Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Håller med grabben. jobbigt att hyra cykel med annorlunda bromsar än man sjäv valt.

Inga problem med färg hemma. Varken bland de intresserade eller mindre intresserade. Syskonbarnet är mer intresserade av dämpning/fjädring. På nivån "på den cykeln gör det inte ont när man landar"

Barncyklar samlingstråd
Håller med grabben. jobbigt att hyra cykel med annorlunda bromsar än man sjäv valt.

Jag valde Magura till honom, eller båda hans Vpace hade också Magura och jag fortsatt med det.

Inga problem med färg hemma. Varken bland de intresserade eller mindre intresserade. Syskonbarnet är mer intresserade av dämpning/fjädring. På nivån "på den cykeln gör det inte ont när man landar"

Sonen klagade lite om ont i underarmar i Järvsö. Jag antar att brakebumps var bovarna för att det inte var ett problem i Alperna där stigarna var mycket stökigare. Eller så var det (också hopp). Jag hörde honom också klaga på det vid mamma och han sade att han behöver en bättre gaffel.

Vet inte vad jag ska göra efter att har just höjd Piken från 130 till 140 mm och bytt till B1 DebonAir som är känsligare. Enduron med samma Pike Ultimate av gamla modellen, men då med 160 mm slag, verkade vara bra på riktigt stökiga 1730 höjdmeter utför.

Barncyklar samlingstråd
Jag valde Magura till honom, eller båda hans Vpace hade också Magura och jag fortsatt med det.

Sonen klagade lite om ont i underarmar i Järvsö. Jag antar att brakebumps var bovarna för att det inte var ett problem i Alperna där stigarna var mycket stökigare. Eller så var det (också hopp). Jag hörde honom också klaga på det vid mamma och han sade att han behöver en bättre gaffel.

Vet inte vad jag ska göra efter att har just höjd Piken från 130 till 140 mm och bytt till B1 DebonAir som är känsligare. Enduron med samma Pike Ultimate av gamla modellen, men då med 160 mm slag, verkade vara bra på riktigt stökiga 1730 höjdmeter utför.

29'' fram kanske går bättre över bumps. Jag har inte så mycket problem med det men har ju också 170mm lyrik... Flickan hade också ont efter 3 mil flow på en dag men hon är ju inte tillräckligt tränad för det + 120mm SID.

Jag får däremot ont på av bröt. Jag kör för lite för att göra nåt åt det men har kommit fram till att bästa lösning är den italienska modden för justerbar NEG.
Det kanske inte vore så dumt för ett barn med tanke på att tex meg neg riktar sig delvis till lätta cyklister som behöver få upp trycket

Barncyklar samlingstråd
29'' fram kanske går bättre över bumps. Jag har inte så mycket problem med det men har ju också 170mm lyrik... Flickan hade också ont efter 3 mil flow på en dag men hon är ju inte tillräckligt tränad för det + 120mm SID.

Nja, jag tycker också att brakebumps är hemska. Som tur ingen brakebumps att ser på de stökiga naturstigar i La Thuile och Pila.

Jag får däremot ont på av bröt. Jag kör för lite för att göra nåt åt det men har kommit fram till att bästa lösning är den italienska modden för justerbar NEG.
Det kanske inte vore så dumt för ett barn med tanke på att tex meg neg riktar sig delvis till lätta cyklister som behöver få upp trycket

Varför skulle man behöva få upp trycket? Samma sak undrar jag med mer tokens till tunga åkare, som många skriver. Med en luftgaffel kan man enkelt justera för vikten med lufttrycket.

Sonen tyckte att Piken blev lite känsligare efter byte från C1 till B1 Debonair. En stålfjäder skulle vara mycket känsligare men det är inte en bra val till en 40 kg cyklist på plattstig.

Barncyklar samlingstråd
Nja, jag tycker också att brakebumps är hemska. Som tur ingen brakebumps att ser på de stökiga naturstigar i La Thuile och Pila.

Varför skulle man behöva få upp trycket? Samma sak undrar jag med mer tokens till tunga åkare, som många skriver. Med en luftgaffel kan man enkelt justera för vikten med lufttrycket.

