Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Men stigarna måste då vara breda och tillräckligt slätta för att dra, eller?

Vi körde troligen direkt mycket stökigare stig. Där var det mer teknik än kondition som bestämde tempot.

På gatan har jag ofta tryckt min son med handen på ryggen, framförallt i uppförsbackar.

Barncyklar samlingstråd
Men stigarna måste då vara breda och tillräckligt slätta för att dra, eller?

Vi körde troligen direkt mycket stökigare stig. Där var det mer teknik än kondition som bestämde tempot.

På gatan har jag ofta tryckt min son med handen på ryggen, framförallt i uppförsbackar.
Ja, det går ju inte på knix men där jag cyklar med flickan finns några transportsträckor där jag nog skulle kunna dra pojken.

Barncyklar samlingstråd
Vi har använt det vid lite längre turer på grusväg/bredare stig när hela familjen är med (eller egentligen ett expanderkoppel från hunden som vi hade hemma). Alltid bra att ha med sig om krafterna tar slut eller spara på de uppför. Bogserat barnen på trampcykel, springcykel och även tåg med cykelvagn först sedan ett barn i lina efter cykelvagnen. Allt har fungerat bra.

Barncyklar samlingstråd
För den som letar efter en superlätt (6,9 kg) 24" helstel till barnen:

Elite-240-C62-Pro-carbon-n-blue-n-red-623410.jpg

Barncyklar samlingstråd
Tack för svar! Jo handen på ryggen är ju ett bra knep, så hjälper jag 4 åringen uppför backarna de 3km till förskolan som vi ibland cyklar. Ser framför mig att en bogserlina blir lämplig på grusvägar till och från stigarna under helgturer. Ska kika på Bike24, hade inte sett att produkten fanns tillgänglig där.

Barncyklar samlingstråd
min dotter har en early rider seeker 16, men det börjar bli dags för nästa storlek nu, men blir nog inte en till early rider.
det uppskattas inte tillräckligt mkt för att motivera kostnaden, men samtidigt känns det ju tråkigt att gå ifrån bra bromsar och lätt cykel.

har kikat lite på riprock 20, nån som har nån erfarenhet av den?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Appropå växelöron och barncyklar…

…har jag tidigare köpt ett gäng från Kina (ali express) till pojkens Vitus Nucleus26 att ha i reserv.
Vill någon köpa så hör av er! De är ganska omöjliga att få tag på från vanliga cykelförsäljare. Den jag bytt på pojkens cykel har hållit bra så långt (hela sommaren och hösten) men originalörat klarade bara 1timme i Järvsö.

Som sagt hör gärna av er. Jag kan sälja till ”självkostnadspris”.
Bara kul att hjälpa till att hålla barnens cyklar rullande.

IMG_0104.jpeg

Barncyklar samlingstråd
min dotter har en early rider seeker 16, men det börjar bli dags för nästa storlek nu, men blir nog inte en till early rider.
det uppskattas inte tillräckligt mkt för att motivera kostnaden, men samtidigt känns det ju tråkigt att gå ifrån bra bromsar och lätt cykel.

har kikat lite på riprock 20, nån som har nån erfarenhet av den?
Jag har erfarenhet av Riprock 24 (senaste varianten). Barnet som cyklar på den kommer från en Woom OFF 20-tummare.

Det är nästan tragiskt att se hur mycket sämre Riprocken är. Tung som bly. Ångrar rejält att jag snålade och köpte en Riprock istället för en storlek större Woom OFF.

Barncyklar samlingstråd
Använder ni bogserlina? Bu eller bä?

Kanske inte helt funkis i svensk terräng med korta stigningar? Tänker mest att ha i reserven för att kunna bogsera hem ett trött barn.

Finns det någon svensk återförsäljare av towwhee?

Jag köpte en bogserlina från amazon för 200 kr ish och använde den för att dra upp sonen för en längre klättring. Fungerade klockrent och den kommer vi att ha nytta av många gånger. Inte använt den på plan mark så där kan jag inte säga så mycket.

Barncyklar samlingstråd

Kanske inte helt funkis i svensk terräng med korta stigningar? Tänker mest att ha i reserven för att kunna bogsera hem ett trött barn.

