Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Spinner Grind Air / 50mm travel / air spring / lock-out, en sån här bör väl duga om man letar 20"? Dämpad gaffel på en cykel grabben kanske ska få
Roxter och alla scott utom rc400 har varit tunga. Nu var det nyligen diskussion om roxter 24 väger 12 eller 10. Oklart i så fall om det beror på årsmodell eller om de för skojskull ibland specar 2kg extra.Antingen köpa en sån cykel med den på. Smala däck per default och fälgbroms tyvärr...Eller...
Leta på en Scott roxter med feta däck och stel. Tung?
Scott Scale?
Det var jag. En Scott Scale Rigid 24 som vägde strax över 10 kg med skitiga däck, flaskhållare och annat bös.Roxter och alla scott utom rc400 har varit tunga. Nu var det nyligen diskussion om roxter 24 väger 12 eller 10. Oklart i så fall om det beror på årsmodell eller om de för skojskull ibland specar 2kg extra.
Har för mig att någon köpt och bekräftade 10kg.
Detta gäller rigid.
I
Snyggt jobbat!Lagt lite energi och lack på dotterns cykel för året! En Scott Scale Plus i rätt tråkigt skick fick ny lack, dekaler, uppsmörjning och allmän putsning ?
Visa bilaga 695842Visa bilaga 695843
Bör funka om det är 7s det gäller. Byte är bara att byta och sen finns det guide på bland annat parktool för att justeraDet var jag. En Scott Scale Rigid 24 som vägde strax över 10 kg med skitiga däck, flaskhållare och annat bös.
När vi ändå är inne på temat Scott Scale/Roxter.
Vad behövs för att byta från Gripshift till vanliga växelreglage? Och fixar farsan 39 år som är relativt händig men aldrig skruvat cykel att byta det själv?
Är det detta jag behöver?
![]()
Shimano Altus M315 Höger växelväljare, Svart | Bikeinn
Få Shimano Altus M315 i Svart för 142.99 kr. Perfekt för cykling med snabb leverans. Köp Reglagen på Bikeinn!www.tradeinn.com
![]()
Reverse components R-Shock Lock-On Styrehandtag, Svart | Bikeinn
Få Reverse components R-Shock Lock-On i Svart för 234.99 kr. Perfekt för cykling med snabb leverans. Köp Handtag och styrlinda på Bikeinn!www.tradeinn.com
Antar jag behöver nya grepp då gripshiften är 1/3 av nuvarande greppets bredd.
Toppen, tack! Säkert en dum fråga, men måste man byta växelvajern också. Eller kan man använda den som redan sitter på?Bör funka om det är 7s det gäller. Byte är bara att byta och sen finns det guide på bland annat parktool för att justera
borde ju funka - om inte den av oklar anledning är annorlunda eller blir för kort. Är den fransig så bytt ut den.Toppen, tack! Säkert en dum fråga, men måste man byta växelvajern också. Eller kan man använda den som redan sitter på?
Då provar jag. Cykeln är ny för i år, så borde vara i bra skick.borde ju funka - om inte den av oklar anledning är annorlunda eller blir för kort. Är den fransig så bytt ut den.
jag har aldrig bytt från twist men har monterat många triggers
Vägde pojkens roxter , 11.6kg med tubolitoslangar , 2hg lättare styrkombo , 320g mot 530 , lättare pedaler , lättare vevparti , (de båda marginellt dock) lättare växel(reglage och bakväxel) gaffel och däck ska bytas men det kommer göra max 500gr…Roxter och alla scott utom rc400 har varit tunga. Nu var det nyligen diskussion om roxter 24 väger 12 eller 10. Oklart i så fall om det beror på årsmodell eller om de för skojskull ibland specar 2kg extra.
Har för mig att någon köpt och bekräftade 10kg.
Detta gäller rigid.
I
Kollade på en scale rigid 20'' som kom upp i reklamflödet. Den verkade lättare.Vägde pojkens roxter , 11.6kg med tubolitoslangar , 2hg lättare styrkombo , 320g mot 530 , lättare pedaler , lättare vevparti , (de båda marginellt dock) lättare växel(reglage och bakväxel) gaffel och däck ska bytas men det kommer göra max 500gr…Visa bilaga 695906
de är tunga , Jack flash 26an som står bakom väger 10.8 ?