Sonen tyckte att Piken blev lite känsligare efter byte från C1 till B1 Debonair. En stålfjäder skulle vara mycket känsligare men det är inte en bra val till en 40 kg cyklist på plattstig.
Vid för lågt tryck blir tex retur för långsamt (I alla fall på en super delux men det borde kunna bli samma på en gaffel).
För utom det så kan du ju generellt få den mer plush med bibehållen mid stroke support

Barncyklar samlingstråd
Vid för lågt tryck blir tex retur för långsamt (I alla fall på en super delux men det borde kunna bli samma på en gaffel).
För utom det så kan du ju generellt få den mer plush med bibehållen mid stroke support

Så du menar att fjädern då inte är för mjuk i midstroke, bara för långsam retur?

Min son är relativt tung, redan 38 kg vid 10 år. Jag valde en Pike Ultimate med Charger 2.1 för att den verkade går att har tillräckligt lätt dämpning. Sonen kör med dämpingem helt öppen på stig och lite mer kompressionsdämpning i park.

Barncyklar samlingstråd
Så du menar att fjädern då inte är för mjuk i midstroke, bara för långsam retur?

Min son är relativt tung, redan 38 kg vid 10 år. Jag valde en Pike Ultimate med Charger 2.1 för att den verkade går att har tillräckligt lätt dämpning. Sonen kör med dämpingem helt öppen på stig och lite mer kompressionsdämpning i park.
om du ökar neg med konstant sag så kommer trycket att bli högre och returen snabbare

Barncyklar samlingstråd
Svårt det är med barncyklar har en snart 7åring på 125cm vi cyklar en hel del i trysil både i golia och nedför, främst magic moose och lite lättare backar men har börjat hoppa en del.. vi har hyrt woom cyklar i trysil 24" off air har funkast bäst och ser mest stabilt ut än mosvarande 20", letar nu efter vettiga alternativ då jag tycker man får "lite" för pengarna på woom. vilka alternativ finns som är lätta men med bra komponenter?

Jag tittade också Woom Off och kände väl samma. Valde då att chansa på ett nytt märke med ursprung i Polen, Roko bike. Nu när sonen haft sin hela sommaren och kört rejält mycket med den kan jag väl summera det som att det var ett grymt val av cykel. Han har svinkul på den och kör så hårt att jag ofta sätter hjärtat i halsgropen men den håller. 7.6 kg för en 20" med pedaler är dessutom en riktigt bra vikt bland alla cyklar jag tittat på. Önskar nu i efterhand att jag valt modellen med dämpare dock, i och med att han älskar att köra på gupp... Har konverterat till tubeless och sänkt däcktryck något för att mjuka till landningarna lite. Alla komponenter är utbytbara och det enda som inte är standard är vevpartiet har jag för mig (som är en del för att hålla vikten nere, Woom har samma konstruktion).

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Större neg kommer att ge mer sag så för att få tillbaka ursprungligt sag får du öka tryck i pos (och därmed neg).

Jag tror att jag är med. Då blir fjädern också mer progressiv och returen inte långsammare. Men då skulle jag tänka att man använder mindre slag.

Från Debonair C1 till B1 är det lite mer komplicerat för att både negativa och positiva kammaren blir ungefär 1 cm större. För att negativa kammaren är mindre är effekten på den större och får man liknande effekt som du beskriver.

Barncyklar samlingstråd
Jag tror att jag är med. Då blir fjädern också mer progressiv och returen inte långsammare. Men då skulle jag tänka att man använder mindre slag.

Från Debonair C1 till B1 är det lite mer komplicerat för att både negativa och positiva kammaren blir ungefär 1 cm större. För att negativa kammaren är mindre är effekten på den större och får man liknande effekt som du beskriver.
Everflow byter positiv volym mot negativ. Megneg ökar negativ mellan 60 och 160% (eller nåt sånt)

Med max megneg kunde jag inte utnyttja hela slaget och det var för mjukt i början. Slutresultat blev 4/4 spacers i neg och att jag plockade ur alla 3.5 token ur positiva.
Resultat blev mer linjär dämpning genom slaget och mjukare i början

Exakt hur detta översätter till everflow och lyrik vet jag inte men jag är sugen på att testa.
Ett alternativ är DSD runt (dual positiv) men den är dyrare och troligen inte lika kul.

Problemet är att jag knappt kör park och ryggen är ksss

Barncyklar samlingstråd
Skulle en mini BMX med 18 tum hjul kunna fungera som en övergång mellan 14 och 20 i ett år? Jag upplever att det är svårt att hitta bra begagnade 16 tum med frihjul i närheten där vi bor. Han har provat biltemas 16 tum och den rullar bra för honom, men den har fotbroms..

Enligt längdkurvan så kan grabben nästan ha 20 tum vår/sommar 2025, men vi tycker att det är för tidigt då han blir 4 år efter årsskiftet.

