Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Letar och klurar lite på 20" cykel till min 5 åring, och är just nu inne på något av följande, vad skulle ni säga är för och nackdelar samt vilken skulle ni valt?

Riprock 2022
Scott roxter
Vitus 20+

Eller annan i prisklass 5k typ

Helst skulle jag vilja ha en med luftgaffel också men det går ju alltid att skaffa i efterhand om det är så ?

Barncyklar samlingstråd
Letar och klurar lite på 20" cykel till min 5 åring, och är just nu inne på något av följande, vad skulle ni säga är för och nackdelar samt vilken skulle ni valt?

Riprock 2022
Scott roxter
Vitus 20+

Eller annan i prisklass 5k typ

Helst skulle jag vilja ha en med luftgaffel också men det går ju alltid att skaffa i efterhand om det är så ?

Jag köpte en Scott scale rigid (scrolla tillbaks någon sida eller två) med gott resultat till min femåring. Han älskar den.

Barncyklar samlingstråd
Nu när dottern växt ur sin Vitus 20+ så börjar vi titta på en 24+. Gillar konceptet med helstekt hoj och grova däck.

Vad bör man kika på?

Barncyklar samlingstråd
Det blev en Orbea till dottern när hon fyller 6. Oväntat fräsch för att vara begagnad.

Skulle gärna fixa lite mer med den, den kändes faktiskt tyngre än vad jag hade tänkt mig. Ska se om man kan fiska upp en annan sadelkombo och ev drivlina så går det säkert att kapa ett halvt kg minst.

Sen behövs det nya pedaler och ev en kortare styrstam.

Visa bilaga 522649Visa bilaga 522650

Barncyklar väger mycket, i 20 o 24" för de kommer med dubbelväggade fälgar. Det vevlager/-parti-kombo väger en hel del, och ser ut att vara 140mm när det borde vara 127mm (men jag kan ha fel, e ju utifrån ett foto - det står på vevpartiet). Pma om du e intresserad av lätt o bättre standard på vevparti.
Ang sadel och pedaler så finns ett märke som heter GUB som har ultralätta varianter till rimligt pris. Deras kolfibersadel väger 188 o mäter 250mm långt för ca 400 kr, GUB-pedalerna kostar ca 400 o väger ca 210 g/par.

Barncyklar samlingstråd
Hej, har någon lyckats konvertera Specialized Hotrock 20 (alltså, med 20" hjul) till skivbromsar? Själva ramen och gaffeln har postmount/IS-hål för oken. Men de hjul som den kommer med har inte fästen till bromsskivor.

Vad för navdimensioner har den? Går det att köpa färdiga 20" hjul med bromsskivor?

Barncyklar samlingstråd
Det är sant men man har väl säkert fler "standarder" på barnhjul? Cykeln kommer med genomgående solida axlar på hjul.
Ok, det finns säkert olika bredd ja. Kolla om detr samma som på denna

Barncyklar samlingstråd
Det är sant men man har väl säkert fler "standarder" på barnhjul? Cykeln kommer med genomgående solida axlar på hjul.
Mät innerbredden på ramavståndet, svårare än så e dinte. Hjul e svåra att fä tag i men finns på aliexpress, ebay.de samt lättare på federleicht.de eller federlecht.de.
Ina poblem att konvetera, går t o m att sätta på skivbroms utan fäste i ram, ba att skaffa adapter

Barncyklar samlingstråd
Mät innerbredden på ramavståndet

Jag bara funderar på att köpa en begagnad Hotrock 20, då kan jag inte mäta dess nav ännu. Specialized's webbsida publicerar inte heller navens mått.

Denna cykelmodell är ganska populär (jag ser flera exemplar parkerade här och där). Det skulle förvåna mig om någon inte försökte byta till skivbromsar.

Barncyklar samlingstråd
Tippar på att det är 135mm bak o 100mm fram. Det lär vara en generisk ram som specialized sätter sin logga på. E ba Scott som dummar sig med annan nav-standard, och endast på deras 24".

Barncyklar samlingstråd
Hotrock 20 måste väl har 100 mm nav fram och 135 mm nav bak (Guaruska var snabbare).

Men med 20" diskbroms hjul, diskbroms och ny kassett kostar nästan lika mycket som en hel begagnat cykel. Eller har den redan kassett och inte frihjul?

Barncyklar samlingstråd
Hotrock 20 måste väl har 100 mm nav fram och 135 mm nav bak (Guaruska var snabbare).
Tack på hjälpen! Håller också med att 100/135 är mest sannolikt.

