Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Reach är
Kollade geometrin som hastigast, och Vmax24 är 514mm i stack jämfört med nuvarande Scott RC 20" på 427mm

Vmax26 är 582mm, dvs 155mm ytterligare från RCn.

Det är ju mängder...?

Reach:
RC20": 289mm
Max24: 330mm
Max26: 360mm
Det är inga problem. Standover kan nog vara det om barnet inte kan eller vill luta cykeln

Barncyklar samlingstråd
Ser konstigt nog helt rimligt ut :-)
De här ska undersökas!

De flesta bsrncyklar kommer med styre med rise, uppvinklat stam med distanser under (Scale RC20 verkar dock har styre och stam utan rise). Vpace Max har rakt styre och stam monterat med negativ rise. På sonens Max26 monterade jag en angleset och det behövdes en distans under nedvinklade 35 mm stam. Utan angleset är stack mindre än på bilden ovan.

Barncyklar samlingstråd
Det ser bra ut men det kräver att han lutar cykeln för att gå av/på?

Inser nu att min svar med standover var fel.

Varför skulle man behöva luta cykeln för att gå av/på? Man svänger en ben över bakhjulet och sadeln. Eller tänkte du att bakhjulet skulle var för högt?
Tror att min son aldrig har lutat en cykel för att gå av/på, förutom cyklar av föräldrarna.

Barncyklar samlingstråd
Inser nu att min svar med standover var fel.

Varför skulle man behöva luta cykeln för att gå av/på? Man svänger en ben över bakhjulet och sadeln. Eller tänkte du att bakhjulet skulle var för högt?
Tror att min son aldrig har lutat en cykel för att gå av/på, förutom cyklar av föräldrarna.
Många barn stiger av cykeln framåt och då är standover måttet relevant. Så vitt jag kan bedöma är storleksrekommendationerna på barncyklar baserade på detta .

Det är dåligt att stiga av framåt men en del verkar ha svårt att fatta det

Barncyklar samlingstråd
Många barn stiger av cykeln framåt och då är standover måttet relevant. Så vitt jag kan bedöma är storleksrekommendationerna på barncyklar baserade på detta .

Det är dåligt att stiga av framåt men en del verkar ha svårt att fatta det

Det kan jag inte bedöma för att sonen aldrig gör detta.

Barncyklar samlingstråd
Precis, men eftersom världen är full med barn som slutar cykla i månader eller år om de slår sig på överröret så är det relevant.

Sonen slar sig bara på överröret när sina fötter tappar kontakten med pedarlarna i stök. Det gör riktigt ont! Som tur cyklar cyklar han glad igen efter en liten stund (och det händer inte ofta).

Barncyklar samlingstråd
Max26 med aluram är slutsåld för året, men jag är förälskad.
Plånboken inte riktigt övertygad dock...

7.8kg med stel kolfibergaffel ?
Ett hekto lättare än nuvarande RC 20" ?

Barncyklar samlingstråd
Max26 med aluram är slutsåld för året, men jag är förälskad.
Plånboken inte riktigt övertygad dock...

7.8kg med stel kolfibergaffel ?
Ett hekto lättare än nuvarande RC 20" ?

Ja, den är riktigt fin!

Men även för mig som kör flera gånger varje veckan med sonen och köper gärna like bra MTB grejer till sonen som till mig själva är det lite för mycket. Jag valde alu som väger 300 gram mer (Vpace säger 1050 gram för MaxC ram och 1650 för Max, men cyklar skiljer sig 300 gram som är rimligare för skillnaden i vikt av ram).

Barncyklar samlingstråd
Som plus kan jag säga att Vpace cyklar har riktigt bra begagnat värde. Jag vet dock inte om det är ännu bättre eller dåligare med kolram.

Barncyklar samlingstråd
Ja, precis. Nu tycker jag vpace är fina cyklar så det är inte det.
Några har frågat om kvalitet på white och det är ju lite en icke fråga menar ja

2kg är ändå 20% så fair enough
Jag började mina MTB-dagar på en XC275Lite själv.
Tycker att en lätt cykel är viktigare för dottern, än mig själv ärligt talat.
Chauffören väger ju bara 25kg...

Barncyklar samlingstråd
Ja, den är riktigt fin!

