Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Såg Early Rider på BC och har en 16” Early Rider Belter som har varit helt ok. Har strulat lite med belt drive och vevlagret gav upp efter ett år.

Samma ER modell i 20” och med växlar kostar ändå typ 3kkr mer än BMC Blasten.. Spontant känns det mycket.
Fanns det inte för 600-700 euro innan? Helion är väl dyrare

Barncyklar samlingstråd
Hmm.. kanske.. Kan det ha varit den utan feta däck och skivbromsar? Vill gärna ha båda dom..

Helion är väl mer park-anpassad med dämpning etc.

Minns inte exakt vad blast kostade men i närheten?

Barncyklar samlingstråd
Skrev fel.. Belter är den enklare och Seeker är den modellen hon har och den jag vill fortsätta med fast i 20”.

Bilagor

• 56851D3B-1305-4DE3-A7D3-EBC4DF1E8431.jpeg
    56851D3B-1305-4DE3-A7D3-EBC4DF1E8431.jpeg
    79 KB · Besök: 73
Barncyklar samlingstråd
Har snöat in på en BMC Blast 20” till dottern i höst. Ser fin ut och har ett ”rimligt” pris.

Verkar dock svår att få tag på (såklart) - någon som av en händelse vet någon återförsäljare i EU som skeppar till Sverige som säljer den? Inte lyckats googla fram någon..

Har hört av mig till återförsäljare i Sverige och ingen har den inne. Skrivit upp mig på oklara väntelistor.

testa sökmotorerna startpage eller duckduckgo. Google e inte bäst alltid.

Barncyklar samlingstråd
Den släpar så klart inte men det blir väldigt lågt på en 20''. Troligen hamnar växel på ungefär samma höjd på alla 20''

Det berör såklart på längden av cagen. Den hittar inte marken. Men på stenig stig har man mycket större chans på kontakt med sten. Min sons Sram X4 bakväxel överlevde dock bra på din 20" cykel vid hård körning på Hellas stenigaste stiger. Det är dock bättre att undvika att ramla i stenkistor (av flera skäll).

Barncyklar samlingstråd
Det berör såklart på längden av cagen. Den hittar inte marken. Men på stenig stig har man mycket större chans på kontakt med sten. Min sons Sram X4 bakväxel överlevde dock bra på din 20" cykel vid hård körning på Hellas stenigaste stiger. Det är dock bättre att undvika att ramla i stenkistor (av flera skäll).
Jag förstår det men det har med växel att göra (och hjul) inte cykel.

Barncyklar samlingstråd
Ah, du menade ram, inte cykel med alla komponenter.
Jag menar att det nog inte skiljer så mycket mellan olika tillverkare. Visst, jag har inte kollat. Altus kanske är längre än de flesta men det har jag inte noterat i så fall.
Vad jag vet så är det enda man kan göra att byta till en enduro växel.

Det man kan titta efter är att köpa med HG kassett så det går att byta till tex 10s.

Men för 99 av 100 funkar det nog som det är

Barncyklar samlingstråd
Tourney e nog lite bättre i avseendet då den e enklare o tåligare.
Men ja, zee e ju bästa valet, fast den kommer imte på så många hojar; typ bara Norco heldämpad, iaf för två år sen.

Barncyklar samlingstråd
Vi får se. Nu köpte jag en Vitus med frihjulskrans eller vad det heter så får hoppas det duger för blir värre att uppgradera.
Det ger sig.

Nu funderar jag på vad det ska bli efter 24''. Det rimliga är något i stoic stilen men blir ju tungt om det inte ska bli svindyrt eller 70° hta.

Å ena sidan bombar hon inte det minsta och klarar sig kanske med kass geo men åndra sidan bombar jag själv inte heller med 70°...

Barncyklar samlingstråd
Halva priset och troligen större chans att funka med 7s eller i alla fall 8s. Tycker det ser spännande ut

Edit. Jämfört m zee

Den har dock ingen clutch. Vet inte hur viktigt det är för dina barn. Men när min son cyklar stökig stig på min frus gamla mtb som jag har bakkonverterad till helstel ramlar kedjan av då och då.

