Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
BMCs barncyklar verkar bra och är snygga, men också svårt att få tag i. De är en av de få emellan White och Vpace som är intressanta.

Men varför fyra cyklar till två barn? Jag skulle tänka att 12" -> 16" -> 20" är optimal. Men kanske vill man köpa fler cyklar?
BMCn verkar rimligt prissatt och bra spec samt hyffsat lätt i alla fall.
Ja du det här med alla cyklar blir en lång historia.. Storebror hade en billig 16” med fotbroms, jag ville han skulle ha handbroms å då var han lång nog för 18” och då kändes det mins lika rimligt som att köpa en ny 16” förra året. Han var inte mogen för växlar då.
Lillebror har kvar sin 12” springcykel men den ska bort. Beställde en 14” white på XXL, men hem kom en 16”. Helknas, men de bad om ursäkt å drog av på priset så den kändes ändå värd å behålla. Var dock allt för stor så köpte en 14” woom i våras som är grym.
Just nu känns det nästan som att det är läge å kränga 16” å låta dem köra 14 —> 18 —> 20.
Ja, det blev en lång historia…

Barncyklar samlingstråd
Just nu finns det massa begagnade cyklar med 26 tum hjul i barnstorlek på K&S som kostar runt 5kkr. Kanske till och med billigare om man är villig att pruta.

Synd att mitt barn inte behöver en just nu, annars hade jag redan köpt någonting där.
Sån här Scott kanske men är 24 ok då han är 140 cm, eller för liten? Grymt pris ju.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
BMC Twostroke/Blast i 20” verkar najs tycker jag. Trigger och hydrauliska bromsar.
Min stora pojk är typ 115 cm nu. Han rullar dock en 18” nu och det funkar bra storleksmässigt. Men jag är lite sugen på att han ska få prova växlar, bromsarna börjar han få koll på nu.
Fullt hemma i garaget med två juniorer, finns 12, 14, 16 & 18” här hemma ?
Sonen har kört en blast 20” och den är riktigt fin! Vi har haft early rider och kör nu woom men BMCn är nog den som gett bäst intryck

Vår sparas i cykelgaraget tills minstingen är stor nog för den

Bilagor

• IMG_5889.jpeg
    IMG_5889.jpeg
    1.9 MB · Besök: 68
Barncyklar samlingstråd
Kan även köpas i din närmaste Decathlon.

Obs att den är till styre med 35 mm diameter. Styre på barncyklar har 25,4 eller 31,8 mm diameter. Till 25,4 mm kan det vara bara att köpa shims och en 31,8 mm stam. Det finns inte många korta 25,4 stammar och då kan man också flytta stammen till nästa cykeln.

EDIT: korrigerade 25,4 -> 28,6 -> 25,4 mm

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Inte sant. Den här styrstammen passar till ett 31,8 mm styre. Jag har en sådan hemma och kan bekräfta diametern.

Det står även i produktbeskrivningen.

Visa bilaga 692123

Varför man kallar den för "oversized" är svårt att förklara. Kanske anser Decathlon 28,6 mm styren som "normala".

Jag tryckande på svarknappan vid fel inlägg. Jag tänkte att svara på Simpsons inlägg.

Jag 28,6 mm är (gamla) normal. 31,8 anses nuförtiden som normal, skulle jag tänka.

Barncyklar samlingstråd
Slog till på en BMC Twostroker 20 igår, eller jag kanske var lite impulsiv och beställde en 24 först också, när frun väl gav sitt medgivande liksom… ??‍♂️
Snackade med affären idag och han stämde in på era åsikter och vi avbokade 24an.

Jag kollade även lite tillbäxtkurvor och insåg att hon förmodligen växer ur en 20” först runt 7 års ålder. Men då har lillebror nog redan lagt beslag på denna ändå ?

Tack för tipset @supreeme !
Även om en Vpace hade varit fet @Berk så vann frun denna gång!

Barncyklar samlingstråd
Slog till på en BMC Twostroker 20 igår, eller jag kanske var lite impulsiv och beställde en 24 först också, när frun väl gav sitt medgivande liksom… ??‍♂️
Snackade med affären idag och han stämde in på era åsikter och vi avbokade 24an.