Men även för mig som kör flera gånger varje veckan med sonen och köper gärna like bra MTB grejer till sonen som till mig själva är det lite för mycket. Jag valde alu som väger 300 gram mer (Vpace säger 1050 gram för MaxC ram och 1650 för Max, men cyklar skiljer sig 300 gram som är rimligare för skillnaden i vikt av ram).
Ja, nej vi kommer inte köpa en kolfiber VPace, även om det vore drömmen.
Hon må cykla inspirerat, och älska det, men inte så ofta att det är värt 6000kr extra.
Hon kanske tröttnar på MTB imorgon, det vet man aldrig med barn.

Har inte funnit någon beg VPace i Sverige än. Ska se om det går att hitta.

Barncyklar samlingstråd
Ja, nej vi kommer inte köpa en kolfiber VPace, även om det vore drömmen.
Hon må cykla inspirerat, och älska det, men inte så ofta att det är värt 6000kr extra.
Hon kanske tröttnar på MTB imorgon, det vet man aldrig med barn.

Jag är säkert på att min son inte kommer att tröttna på MTB imorgon :)

Har inte funnit någon beg VPace i Sverige än. Ska se om det går att hitta.

Jag har sålt en. Men flera spekulanter hade anmält sig redan ett år innan jag sålde den, så den nådde aldrig K&S.

Barncyklar samlingstråd
Hej.
Hittat en annons på en Cube aim comp. Säljaren menar dock att det är en 24”. Jag blev tveksam dels för att säljaren skriver att det är en Scott scale i annonsen men även för att jag inte hittar någon Cube aim i 24” någonstans på nätet.
Säljaren verkar inte vilja skicka bild på siffrorna på däcket och avståndet är för långt för att åka och kolla. Priset är 1200 vilket låter lite för bra.
Finns Cube aim i 24”?
Tack på förhand.

Barncyklar samlingstråd
Hjälp! ?? Min åttaåring (blir nio i november) behöver en ny cykel. 24 tum. Hon har hittills bara cyklat på Islabikes Cnoc och är således van vid en lätt och smidig cykel men nu lär det bli en tung best med tanke på att den måste vara ny och inte begagnad (alla klasskompisar har tydligen fått sprillans nya) och maxpriset är 3000:-. Hittat en från Amigo i en svensk affär men cykeln har fått väldigt blandade recensioner på Amazon. 18 växlar på den vilket känns lite overkill och kanske jobbigt att hålla efter? Oväxlad är uteslutet då hon inte lyckas cykla upp för en brant backe på vägen hem från skolan med Cnocen så med en tung oväxlad kommer det vara omöjligt. Stadium har en Occano för 3399:- just nu men Stadiums eget märke istället för ett riktigt cykelmärke känns lite risky. Biltemas Yosemite ratades totalt på grund av färgen (röd). Hjälp!

Barncyklar samlingstråd
Men köpa 24-tummare till någon som närmar sig 9 år? Jag räknar med att min grabb växer ur sin nuvarande 24-tummare vid den åldern. Det handlar visserligen mer om längd än ålder, men ändå.

Barncyklar samlingstråd
Men köpa 24-tummare till någon som närmar sig 9 år? Jag räknar med att min grabb växer ur sin nuvarande 24-tummare vid den åldern. Det handlar visserligen mer om längd än ålder, men ändå.
Hon är runt 130 centimeter lång och på dom flesta 24-tummare står det från 130 centimeter. Dom 26-tummare jag sett har rekommenderats från 140 centimeter. Vad har din son för någon? Fan vad jag är trött på att leta cyklar nu. Har kollat flera timmar dagligen dom senaste dagarna. ?

Barncyklar samlingstråd
Hon är runt 130 centimeter lång och på dom flesta 24-tummare står det från 130 centimeter. Dom 26-tummare jag sett har rekommenderats från 140 centimeter. Vad har din son för någon? Fan vad jag är trött på att leta cyklar nu. Har kollat flera timmar dagligen dom senaste dagarna. ?
130 är bra för att gå upp på en vanlig 24a för de flesta barn.
Ta en xc240 variant i den prisklass som passar bäst

Barncyklar samlingstråd
Då var hon kortare än jag antog. White XC240 är lite annorlunda utformad än min sons ganska kompakta Scott Scale, så @jonte987 har nog rätt i att en XC240 blir bra till din dotter.