Barncyklar samlingstråd
Den har dock ingen clutch. Vet inte hur viktigt det är för dina barn. Men när min son cyklar stökig stig på min frus gamla mtb som jag har bakkonverterad till helstel ramlar kedjan av då och då.
Ok, det är ett bra argument för zee.
Tappar inte kedjan då båda cyklarna har dubbla bash (eller vad det kan heta)

Tänker mest som billig uppgrade till 20''. På 24'' hade jag gått på 10s om jag skulle ändra nåt.

Hur tänker du efter 150cm? Kollade på vpace men tycker det känns onödigt med Das 29er Prinzip på 29''. Både 26 och 27.5 fungerar ju fint på stig.
Bättre de jobbar på das modern geo princip?

Barncyklar samlingstråd
Hur tänker du efter 150cm? Kollade på vpace men tycker det känns onödigt med Das 29er Prinzip på 29''. Både 26 och 27.5 fungerar ju fint på stig.
Bättre de jobbar på das modern geo princip?

Jag här ännu inte tänkt längre än 145 cm.

Vpace Max27.5 är en bra möjlighet, vi är väldigt nöjd med Max26. Allebike MB31 27.5" är också bra.

Barncyklar samlingstråd
Jag här ännu inte tänkt längre än 145 cm.

Vpace Max27.5 är en bra möjlighet, vi är väldigt nöjd med Max26. Allebike MB31 27.5" är också bra.
Ja, mb31 ser bra ut. Pris, geo och vikt i någon form av harmoni.
Enligt allebike hamnar 150cm på 29'' small. Får studera geo tabellen under vintern. Tror du redan skrivit att den är fel?

Barncyklar samlingstråd
Tabellen ser rimlig ut. Det är väl vevarmar på 170mm på 27.5 youth som sticker ut.
Och utan att tittat närmare så kanske 27.5 även på small hade varit nice för att får ner höjd lite.

Barncyklar samlingstråd
Tabellen ser rimlig ut. Det är väl vevarmar på 170mm på 27.5 youth som sticker ut.
Och utan att tittat närmare så kanske 27.5 även på small hade varit nice för att får ner höjd lite.

Ja, vevarmar är lite för långa.

Förstår in vad du menar med "27.5 även på small". Junior finns bara i en storlek. Allebike skriver 130-150 cm, men har tror mer på 145-165 cm, då passar allt bra, förutom lite för långa vevarmar, men det går.

Barncyklar samlingstråd
Fick justera växlarna på systersonens xc240 2021 idag. Riktigt träligt med x4 jämfört med Altus. Mycket finlir och fick skruva ut b nästan helt. Ändå blev det inte lika distinkt 2an till 1an som jag skulle vilja. Dessutom slirar det inte lika varje gång och smäller man från 4an rakt upp så går det bra.
Fick lite känsla av att det var reglaget som var boven?

Grabben var nöjd i alla fall. Annars hade jag väl stått kvar

Dottern klagade på att den växlade av sig själv (men bara på 5an!), lyckades justera det men nu var det likadant igen när vi körde i skogen. Jag tror nog den är lite känslig, konstigt nog.

Barncyklar samlingstråd
Dottern klagade på att den växlade av sig själv (men bara på 5an!), lyckades justera det men nu var det likadant igen när vi körde i skogen. Jag tror nog den är lite känslig, konstigt nog.
Nu var det mitt första försök med sram men upplevde helt klart att det behövdes mer finlir. Shimano upplever jag som följ instruktionerna, tick, tick, klart.

Men femman ska ju klara sig till skogen... Vet inte vad det kan vara. Snett öra eller hjulet snett monterat?

Sen har man ju läst att Shimano är ner set and forgot så kanske man får justera oftare också. Grabben var nöjd i alla fall. "Som när den var ny" och nästa gång ska det väl gå på 2 minuter...
Den här grabbarn lastar också grejorna 10ggr mer än syskon och kusiner så det är kanske också en faktor

Barncyklar samlingstråd
Nu var det mitt första försök med sram men upplevde helt klart att det behövdes mer finlir. Shimano upplever jag som följ instruktionerna, tick, tick, klart.