Jag kollade även lite tillbäxtkurvor och insåg att hon förmodligen växer ur en 20” först runt 7 års ålder. Men då har lillebror nog redan lagt beslag på denna ändå ?

Tack för tipset @supreeme !
Även om en Vpace hade varit fet @Berk så vann frun denna gång!
Köpte du från Rideaway eller? De verkade ha bäst pris vid en snabb googling?

Barncyklar samlingstråd
Just nu finns det massa begagnade cyklar med 26 tum hjul i barnstorlek på K&S som kostar runt 5kkr. Kanske till och med billigare om man är villig att pruta.

Synd att mitt barn inte behöver en just nu, annars hade jag redan köpt någonting där.
Jag hittade

Specialized MTB Rockhopper 26​

för 6200 spänn och slog till. Ny alltså, bra cykel.

Barncyklar samlingstråd
Oj, där ställer du mig mot väggen! ?

"Keine anung", jag vet inte alls. Men det jag skulle kolla på är om gängan är lika och om båda är för QR-fäste. Men jag vet inte om det passar. Tycker alltid det är någon detalj som krånglar till det med cykelprylar och alla standarder. Som jag märker först när jag ska montera.

Men jag såg att Dancykeloskid säkert kan ta hem TX505-varianten också.

Följ gärna upp i tråden oavsett hur du löser det. Rengöring/reservdel. Alltid kul att få litet info och lära sig hur cykeln kan servas.
Nu så! Fick lite mektid över idag. Följde YT-guiden och det fick fint, det löste bakåttrampet. Chansade på lite växellådsolja efter att jag flushat ur den med 5-56, tiden får väl utvisa. Annars bara göra om.. :)

Fick lånat ihop alla verktyg och till sist improviserat en fettspruta.. Tack allihop för er input och hjälp!

IMG_8787.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Tjena
Grabben skall få sig en ny cykel iår, kört bmx 2 år nu.
Han är 11år och 140cm lång.
Funderar på en cannondale trail 26" eller en specialized rockhopper 27,5"
Svårt att veta hur dom passar han då man inre har tillgång till en affär som säljer dom?
Nån som vet hur dom är till en unge i den längden?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Här kommer gnälligt inlägg!

Äldsta sonen fick en Specialized Riprock 24 förra gången det var dags att byta cykel. Jag snålade och köpte en "billig" cykel men som var tillgänglig och dessutom asfet utseendemässig.

IMG_6664.jpeg

Märkte direkt att han blev hämmad av cykeln. Hans lillebror som ärvt hans tidigare fin-barncykel började cykla om honom. Något var tokigt, men jag gjorde sedvanliga undersökningar och allt rullar rimligt lätt. Det är som att cykeln är som fastsugen i marken.

Nu var det dags för ny cykel och då blev det en likadan fincykel som han hade när han körde 20-tummare, fast denna gången en 26-tummare då. Satan vad han far iväg nu! Cykeln är på gränsen till för stor men det spelar liksom ingen roll - nu är det fart på grejerna igen.

Bekymret som kvarstår är att lillebrorsan nu får dras med Specializeden från tuggummihelvetet. Han har studsat runt som en tok på sin tidigare cykel, men nu stannar han titt som tätt och hamnar hopplöst efter oss andra. Han är cykelvan och extremt fysiskt aktiv - så stark och cykelskicklig som en snart åttaåring kan vara skulle jag säga.

Så, vad är det för fel med det här härket? Enda jag kan komma på är att pedalerna går lite trögt (kan det påverka så mycket?), alternativt att däcken är extremt trögrullade. Det sitter ett par Spec Ground Control på som jag själv kört lite i skogen, och jag minns dem som lättrullade. Det här är väl förmodligen någon snikvariant såklart, men hur mycket kan däcken egentligen hålla tillbaks en cykel? Det är ju inte direkt några downhilldäck med DD-casing vi snackar om.

IMG_6665.jpeg

Ska jag kosta på cykeln ett par nya däck när jag känner sådan motvilja till den? Att byta den till en riktig fincykel är såklart ett alternativ, men segt när det bara är ett barn som ska ha den... Några inspel kring däckfunderingarna?

