Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Just det, skulle ju återkomma med omdöme om hur kass orbean är.
Tyvärr inte kass alls och funkar fint för stigcykling. Vikten verkar inte vara ett problem.

Är det meningsfullt med dropper för en 5-åring? Absolut inte, han är för lätt för att kunna sänka den.
PXL_20230721_084049500.jpg

Barncyklar samlingstråd
Just det, skulle ju återkomma med omdöme om hur kass orbean är.
Tyvärr inte kass alls och funkar fint för stigcykling. Vikten verkar inte vara ett problem.

Är det meningsfullt med dropper för en 5-åring? Absolut inte, han är för lätt för att kunna sänka den.
Visa bilaga 639942
Finns ju barndropper. Bland annat brand x upp till 40kg. Tveksamt om alla 7åringar klarar av att bruka den i vilket fall?
Flickan väger 40+ och är väldigt nöjd med vuxendropper.

Edit. Men hon är 11a och kör 29'' .

Barncyklar samlingstråd
Finns ju barndropper. Bland annat brand x upp till 40kg. Tveksamt om alla 7åringar klarar av att bruka den i vilket fall?
Flickan väger 40+ och är väldigt nöjd med vuxendropper.

Edit. Men hon är 11a och kör 29'' .

Det behövs inte ens en barndropper. Min sons Bikeyoke Revive Rascal funkade bra redan med 30 kg (men är dyr). Det finns flera dropper som funkar till barn, med några har en för stark fjäder.

Barncyklar samlingstråd
Tjena alla, roligt tråd att följa för en entusiastisk cykelpappa :)
Jag tänkte ev slå till på denna: https://www.xxl.se/cube-cube-reacti...-hardtail-junior-flerfargad/p/1220989_1_style

Vad tror expertpanelen? Finns det ngt annat mer prisvärt i den prisklasen? Eller billigare såklart:)

Den ser fin ut, har bra komponenter och är lätt, men tyvärr är ramen riktigt kort och är gaffelrörsvinkeln ännu brantare än gammaldags. Så synd att Cube inte har sätt lite modernare geometri på den, det är ju gratis.

Barncyklar samlingstråd
Jag har ju själv låtit barnen köra 69-70° och lagt krutet på 26'' och uppåt men 72 känns väl onödigt med tanke på priset.
Sen vet jag inte hur man egentligen bör tänka kring stack på barncykel. Ser ju inte roligt ut iallafall.

Barncyklar samlingstråd
Jag har ju själv låtit barnen köra 69-70° och lagt krutet på 26'' och uppåt men 72 känns väl onödigt med tanke på priset.
Sen vet jag inte hur man egentligen bör tänka kring stack på barncykel. Ser ju inte roligt ut iallafall.

Tankar kring stack är väldigt olika. I barngruppen jag har kört med finns det föräldrar som letar efter cyklar med väldigt hög stack + många distanser under stammen medan jag tycker att stack av alla fyra MTB min son har haft har varit för högt. Barn verkar dock inte bryr sig mycket om stack.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Tankar kring stack är väldigt olika. I barngruppen jag har kört med finns det föräldrar som letar efter cyklar med väldigt hög stack + många distanser under stammen medan jag tycker att stack av alla fyra MTB min son har haft har varit för högt. Barn verkar dock inte bryr sig mycket om stack.
Nej, de bryr sig nog inte. Jag är mest fundersam på om man tvingar på barnen vuxen geo men för oss har det också fungerat bra. Vi allid börjat med 35mm stam innan vi bytt tillbaka til original.

Barncyklar samlingstråd
Tjena alla, roligt tråd att följa för en entusiastisk cykelpappa :)
Jag tänkte ev slå till på denna: https://www.xxl.se/cube-cube-reacti...-hardtail-junior-flerfargad/p/1220989_1_style

Vad tror expertpanelen? Finns det ngt annat mer prisvärt i den prisklasen? Eller billigare såklart:)
Klart ni ska ha en full carbon :-)

Barncyklar samlingstråd
Den har 69 grader. Det får man väl bedöma om det är värt pengarna. Om de är intresserade, duktiga och pengar finns så kanske. Får de stryk av grannungen på en yosomite så är det kanske drygt.

Barncyklar samlingstråd
Klart ni ska ha en full carbon :-)

Barncyklar samlingstråd
Sonen fyller snart sju och han har växt ur sin nuvarande cykel, så vad han ska få i present är givet. Idag cyklar han på en 20" Scott Roxter som blivit alldeles för liten. Han är 135 cm barfota med 60 cm innerbenslängd, så jag antar att det får bli en 24" även om det känns som att vi riskerar att hamna i exakt samma sits igen om ett år.

Det har dykt upp många bra tips i tråden, och har tar tacksamt emot fler.

