Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Stämmer rätt bra med min egen analys. Vitus Nucleus 26 är dessutom löjligt dyr numera. White XC 260 känns som rimligaste alternativet eftersom cykeln kommer stå utanför skolan varje dag också.

Vi har dämpargaffel idag (Frog 62 MTB) men jag tycker inte en tillför något mer än vikt och cred.
Ifall du köper xc260 så åk över till Decathlon ifall du har någon i närheten av XXL där du bor. Köp ett triggerväxelreglage och byt ut vridreglaget som kommer med hojen. Du behöver isf nya handtag oxå. Vridreglaget kan med fördel källsorteras på lämplig återvinningscentral.

Xc260 är en jättelätt och prisvärd barncykel i förhållande till sitt pris. Köp den då de har kampanjpris.

Går att slänga på en dämpad gaffel ifall man vill göra den mer förlåtande i skogen. Jag satte dit en gammal 100mm men 80mm vore kanske snäppet bättre. Vill man köpa en ny prisvärd lätt dämpargaffel är manitou markhor ett bra val (100mm) 1656g.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Tänkte nog löpa linan ut och slänga på 10-delad SLX eller liknande. Att byta ner till 8-delat från 9-delat som är på nuvarande hojen kommer inte landa väl hos brukaren. :)

Dämpargaffel ligger jag lågt med, han väger runt 30 kg bara och iaf den som är på nuvarande cykel tycker jag har varit väldigt svårt att arbeta bra trots att det är en OK luftgaffel.

Frågan är om man vågar hoppas på lägre pris på XC260 än det är idag. Den tycks vara slut på många ställen redan och cykelbristen är ju ett faktum..

Barncyklar samlingstråd
Tänkte nog löpa linan ut och slänga på 10-delad SLX eller liknande. Att byta ner till 8-delat från 9-delat som är på nuvarande hojen kommer inte landa väl hos brukaren. :)

Dämpargaffel ligger jag lågt med, han väger runt 30 kg bara och iaf den som är på nuvarande cykel tycker jag har varit väldigt svårt att arbeta bra trots att det är en OK luftgaffel.

Frågan är om man vågar hoppas på lägre pris på XC260 än det är idag. Den tycks vara slut på många ställen redan och cykelbristen är ju ett faktum..
Igenkänning på det där med växlar.. Det räknas drev på varenda barncykel när mina barn 5 och 7 går förbi ett cykelställ. Jag brukar säga att de med starka ben inte behöver så många växlar, men det biter inte öht..?

Barncyklar samlingstråd

Dom har haft 20% ibland och haft cyklar i lager mer än de flesta trots pesten. Borde väl gå att pruta när det är ordinarie pris
Sen är det prisgaranti i 30 dagar om det blir rea inom den tiden

Barncyklar samlingstråd
Belter 20" har 4 växlar i navet så det känns som en bra kompromiss, slippa en bakväxel som viker sig, vxlöra etc. Blir det för tungt för jag väl leta ny framklinga... till rem ?

Kommer bli sörmländsk skog, så kanske mindre sten/häll än Hellas men kanske mer släpa cykel på mindre använd stig ? Växlar låter då bra!

Får ta en titt på BMC också.

Tack för alla svar!
Vi hade en belter 20 med navväxel som såldes efter ett år fast storleken var ok. Den lättaste växeln var på
Tok för tung för skogscykling så den blev en Woom till dottern istället.

Lyckades inte hitta en lösning för att få lättare utväxling då det är lite krångligt med remdrift och lokala cykelaffären inte var så sugna på att hjälpa till. Allt annat var Jomon med cykeln.

Sonen fick i samma veva en bmz 20” som också varit riktigt bra!

Både bmz och woom köptes våren 2021

Barncyklar samlingstråd
Tjena,

monterade ihop dotterns nya cykel igår?.
En Canyon Spectral YH 2XS.

Sadeln de skickar med är 29cm lång och sticker in i ryggen på barnet då hon står över ramen.
"Det är rätt sadel" säger Canyon men jag säger "det är en onödigt lång sadel och fel längd för barn"

Finns det bra idéer på sadlar för juniorer för enduro-bruk?
Den jag tittar på är SDG Fly JR kids. Ca 350spänn.