Barncyklar samlingstråd
Eftersom barn tenderar växa fortare än saldot på bankkontot..
Har jag börjat klura på nästa storlek

Är detta en vettig ram i XS att bygga en 27,5" MTB på till dottern när hon närmar sig 130-135 cm.
Jämför med Allebikes Alliente i XS som rekommenderas från 130-150cm.
Sadelrör är 343 på båda. Reach är 379 (allebike) vs 381 kina-ramen. Stack är 560 (allebike) vs 574 (kina)

Ska användas för mtb träning för dottern som är lite försiktig av sig men motoriskt och balansmässigt väldigt skicklig..

Barncyklar samlingstråd
Vad (märken, modeller) ska jag titta efter för elvaåringen, som nu är 145 cm och växer snabbt? Lätt stadscykel 26 " med skärmar och eventuellt pakethållare, för åretruntbruk (dubbdäck på vintern) i inre Stockholm. Hon har en Woom 5 nu, men vi är inte helt nöjda med kvaliteten hos Woom.

Barncyklar samlingstråd
jag är skeptisk till 27.5 från 130mm .

Jag vet inte vad Alliente är men Rescue recommenderas från 130cm och har 170mm vev och 50mm(!) kortare reach än small. Det diskvalicerar dem från vidare synpunkter i frågan.

Däremot funkar deras S bra från 150cm. Så frågan är som vanligt vad man ska ha mellan 140 och 150... som i vissa fall averkas på 10-11 månader.

Barncyklar samlingstråd
Vad (märken, modeller) ska jag titta efter för elvaåringen, som nu är 145 cm och växer snabbt? Lätt stadscykel 26 " med skärmar och eventuellt pakethållare, för åretruntbruk (dubbdäck på vintern) i inre Stockholm. Hon har en Woom 5 nu, men vi är inte helt nöjda med kvaliteten hos Woom.
Möjligen vuxencykel i liten storlek. Visserligen damtralla men min dotter cyklade 28'' i storlek 49 (tror jag det är) från ungefär då. Gick direkt från 24''

EDIT. storlek 45 var det. Så väldigt liten 28''

Barncyklar samlingstråd
jag är skeptisk till 27.5 från 130mm .

Jag vet inte vad Alliente är men Rescue recommenderas från 130cm och har 170mm vev och 50mm(!) kortare reach än small. Det diskvalicerar dem från vidare synpunkter i frågan.

Däremot funkar deras S bra från 150cm. Så frågan är som vanligt vad man ska ha mellan 140 och 150... som i vissa fall averkas på 10-11 månader.
Kan du utveckla vad du menar i andra stycket? Jag förstår inte riktigt vad du menar :)
Vilka är diskvalificerade för vidare synpunkter
Är https://www.allebike.com/sv/produkt/cyklar/mountainbike/rescue/mb31-rescue-junior-275 och
Jag var inte helt glasklar heller.. Menade Vineta och inte Alliente :D https://www.allebike.com/sv/produkt/cyklar/mountainbike/vineta/vineta--xt--04

Tycker du att ingen av dessa är lämpliga från 130cm?

Barncyklar samlingstråd
Kan du utveckla vad du menar i andra stycket? Jag förstår inte riktigt vad du menar :)
Vilka är diskvalificerade för vidare synpunkter
Är https://www.allebike.com/sv/produkt/cyklar/mountainbike/rescue/mb31-rescue-junior-275 och
Jag var inte helt glasklar heller.. Menade Vineta och inte Alliente :D https://www.allebike.com/sv/produkt/cyklar/mountainbike/vineta/vineta--xt--04

Tycker du att ingen av dessa är lämpliga från 130cm?

En kolfiber hoj för 18 000 med 120mm slag och 170mm vev till någon som är 130 cm lång? Det finns säkert de som klarar av att cykla på den men det är helt uppåt väggarna.
Dessutom är reach kort redan när man är 140.

99% av alla cyklar som riktar sig till den som är 130 cm lång har 140mm vevar och 24'' hjul.

Barncyklar samlingstråd
En kolfiber hoj för 18 000 med 120mm slag och 170mm vev till någon som är 130 cm lång? Det finns säkert de som klarar av att cykla på den men det är helt uppåt väggarna.
Dessutom är reach kort redan när man är 140.

99% av alla cyklar som riktar sig till den som är 130 cm lång har 140mm vevar och 24'' hjul.
Kan du förklara för en som inte begrip? Är 120mm för mkt slag? 170vev kan jag fatta är för stort för det cyklar jag själv med och jag är ju en halvmeter längre..

