Här kommer gnälligt inlägg!
Äldsta sonen fick en Specialized Riprock 24 förra gången det var dags att byta cykel. Jag snålade och köpte en "billig" cykel men som var tillgänglig och dessutom asfet utseendemässig.
Visa bilaga 693032
Märkte direkt att han blev hämmad av cykeln. Hans lillebror som ärvt hans tidigare fin-barncykel började cykla om honom. Något var tokigt, men jag gjorde sedvanliga undersökningar och allt rullar rimligt lätt. Det är som att cykeln är som fastsugen i marken.
Nu var det dags för ny cykel och då blev det en likadan fincykel som han hade när han körde 20-tummare, fast denna gången en 26-tummare då. Satan vad han far iväg nu! Cykeln är på gränsen till för stor men det spelar liksom ingen roll - nu är det fart på grejerna igen.
Bekymret som kvarstår är att lillebrorsan nu får dras med Specializeden från tuggummihelvetet. Han har studsat runt som en tok på sin tidigare cykel, men nu stannar han titt som tätt och hamnar hopplöst efter oss andra. Han är cykelvan och extremt fysiskt aktiv - så stark och cykelskicklig som en snart åttaåring kan vara skulle jag säga.
Så, vad är det för fel med det här härket? Enda jag kan komma på är att pedalerna går lite trögt (kan det påverka så mycket?), alternativt att däcken är extremt trögrullade. Det sitter ett par Spec Ground Control på som jag själv kört lite i skogen, och jag minns dem som lättrullade. Det här är väl förmodligen någon snikvariant såklart, men hur mycket kan däcken egentligen hålla tillbaks en cykel? Det är ju inte direkt några downhilldäck med DD-casing vi snackar om.
Visa bilaga 693033
Ska jag kosta på cykeln ett par nya däck när jag känner sådan motvilja till den? Att byta den till en riktig fincykel är såklart ett alternativ, men segt när det bara är ett barn som ska ha den... Några inspel kring däckfunderingarna?
Edit: behöver även byta bromsar på cykeln då de som sitter på är rena skräpet. Enligt Specialized Concept store i Göteborg så "är det sådana de är" på frågan varför man måste lufta om dem hela tiden. Har ett par SLX liggande så det är väl okej...