Någon som har någon sadel barnen är nöjda med?

Letar efter någon sadel som är ca 25cm lång max.

Mvh
Emil

Barncyklar samlingstråd
Jag noterade att biltema verkade ha rätt fina JR men dels kräver det en del karaktär att sätta det på en spectral och sen är de väl inte precis enduro.

Min egen sadel är 25cm så det är nog bara att handla och dessutom är det väl nosen du ska mäta?

EDIT: CA 13cm från nos till första markeringen på rails. NP Horizon

Barncyklar samlingstråd
Tjena,

monterade ihop dotterns nya cykel igår?.
En Canyon Spectral YH 2XS.

Sadeln de skickar med är 29cm lång och sticker in i ryggen på barnet då hon står över ramen.
"Det är rätt sadel" säger Canyon men jag säger "det är en onödigt lång sadel och fel längd för barn"

Finns det bra idéer på sadlar för juniorer för enduro-bruk?
Den jag tittar på är SDG Fly JR kids. Ca 350spänn.

Någon som har någon sadel barnen är nöjda med?

Letar efter någon sadel som är ca 25cm lång max.

Mvh
Emil
Spyder Tioga e en lätt o flexibel barnsadel i komposit med metallrails, väger 168 g o 25 cm lång. Gub har en lätt i kolkomposit med metallrails på 188 g oxå 25 cm lång.

Barncyklar samlingstråd
Jag noterade att biltema verkade ha rätt fina JR men dels kräver det en del karaktär att sätta det på en spectral och sen är de väl inte precis enduro.

Min egen sadel är 25cm så det är nog bara att handla och dessutom är det väl nosen du ska mäta?

EDIT: CA 13cm från nos till första markeringen på rails. NP Horizon
Jo, det är ju det avståndet som ska vara kort för att inte sadeln ska peta i ryggraden i onödan.
Mäter till 14cm på Canyon-sadeln.
En eller ett par cm betyder stor skillnad.
Min egen sadel mäter jag till 12,5cm.

Tror vi börjar med att byta sadel jag och dottern.

Barncyklar samlingstråd
Spyder ser trevlig ut. Vad är det för shop, ska den jämföras med Ali? Tycker den ser lite bättre ut om man dömer efter det
Tioga Spyder finns i diverse cykelbutiker på nätet i europa, blandade priser. Se upp så ni inte klickar hem modellen med pivot-fäste. Ibland finns den på rea. Modellens hela namn är D-Spyder. Finns till standardpris på tiogashop.de.

Gub-sadeln finns på ebay och fraktas från innanför tullarna (EU): https://www.ebay.de/itm/36295872759...xUKoHOm0UNjuaPRm|clp:2334524|tkp:BFBM1MD03Mlf

Barncyklar samlingstråd
Jo, det är ju det avståndet som ska vara kort för att inte sadeln ska peta i ryggraden i onödan.

Ja, det låter som en bra början. Finns spefifikt trubbnosiga sadlar tror jag men de verkar inte heller så enduro.
Jag tror ni bara haft otur med sadeln. Jag har en annan liggande som är knappa 12,5 från Max indikeringen så 12-13 är nog normalt

Barncyklar samlingstråd

Vad mäter du ifrån? O jonte? Så ni mäter från samma ställe. Jag vet inte hur man mäter, därför frågar jag. Jag har både D-Spyder och Gub hemma så kan mäta dom om du e intresserad, men först måste jag veta varifrån jag ska mäta.

Barncyklar samlingstråd
Vad mäter du ifrån? O jonte? Så ni mäter från samma ställe. Jag vet inte hur man mäter, därför frågar jag. Jag har både D-Spyder och Gub hemma så kan mäta dom om du e intresserad, men först måste jag veta varifrån jag ska mäta.
Jag mäter från max markeringen till nos.
12.5 även på en White XC 240.

