Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Antingen köpa en sån cykel med den på. Smala däck per default och fälgbroms tyvärr...Eller...
Leta på en Scott roxter med feta däck och stel. Tung?
Scott Scale?

Barncyklar samlingstråd
Antingen köpa en sån cykel med den på. Smala däck per default och fälgbroms tyvärr...Eller...
Scott Scale?
Roxter och alla scott utom rc400 har varit tunga. Nu var det nyligen diskussion om roxter 24 väger 12 eller 10. Oklart i så fall om det beror på årsmodell eller om de för skojskull ibland specar 2kg extra.
Har för mig att någon köpt och bekräftade 10kg.

Detta gäller rigid.

I

Barncyklar samlingstråd
Roxter och alla scott utom rc400 har varit tunga. Nu var det nyligen diskussion om roxter 24 väger 12 eller 10. Oklart i så fall om det beror på årsmodell eller om de för skojskull ibland specar 2kg extra.

Detta gäller rigid.

I
Det var jag. En Scott Scale Rigid 24 som vägde strax över 10 kg med skitiga däck, flaskhållare och annat bös.

När vi ändå är inne på temat Scott Scale/Roxter.

Vad behövs för att byta från Gripshift till vanliga växelreglage? Och fixar farsan 39 år som är relativt händig men aldrig skruvat cykel att byta det själv?

Är det detta jag behöver?

Antar jag behöver nya grepp då gripshiften är 1/3 av nuvarande greppets bredd.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Lagt lite energi och lack på dotterns cykel för året! En Scott Scale Plus 24 i rätt tråkigt skick fick ny lack, dekaler, uppsmörjning och allmän putsning ?

20220226_144310-01.jpeg
20240429_122413-01.jpeg

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Det var jag. En Scott Scale Rigid 24 som vägde strax över 10 kg med skitiga däck, flaskhållare och annat bös.

När vi ändå är inne på temat Scott Scale/Roxter.

Vad behövs för att byta från Gripshift till vanliga växelreglage? Och fixar farsan 39 år som är relativt händig men aldrig skruvat cykel att byta det själv?

Är det detta jag behöver?

Antar jag behöver nya grepp då gripshiften är 1/3 av nuvarande greppets bredd.
Bör funka om det är 7s det gäller. Byte är bara att byta och sen finns det guide på bland annat parktool för att justera

Barncyklar samlingstråd

Detta gäller rigid.

I
Vägde pojkens roxter , 11.6kg med tubolitoslangar , 2hg lättare styrkombo , 320g mot 530 , lättare pedaler , lättare vevparti , (de båda marginellt dock) lättare växel(reglage och bakväxel) gaffel och däck ska bytas men det kommer göra max 500gr…
IMG_1669.jpeg

de är tunga , Jack flash 26an som står bakom väger 10.8 ?

Barncyklar samlingstråd
Vägde pojkens roxter , 11.6kg med tubolitoslangar , 2hg lättare styrkombo , 320g mot 530 , lättare pedaler , lättare vevparti , (de båda marginellt dock) lättare växel(reglage och bakväxel) gaffel och däck ska bytas men det kommer göra max 500gr…Visa bilaga 695906
Kollade på en scale rigid 20'' som kom upp i reklamflödet. Den verkade lättare.

Sen funkar allt men tycket ändå det är bra att veta speciellt när white väger 10.

Barncyklar samlingstråd
Ikväll blev jag klar med grabbens 24tumare, började med att jag bara skulle fixa en bra ”billig” cykel åt honom, slutade med en dyr egenbyggd hojj.

Bilagor

• 4B4478BD-5CC1-4C62-9EAC-8E8BE078DF73.jpeg
    4B4478BD-5CC1-4C62-9EAC-8E8BE078DF73.jpeg
    966.3 KB · Besök: 80
  • BB2A4D08-7D98-43A2-8D08-BCB3AFE3EDBA.jpeg
    BB2A4D08-7D98-43A2-8D08-BCB3AFE3EDBA.jpeg
    969.7 KB · Besök: 73
Barncyklar samlingstråd
Scott Scale?

scott scale rigid är annars bättre enligt våra overlords bikester/cykelkraft/osv.
Dök upp med rea i flödet häremdagen. Rimlig vikt enligt spec