Antingen köpa en sån cykel med den på. Smala däck per default och fälgbroms tyvärr...Eller...
Leta på en Scott roxter med feta däck och stel. Tung?
Scott Scale?
Många drömföräldrar i denna tråd.Letade efter en caliperbroms med lite mer reach hos tysken, men hittade bara ett par riktigt långa och inte så snygga från Tektro. Då kam jag på att det ett typiskt en grej som Cycling på Norrtullsgatan skulle kunna har. Och ja, han hade Shimano BR451 som jag hade missat (och finns hos bike-components men inte på lager). Med min gamla, fina 26" XC hjul och Kojaks som är citycyklens sommardäck fick sonen nu en gruscykel. Lite mindre hjul ger precis tillräckligt utrymme för bredare däck. Trevligt att kunna byta mellan 571 mm lvghjul och grushjul med bara 6 mm justering av bromserna. Letar efter lite bättre 26" grusdäck. Har bara hittat Maxxis Detonator som verkar vara ok.
Imorgon blir det gruscykling med hela familjen.
Visa bilaga 696163
Många drömföräldrar i denna tråd.
Jag vill också ha en Trek-Segafredo gruscykel och ge mig ut på 1 maj.
Priset avskräcker ju, för en annan fattiglapp :) ser jättebra ut.Efter mycket velande har jag nu lagt en beställning på en Roko bike 20". Snackade med dom på telefon 2 ggr och fick ett bra intryck där dom berättade om cyklarna. Dom är fullt service-bara med standard-komponenter. Tubeless ready så att jag slipper hålla lager med slangar. Vikten på 7.6kg inkl pedaler lockade också och att frakt ingick i priset. Verkar som att vi blir först att prova i Sverige då dom inte skeppat hit förut, lite kul :)
Väntar nu med spänning att sonen ska få prova, borde dyka upp nästa vecka :)
Har nu bytt gaffel å det gjorde större skillnad än väntat, den väger 10.6, pojken vägrar däcksbyte , rocket ron däcken väger betydligt mindre ?.Vägde pojkens roxter , 11.6kg med tubolitoslangar , 2hg lättare styrkombo , 320g mot 530 , lättare pedaler , lättare vevparti , (de båda marginellt dock) lättare växel(reglage och bakväxel) gaffel och däck ska bytas men det kommer göra max 500gr…Visa bilaga 695906
de är tunga , Jack flash 26an som står bakom väger 10.8 ?
Tanken att byta till finare vajer och hölje har slagit mig så pass att det finns i en kundkorg redan, så kanske skulle man börjat där :)Passar inte altus? Oklart om den är bättre på det visset och är det trögt är det kanske vajer eller växel
Ja, vet ej billigast utanTanken att byta till finare vajer och hölje har slagit mig så pass att det finns i en kundkorg redan, så kanske skulle man börjat där :)
Altus har väl även indikator, som begränsar placeringen av bromsen?
Vi har problem med X4-triggern, har varit inne på testa Microshift Acolyte, men svårt att hitta Triggern i lager, sen är de väldigt tunga också.
Dottern kan växla ner om hon stannar och trycker med hela kroppen just nu…
Svårt att hitta 8sp alternativ, ska man gå upp på 10 sp, men vad växlar lättast, shimano eller sram? Antar att även slaglängden är viktig?
AXS vore något om budgeten inte var begränsad ?
Det är väl att hon är för svag och att slaglängden är stor. Hon kan hjälpligt växla upp medan hon cyklar :)Vad är problemet med X4?