Finns det några rekommendationer kring reach?
Har du någon rekommenderad läsning för att förstå mer?

Jag har mest resonerat att hon ska kunna få ner iaf en tåspets när hon suttit på sadeln. Sedan har jag antagit att cykeltillverkarna dimensionerat allt annat någorlunda likvärdigt proportionellt. Samt förutsatt att min dotter är någon form av standard dimensionerat barn :D

Barncyklar samlingstråd
Kan du förklara för en som inte begrip? Är 120mm för mkt slag? 170vev kan jag fatta är för stort för det cyklar jag själv med och jag är ju en halvmeter längre..

Finns det några rekommendationer kring reach?
Har du någon rekommenderad läsning för att förstå mer?

Jag har mest resonerat att hon ska kunna få ner iaf en tåspets när hon suttit på sadeln. Sedan har jag antagit att cykeltillverkarna dimensionerat allt annat någorlunda likvärdigt proportionellt. Samt förutsatt att min dotter är någon form av standard dimensionerat barn :D

120 mm slag och hög vevlager (till 170 mm vevar) ger ett riktigt hög styre, mycket för hög för en 130-135 cm cyklist. Vpace Max26 är standardtipset i den prisklassen. Min son hade en. Riktigt bra, men har redan en lite hög stryre till 130 cm (men blir bra när barnet växer lite).

EDIT: och kolla på Max27 för rimlig 27,5" geometri till barn från kring 140 cm.

EDIT2: jag skulle bara ville har lite flackare gaffelrörsvinkel, som jag löste med en -2 grad angleset på Max26.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Jag menar att en storleks rek på 130-150 inte är seriöst och 170mm vev bevisar det. Delvis... det finns rätt många cyklar med orimliga vevar som i övrigt är ok.

120mm slag borde bli en väldigt kass xc cykel om man är 140 eftersom man sitter som på en damcykel. Min dotter är nästan 160 och har precis fått sadeln i höjd med styret på 120mm slag och 155mm vev och (du sitter ännu lägre ned 170mm vev). Det är en bit kvar till xc drop men zero drop är väl ok ändå..

Ok, det är ju också skillnad på 130 och 135. Någonstans mellan 135 och 140 kommer ju allebike JR att börja passa. Om man byter vev.

Barncyklar samlingstråd
Fanskapet har inte heller 120mm slag om man lusläser geo tabellen och slår lite i katalogerna. Vet inte vad det är men borde vara 100mm eller mindre. Hittar heller ingen m1 öhlins för 27.5''

Edit. Samma a2c som rescue 27.5 som har ROCKSHOX 35 / Motion Control-dämpning / Oneloc Remote / Koniskt styrrör / Boost110 / 100 mm slaglängd

Men det verkar inte heller stämma

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Så har jag bitit i det (rätt) sura äpplet och beställt 2 stk Woom Off, jag tror nästan att jag är mera spänd än barnen. :ROFLMAO:

Vi har planerat en mini bikepacking-tur i mitten av september så det blir spännande att se hur det fungerar. Min son har aldrig haft en bra lättviktscykel så jag tror han kommer märka stor skillnad. Man kan ju märka att lillasysterns lust till cykling generellt är större og jag tror det hänger ihop med att hon fick en Puky LS Pro när hon skulle ha sin 16-tummare.

Hur som helst, finns det några flaskhållare som passat dessa cyklar? Tänker att det ska vara en sideloaded. Kollade på Wooms egen med såg inte speciellt prisvärt ut...

Barncyklar samlingstråd
Så har jag bitit i det (rätt) sura äpplet och beställt 2 stk Woom Off, jag tror nästan att jag är mera spänd än barnen. :ROFLMAO:

Vi har planerat en mini bikepacking-tur i mitten av september så det blir spännande att se hur det fungerar. Min son har aldrig haft en bra lättviktscykel så jag tror han kommer märka stor skillnad. Man kan ju märka att lillasysterns lust till cykling generellt är större og jag tror det hänger ihop med att hon fick en Puky LS Pro när hon skulle ha sin 16-tummare.