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Letade efter en caliperbroms med lite mer reach hos tysken, men hittade bara ett par riktigt långa och inte så snygga från Tektro. Då kam jag på att det ett typiskt en grej som Cycling på Norrtullsgatan skulle kunna har. Och ja, han hade Shimano BR451 som jag hade missat (och finns hos bike-components men inte på lager). Med min gamla, fina 26" XC hjul och Kojaks som är citycyklens sommardäck fick sonen nu en gruscykel. Lite mindre hjul ger precis tillräckligt utrymme för bredare däck. Trevligt att kunna byta mellan 571 mm lvghjul och grushjul med bara 6 mm justering av bromserna. Letar efter lite bättre 26" grusdäck. Har bara hittat Maxxis Detonator som verkar vara ok.

Imorgon blir det gruscykling med hela familjen.

2024-04-30-16-46-46-013.jpg

Barncyklar samlingstråd
Letade efter en caliperbroms med lite mer reach hos tysken, men hittade bara ett par riktigt långa och inte så snygga från Tektro. Då kam jag på att det ett typiskt en grej som Cycling på Norrtullsgatan skulle kunna har. Och ja, han hade Shimano BR451 som jag hade missat (och finns hos bike-components men inte på lager). Med min gamla, fina 26" XC hjul och Kojaks som är citycyklens sommardäck fick sonen nu en gruscykel. Lite mindre hjul ger precis tillräckligt utrymme för bredare däck. Trevligt att kunna byta mellan 571 mm lvghjul och grushjul med bara 6 mm justering av bromserna. Letar efter lite bättre 26" grusdäck. Har bara hittat Maxxis Detonator som verkar vara ok.

Imorgon blir det gruscykling med hela familjen.

Visa bilaga 696163
Många drömföräldrar i denna tråd.

Jag vill också ha en Trek-Segafredo gruscykel och ge mig ut på 1 maj.

Barncyklar samlingstråd
Många drömföräldrar i denna tråd.

Jag vill också ha en Trek-Segafredo gruscykel och ge mig ut på 1 maj.

Till dig själva kostar det. Jag hade tur att någon för tre år sedan tipsade i den här tråden om rea hos Jarlacykel och jag hittade denna för 7500 kr. Udda hjul med 571 mm diameter, men Schwalbe och Conti gör fortfarande fina lvgdäck. Jag hittade ingenting bredare, så behövde konvertera till 26" för grus. Den här cykeln kostar inte mycket räcknat över många år och gissar att andrahandsvärde är också ok.

Barncyklar samlingstråd
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Efter mycket velande har jag nu lagt en beställning på en Roko bike 20". Snackade med dom på telefon 2 ggr och fick ett bra intryck där dom berättade om cyklarna. Dom är fullt service-bara med standard-komponenter. Tubeless ready så att jag slipper hålla lager med slangar. Vikten på 7.6kg inkl pedaler lockade också och att frakt ingick i priset. Verkar som att vi blir först att prova i Sverige då dom inte skeppat hit förut, lite kul :)

Väntar nu med spänning att sonen ska få prova, borde dyka upp nästa vecka :)

Barncyklar samlingstråd
Efter mycket velande har jag nu lagt en beställning på en Roko bike 20". Snackade med dom på telefon 2 ggr och fick ett bra intryck där dom berättade om cyklarna. Dom är fullt service-bara med standard-komponenter. Tubeless ready så att jag slipper hålla lager med slangar. Vikten på 7.6kg inkl pedaler lockade också och att frakt ingick i priset. Verkar som att vi blir först att prova i Sverige då dom inte skeppat hit förut, lite kul :)

Väntar nu med spänning att sonen ska få prova, borde dyka upp nästa vecka :)
Priset avskräcker ju, för en annan fattiglapp :) ser jättebra ut.

Knepiga färger på cube, men prisvärd...

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vägde pojkens roxter , 11.6kg med tubolitoslangar , 2hg lättare styrkombo , 320g mot 530 , lättare pedaler , lättare vevparti , (de båda marginellt dock) lättare växel(reglage och bakväxel) gaffel och däck ska bytas men det kommer göra max 500gr…Visa bilaga 695906
Har nu bytt gaffel å det gjorde större skillnad än väntat, den väger 10.6, pojken vägrar däcksbyte , rocket ron däcken väger betydligt mindre ?.
Jag blir lika förvånad varje gång jag kapar styrrör i kolfiber, det är duktigt hårt , man behöver iallafall inte vara orolig för att gaffeln ska av ??