Men med 20" diskbroms hjul, diskbroms och ny kassett kostar nästan lika mycket som en hel begagnat cykel. Eller har den redan kassett och inte frihjul?
Jo, jag är fullt medveten om eventuella högre kostnader. Jag överväger ändå alternativet att bygga om från en begagnad ram eftersom:
1. Det är slut på nya barncyklar på flera ställen. Inte överallt, t.ex. hos Decathlon kan man hitta vettiga modeller.
2. Vägen är viktigare är målet. Att meka med och bygga om cyklar är Lego för vuxna, och man tycker om att leka.

Barncyklar samlingstråd

Jo, jag är fullt medveten om eventuella högre kostnader. Jag överväger ändå alternativet att bygga om från en begagnad ram eftersom:
1. Det är slut på nya barncyklar på flera ställen. Inte överallt, t.ex. hos Decathlon kan man hitta vettiga modeller.
2. Vägen är viktigare är målet. Att meka med och bygga om cyklar är Lego för vuxna, och man tycker om att leka.
Helt rätt tänk. Du lär dig för framtida underhåll o reparationer. Passa på o släng på 12-delat Nx ;-), den bakväxlaren e väl ändå lika lång som Alivio eller Acera som kommer på de flesta nyare 20".

Barncyklar samlingstråd

Håller med både 1) och 2). Men jag skulle hellre har något lite finare som basis av mekandet. Som den här jättefina bygget:

Barncyklar samlingstråd
Håller med både 1) och 2). Men jag skulle hellre har något lite finare som basis av mekandet. Som den här jättefina bygget:
När blev aluminium finare än aluminium?

Barncyklar samlingstråd
Fin 20": https://www.aliexpress.com/item/1005002551576070.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.20cbe709Hxxtbp&algo_pvid=5fa6f2f6-8c97-4c26-9e18-abd6dadf12bc&algo_exp_id=5fa6f2f6-8c97-4c26-9e18-abd6dadf12bc-8&pdp_ext_f={"sku_id":"12000021106384428"}

H4d8cf8a1ce47478dafaccf8347c6a961L.jpg

(redigering: foto)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Men jag skulle hellre har något lite finare som basis av mekandet. Som den här jättefina bygget:

Commencals ramar är verkligen fina och inte för dyra. Om jag hade långsiktiga planer på barncykeln skulle jag sannolikt inleda bygget från nya komponenter. I detta fall tänker jag strippa och måla ramen om (tycker inte om stora ramloggor). Och så spelar det inte någon roll om det har stått Commencal, Specialized, BTWin, Crescent på den förut.

Glöm inte att cykeln kommer att behandlas av ett barn. Den kommer att bli dragen mot asfalten, upprepande kraschad, skrapad mot väggar, glömd olåst på skolgården. Väger alu-cykeln för mycket‽ Git good och ät mer gröt till frukosten, kära barn, då blir du stor och stark.

Barncyklar samlingstråd
Var lite orolig för att ställa hyggligt fin cykel utanför skolan. Men när man ser hur majoriteten av cyklarna, även ganska fina, är låsta så känner jag att risken för att vår som är fastlåst i ramen med en ganska stadig kryptonite-kätting lär få stå kvar. Än har jag inte hört om några stölder alls vid vår skola.

Gillar inte victim-blaming och givetvis får ingen skylla sig själv men det går ju att göra mer än att låsa fast framhjulet med ett 19:90kr slanglås från Ica Maxi..

Barncyklar samlingstråd
Commencals ramar är verkligen fina och inte för dyra. Om jag hade långsiktiga planer på barncykeln skulle jag sannolikt inleda bygget från nya komponenter. I detta fall tänker jag strippa och måla ramen om (tycker inte om stora ramloggor). Och så spelar det inte någon roll om det har stått Commencal, Specialized, BTWin, Crescent på den förut.

Glöm inte att cykeln kommer att behandlas av ett barn. Den kommer att bli dragen mot asfalten, upprepande kraschad, skrapad mot väggar, glömd olåst på skolgården. Väger alu-cykeln för mycket‽ Git good och ät mer gröt till frukosten, kära barn, då blir du stor och stark.
Ett; d vante menat på allvar, d va mest me ett menande leende mot Berk.
Två; en Commencal-ram kostar 3000 kr i dagsläget.
Tre; ha två cykkar - en till skola o lek me kompisar, en t skogen.

Barncyklar samlingstråd
När blev aluminium finare än aluminium?

Det finns skillnader mellan olika ram i aluminium. Tror inte att skillnaden i kvalitet eller vikt är så stor i den här fallen, men jag tycker att Conmencal ram är snyggare. Och jag skulle ville har något snyggt när jag lägger pengar och job på att byta ut delar.