Sen kanske man kan skita i max på en barncykel

Barncyklar samlingstråd
Tja ! Sadlarna som satt på grabbarnas frogcyklar var hyfsat korta , kostar typ 150kr scottsadeln som sitter på lillkillens scott scale 20plus är oxå mycket kortare än en vanlig sadel sen om den finns att köpa löst vet jag inte.
Mange

Barncyklar samlingstråd
Halloj!
Mitt äldsta barn fick sin första cykel när hon var sex år gammal. En Islabikes som vi är supernöjda med på alla sätt. Lillasyster som nyss fyllde tre år är mycket mer fysisk än vad storasyster var som liten och har susat fram på olika typer av fordon sedan ettårsåldern. Jag vill att hon ska få prova en vanlig cykel men plånboken är tyvärr betydligt magrare nu än när vi köpte syrrans Islabikes. Jag vill inte köpa en begagnad cykel. Vad finns det för bra alternativ som är billigare än Islabikes till en treåring?
Tack på förhand! ??

Barncyklar samlingstråd
Halloj!
Mitt äldsta barn fick sin första cykel när hon var sex år gammal. En Islabikes som vi är supernöjda med på alla sätt. Lillasyster som nyss fyllde tre år är mycket mer fysisk än vad storasyster var som liten och har susat fram på olika typer av fordon sedan ettårsåldern. Jag vill att hon ska få prova en vanlig cykel men plånboken är tyvärr betydligt magrare nu än när vi köpte syrrans Islabikes. Jag vill inte köpa en begagnad cykel. Vad finns det för bra alternativ som är billigare än Islabikes till en treåring?
Tack på förhand! ??
Det finns ju en del lämpligt här på köp och sälj beroende av vilken del av landet du bor i..

Barncyklar samlingstråd
Halloj!
Tack på förhand! ??
En cykel för en treåring är ju väldigt basic och kräver väldigt lite underhåll, så där är ett begagnatköp inte så "riskabelt" kan jag tycka. Hellre en bra men lite risigare cykel än en ny dålig, är mitt bud.

Jag har avverkat en jäkla massa barncyklar (både nya och begagnade) till mina barn 5 och 7 och upplever att begangatpriserna är väldigt stabila. Mao kan man köpa en fincykel som tappat en del av nypriset, använda den några år och sen sälja för nästan samma pengar. Trots att jag lagt ganska mycket pengar så har jag fått tillbaks stora delar genom att hålla cyklarna fina och därmed få bra pengar tillbaks när de säljs. Utan att ha räknat efter så är det inte mycket dyrare att köra fincyklar åt ungarna än att köpa billigt skräp som får kasseras ett par år senare..

Nu när ungarna är uppe på 24-tummare börjar det däremot kosta lite mer pengar. Sötebrödsdagarna är över!

Barncyklar samlingstråd
En cykel för en treåring är ju väldigt basic och kräver väldigt lite underhåll, så där är ett begagnatköp inte så "riskabelt" kan jag tycka. Hellre en bra men lite risigare cykel än en ny dålig, är mitt bud.

Jag har avverkat en jäkla massa barncyklar (både nya och begagnade) till mina barn 5 och 7 och upplever att begangatpriserna är väldigt stabila. Mao kan man köpa en fincykel som tappat en del av nypriset, använda den några år och sen sälja för nästan samma pengar. Trots att jag lagt ganska mycket pengar så har jag fått tillbaks stora delar genom att hålla cyklarna fina och därmed få bra pengar tillbaks när de säljs. Utan att ha räknat efter så är det inte mycket dyrare att köra fincyklar åt ungarna än att köpa billigt skräp som får kasseras ett par år senare..

Nu när ungarna är uppe på 24-tummare börjar det däremot kosta lite mer pengar. Sötebrödsdagarna är över!

Plus ett på den. Helt klart bättre att köpa en premiumcykel på blocket än att köpa en billig ny. En treåring är på väg att växa in i en 14” hoj.

Det finns en massa early rider 14” ute nu (nya i kartong) pga att någon på en tyskshop klickade fel när de skulle lägga ut på amazon.se - 400kr är inte samma som €400… Köp en sådan! Skitbra cyklar! Tveka inte att pruta - en maaaaassa hojar har legat ute och kommer ut pö om pö sedan i julas.

Barncyklar samlingstråd
Plus ett på den. Helt klart bättre att köpa en premiumcykel på blocket än att köpa en billig ny. En treåring är på väg att växa in i en 14” hoj.

