Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Nej dämpare har jag väl i princip redan sagt nej till, anser att han inte behöver det nu heller.

Däremot däck, bromsar och växelreglage i den prioriteringen har jag väl mer eller mindre funderat på som realistiska uppgraderingar så tack för input ?

Skivbromsar går inte på den cykel.
Jag tycker att 1,95" breda däck räcker bra till en 6-åring. Om stigarna är tuffare är däck med mer mönster, mjukare gummi och mer följsam stomme bättre. Men det finns inte mycket. Schwalbe Rocket Ron är fin, men dyr och bara i 2,25" som kanske inte passar på cykeln. Schwalbe Little Joe är ok och relativt billig.
Att bytta växelreglage är en bra ide, men jag vet inte om det längre finns 6-delat trigger att köpa.

Barncyklar samlingstråd
Jag tycker att 1,95" breda däck räcker bra till en 6-åring. Om stigarna är tuffare är däck med mer mönster, mjukare gummi och mer följsam stomme bättre. Men det finns inte mycket. Schwalbe Rocket Ron är fin, men dyr och bara i 2,25" som kanske inte passar på cykeln. Schwalbe Little Joe är ok och relativt billig.
Att bytta växelreglage är en bra ide, men jag vet inte om det längre finns 6-delat trigger att köpa.

Ja men fint, då vet jag att den lösningen behöver jag inte söka svar på, vi får se om jag går vidare och letar efter en lösning för det annars får han hantera det och anpassa sig ?.

Jag har fått svar på mina frågor om vad som är möjligt iaf och tar det därifrån så behöver vi inte diskutera fram och tillbaka här ??

Barncyklar samlingstråd
Ja men fint, då vet jag att den lösningen behöver jag inte söka svar på, vi får se om jag går vidare och letar efter en lösning för det annars får han hantera det och anpassa sig ?.

Jag har fått svar på mina frågor om vad som är möjligt iaf och tar det därifrån så behöver vi inte diskutera fram och tillbaka här ??

Avstånden mellan drev på 6-delat och 7-delat skiljer sig väldigt lite, så en 7-delat trigger borde funka. De finns billig att köpa.

Barncyklar samlingstråd

Vi har samma cykel. Uppgraderade med bredare framdäck för någon månad sen. Tveksam till om just det däcket får plats även bak, har mätt och det verkar tight.. Men andra i tråden har skrivit att 2" däck får plats.
Vi tog oss igenom sommarens fjällcykling både på stigar och flowtrails. Det får vara gott nog! Till nästa år blir det 24"!

Barncyklar samlingstråd
Är inte rc 400 pro 9.9 kg?
IMG_4946.jpeg

Med flaskhållare och garminfäste. Däck med slang osv.

Barncyklar samlingstråd

Jag körde ett test idag, svängde in och köpte på mig ett Shimano Acera 7 växlat triggerreglage och 2 st 20×1,95" mtb däck (original 20x1.50") från Biltema.
tog väl en timme att få bytt allt följt av lite efterjustering av positionerna när han provat en stund men det fungerar prima till den nätta summan 427:- totalt.

Nu kan han ju enligt egen utsago cykla i skogen på riktigt med de grövre däcken efter en snabb testrunda, vi bor i skogen typ, och överlycklig att han kan använda alla 6 växlarna på cykeln.

Tycker väl själv att bromshandtaget kanske är något något för långt bort men änsålänge hanterar han det bra annars får man förlänga vajern och sätta in ett mekaniskt stopp bara så den kommer närmare.

Glada barn = glad pappa

Bilagor

• 20240811_185955.jpg
    20240811_185955.jpg
    670.9 KB · Besök: 56
Barncyklar samlingstråd
Jag körde ett test idag, svängde in och köpte på mig ett Shimano Acera 7 växlat triggerreglage och 2 st 20×1,95" mtb däck (original 20x1.50") från Biltema.
tog väl en timme att få bytt allt följt av lite efterjustering av positionerna när han provat en stund men det fungerar prima till den nätta summan 427:- totalt.