Barncyklar samlingstråd
Det är inte samma ram och det är den dyrare vi har men jag tror båda är ok om smärtgränsen är 4000 prick. Eller vänta till nästa rea (men det är väl synd för 500 spänn)

Barncyklar samlingstråd
RC 400?
Hur stort är barnet och hur nöjda är ni? :-)
Nej, en betydligt enklare variant med några år på nacken. Sjudelad frikrans som jag bytt till en Megarange för att få lättare etta, mekaniska skivbromsar som jag bytt till hydrauliska och Tourney-växeln har jag bytt till en SLX för att slippa höra kedjan skramla mot kedjestaget hela tiden.

Grabben är 128 cm och har haft cykeln sedan förra våren, då den var i största laget. Han cyklar över hinder jag skulle tveka inför på en likadan cykel i min storlek och placerar sig på pallen i de lokala tävlingarna (även om de inte räknar placeringar för de små barnen). Vi är nöjda!

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Nej, en betydligt enklare variant med några år på nacken. Sjudelad frihjulskrans som jag bytt till en Megarange för att få lättare etta, mekaniska skivbromsar som jag bytt till hydrauliska och Tourney-växeln har jag bytt till en SLX för att slippa höra kedjan skramla mot kedjestaget hela tiden.

Grabben är 128 cm och har haft cykeln sedan förra våren, då den var i största laget. Han cyklar över hinder jag skulle tveka inför på en likadan cykel i min storlek och placerar sig på pallen i de lokala tävlingarna (även om de inte räknar placeringar för de små barnen). Vi är nöjda!
Kul!

Cykeln känns vettig i size för honom en stund till eller?
Vi har inte hittat någon lokal handlare som har en 400RC för provcykling än. Jobbar på de.

Barncyklar samlingstråd
Köpte en serious superlite till min femåring.

Toppenfin cykel och han är mycket nöjd. Prisvärd också, tror jag betalade mindre än 3k ny. Jag var därmed också nöjd tills jag nu2 månader senare insåg att det är väldigt trångt i baktriangeln. Går ju inte in grövre däck än 1,5 som sitter på… lite trist när han är så taggad på stigcykling.

Hur är det på alternativen? Går det in grövre på tex white xc200?

Barncyklar samlingstråd
Köpte en serious superlite till min femåring.

Toppenfin cykel och han är mycket nöjd. Prisvärd också, tror jag betalade mindre än 3k ny. Jag var därmed också nöjd tills jag nu2 månader senare insåg att det är väldigt trångt i baktriangeln. Går ju inte in grövre däck än 1,5 som sitter på… lite trist när han är så taggad på stigcykling.

Hur är det på alternativen? Går det in grövre på tex white xc200?
Vet inte. In på xxl och mäta? Xc240 har gott om plats och tar ett 26'' trainer däck. (Till nästa gång)

Vitus 20 tar 2.25 enkelt. Säljs också av bikester nu.
1.8 går inte in som kompromiss?

Barncyklar samlingstråd

Om vuxna som väger 80 kg överlever på stig på 2,25" så överlever en cyklist som väger en kvart av det väl på däck med 2/3 av bredden och 4/9 av volymen, eller?

Barncyklar samlingstråd
Finns det några 1.5 stigdäck?
Jag har bara letat efter så breda som möjligt

Bj duger väl om man får in 1.9''

Däck som följer med cyklen har rimligt mönstret men troligtvis snorhård gummiblandning.

Schwalbe Little Joe finns i 1.40, men det är inte en riktigt stigdäck och lite bredare skulle vara bättre.

Ofta är dock största vinst på barncyklen att får hos däcktrycket. Mer än hälften av barn cyklar med krung 2 bar i däcken. Cykla stig blir mycket roligare för barn med mindre än 1 bar i däcken.

Barncyklar samlingstråd
Ja, egentligen behövs inte jättebreda däck men omkring 1,7-1,9 vore trevligt. Enklare att få ner trycket då också.

Får väl gå in på XXL och mäta!
Däck som följer med cyklen har rimligt mönstret men troligtvis snorhård gummiblandning.

Schwalbe Little Joe finns i 1.40, men det är inte en riktigt stigdäck och lite bredare skulle vara bättre.

Ofta är dock största vinst på barncyklen att får hos däcktrycket. Mer än hälften av barn cyklar med krung 2 bar i däcken. Cykla stig blir mycket roligare för barn med mindre än 1 bar i däcken.

Tillbaka
Topp