Det finns en massa early rider 14” ute nu (nya i kartong) pga att någon på en tyskshop klickade fel när de skulle lägga ut på amazon.se - 400kr är inte samma som €400… Köp en sådan! Skitbra cyklar! Tveka inte att pruta - en maaaaassa hojar har legat ute och kommer ut pö om pö sedan i julas.
Här kom en 16''

Barncyklar samlingstråd
Har en lång tjej här, 148cm redan, som fyller 10 i maj. Stora önskan är en mtb för lite stigcyklning. Var lättare att få fram cash innan vi hus och lillasyster men jag vill väldigt gärna hitta en till henne. Några tips? Är det 26” som gäller eller ska jag försöka leta xs 27.5?

Barncyklar samlingstråd
Det är svårt med XS. Är hon inte orolig för standover så kör på det eller S. Marin Bobcat eller ännu mer så Wildcat är låga men tunga
Jag borde köpt en sån och byggt om från grunden....

Det är tufft min flicka är några cm kortare bara och väger 33 så det är svårt med rätt cykel.

Allebike kanske ändå är bäst men det är en del pengar

Barncyklar samlingstråd
Hej! Är i tagen att köpa ny cykel till dotter 6- år som är ca 122 cm. Hon har tidigare avverkat två Frog (42:a och senaste 48:an). Kraven från henne själv nu när vi ska börja cykla mer stig är att den ska ha växlar. Mitt främsta krav är låg vikt och där ligger Frog bra till men jag skulle vilja hitta en som är mer MTB. Jag har letat men inte hittat något omdöme om Jura Cobra 20” disc 8-speed. 9,6 kg. Nån som har erfarenhet? https://www.bikester.se/cobra-jura-cobra-20-disc-8-speed-M1037768.html?vgid=G1530332&cgid=36906

Barncyklar samlingstråd
Hej! Är i tagen att köpa ny cykel till dotter 6- år som är ca 122 cm. Hon har tidigare avverkat två Frog (42:a och senaste 48:an). Kraven från henne själv nu när vi ska börja cykla mer stig är att den ska ha växlar. Mitt främsta krav är låg vikt och där ligger Frog bra till men jag skulle vilja hitta en som är mer MTB. Jag har letat men inte hittat något omdöme om Jura Cobra 20” disc 8-speed. 9,6 kg. Nån som har erfarenhet? https://www.bikester.se/cobra-jura-cobra-20-disc-8-speed-M1037768.html?vgid=G1530332&cgid=36906

Tja!

Jag brukar ofta tycka att det rekommenderas för stora cyklar rent generellt, men jag skulle nog säga att vid 122 är det väldigt nära till 24-tummare.. Min son är 7 och ca 127 och han går över till 24 nu. Klart det är skillnad på 122 och 127, men min sons Woom 4 Off ser väldigt liten ut för tillfället. Lillebrorsan är en liten bit under 120 och får då ärva sin brors 20-tummare, men då har han kunnat låna den i åtminstone ett halvår utan bekymmer.

Alltid svårt med storlekar till växande barn och jag har ingen direkt koll på längdintervall och dylikt utan byter bara när det börjar kännas rätt.

Själva cykeln såg ok ut men jag har ingen koll på den sedan tidigare och har inte studerat något. Generellt skulle jag säga att man, förutom om cyklarna är rena skräpet som de ganska ofta är mtp geo och komponenter, får en lättare cykel om man betalar mer. Gissningsvis är denna cykel lite tyngre än motsvarande Woom, Frog, Isla eller Early Rider, men också ganska mycket billigare.

Barncyklar samlingstråd
Tja!

Jag brukar ofta tycka att det rekommenderas för stora cyklar rent generellt, men jag skulle nog säga att vid 122 är det väldigt nära till 24-tummare.. Min son är 7 och ca 127 och han går över till 24 nu. Klart det är skillnad på 122 och 127, men min sons Woom 4 Off ser väldigt liten ut för tillfället. Lillebrorsan är en liten bit under 120 och får då ärva sin brors 20-tummare, men då har han kunnat låna den i åtminstone ett halvår utan bekymmer.