Nu kan han ju enligt egen utsago cykla i skogen på riktigt med de grövre däcken efter en snabb testrunda, vi bor i skogen typ, och överlycklig att han kan använda alla 6 växlarna på cykeln.

Tycker väl själv att bromshandtaget kanske är något något för långt bort men änsålänge hanterar han det bra annars får man förlänga vajern och sätta in ett mekaniskt stopp bara så den kommer närmare.

Glada barn = glad pappa

På de flesta handtag kan man justera hur långt de är ut.

Barncyklar samlingstråd
Nu har jag nästan hamnat där att jag köper en Woom Off till respektive barn då jag kan se på min dotter hur mycket det betyder med en relativt lätt cykel.

Hursomhelst, till er som har erfarenhet med just Off ( @n3wton ?), har ni upplevt problem/risk omkring gaffeln? Barn välter ju och det händer att cyklarna parkeras lite slarvigt. Då det kommer fungera som en blandning av skogs- och vardagscykel (inte till skola/dagis) är jag lite osäker på om en kolfiber gaffel är rätt väg att gå.

Barncyklar samlingstråd

Den verkar ju vara perfekta ramen för svåra storleken mellan barn- och vuxen-mtb! Geometri mycket nära Bird AM Zero i S, som jag köpte till sonen. Kedjestag är ännu kortare som är trevligt. Jag hade önskat lite kortare styrrör.

Och trevligt att man kan får den utan fula loggorna.

Barncyklar samlingstråd
Den verkar ju vara perfekta ramen för svåra storleken mellan barn- och vuxen-mtb! Geometri mycket nära Bird AM Zero i S, som jag köpte till sonen. Kedjestag är ännu kortare som är trevligt. Jag hade önskat lite kortare styrrör.

Och trevligt att man kan får den utan fula loggorna.
ja, den är ganska lik AM. Jag såg inte först att det var för 160mm men det förklarar varför jag tyckte den såg aggro ut
1723815474208.png

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Ja jag får se om jag kan få med grabben idag.
Han var inne och provade en specialized riprock 24" i lördags och den var perfekt i höjd, även när sadeln inte var längst ner, även en Crescent variant som jag inte kommer ihåg namnet på

Barncyklar samlingstråd
Jag har kört alla cyklarna med 35mm stam första året men den del barn är gnälliga kring att kunna stå över cykel utan att slå skrevet och en de kan vilja vara 125+ någonting. Andra klarar det bra från 120. Säkrast är att inte ha för stor cykel

Barncyklar samlingstråd
Funderar på att köpa just den cykeln, är det värt till en lång 6-åring.. 122 cm och vikt 25 kg.
Han behöver något nytt då han precis börjat mtb skola.
Vår äldsta på 6 år provade i våras och hade funkat att cykla på om än något stor, så hade vi köpt den då så hade han kanske fått köra 20 tum på träningar och 24 till vardags, då var han nånstans mellan 122-124 lång

Försökte intyga honom i morse om den för priset är ju fantastiskt men han "tror inte på blå cyklar" just nu, tydligen heller inte röd, så får nog leta vidare

Barncyklar samlingstråd
Hahaha ja färg är viktigt, men min grabb brinner för en ny nu så får bli 24" för hans del.
Gillade storleken när han provade den i affärerna, annars får han väll köra på den gamla till sålänge.

Barncyklar samlingstråd
Svårt det är med barncyklar har en snart 7åring på 125cm vi cyklar en hel del i trysil både i golia och nedför, främst magic moose och lite lättare backar men har börjat hoppa en del.. vi har hyrt woom cyklar i trysil 24" off air har funkast bäst och ser mest stabilt ut än mosvarande 20", letar nu efter vettiga alternativ då jag tycker man får "lite" för pengarna på woom. vilka alternativ finns som är lätta men med bra komponenter?

