Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Däck som följer med cyklen har rimligt mönstret men troligtvis snorhård gummiblandning.

Schwalbe Little Joe finns i 1.40, men det är inte en riktigt stigdäck och lite bredare skulle vara bättre.

Ofta är dock största vinst på barncyklen att får hos däcktrycket. Mer än hälften av barn cyklar med krung 2 bar i däcken. Cykla stig blir mycket roligare för barn med mindre än 1 bar i däcken.
Originaldäck på Vitus 16 var så hårda att de fortfarande var hårda med nästan 0 bar. Det var iofs gatudäck

Black jack kanske går in... 70 spänn för att testa och annars går det nog in fram

Barncyklar samlingstråd
Ja, egentligen behövs inte jättebreda däck men omkring 1,7-1,9 vore trevligt. Enklare att få ner trycket då också.

Får väl gå in på XXL och mäta!
Gör det. Jag kan mäta grabbens 2.25 om det hjälper. Har nog ingen black jack 20

Barn kan köra på extremt lågt tryck. Släpp ut tills det ger sig lagom när barnet cyklar

Barncyklar samlingstråd
Originaldäck på Vitus 16 var så hårda att de fortfarande var hårda med nästan 0 bar. Det var iofs gatudäck

Ai!

Min sons 20" kam med Kenda Small Block Eight Pro, som är perfekta stig-däck för små barn: icke-styv stomme, mönster som rullar bra på asfalt och greppar på stig och framförallt riktigt greppigt gummi.

Barncyklar samlingstråd
Nu är den nog nära perfekt i storlek och förhoppningen är väl att den ska funka även nästa säsong. Lycka till med jakten, det verkar vara en fin cykel!

Scott Scale RC 400 inköpt ?
Spobik/Cykelkraft i Jönköping åkte exprä till sitt webblager och hämtade en så vi kunde provköra.

20220730_214108.jpg

20220730_214157.jpg

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Nu är det snart dags att köpa större cykel till största barnet.

Någon som har en känsla för vad White 260 kan tänkas att reas ut för under hösten? Nu kostar den 5000kr, kostade 4500kr förra veckan.

Egentligen vill jag ha en begagnad då jag tänkte byta en del komponenter så att den inte blir sämre / färre växlar än hon har idag.

Men hur mycket brukar priserna sänkas som mest? Det är inte akut, cykeln är till nästa år.

Det är den här jag tänker på:

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
På dotterns Scott Scale RC400 är fälgarna Alexrims MD19 / Disc
Dessa ska vara TubelessReady, och sen sitter det Schwalbe Rocket Ron EVO SuperRace TL-Easy 24x2.35".
Men, det är borrat för Schrader-ventil, såklart.
Har sökt, men bara funnit feta tubeless-ventiler för schrader.
Schrader-ventiler
Hade velat ha presta, men med större diameter för fälgens hål.

Några tips?

Barncyklar samlingstråd
På dotterns Scott Scale RC400 är fälgarna Alexrims MD19 / Disc
Dessa ska vara TubelessReady, och sen sitter det Schwalbe Rocket Ron EVO SuperRace TL-Easy 24x2.35".
Men, det är borrat för Schrader-ventil, såklart.
Har sökt, men bara funnit feta tubeless-ventiler för schrader.
Schrader-ventiler
Hade velat ha presta, men med större diameter för fälgens hål.

Några tips?
Extremt tråkigt. Även Vitus verkar tro att man vill ha andra ventiler på barnets cykel än på resten.
Tänkte inte på hålet när jag bytte till slang med presta... det går inte om man har ventil med rund konisk gummi?

Barncyklar samlingstråd
Extremt tråkigt. Även Vitus verkar tro att man vill ha andra ventiler på barnets cykel än på resten.
Tänkte inte på hålet när jag bytte till slang med presta... det går inte om man har ventil med rund konisk gummi?

Det kommer inte att funka med en vanlig mutter, för att den är inte mycket större än en Schröder hål.

Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jag har ingen erfarenhet av det och du kanske sett det själv, men det finns tydligen presta-ventiler som påstås funka på schrader-fälgar.

Barncyklar samlingstråd
Tror inte TL-ventiler för presta funkar nej.
Presta-slang funkar, det har jag på 20". Lite glapp i hålet, men bara bra när det rör sig på 0.8bar :-)

Barncyklar samlingstråd
Jag har ingen erfarenhet av det och du kanske sett det själv, men det finns tydligen presta-ventiler som påstås funka på schrader-fälgar.
Ska kolla! ?

Barncyklar samlingstråd
Om man vill få tag på en Vpace Max20/24/26 med aluram för nästa år med leverans i mars så går de att förboka från och med typ nu. Ingen aning om hur många dom tänker bygga, men det kan nog vara värt att passa på.

