kind, allt så genomtänkt och bra prylar på som håller ihop.
Det som var synd med Naloo var att vevpartiet är 140mm vilket skulle behöva bytas och hjulen tror jag är lite tyngre.

Kanske går att lösa iof för ungefär samma peng som en Vpace kostar

Barncyklar samlingstråd
Såg det, men med mycket högre vikt.
Vpace är verkligen one of a kind, allt så genomtänkt och bra prylar på som håller ihop.
Det som var synd med Naloo var att vevpartiet är 140mm vilket skulle behöva bytas och hjulen tror jag är lite tyngre.

Kanske går att lösa iof för ungefär samma peng som en Vpace kostar
Jo, men svårt att trolla med vikten utan att priset blir högre. Finns väldigt många märken som faller på något.

Barncyklar samlingstråd
Ni som kört Vpace Max20, stämmer det att den funkar från ca 105cm?

(Lillasyster här är rätt mycket under storebrors tillväxtskurva så ”trickle down” fungerar inte så bra som jag hade hoppats på.)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd

(Lillasyster här är rätt mycket under storebrors tillväxtskurva så ”trickle down” fungerar inte så bra som jag hade hoppats på.)
De anger 46cm vid främre spetsen av sadeln, Naloo Hill Bill 20” anger också 1,05 men har 53 som angiven lägsta sadelhöjd. Den passar bra för ett barn på 1,05 som cyklar, men av och påstigning krävde lite övning. Beror väldigt mycket på hur duktigt ditt barn är på att cykla och andra motoriska saker.

Barncyklar samlingstråd

Fungerar bra.

Jag är riktigt imponerad över hur bra geometrin är för barn. Har ju en Isla 20" också och även fast den ska vara så barnvänlig är den långt ifrån, blir oftast väldigt utsträckta barn och på tok för långa vevarmar.

Grabben började med sin Vpace 20 när han fyllde 4 år, då var de flesta andra 20" för stora.

Barncyklar samlingstråd

Vpace skriver lite för stor längd av barn på sidor av några av deras cyklar. Min erfarenhet är att deras tabell är perfekt. Ljus blå funkar till några barn, inte alla.

vpace_kinderbikes_größentabelle.jpg

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Det är väl nån som eventuellt letar efter nåt som funkar m bb92 till Kina 26a. Men det var väl en annan tråd. Vad ska man ha till en sån? 140-145?

Barncyklar samlingstråd
Tänkte d mer som en öppen fråga: om många e missnöjda med tunga vevpartier i fel storlek för hoj/längd på barn. Ner till vilken strlk på hoj/vevparti e föräldrar missnöjda me? Cykeltillverkarna har ju blitt lite bättre senaste 2 åren, men mycket får man förbättra i efterhand.

En 26a ska nog ha 145-155, om man tänker sig en 145cm-ing som cyklar på den. Tycker jag. Men det går ju att cykla med 200mm oxå.

Barncyklar samlingstråd
Lite ot men chansar:

Förhoppningsvis har jag lyckats sälja in att 8 åringen ärver 10 åringens 24". Villkoret är att den målas lila!

Tänkte köpa plasti dip spray på nätet om det blir aktuellt. Kan bli ett kul vårpyssel där barnen får vara med på ett hörn. Någon som har erfarenhet av plasti dip? Tänkte mest på underarbetet, oljiga kedjestag och vevhus.

Barncyklar samlingstråd
Påbörjat ett projekt till mellangrabben. Kunde inte låta bli när det dök upp en beggad ram. Han kommer inte va lång nog förrän nästa säsong. Men då har jag tid att leta billiga delar på happy.?
9121B98A-0E51-4303-BE89-3531376E32F8.jpeg

I grunden en Vpace Moritz 26 men jag kommer köra den som 24/26 mullet och med 100mm slag isf 120 första säsongen för att få lite lägre standover.

Barncyklar samlingstråd
Påbörjat ett projekt till mellangrabben. Kunde inte låta bli när det dök upp en beggad ram. Han kommer inte va lång nog förrän nästa säsong. Men då har jag tid att leta billiga delar på happy.?Visa bilaga 476771

I grunden en Vpace Moritz 26 men jag kommer köra den som 24/26 mullet och med 100mm slag isf 120 första säsongen för att få lite lägre standover.

Den är riktigt flack, så 100 mm fram kommer att funka bra! Men med 24" bak blir vevlagret lite låg.
Är nyfiken på hur den går!

Tillbaka
Topp