Men femman ska ju klara sig till skogen... Vet inte vad det kan vara. Snett öra eller hjulet snett monterat?

Sen har man ju läst att Shimano är ner set and forgot så kanske man får justera oftare också. Grabben var nöjd i alla fall. "Som när den var ny" och nästa gång ska det väl gå på 2 minuter...
Den här grabbarn lastar också grejorna 10ggr mer än syskon och kusiner så det är kanske också en faktor

Vi hade ingen problem alls med Sram X4 bakväxel. Men då hade vi 9-delat Sram kassett, kedje och trigger. White har billig Shimano kassett, KMC kedjan och Sram gripshift. Jag vet inte vilken komponent(er) är problematiska. Jag byte en KMC 11-delat kedja till Sram för undvika växling vid bakåttramp, men det har ingenting att göra med felväxling på 5e växel.

Barncyklar samlingstråd
Ja, vevarmar är lite för långa.

Förstår in vad du menar med "27.5 även på small". Junior finns bara i en storlek. Allebike skriver 130-150 cm, men har tror mer på 145-165 cm, då passar allt bra, förutom lite för långa vevarmar, men det går.
Jag menar på den vanliga. tittar man på reach och storleksguide så kan man nästan se youth som xs. Det är rätt kontinuerligt.

Jag vet i fan. Är du 165 borde du kunna ha medium? Går man enbart på reach tycker jag allebikes tabell är rätt rimlig? Är det annat än reach du tycker sticker ut?
Annars tycker jag det är ovärt att gå på youth vid 145 om small funkar från 150.

Flickan har ödmjuka krav förutom standover så det är svårt att veta vilken riktning man ska gå men svårt att motivera nåt riktigt dyrt

Ska se om jag kan maila dem om bb drop och kanske rita upp det i bikecad.

Fördelen är att man nog kan få köpa bara ram på allebike. Tror inte det går på canyon och med deras totalvikt så kan man nästan beställa Marino istället.

Barncyklar samlingstråd
Vi hade ingen problem alls med Sram X4 bakväxel. Men då hade vi 9-delat Sram kassett, kedje och trigger. White har billig Shimano kassett, KMC kedjan och Sram gripshift. Jag vet inte vilken komponent(er) är problematiska. Jag byte en KMC 11-delat kedja till Sram för undvika växling vid bakåttramp, men det har ingenting att göra med felväxling på 5e växel.

Nej, problem med femman är nåt annat. Shimanos billigaste 8s kassett är bra nog. I alla fall med Shimano kedjan men det brukar väl inte vara problem att köra sram kedja? Tror mer på Twister då

Barncyklar samlingstråd
Jag menar på den vanliga. tittar man på reach och storleksguide så kan man nästan se youth som xs. Det är rätt kontinuerligt.

Jag vet i fan. Är du 165 borde du kunna ha medium? Går man enbart på reach tycker jag allebikes tabell är rätt rimlig? Är det annat än reach du tycker sticker ut?
Annars tycker jag det är ovärt att gå på youth vid 145 om small funkar från 150.

Flickan har ödmjuka krav förutom standover så det är svårt att veta vilken riktning man ska gå men svårt att motivera nåt riktigt dyrt

Ska se om jag kan maila dem om bb drop och kanske rita upp det i bikecad.

Fördelen är att man nog kan få köpa bara ram på allebike. Tror inte det går på canyon och med deras totalvikt så kan man nästan beställa Marino istället.

435 mm reach med sag är för lång till 150 cm. Allebikes tabell är rimligt, förutom till small där intervallet är doppelt så stor som till andra storlekar. Det är en billig tricks för att också kunna sälja cykel till folk som är kortare än 160 cm. Konstigt dock när man har en 27.5 modell, men den har också fel rekommendation.