Hur som helst, finns det några flaskhållare som passat dessa cyklar? Tänker att det ska vara en sideloaded. Kollade på Wooms egen med såg inte speciellt prisvärt ut...
Biltemas verkar funka bra på barncyklar. Ska vara kopia på nåt dyrare. Kvalitet kan jag inte ta ansvar för men våra håller än så länge

Barncyklar samlingstråd
Biltemas verkar funka bra på barncyklar. Ska vara kopia på nåt dyrare. Kvalitet kan jag inte ta ansvar för men våra håller än så länge
IMG_5112.jpeg

Här är bild på Biltemas i svart och ’nåt dyrare’ i grått. (Specialized)
Jag kunde inte se någon skillnad förutom färg.. Dock la jag inte min själ i att försöka hitta skillnader heller.
Den funkar bra med korta 50cl flaskor..

Barncyklar samlingstråd
Dotter, 12 år, ca 152 cm. Har fortfarande en White XC 24" men den börjar bli erbarmligt liten nu. Use case är cykel till skolan knappt 5 km och till vissa träningar, rätt backigt. Cyklar ej mtb men behöver kunna rulla på grus. Den behöver kunna parkeras vid skolan och gympahallen utan att försvinna på en gång...

Jag skulle vilja hitta en 27.5" / 28" med stel gaffel, singelklinga och helst hydraulisk skivbroms (men kan leva med fälgbroms också) som inte väger bly och inte kostar skjortan. De rimligt prissatta cyklarna i segmentet (White XC275, Scott Aspect etc) väger knappa 15 kilo vilket jag tycker är hårresande.

Rockmachine Thunder 27 såg vettig ut, vikt okänd, men även storlek S rekommenderas bara upp till 160 cm. Det hade ju varit smidigare om vi kunde använda den mer än ett år. Woom 6 är bara 26" och rekommenderas till 165 cm. Något som håller till 170cm hade varit guld.

Tips?

Barncyklar samlingstråd
Dotter, 12 år, ca 152 cm. Har fortfarande en White XC 24" men den börjar bli erbarmligt liten nu. Use case är cykel till skolan knappt 5 km och till vissa träningar, rätt backigt. Cyklar ej mtb men behöver kunna rulla på grus. Den behöver kunna parkeras vid skolan och gympahallen utan att försvinna på en gång...

Jag skulle vilja hitta en 27.5" / 28" med stel gaffel, singelklinga och helst hydraulisk skivbroms (men kan leva med fälgbroms också) som inte väger bly och inte kostar skjortan. De rimligt prissatta cyklarna i segmentet (White XC275, Scott Aspect etc) väger knappa 15 kilo vilket jag tycker är hårresande.

Rockmachine Thunder 27 såg vettig ut, vikt okänd, men även storlek S rekommenderas bara upp till 160 cm. Det hade ju varit smidigare om vi kunde använda den mer än ett år. Woom 6 är bara 26" och rekommenderas till 165 cm. Något som håller till 170cm hade varit guld.

Tips?
Det är vilken vuxencykel som helst enligt tycke och smak. Woom och liknande är passerat.

Det är väl någon typ av hybrid med grusdäck man tänker på om inte damcykel duger.

Vet inte hur storlekarna är på happyfavoriten

Eller
(Ingen aning om storleken där heller)

Barncyklar samlingstråd
Det är vilken vuxencykel som helst enligt tycke och smak. Woom och liknande är passerat.

Det är väl någon typ av hybrid med grusdäck man tänker på om inte damcykel duger.

Vet inte hur storlekarna är på happyfavoriten

Eller
(Ingen aning om storleken där heller)
Ja, jag tror du har rätt, det är nog där vi hamnar.

Nackdelen med det är att folk fortfarande sätter vevarmar 170-175 mm på cyklar som skall passa cyklister 150-170 cm i längd och jag tillhör dem som tillbedjer guden "kortare vevarmar". Sen är väl frågan om ungen märker av det alls eller om det är ett rent pappaproblem...

Barncyklar samlingstråd
Ja, jag tror du har rätt, det är nog där vi hamnar.

Nackdelen med det är att folk fortfarande sätter vevarmar 170-175 mm på cyklar som skall passa cyklister 150-170 cm i längd och jag tillhör dem som tillbedjer guden "kortare vevarmar". Sen är väl frågan om ungen märker av det alls eller om det är ett rent pappaproblem...
Ja just det. Jag har ärligt talat inte bekymrat mig om vevlängd på icke mtb. Kan vara brist på intresse men 170mm funkar väl på kortare sträckor...ska man sitta och veva i timmar så är det nog skillnad?