Japp, kör med en https://kidsrideshotgun.com/products/shotgun-mtb-tow-rope-kids-hip-pack-combo. Tycker det funkar förvånansvärt bra. Självklart blir det en hel del sätta på och av när jag är ute med mina grabbar. (stora på 8 år kör på själv men 4 åringen tycker backar är rätt jobbiga) Används mest i skogen faktiskt. Och ibland åker den fram på längre sträckor på vanlig väg.

Barncyklar samlingstråd
Gällande barncyklar generellt så tycker jag att det är vikten man ska kolla. Tunga cyklar på 12kg är inget kul när man väger 15-25kg. En annan sån där NO-NO är fasen gripshift. Sjukt svårt för barn att växla många gånger då dom ofta är tröga. Ute i skogen vill man ju helst inte att dom håller på att trixa med handleden när det är stökigt. Idiotisk uppfinning om du frågar mig och vanligt på barncyklar.

Vi har tagit oss igenom:

Billig xxl 12" med fotbroms (hemsk på alla sätt, fotbroms borde förbjudas)

Early rider 16" med belt drive(dyr men lätt och bra geo, får inte glömmas bort som en viktig aspekt, trög utväxling för skog)

Scott Roxter 20" (på tok för tung och sån där helvetisk svår gripshift, såldes snabbt)

BMC Blast 20" (bra geo, hyfsat lätt och OK komponenter, kan rekommendera)

Transition Ripcord 24" (trevlig geo, ok komponenter som lätt kan bytas ut då det är standard grejer mer eller mindre, men tung, är iofs fulldämpad men speciellt gaffeln är tung, funkar för stig och bikeparks, sjukt trevlig hoj)

Nästa hoj blir nog nåt hemmabygge med gamla sjyssta 26" delar som ligger och skrotar hemma. Behöver bara hitta en lämplig liten ram.

Barncyklar samlingstråd

Vi har kört just en sån towwhee i några år (ytterst lite i år dock, då minstingen blivit starkare och gått upp på 24”).

Används ff allt när vi trampar uppåt, antigen för transport mellan rundorna när vi kör ”enduro” sträckor, eller vid längre uppåtcykling, typ vildmarksleden i Lofsdalen. Med lite samspel funkar den bra att cykla på Stig med. Oftast är det många, storebror eller kompisar, som gärna bogserar…

Funkar även när man kör ”push-bike” upp för lite knöligare partier (för att få kunna köra utför), då den ger lite stabilitet och underlättar lite för de yngre förmågorna.

Används som sagt inte så ofta nu, men är ofta med när hela familjen tränar enduro, eller längre fjäll cykling. Har helt klart varit värt priset, även om den var ganska dyr…

Barncyklar samlingstråd
Grabben på 4,5 år fick en Rock Machine Thunder 20 för en månad sedan då 16-tummaren började bli i minsta laget och behovet av växlar stigit i takt med hans framfart på stigarna. Måste säga att jag är grymt imponerad av pris/prestanda med bra finish och den känns väldigt välbyggd.
Ser fin ut! Får nog köpa en sån till sonen

Barncyklar samlingstråd
Vi har växlat mellan Isla och Woom i spannet 12-24 tum. Lutar åt att Isla håller (höll) bättre kvalitet. På vår Woom 5 är framfälgen skev (igen, efter en riktning) och bromstapparna verkar lite sneda, så att bromsarna är trögare än nödvändigt. Woom har dock haft bättre kundtjänst.

Barncyklar samlingstråd
Hittade aldrig någon geo när jag kollade på den. 29'' small funkar från dryga 150.

Edit. 170mm vev så det är rätt så värdelöst. Förstår inte att de inte ringer Kina och får vincent stämplat på några 150mm vevar

Barncyklar samlingstråd
Vad köper du för kort-vevar?
Till boost, Kina eller hope. Finns fler som jag har svårt att komma ihåg. Går man igenom den tråden så bör man kunna göra en sammanställning.
Jag är nöjd med de goldix jag köpte men svårt att rekommendera då den batch flera av oss fick är några mm lång i axeln så gäller att man har handlag att få till förspänning i alla fall.

Man får passa sig på q factor så det passar på till boost med aktuell design. Vpace tex går inte på en vuxen mb31.

Barncyklar samlingstråd
Har inte med barncyklar att göra men tycker verkligen 24mm rak axel kombinerat med sram 3 bolt chainring är smidigt. Dvs som vpace, goldix , trailcraft kör med.