Alltid svårt med storlekar till växande barn och jag har ingen direkt koll på längdintervall och dylikt utan byter bara när det börjar kännas rätt.

Själva cykeln såg ok ut men jag har ingen koll på den sedan tidigare och har inte studerat något. Generellt skulle jag säga att man, förutom om cyklarna är rena skräpet som de ganska ofta är mtp geo och komponenter, får en lättare cykel om man betalar mer. Gissningsvis är denna cykel lite tyngre än motsvarande Woom, Frog, Isla eller Early Rider, men också ganska mycket billigare.
Håller med,
Dottern som är sex har precis klivit över till 24". Hon är i och för sig lite längre (typ 128). Hennes 20" islabike (förvisso small) har syrran som är fyra tagit över.

Barncyklar samlingstråd
Jag tror många barn vill nog vara närmare 130 än 120 ja.

Cobran är nog ok-ish men inte prisvärd alls. Bita ihop och köra XXL White XC 200 den korta tid som är kvar till 24''? Eller det finns fler barn som tar över när den är för liten?
I så fall känns en Early Rider enormt prisvärd i relation. (eller Vitus 20 för barnen som insisterar på en lång och låg cykel)

Barncyklar samlingstråd
Jag väntar på ett stort paket från Tyskland, förhoppningsvis under eftermiddagen idag. Om han vill, kommer i så fall 115cm femåring rulla 24” snart. Storebror 136cm går vidare till 26”

Men jag har blivit ”anklagad” för att rekommendera för stora cyklar förr ?

Barncyklar samlingstråd

Om du e intresserad av en beg-ish 20" med mtb-växlar, så pma. 10-växlad med clutch.

Barncyklar samlingstråd
Jag väntar på ett stort paket från Tyskland, förhoppningsvis under eftermiddagen idag. Om han vill, kommer i så fall 115cm femåring rulla 24” snart. Storebror 136cm går vidare till 26”

Ja, men är det inte big wheel 24? Dvs motsvarande 20'' storlek?
Alla barn är inte lika.

Barncyklar samlingstråd

Är inte 136 cm mycket för sent för att byta till tysk 26"? Jag funderar redan på större saker nu min son har samma längd ...

Jag är nu också försiktigt med att rekommendera 20" eller 24" till 122 cm.

Barncyklar samlingstråd
Är inte 136 cm mycket för sent för att byta till tysk 26"? Jag funderar redan på större saker nu min son har samma längd ...

Jag är nu också försiktigt med att rekommendera 20" eller 24" till 122 cm.
De rekommenderar den från 130 och jag har ”försökt” beställa den sedan juli förra året ?

Hade det inte varit för två yngre syskon så hade det nog blivit 27,5 direkt, men räknar med att beställa en 27,5 till hösten antagligen. Känns lite konstigt/surt, men allt går inte alltid enligt plan ?

Tänkte också hålla koll på beg 27,5 i Tyskland till sommaren eftersom att vi ska rulla ner med bilen. Utbudet där nere brukar vara bra. (Iaf bättre)

Barncyklar samlingstråd
Jag tror många barn vill nog vara närmare 130 än 120 ja.

Cobran är nog ok-ish men inte prisvärd alls. Bita ihop och köra XXL White XC 200 den korta tid som är kvar till 24''? Eller det finns fler barn som tar över när den är för liten?
I så fall känns en Early Rider enormt prisvärd i relation. (eller Vitus 20 för barnen som insisterar på en lång och låg cykel)
Verkar vara dålig tillgång på 20” generellt, fanns ingen alls på XXL, är det kanske tidigt på säsongen…

Barncyklar samlingstråd
Tja!

Hon kör runt på en 16” Frog nu och den är definitivt för liten. Får nog åka till en butik för att stämma av storlekar, tack för svar!

Barncyklar samlingstråd
Verkar vara dålig tillgång på 20” generellt, fanns ingen alls på XXL, är det kanske tidigt på säsongen…
Ja den verkar slut. De har hittills under pandemin fått in cyklar löpande.

Annars

Vet inte vad up to 10 days betyder bara.

Serious superlite nedsatt till 2800 på bikester?

Barncyklar samlingstråd
Tillbaka
Topp