Barncyklar samlingstråd
Svårt det är med barncyklar har en snart 7åring på 125cm vi cyklar en hel del i trysil både i golia och nedför, främst magic moose och lite lättare backar men har börjat hoppa en del.. vi har hyrt woom cyklar i trysil 24" off air har funkast bäst och ser mest stabilt ut än mosvarande 20", letar nu efter vettiga alternativ då jag tycker man får "lite" för pengarna på woom. vilka alternativ finns som är lätta men med bra komponenter?
Problemet är ju att inget är gratis. "Lätt med bra komponenter " då kanske det inte blir bättre än White om man inte vill betala för det?
Man kan tyvärr inte få allt.

Barncyklar samlingstråd
Problemet är ju att inget är gratis. "Lätt med bra komponenter " då kanske det inte blir bättre än White om man inte vill betala för det?
Man kan tyvärr inte få allt.
Nu var det ju inte priset jag klagade på utan komponenter.. typ du kan inte byta gaffel och cranks utan att köpa Woom original delar så som jag förstod det. Det är ju även mer en stigcykel än nedförsåkning, nu spelar ju inte det någon större roll för en 7åring men ska man lägga 14k eller mer på en barncykel så vill man ju kolla på lite alternativ, vilket var det jag var ute efter.

Barncyklar samlingstråd
Kollat på Orbea Laufey H10?

Barncyklar samlingstråd
Den där Whiten ser intressant ut! Inte extremt tung, och väl ändå rätt ok specad. 7,5-åringen på 124 cm har mer eller mindre vuxit ur sin 20 tums Frog 52, så nästa steg måste ju vara en 24-tummare, kanske ett bra läge att slå till, även om den får ligga till sig lite i garaget.

Ska jag kasta mig på köpknappen? Fina det några andra vettiga alternativ som inte är obscent dyra?

Barncyklar samlingstråd
Och när jag skulle lägga en order på en Isla till min dotter i helgen upptäckte jag att de tillfälligt upphört att leverera till utlandet. Surt.

Hos LBS var det bästa alternativet en Cube som vägde 2,5 kg mer än islan, det blir 30 % mer i vikt. Jag rasar!

Finns det några alternativ till Isla som går att överväga?
Woom är väl en än bättre barncykel?

Barncyklar samlingstråd
Sådär, nu är White xc240 beställd! Sonen är ca 125cm och har kört motsvarande 20" i ganska precis ett år nu. Provade den i butik för någon vecka sen och det funkar om än något stor fortfarande, blir perfekt till våren! Och det bästa av allt, han valde den supersnygga röda -efter tre blå cyklar var vi helt överens om färgvalet ?

Barncyklar samlingstråd
Sådär, nu är White xc240 beställd! Sonen är ca 125cm och har kört motsvarande 20" i ganska precis ett år nu. Provade den i butik för någon vecka sen och det funkar om än något stor fortfarande, blir perfekt till våren! Och det bästa av allt, han valde den supersnygga röda -efter tre blå cyklar var vi helt överens om färgvalet ?
Då är vi två, beställde en röd till grabben också. Hämtas om två dagar, förhoppningsvis med vårat nya cykelställ...

Barncyklar samlingstråd
Dottern har haft sin orbea Laufey 24 H30 i ett par veckor nu hon stortrivs med den.
Som alla vet så är färg och annat som man inte själv tänker på viktig för barn ?

Dock så har hon bara hunnit med lite lättare stigar och någon runda i pumptracken.

Har inte vägt den, men enligt Orban skall den väga 10.8 kg

DSC_2215.JPG

Barncyklar samlingstråd
Min dotters kommentar efter några dagar med sin nya cykel: "Jag älskar min cykel pappa, alltså inte färgen och det, den är ful, men allt annat"

Det är riktigt rörande!

I Alperna hyrde jag och sonen flera enduro av modellen "Expert" och "Top Absolut". Sonen klagade på bromsarna (jag också, förutom på Formula). Hemma igen var han så nöjd med sina egna Magura bromsar! Och på helgen var han förvånad över hur lätt det var att få framhjulet upp (med lätta stigdäcken på igen). Han körde i Järvsö med ett 980 gram tung Butcher fram och i alperna med Assegai. Riktigt tillfredsställande att barnet är så nöjd med pappas val!

Tillbaka
Topp