Barncyklar samlingstråd
mm, inte helt i min smak. Sen förstår jag inte varför man ska kompromissa så mycket med stack för att får in 130mm slag på en barncykel med HTA på 68 grader.

Storleks & åldersrekommendationerna är också helt åt helvete. Upp till 155cm på 24''? Jag tror inte de kollat med sina morsor innan de skrev det,

1701361283717.png

Barncyklar samlingstråd
mm, inte helt i min smak. Sen förstår jag inte varför man ska kompromissa så mycket med stack för att får in 130mm slag på en barncykel med HTA på 68 grader.

Storleks & åldersrekommendationerna är också helt åt helvete. Upp till 155cm på 24''? Jag tror inte de kollat med sina morsor innan de skrev det,

Visa bilaga 668431

Barn får väl också börja på för små MTB med gammaldags geometri, precis som deras föräldrar.

EDIT: och ingen 130 mm slag (det är stolpen), men 100 mm, precis som förälders andra MTB.

Barncyklar samlingstråd
Barn får väl också börja på för små MTB med gammaldags geometri, precis som deras föräldrar.

EDIT: och ingen 130 mm slag (det är stolpen), men 100 mm, precis som förälders andra MTB.
Jag har klippt in fel faktaruta ovan. Gaffel ska vara 120mm x-fusion enligt tillverkaren,
1701434779104.png

Jag har försökt undvika för hög stack. Oklart om det är viktigt men 10-20cm negativ drop känns fel även för barn.

Barncyklar samlingstråd
Har inte med barncyklar att göra men tycker verkligen 24mm rak axel kombinerat med sram 3 bolt chainring är smidigt. Dvs som vpace, goldix , trailcraft kör med.

Jag överväger att lägga mitt egna vevparti-projekt lite vilande, och gå på barn-vevparti-projekt istället till dottern.
Kollade dotterns original SLX-vevparti, och det har 172mm Q-factor.
XTR-dito har 168mm.
Ramen lär vara begränsningen, men runt 166-168 Q-factor, och 150-155mm långa är nog vad jag kommer sikta på.
Detta med 24mm axel, och troligtvis 3-bult SRAM-infästning av enkelheten.

Barncyklar samlingstråd
Jag överväger att lägga mitt egna vevparti-projekt lite vilande, och gå på barn-vevparti-projekt istället till dottern.
XTR-dito har 168mm.
Ramen lär vara begränsningen, men runt 166-168 Q-factor, och 150-155mm långa är nog vad jag kommer sikta på.

166 - 168 mm Q-factor är mycket. Min fru och min son kör både med vevarmar med 150 mm Q-factor shimsad till kring 152 mm. Både på Boost ram och med 155 och 150 mm längd. Smal Q-factor är trevligt när man är mindre, men såklart behöver vevarmarna klara kedjestagen.

Barncyklar samlingstråd
XTR-dito har 168mm.
Jag tror inte jag hittat mycket mellan 170 och 150. 150 går nog inte på de flesta boost.
Lite synd att jag inte skrivit upp allt jag kollat på men ligger ofta o kollar på mobilen.

Finns ett par cruz som är lätta på ali. Ramen är på vinden så kan inte mäta om 150mm kommer att funka

Barncyklar samlingstråd

Jag har kört just den. Använder den när jag vet att vi har en lång uppförs framför oss. Tycker den funkar bra för just ihållande transport till en topp.

Båda mina barn gillar / har gillat den. Den äldre har nu växlar och då får man trampa själv.

Barncyklar samlingstråd
Hej, Dottern behöver en ny cykel och funderar på om det finns några bra klipp att fynda på mellandagsrean.
Hon är nu 143cm lång.
Har tittat lite på denna https://www.wiggle.com/p/nukeproof-cub-scout-26-race-youth-mountain-bike-box-4
Men ge även andra förslag, eller om någon har en bra beg till salu.
Hon kommer cykla mest stig, maskingrävd bikepark

Fin och snygg cykel, framförallt till den pris. Reach är dock med 366 mm (vid sag) redan lite kort till 143 cm och blir snart för kort. Om det är bra berör på om barnet tycker om korta eller långa cyklar. Med 143 cm bytte min son till en 27,5" mtb med 425 mm reach. Det är lite för lång, men min son kan cykla på allt.

Tillbaka
Topp