Dock om Atakua strippar ram blir det bättre.

Barncyklar samlingstråd
Det finns skillnader mellan olika ram i aluminium. Tror inte att skillnaden i kvalitet eller vikt är så stor i den här fallen, men jag tycker att Conmencal ram är snyggare. Och jag skulle ville har något snyggt när jag lägger pengar och job på att byta ut delar.

Dock om Atakua strippar ram blir det bättre.
O jag tänker tvärtom; vill ha ful ram för att minska stöldrisken. Bra spec på ful ram e guld för mig.

Barncyklar samlingstråd
Dags för ny cykel för 7, snart 8-åringen på 136cm. Sitter och väntar på att vpace släpper nästa batch. Sonen har blivit nyfiken på dropper, ni som testat dropper för mestadels xc-cykling för barn, blir de använda eller är det helt onödigt?

Barncyklar samlingstråd
Dags för ny cykel för 7, snart 8-åringen på 136cm. Sitter och väntar på att vpace släpper nästa batch. Sonen har blivit nyfiken på dropper, ni som testat dropper för mestadels xc-cykling för barn, blir de använda eller är det helt onödigt?
Den blir använd väldigt flitigt. Mitt lättaste barn hade inga problem att använda den vid 35 kg vikt. Men ska nämnas att barnet måste fatta cykeltekniken förs; dvs låg rumpa bakåt vid störtande terräng och rak/framåt-position vid platt/uppför.

Barncyklar samlingstråd
Den blir använd väldigt flitigt. Mitt lättaste barn hade inga problem att använda den vid 35 kg vikt. Men ska nämnas att barnet måste fatta cykeltekniken förs; dvs låg rumpa bakåt vid störtande terräng och rak/framåt-position vid platt/uppför.

Vilken dropper använder lättaste barnet?

Jag har funderat på att köpa en till min son, men har vill inte har en dropper. Han cyklar bara stökigt stig och kör med sadeln några cm under optimala höjden till slätt underlag. Han överlever också på stig med citycyklen som har sadeln högt. så han behöver väl ingen dropper. Men jag skulle tänka att det är bra att har en i Hellasgården. Stora nackdelen är vikten (och priset).

Barncyklar samlingstråd
Någon högre upp har problem med dropper och låg vikt. Vinkel spelar kanske roll,
(vinkel spelar nog också roll om dropper behövs eller inte. Det funkar ju på gamla cyklar utan dropper och man som du säger sänker några cm)

Barncyklar samlingstråd
Vilken dropper använder lättaste barnet?

Jag har funderat på att köpa en till min son, men har vill inte har en dropper. Han cyklar bara stökigt stig och kör med sadeln några cm under optimala höjden till slätt underlag. Han överlever också på stig med citycyklen som har sadeln högt. så han behöver väl ingen dropper. Men jag skulle tänka att det är bra att har en i Hellasgården. Stora nackdelen är vikten (och priset).
KS Lev external 80mm. Lättaste som finns, typ, på ca 420 g.

Ang problem me dropper; man kan ändra trycket på vissa. Vinkeln kan vara ett problem, likaså hur droppern e byggd internt. Hade problem me en dropper för den interna vajern va för lång, turligt åtgärdades d på garanti. En annan faktor e sadelklämma, hellre bred/hög än smal/låg.

Barncyklar samlingstråd
Vad tycker du att man ska köpa då? I släkten har vi erfarenhet av tre stycken och vi är enbart nöjda än så länge .
Nej nej. Jag sa inte att Vpace e kass barncykel. Jag har ingen erfarenhet av dom utan tog Berk som referens då han tycker Vpace e kanon. Jag har aldrig sagt emot honom eller någon som förespråkar Vpace.
Det enda jag tycker om Vpace e att dom e dyra för komponentnivå, det betyder inte heller att jag tycker att dom komponenterna e dåliga. Det är fullt dugliga komponenter på mellan-nivå för riktig skogscykling.

Ang kommentaren om Frog så syftar jag mer på det här med att vissa märken beskriver sina cyklar på ett visst sätt utan att de "håller måttet" för ändamålet. Frog har fått en del kritik här i tråden pga konstig geo/mått på deras ramar och valda komponenter. Islabikes är "gjorda av ölburk" och det står specifikt i deras garanti att de inte är gjorda för skogscykling (vilka modeller det står så på vet jag ej)

Ang droppern så riktade jag mig mer till Berk då han frågade samt nämnde vikt som en faktor.

Tillbaka
Topp