Vår vitus 26 kom ju med 165mm och i skogen märktes inget, det var mest på zwift jag blev frustrerad att ungen inte kunde hålla rimligt jämn kadens.
Jag tycker rundtrampet ser mycket bättre ut nu med 155 på 29''
På damtrallan har jag inte bekymrat mig, rätt eller fel.
Det är nog bäst att inte överdriva bikefit för kortare transportcykling?

Annars finns det som du säger massor av 15kg mtb för rimliga priser om man vill ha det

Barncyklar samlingstråd
Om det är massiva vevar så kan man ju kapa vevarna och borra/gänga nya hål. Gjorde det på en cykel. Hon var väl ca 140cm när hon fick cykeln och den hade 175mm vevar. Tror dom blev 152mm eller något i den stilen.

Barncyklar samlingstråd
OK, innan jag förlorar förståndet, vad kan jag sätta för vev på XC260?

Kedjeskyddet är trasigt, den växlar dåligt och kedja hoppar av.
Köpte shimanos billigagaste kedja. HG40. Inte kan den vara så dålig att den inte alls funkar? Knasigt kedjelås och text på båda sidor gjorde mig nervös direkt.

Kassett och växel är ny men någon annan har micklat med grejorna. Den krashar också hela tiden så jag riktar örat varje gång jag ser den.

Ska det överhuvud taget funka utan kedjeskydd/guide?

Kan det vara värdelös kedja i kombo med utsliten klinga och ingen guide?

Barncyklar samlingstråd
OK, innan jag förlorar förståndet, vad kan jag sätta för vev på XC260?

Kedjeskyddet är trasigt, den växlar dåligt och kedja hoppar av.
Köpte shimanos billigagaste kedja. HG40. Inte kan den vara så dålig att den inte alls funkar? Knasigt kedjelås och text på båda sidor gjorde mig nervös direkt.

Kassett och växel är ny men någon annan har micklat med grejorna. Den krashar också hela tiden så jag riktar örat varje gång jag ser den.

Ska det överhuvud taget funka utan kedjeskydd/guide?

Kan det vara värdelös kedja i kombo med utsliten klinga och ingen guide?

Spänner bakväxeln tillräckligt?

På min sons city-mtb med 20 år gammal Deore hoppade kedjan av varandra korta tur. En kedjestyrare löste (låste?) det.

Barncyklar samlingstråd
Det är en ny växel och det funkade ju innan...det är xxl som säger kedjeskyddet inte behövs - men med dubbelsidigt skydd funkar ju allt
Hur/vad cyklar barnet?

Frågar eftersom jag försökte med två olika kedjestyrare på en xc240. Kedjan hoppade av ändå och kedjeskydden pajjade snabbt.
En bättre bakväxel, kasset och kedja minskade kejdan-kedjan-hoppar-av-problemet betydligt.

Cyklar man litet försiktigt/eftertänksamt så kanske kedjestyrning funkar jättebra.
Men är cyklingen brötig så tror jag livslängden blir väldigt kort för kedjeskyddet.

Barncyklar samlingstråd
Hur/vad cyklar barnet?

Frågar eftersom jag försökte med två olika kedjestyrare på en xc240. Kedjan hoppade av ändå och kedjeskydden pajjade snabbt.
En bättre bakväxel, kasset och kedja minskade kejdan-kedjan-hoppar-av-problemet betydligt.

Cyklar man litet försiktigt/eftertänksamt så kanske kedjestyrning funkar jättebra.
Men är cyklingen brötig så tror jag livslängden blir väldigt kort för kedjeskyddet.
Nu har han cyklat asfalt till skolan, för det mesta lånar han en annan av mig för skojen.

Problemet är möjligen att han håller på att dra upp den på bakhjulet och bunnyhoppar.
Jag tror kanske klingan är utsliten också men jag hittar ingen vev med dubbla skyd som jag är säker på tar 8 växlad kjedja

Den är specas till 24'' barncykel och det känns inte så väldigt specifikt. Gissar på 3 växlad. Finns nog inga 24'' mtb med 152mm vev?

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Jag och dottern tackar för tipset!

Kul att se hur det lyser om henne när hon cyklar på en ny, lagom stor (nåja, något för stor) cykel. Även lillasyrran blev överlycklig att ta över den gamla.
Så härligt! ? Det blev samma reaktion hos oss, nu tjatar sonen om att få cykla till skolan med nya cykeln, vår tanke var att fasa in den till våren när han vuxit lite till.. Men tydligen funkar det att bara nå ner med tåspetsarna när cykeln är både snabbare och coolare än gamla! ?

Tillbaka
Topp