Barncyklar samlingstråd
435 mm reach med sag är för lång till 150 cm. Allebikes tabell är rimligt, förutom till small där intervallet är doppelt så stor som till andra storlekar. Det är en billig tricks för att också kunna sälja cykel till folk som är kortare än 160 cm. Konstigt dock när man har en 27.5 modell, men den har också fel rekommendation.
Ok jag får kolla mer på det.

Ja, när de ändå har en 27.5 kunde då gjort en simpel Line Up från 2xs till XL istället.
Kanske tom s kunde gått lite mindre bb drop och gått som 27.5/29.

Barncyklar samlingstråd
Äldsta sonen satt testade idag en spesh pitch 27,5” XS, med 170mm vevar. När sadeln satt rimligt högt var knäna alldeles tokigt högt när han trampade. Så nu vet jag iaf hur dåligt det fungerar till 135cm.
I övrigt såg ram och hjul inte så tokigt ut i storlek för honom.

Barncyklar samlingstråd
Äldsta sonen satt testade idag en spesh pitch 27,5” XS, med 170mm vevar. När sadeln satt rimligt högt var knäna alldeles tokigt högt när han trampade. Så nu vet jag iaf hur dåligt det fungerar till 135cm.
I övrigt såg ram och hjul inte så tokigt ut i storlek för honom.

Ja, XS mtb gammaldags geometri passar bra till 135 mm, förutom vevarmar. Jag bytte till 145 mm vevarmar på en XS mtb och en 26" lvgcyckel till min son och de passar nu ok till 130 cm.

Barncyklar samlingstråd
Efter en lyckad semester på Isaberg tänkte jag beställa nya cyklar till barnen. Sonen på 142cm och dottern på 116cm. Har kollat på cyklar från xxl, xc260 och xc160. Någon som har barn och cyklar i samma storlek? Tänker mest om XC260 är på gränsen för stor för någon på 142cm.

Barncyklar samlingstråd
Efter en lyckad semester på Isaberg tänkte jag beställa nya cyklar till barnen. Sonen på 142cm och dottern på 116cm. Har kollat på cyklar från xxl, xc260 och xc160. Någon som har barn och cyklar i samma storlek? Tänker mest om XC260 är på gränsen för stor för någon på 142cm.
Vi provsatt aldrig men TROR att xc 260 är ok för 142. 240 blir osäkert nästa sommar. Sen är det väldigt litet steg 240 till 260.

Xc160 verkar inte så kul jämfört med Vitus och early rider men möjligen prisvärd. Kolla bara så den inte har fotbroms

Barncyklar samlingstråd
Vi provsatt aldrig men TROR att xc 260 är ok för 142. 240 blir osäkert nästa sommar. Sen är det väldigt litet steg 240 till 260.

Xc160 verkar inte så kul jämfört med Vitus och early rider men möjligen prisvärd. Kolla bara så den inte har fotbroms

På tal om litet steg mellan storlekarna på cyklarna. E d nån som provat att få in 26" i 24"-hoj? Vi skulle gemensamt kunna göra en lista på ramar där det går. Jag har många ggr tittat på utrymmet i kedjestagen på 24" som varit förbi här. Många har ganska mycket utrymme o jag kan ge mig f*n på att man får in 26or i nåra.

Barncyklar samlingstråd
På tal om litet steg mellan storlekarna på cyklarna. E d nån som provat att få in 26" i 24"-hoj? Vi skulle gemensamt kunna göra en lista på ramar där det går. Jag har många ggr tittat på utrymmet i kedjestagen på 24" som varit förbi här. Många har ganska mycket utrymme o jag kan ge mig f*n på att man får in 26or i nåra.
Trainer däck på 26'' går in bak på xc 240

Barncyklar samlingstråd

Tack! Ja jag har varit inställd på XC240 men tänker att den kanske kan vara på gränsen till förliten redan nästa sommar om grabben växer lite.

Ja XC160 kanske inte är jätte spännande men tänker att det inte spelar så stor roll för en 4 åring som snabbt växer ur den.

Tillbaka
Topp