Det är väl att hon är för svag och att slaglängden är stor. Hon kan hjälpligt växla upp medan hon cyklar :)
Precis, därför jag var inne på Microshift Acolyte först då det verkar vara designat för barn, men svårt att få tag på reglaget just nu och deras prylar är rätt tunga också, speciellt kassetterna. Vill ju inte addera vikt ?Skulle tänka att det blir svårt att lösa. Kraften berör på friktionen av vajern i höljet och kraften av fjädern. Att byta vajer och hölje hjälper kankse för att sänka friktionen. Sen skulle man kunna byta till ett reglage med kortare arm. Att bara byta reglare skulle leda till att ännu högre kraft behövs, förutom om X4 har ett onödigt stark fjäder, som jag inte minns.
Det kanske är just en zee du behöver...Men 9 av 10 cyklar väl på altus med indikator.
Om nu Berk säger att x4 har en hård fjäder bak är det kanske där du ska ha en altus?
Ok. Frågeställaren vill inte ha reglage m indikator så jag vet inte vad alternativet är. Zee?Jag säger tvärtom, men jag minns inte så bra. Sram reglage brukar har lång arm, som verkar vara ett problem här. Men kraften är då lite lägre just för att armen är längre.
Hur stort är barnet? Jag gissar att det är marginell skillnad i hårdhet mellan olika reglage, men att det på diverse barncyklar görs tokiga konstruktioner och dåliga installationer. Skillnad mellan höljen lär vara marginell, men en skarp böj på höljet kan sabba en massa.Vi har problem med X4-triggern, har varit inne på testa Microshift Acolyte, men svårt att hitta Triggern i lager, sen är de väldigt tunga också.
Dottern kan växla ner om hon stannar och trycker med hela kroppen just nu…
Svårt att hitta 8sp alternativ, ska man gå upp på 10 sp, men vad växlar lättast, shimano eller sram? Antar att även slaglängden är viktig?
AXS vore något om budgeten inte var begränsad ?
Precis, största problemet är väl egentligen slaglängden.Jag säger tvärtom, men jag minns inte så bra. Sram reglage brukar har lång arm, som verkar vara ett problem här. Men kraften är då lite lägre just för att armen är längre.
Hon är 4 år, fyller 5 om några månader.Hur stort är barnet? Jag gissar att det är marginell skillnad i hårdhet mellan olika reglage, men att det på diverse barncyklar görs tokiga konstruktioner och dåliga installationer. Skillnad mellan höljen lär vara marginell, men en skarp böj på höljet kan sabba en massa.
Sen kanske det är en fråga om teknik och vana också? Barn är svåra att jämföra såklart, men jag har aldrig märkt av sådant problem med mina barn trots många olika cyklar/reglage. Är barnet litet och det handlar om någon obskyr 16-tummare med växlar ligger kanske en förklaring där, därav min fråga om ålder på barnet.
Indikator ser ju både illa ut och tar plats från att kunna leka med placeringen av broms och trigger tänker jag, sen kanske jag övertänker det.Ok. Frågeställaren vill inte ha reglage m indikator så jag vet inte vad alternativet är. Zee?
Bäst är väl att låta det gå några veckor så löser det sig nog. Är det inte sämre än altus ska det funka
Det är väl bra. Jag har nöjt med med altus inkl indikator t.o.m 24'' (men det är ju inte rätt)Precis, största problemet är väl egentligen slaglängden.
Hon är 4 år, fyller 5 om några månader.
Cykelmodell är väl irrelevant egentligen, men det är en ny BMC Twostroker 20 med X4.
Indikator ser ju både illa ut och tar plats från att kunna leka med placeringen av broms och trigger tänker jag, sen kanske jag övertänker det.
Zee känns som en bra lösning, pratade även med @Preacher om att testa Zee och M771, vilket vore najs, men då jag lyckades få tag på en Acolyte för billig peng så börjar vi testa det.
Har även monterat MT Trail med HC1-levers nu, lite overkill mot för MT4, men priset var bra på rean.
Kör du Altus bakväxel då också? Hur små är dina barn?Det är väl bra. Jag har nöjt med med altus inkl indikator t.o.m 24'' (men det är ju inte rätt)
Ja, det har varit altus fram och back från 20''. Har var 5 år och 9 månader ser jag på kvittot.Kör du Altus bakväxel då också? Hur små är dina barn?