Edit: behöver även byta bromsar på cykeln då de som sitter på är rena skräpet. Enligt Specialized Concept store i Göteborg så "är det sådana de är" på frågan varför man måste lufta om dem hela tiden. Har ett par SLX liggande så det är väl okej...

Barncyklar samlingstråd

Äldsta sonen fick en Specialized Riprock 24 förra gången det var dags att byta cykel. Jag snålade och köpte en "billig" cykel men som var tillgänglig och dessutom asfet utseendemässig.

Visa bilaga 693032

Märkte direkt att han blev hämmad av cykeln. Hans lillebror som ärvt hans tidigare fin-barncykel började cykla om honom. Något var tokigt, men jag gjorde sedvanliga undersökningar och allt rullar rimligt lätt. Det är som att cykeln är som fastsugen i marken.

Nu var det dags för ny cykel och då blev det en likadan fincykel som han hade när han körde 20-tummare, fast denna gången en 26-tummare då. Satan vad han far iväg nu! Cykeln är på gränsen till för stor men det spelar liksom ingen roll - nu är det fart på grejerna igen.

Bekymret som kvarstår är att lillebrorsan nu får dras med Specializeden från tuggummihelvetet. Han har studsat runt som en tok på sin tidigare cykel, men nu stannar han titt som tätt och hamnar hopplöst efter oss andra. Han är cykelvan och extremt fysiskt aktiv - så stark och cykelskicklig som en snart åttaåring kan vara skulle jag säga.

Så, vad är det för fel med det här härket? Enda jag kan komma på är att pedalerna går lite trögt (kan det påverka så mycket?), alternativt att däcken är extremt trögrullade. Det sitter ett par Spec Ground Control på som jag själv kört lite i skogen, och jag minns dem som lättrullade. Det här är väl förmodligen någon snikvariant såklart, men hur mycket kan däcken egentligen hålla tillbaks en cykel? Det är ju inte direkt några downhilldäck med DD-casing vi snackar om.

Visa bilaga 693033

Ska jag kosta på cykeln ett par nya däck när jag känner sådan motvilja till den? Att byta den till en riktig fincykel är såklart ett alternativ, men segt när det bara är ett barn som ska ha den... Några inspel kring däckfunderingarna?

Edit: behöver även byta bromsar på cykeln då de som sitter på är rena skräpet. Enligt Specialized Concept store i Göteborg så "är det sådana de är" på frågan varför man måste lufta om dem hela tiden. Har ett par SLX liggande så det är väl okej...

Jag skulle också gissa på däck. Specialized Ground Control i dyrare utförande rullar riktigt lätt för en DC däck. Men det här är en billig 30 TPI däck med Flak Jacket punkaskydd och en billig gummiblandning. Jag har ingen erfarenheter av just det här däcket, men billiga däck har ofta två eller tre gånger högre rullmotstånd än en billig däck. Och med barn som kör långsammare är rullmotstånd en större del av motståndet än hos vuxen.

EDIT: ett par Rocket Ron Evolution däck skulle vara en riktigt bra uppgradering, men det är inte billigt (men om man själva kör Herse ...)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd

Visa bilaga 693032

Visa bilaga 693033

Vi har väl scotts motsvarande modell roxter och den är oxå obegripligt tung !?
Det första jag gjorde var att köpa nya slangar, Tubolito istället för traktorslangarna sparade ca 180gr per hjul ?, sen som jag skrev i den tråden väger alla grejer som de monterat från grunden ganska mycket, vevparti , styre, styrstam sadelstolpe , pedaler många bäckar små gör mycket för totalen, har en del grejer liggande å annat har beställts , så fort allt dykt in så ska montera å väga och se vad skillnaden blev…

Barncyklar samlingstråd
Det här är väl förmodligen någon snikvariant såklart, men hur mycket kan däcken egentligen hålla tillbaks en cykel? Det är ju inte direkt några downhilldäck med DD-casing vi snackar om.

Ska du med dina fina RH däck behöva ställa en sån fråga. ?

Däck har störst påverkan av ALLA komponenter på en cykel, och troligen alla typer av fordon för den delen.