Barncyklar samlingstråd
Köpte cykeln förra året (begagnad) och den gick under sensommaren med orginal setup som lite utvärdering, det första som byttes var bromsarna. Kanske inget direkt fel på mekaniska ok, men handtagen var bedrövliga, känndes digitala och även ren bromskraft var det ont om, som helhet var bromsarna usla. Beggade SLX för enkel reach justering blev det. När säsongens cykelträning drog igång och han faktiskt var ute på skogsstigar tyckte jag heller inte det skapligt insladdade bakdäcket längre dög heller. Även om grabben resolut proklamerat att det inte är tal om att byta till smalare däck kom jag undan med att gå ner från 2,8 till 2,6. Passade på att byta flaskhållare till en med uttag åt sidan, men fick direkt order om att den måste bytas till en svart!

Jag tänkte att mer volym i däcken på en stel hoj (this is the way) var bättre än de tillgängliga 24 dämpade gafflarna. Men 2,8 och även 2,6 är för mycket däck och roterande vikt för en 7-åring så här i efterhand, men nu är han "hooked" på stora däck och att byta skulle eventuellt döda intresset så det är vad som kommer sitta på tills vidare. Men jag har en plan, så det ligger ett par extra hjul och RR i 2,35 i garaget som ska provas vid lämpligt tillfälle.

Overall, skaplig hoj men inte optimal. Men vilken 7åring tycker det är viktigare att vara effektiv framför cool.
PXL_20240504_145705567~2.jpg

Barncyklar samlingstråd
Vi har problem med X4-triggern, har varit inne på testa Microshift Acolyte, men svårt att hitta Triggern i lager, sen är de väldigt tunga också.
Dottern kan växla ner om hon stannar och trycker med hela kroppen just nu…
Svårt att hitta 8sp alternativ, ska man gå upp på 10 sp, men vad växlar lättast, shimano eller sram? Antar att även slaglängden är viktig?

AXS vore något om budgeten inte var begränsad ?

Barncyklar samlingstråd
Letar cykel åt en 5.5 åring, strax över 120cm lång med innerbenmått på ca 62. Mest asfalt / lättare stig men tänker försöka få ut honom mer i skogen, får komma ihåg att ta med toween bara ?

Gissar det är primärt 20" jag ska kika på? Kikat på helstel scott scale, orbea mx 20 bla (begagnat runt 2-3k)

Barncyklar samlingstråd
Vi har problem med X4-triggern, har varit inne på testa Microshift Acolyte, men svårt att hitta Triggern i lager, sen är de väldigt tunga också.
Svårt att hitta 8sp alternativ, ska man gå upp på 10 sp, men vad växlar lättast, shimano eller sram? Antar att även slaglängden är viktig?

Vad är problemet med X4?

Barncyklar samlingstråd
Det är väl att hon är för svag och att slaglängden är stor. Hon kan hjälpligt växla upp medan hon cyklar :)

Skulle tänka att det blir svårt att lösa. Kraften berör på friktionen av vajern i höljet och kraften av fjädern. Att byta vajer och hölje hjälper kankse för att sänka friktionen. Sen skulle man kunna byta till ett reglage med kortare arm. Att bara byta reglare skulle leda till att ännu högre kraft behövs, förutom om X4 har ett onödigt stark fjäder, som jag inte minns.

Barncyklar samlingstråd
Skulle tänka att det blir svårt att lösa. Kraften berör på friktionen av vajern i höljet och kraften av fjädern. Att byta vajer och hölje hjälper kankse för att sänka friktionen. Sen skulle man kunna byta till ett reglage med kortare arm. Att bara byta reglare skulle leda till att ännu högre kraft behövs, förutom om X4 har ett onödigt stark fjäder, som jag inte minns.
Precis, därför jag var inne på Microshift Acolyte först då det verkar vara designat för barn, men svårt att få tag på reglaget just nu och deras prylar är rätt tunga också, speciellt kassetterna. Vill ju inte addera vikt ?

Frun har en X0 10s, vi testade om hon orkade växla på den, men inte någon större skillnad.
Tyvärr så har ingen Shimano-växlad hoj här hemma, så vet inte hur dessa känns. Sist jag hade shimano var det en Zee med sram-trigger på min Glory01?