Barncyklar samlingstråd
Var det någon som hade egen erfarenhet av att byta däck på White XC 240 Lite? Hur brett har ni fått in? Något däck ni kan rekommendera?
Sonen är sjukt nöjd med sin och vi har kört lite längre stigpass nu ett par ggr, och jag känner att han måste få lite mer flex. Om inte annat för att skona händerna...

Barncyklar samlingstråd
Var det någon som hade egen erfarenhet av att byta däck på White XC 240 Lite? Hur brett har ni fått in? Något däck ni kan rekommendera?
Sonen är sjukt nöjd med sin och vi har kört lite längre stigpass nu ett par ggr, och jag känner att han måste få lite mer flex. Om inte annat för att skona händerna...

Dessa kör vi med, Rocket Ron performance: https://www.bike-discount.de/en/schwalbe-rocket-ron-performance-addix-24x2.10-folding. Funkar bra slanglöst och är mjuka och följsamma.

Finns i Evo-variant också med då är de 2,35", oklart om de också passar i ramen, dock dubbelt så dyra.

Barncyklar samlingstråd
Hallå, maxxis dhr 2.30 har vi på bakhjulet.
Fram sitter en annan gaffel, men där sitter ett 2.40 brett däck. Båda på orginalfälgarna.
Funkar bra både på mtb-träningar och i bikepark för en tioåring.

Barncyklar samlingstråd

Efter att ha kollat, så har jag beställt hem dessa.
Tror de kommer funka!

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Är det zee som gäller om man tvunget ska ha på 10s på en 24''?
Jag har en 5120 liggande men ser lite väl stort ut.

Bökigt att hålla alla cyklar som ska på trainer med samma växlar....

Barncyklar samlingstråd

Vi kör Zee 10s på vår 20".
Det är helt orimligt stor cage original, men funkar med 5120 troligen.
Men det sitter "vanlig" cage på 24" än så länge. Även där kommer den slå i när näst lägsta växeln används. Tittar åt äldre XT-GS. Svårare att hitta kort cage till 11s.

Barncyklar samlingstråd
Nu är det snart dags att köpa större cykel till största barnet.

Någon som har en känsla för vad White 260 kan tänkas att reas ut för under hösten? Nu kostar den 5000kr, kostade 4500kr förra veckan.

Egentligen vill jag ha en begagnad då jag tänkte byta en del komponenter så att den inte blir sämre / färre växlar än hon har idag.

Men hur mycket brukar priserna sänkas som mest? Det är inte akut, cykeln är till nästa år.

Det är den här jag tänker på:
Jag gav 3799 i oktober förra året.

Barncyklar samlingstråd
Vi kör Zee 10s på vår 20".
Det är helt orimligt stor cage original, men funkar med 5120 troligen.
Men det sitter "vanlig" cage på 24" än så länge. Även där kommer den slå i när näst lägsta växeln används. Tittar åt äldre XT-GS. Svårare att hitta kort cage till 11s.
Just det. 5120 har t.o.m long cage och finns inte med medium. Så den går helt bort.

Varför de gör en Long och varför den är ok för 1x10 men inte för 1x11 förstår jag inte (2x11, 1x10, 2x10)

M6000 finns också. Vet inte om den är längre än m786. Ser rätt lång ut på bild

Edit. Prismässigt kan man lika gärna köpa zee men m6000 kan man möjligen ha nytta av på större 1x10 cyklar.
Fan, grabben saknar bara några cm för att köra trainer på syrrans. Men men. Money is no object...antar jag

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Just det. 5120 har t.o.m long cage och finns inte med medium. Så den går helt bort.

Varför de gör en Long och varför den är ok för 1x10 men inte för 1x11 förstår jag inte (2x11, 1x10, 2x10)

Edit. Prismässigt kan man lika gärna köpa zee men m6000 kan man möjligen ha nytta av på större 1x10 cyklar.
Fan, grabben saknar bara några cm för att köra trainer på syrrans. Men men. Money is no object...antar jag
På RC 20" satt M6000 (10s) original, som vi omgående bytte till ZEE.
På RC 24" sitter M5100 (11s) original, vilket är lång för den lilla cykeln.
Har inte kommit på vad jag ska bytta till bara, så det lär åka med en liten stund.

Barncyklar samlingstråd

Kika här

Barncyklar samlingstråd

Se upp för det finns 2 olika Zee som ser likadana ut. Den du vill ha e long range som tar 36t på kasett. Med längre b-skruv är det möjligt att få den att ta 40t men inte säkert. Med wolftooth kan den ta 42t.