Barncyklar samlingstråd
Jag skulle också gissa på däck. Specialized Ground Control i dyrare utförande rullar riktigt lätt för en DC däck. Men det här är en billig 30 TPI däck med Flak Jacket punkaskydd och en billig gummiblandning. Jag har ingen erfarenheter av just det här däcket, men billiga däck har ofta två eller tre gånger högre rullmotstånd än en billig däck. Och med barn som kör långsammare är rullmotstånd en större del av motståndet än hos vuxen.

EDIT: ett par Rocket Ron Evolution däck skulle vara en riktigt bra uppgradering, men det är inte billigt (men om man själva kör Herse ...)
Rocket Ron sitter på de fina barncyklarna i hushållet, och de verkar rulla kalasbra. Tack för tips!

Point taken...?

Barncyklar samlingstråd
Ska du med dina fina RH däck behöva ställa en sån fråga. ?

Däck har störst påverkan av ALLA komponenter på en cykel, och troligen alla typer av fordon för den delen.
Ja, jo, jag vet att det kanske var en dum fråga... Jag är mest trött på mig själv som köpte aktuell cykel när jag vet vad de har för ambitioner med sina cyklar..

Barncyklar samlingstråd
Nu har iallafall vevpartiet dykt in
IMG_0396.jpeg

Ska montera bort och väga det gamla ikväll….(som vanligt kass bild men vevlagret står längst bak till höger så allt är med)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Fick hem den idag, hunnit sätta ihop den och plockat bort frambromsen, tyckte den mest rörde till det innan :)

IMG_0329.jpeg

Har ni tips på runda 140 mm skivor?
Har tidigare kört Alligator Pizza, men finns bara i 160/180, ska man köra med adapter istället?

Barncyklar samlingstråd
Fick hem den idag, hunnit sätta ihop den och plockat bort frambromsen, tyckte den mest rörde till det innan :)

Visa bilaga 693324

Har ni tips på runda 140 mm skivor?
Har tidigare kört Alligator Pizza, men finns bara i 160/180, ska man köra med adapter istället?
Ta bort frambromsen? Är det inte bättre ungen lär sig bromsa bra?

Barncyklar samlingstråd
Den rosa xc240 ramen ligger ute för 150 nu. Tyvärr omöjligt att bygga med vinst(?) men kunde bli ett kul 9kg bygge eller om man har en donator
Min tanke var att köpa en donator med bojsänke till gaffel och flytta över drivlina samt hjul till den ramen. I min jakt på donatorhoj fann jag en likadan, blå, komplett (bild). Då kändes det inte lika värt att göra allt jobbet med att flytta för ett färgbyte.
/Säljaren

Bilagor

• IMG_1127.jpeg
    IMG_1127.jpeg
    1.4 MB · Besök: 33
Barncyklar samlingstråd
Min tanke var att köpa en donator med bojsänke till gaffel och flytta över drivlina samt hjul till den ramen. I min jakt på donatorhoj fann jag en likadan, blå, komplett (bild). Då kändes det inte lika värt att göra allt jobbet med att flytta för ett färgbyte.
/Säljaren
Ja, såg att du har en granne som säljer en 24

Ny vev och nya bromsar behövs. Kul bygger för nån som behöver en 24a.

Barncyklar samlingstråd
Du menar att du tagit bort frambromsen för säkerhets skull? Kanske hade varit bättre med en cykel med coasterbroms så det VERKLIGEN hade blivit säkert..?

Klart ungen ska ha frambroms!
Med fälgbroms kan man ju lätt ställa ner hur hårt bromsen nyper för att fungera mer som ABS än av/på som hydrauliska bromsar kanske kan upplevas av den lille/nya cyclisten.

Vad kan man göra för att få hydrauliska skivbromsar att vara lite mer följsamma och inte riskera vurpor? lite fett på skivan hade funkat men då måste man köpa nya klossar och skivor den dagen man väljer att ge cykeln fullt fungerande bromsar. Klossar av ett annat material?

Minns fortfarande den gång min lillasyster 4 år drog i "handbromsen" för fulla muggar på sin lilla gula DBS och slog ansiktet rakt i backen som resultat. Blodigt!

Tillbaka
Topp