Cykeln är ju ny, men troligen är inte höljet det med lägst friktion på marknaden gissar jag.

Barncyklar samlingstråd
Det kanske är just en zee du behöver...Men 9 av 10 cyklar väl på altus med indikator.

Om nu Berk säger att x4 har en hård fjäder bak är det kanske där du ska ha en altus?

Barncyklar samlingstråd
Det kanske är just en zee du behöver...Men 9 av 10 cyklar väl på altus med indikator.

Om nu Berk säger att x4 har en hård fjäder bak är det kanske där du ska ha en altus?

Jag säger tvärtom, men jag minns inte så bra. Sram reglage brukar har lång arm, som verkar vara ett problem här. Men kraften är då lite lägre just för att armen är längre.

Barncyklar samlingstråd
Jag säger tvärtom, men jag minns inte så bra. Sram reglage brukar har lång arm, som verkar vara ett problem här. Men kraften är då lite lägre just för att armen är längre.
Ok. Frågeställaren vill inte ha reglage m indikator så jag vet inte vad alternativet är. Zee?

Bäst är väl att låta det gå några veckor så löser det sig nog. Är det inte sämre än altus ska det funka

Barncyklar samlingstråd

Hur stort är barnet? Jag gissar att det är marginell skillnad i hårdhet mellan olika reglage, men att det på diverse barncyklar görs tokiga konstruktioner och dåliga installationer. Skillnad mellan höljen lär vara marginell, men en skarp böj på höljet kan sabba en massa.

Sen kanske det är en fråga om teknik och vana också? Barn är svåra att jämföra såklart, men jag har aldrig märkt av sådant problem med mina barn trots många olika cyklar/reglage. Är barnet litet och det handlar om någon obskyr 16-tummare med växlar ligger kanske en förklaring där, därav min fråga om ålder på barnet.

Barncyklar samlingstråd
Precis, största problemet är väl egentligen slaglängden.

Hur stort är barnet? Jag gissar att det är marginell skillnad i hårdhet mellan olika reglage, men att det på diverse barncyklar görs tokiga konstruktioner och dåliga installationer. Skillnad mellan höljen lär vara marginell, men en skarp böj på höljet kan sabba en massa.

Sen kanske det är en fråga om teknik och vana också? Barn är svåra att jämföra såklart, men jag har aldrig märkt av sådant problem med mina barn trots många olika cyklar/reglage. Är barnet litet och det handlar om någon obskyr 16-tummare med växlar ligger kanske en förklaring där, därav min fråga om ålder på barnet.
Hon är 4 år, fyller 5 om några månader.

Cykelmodell är väl irrelevant egentligen, men det är en ny BMC Twostroker 20 med X4.

Ok. Frågeställaren vill inte ha reglage m indikator så jag vet inte vad alternativet är. Zee?

Bäst är väl att låta det gå några veckor så löser det sig nog. Är det inte sämre än altus ska det funka
Indikator ser ju både illa ut och tar plats från att kunna leka med placeringen av broms och trigger tänker jag, sen kanske jag övertänker det.

Zee känns som en bra lösning, pratade även med @Preacher om att testa Zee och M771, vilket vore najs, men då jag lyckades få tag på en Acolyte för billig peng så börjar vi testa det.

Har även monterat MT Trail med HC1-levers nu, lite overkill mot för MT4, men priset var bra på rean.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Precis, största problemet är väl egentligen slaglängden.

Hon är 4 år, fyller 5 om några månader.

Cykelmodell är väl irrelevant egentligen, men det är en ny BMC Twostroker 20 med X4.

Indikator ser ju både illa ut och tar plats från att kunna leka med placeringen av broms och trigger tänker jag, sen kanske jag övertänker det.

Zee känns som en bra lösning, pratade även med @Preacher om att testa Zee och M771, vilket vore najs, men då jag lyckades få tag på en Acolyte för billig peng så börjar vi testa det.

Har även monterat MT Trail med HC1-levers nu, lite overkill mot för MT4, men priset var bra på rean.
Det är väl bra. Jag har nöjt med med altus inkl indikator t.o.m 24'' (men det är ju inte rätt)

Tillbaka
Topp