Barncyklar samlingstråd
Till alla som köpt vevparti (vpace utan logga) av mig: hör av er om ni blir av med pre-load-bolt, så får ni en ny.
Kan va bra att spänna den med jämna mellanrum för att inte tappa den.

Barncyklar samlingstråd
Kika här

Jag gissar dock att barn kan överleva med lite tyngre växlar om man bor i södra Sverige. Åt andra sidan verkar många vuxna nöjd med 30/52 när det går uppför.

Barncyklar samlingstråd
Tänk på att d inte e helt 100 att den går upp på större kassett med extender-hjälpmedel. Så bli inte besviken om den inte gör det. Säkraste kortet är radr-cage men tror inte de tillverkas längre för 10s.
36T räcker bra tycker jag. I varje fall just nu, flickan ger sig inte på några tekniska stigningar.

Frågan är om jag ska tvinga henne att köra 10s även på 29'' bara för att alla ska samma... tveksamt men nu har vi 8s,9s och 10s på tre cyklar och två trainers.
Eventuellt får jag försöka reparera ett bakhjul så får han köra på on-wheel.

Barncyklar samlingstråd
Kika här

Kom de med 10 o 11 så förstår jag. Annars tycker jag altus fungerar tillfredsställande och är kort. Sora ser väldigt kort ut.

Jag hade faktiskt bara uppgraderat för clutch. Och vikt. Kör m986 på 26an men behöll altus på 24an fram till nu.
Kassetten ska också vägas och det är dyrt att ersätta 8s 11-34 med lättare

Ska man finlira så släppte Shimano en enduro växel men vet inte om det blev något

Barncyklar samlingstråd
Jag gissar dock att barn kan överleva med lite tyngre växlar om man bor i södra Sverige. Åt andra sidan verkar många vuxna nöjd med 30/52 när det går uppför.
Du får nog klicka på länken, förhands-texten hör inte till ämnet jag postade om :-)
Länken går till, eller ska gå till, inlägget där jag visar skillnad på Zee och M6000-bakväxel i längd.

Barncyklar samlingstråd
36T räcker bra tycker jag. I varje fall just nu, flickan ger sig inte på några tekniska stigningar.

Frågan är om jag ska tvinga henne att köra 10s även på 29'' bara för att alla ska samma... tveksamt men nu har vi 8s,9s och 10s på tre cyklar och två trainers.
Eventuellt får jag försöka reparera ett bakhjul så får han köra på on-wheel.

Min dotter körde 11-36T ihop med 32T oval på 20", och nu 11-41 (sunrace) ihop med samma 32T oval på 24".
Jag får tjata på henne om att växla ner, hon verkar inte gilla hög kadens, utan ställer sig och kämpar i onödan ?

Barncyklar samlingstråd
Kom de med 10 o 11 så förstår jag. Annars tycker jag altus fungerar tillfredsställande och är kort. Sora ser väldigt kort ut.

Jag hade faktiskt bara uppgraderat för clutch. Och vikt. Kör m986 på 26an men behöll altus på 24an fram till nu.
Kassetten ska också vägas och det är dyrt att ersätta 8s 11-34 med lättare

Ska man finlira så släppte Shimano en enduro växel men vet inte om det blev något

Nu när hon kör 11spd, och de valt att sätta på Deore M5100, så är det väldigt stora bakväxlar.
Dels större pulleywheels, och long-cage.
Verkar inte finnas nåt vettigt short-cage-alternativ för 11-delat och upp till 42T-kassett.

Barncyklar samlingstråd
Nu när hon kör 11spd, och de valt att sätta på Deore M5100, så är det väldigt stora bakväxlar.
Verkar inte finnas nåt vettigt short-cage-alternativ för 11-delat och upp till 42T-kassett.
Nej, det är lite surt. Det finns förresten nån tillverkare som släppt nåt specifikt för barn. Minns inte hur många växlar och antagligen inte high end.

Barncyklar samlingstråd
Nej, det är lite surt. Det finns förresten nån tillverkare som släppt nåt specifikt för barn. Minns inte hur många växlar och antagligen inte high end.
Ska tilläggas att Deore 11spd trigger är betydligt bättre än 10spd dito för små händer.
Dottern växlar mycket lättare och når reglaget bättre nu, än på 20"arn.

Barncyklar samlingstråd
Ska tilläggas att Deore 11spd trigger är betydligt bättre än 10spd dito för små händer.
Dottern växlar mycket lättare och når reglaget bättre nu, än på 20"arn.
Ok, det kanske är ett problem på 24an. Som det ser ut nu så låter jag den vara.

Troligen var det super Short jag tänkte på

Barncyklar samlingstråd

Sram 11-delat bakväxel, som alla cyklar i min familjen har, verkar mycket mer kompakt och är kompatibel med Shimano.

Tillbaka
Topp