Jag har kollat på trek roscoe 24 (https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...yklar-för-barn/roscoe-kids/roscoe-24/p/33491/)
Scott Roxter 24 (https://www.xxl.se/scott-roxter-team-24-jr-21-terrangcykel-kille-tjej-orange/p/1183630_1_style)
Orbea Laufey 24 H30. Alternativt H20 men vet inte om dämpare och dropper är lite överkurs. Dessutom dyrare.

Barncyklar samlingstråd
Det är ju bara att testa både 24 och 26 på xxl. 26 vid 130 är inte för alla men annars är risken att det blir väldigt kort tid på både 24 och 26.
Bättre att hålla sig till white och köpa två än att köpa för stor cykel.
Min dotter körde ett år på 26 så det blev dyrt....men har en till som ska ha den.

Barncyklar samlingstråd
Jag hör er. Dags att leta små 26-tummare med andra ord. Tanken är egentligen att det ska vara en överraskning men det är viktigare att cykeln passar så vi får väl åka till xxl och testa.

Alternativt leva med att han inte har den så länge. Han har en lillebror som inte växer lika snabbt och som antagligen hade haft nytta av en 24-tummare lite längre tid.

Alla dessa i-landsproblem! ?

Barncyklar samlingstråd
Jag hör er. Dags att leta små 26-tummare med andra ord. Tanken är egentligen att det ska vara en överraskning men det är viktigare att cykeln passar så vi får väl åka till xxl och testa.

Alternativt leva med att han inte har den så länge. Han har en lillebror som inte växer lika snabbt och som antagligen hade haft nytta av en 24-tummare lite längre tid.

Alla dessa i-landsproblem! ?
Med lillebrorsa i kö så hade jag alla ggr gått på en 24''. Mina barn har båda svårt för standover höjd så testa är ju ändå bäst.

Problemet med 26an var att flickan snabbt växte ur sadelstolpen och då snodde jag ändå en längre från 24an. Klart jag kunde köpt ännu längre stolpe men i våras var hon lång nog för 29''. Så blev dyrare än stolpe men det ska ju den vägen .

Svårt med liten 26a med låg standover men långt ST...?
I efterhand hade det rationella varit att köra både 24 och 26 men båda white istället och lagt pengarna på 29''

Barncyklar samlingstråd
Oj, min dotter är 140 och åker kanon på 24".
26" känns jättestort ?
Däremot hoppas jag slippa 26", och gå direkt på 27.5" nästa gång.
Min dotter hade 24 till 140+. Minns inte exakt men det var väldigt litet sista hösten.
Det bör kunna gå att hoppa till vuxen cykel i small från 24''.... 27.5 jr eller xs brukar knappt vara större än 26'' Högre däremot och det blir ju en fördel till sist iofs eftersom det var på höjden 26an blev för liten.

Vad som är smartast / ekonomiskt beror ju också på om small är slutdestinationen eller inte. Det är det i vårt fall.

Barncyklar samlingstråd
Serious brukar vara prisvärda. Eventuellt tar den bredare däck...men jag tänker nog på 20''.

Edit. Inte bredare däck ska de vara. Enligt någon köpare i tråden. Måste varit 20 då jag inte tror det finns några breda 16'xx

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vilken var det du gillade då? Vitus är lång och låg så man får börja med 35mm stam. Sen håller den länge men de vill ju ändå upp på 20 för att få lite fart
Jag jämförde inte geometri så länge, men lång och låg är nog kanske lite onödigt. Den han har verkar ju iofs fungera ett tag till då han har höjt sadeln 1cm från botten, men de små 14"hjulen tänker jag mest på... Kanske får vänta på våren och köpa en större då helt enkelt.

Specialized Jett var för mig ny också!

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Jag jämförde inte geometri så länge, men lång och låg är nog kanske lite onödigt. Den han har verkar ju iofs fungera ett tag till då han har höjt sadeln 1cm från botten, men de små 14"hjulen tänker jag mest på... Kanske får vänta på våren och köpa en större då helt enkelt.

Specialized Jett var för mig ny också!
Gällande Specialized så är jag öppet fientligt inställd, trots att jag cyklar med skor, hjälm, handskar och vattenflaskor dagligen från dem. De tillverkar säkert fina cyklar i de högre segmenten också. Men deras barncyklar är inte mycket att hänga i granen. Köpte en Spez av nyaste modellen som ser jävligt fet ut, men som är ett gigantiskt nedköp gentemot "fina" barncyklar. Kan inte förstå vad det är som väger så mycket (och har inga ambitioner att väga de ingående delarna på en barncykel heller...). Dumsnålt att inte lägga 2-3000 extra för att få en "riktig" imho, alternativt att köpa en beggad till samma peng som en ny Spez.

Edit: det är en Riprock jag köpte, med 24-tumshjul. Galet snygg, men inte alls lika bra som den ser ut!

87CC38EA-0FF7-4203-955F-2E0D72C04932.jpeg

Tillbaka
Topp