Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Barn är olika, många vägrar för stora / höga cyklar.

Sen vill man upp på större hjul så fort som möjligt så det är väl ofta det som styr. Cykla stig på 20'' ett år extra gör man nog inte om 24'' passar.

Vid 130cm (senast?) passar troligen 24'' så beroende på tillväxtdpurtarna kan det gå olika fort.
Kan vara värt att hyra på Järvsö och köpa en 24'' till sommaren?
Om nu pengar är en faktor. Annars är det bara att köpa en laufey i varje storlek. Växa lär han göra till sist

Edit. 24'' från 125cm är nog inte alls ovanligt. Tror min pojke bytte strax under 130 men minns inte var i intervallet 125-130. Då kunde han cykla på den sommaren innan men tyckte den var för stor. Flickan var väldigt mycket längre så han har alltid nästa cykel som står och väntar
Ja, sedan är ju längden på en person inte riktigt representativ för vilken reach och stack osv man ska ha. En person med långa ben och kort överkropp (jag) behöver andra mått än en med förhållandena tvärt om. Det blir komplicerat när man börjar tänka på sånt :)

Barncyklar samlingstråd
Orbea inköpt! Den ”billigaste” med luftgaffel.
Utan dropper, men det går ju att hitta om man vill.
Mycket nöjd kille som direkt hoppade utför en grässlänt :)

A96AD188-01D6-4ECA-8372-3787B796DAA3.webp

Barncyklar samlingstråd
Ja, tänkte idag på att det är en till fördel med 24". Men är inteB-skruven fel inställt? Det skulle ger några mm extra markfrigång. Sen ser cagen onödigt långt ut.
Hämtade ut från TCM i Tyresö, har inte riktigt kollat igenom än, ska se efter. Den skulle nog kunna vara närmare kassetten? Man kan ju tycka att de borde ha gått igenom den innan? Blir inte riktigt klok på de flesta cykelaffärer.

Barncyklar samlingstråd
Hämtade ut från TCM i Tyresö, har inte riktigt kollat igenom än, ska se efter. Den skulle nog kunna vara närmare kassetten? Man kan ju tycka att de borde ha gått igenom den innan? Blir inte riktigt klok på de flesta cykelaffärer.

Upplösningen är dåligt kring kassette så det är svart att ser, men det verkar som trissan kan vara närmare kassetten.

Ja, man skulle förvänta att man går genom det i butiken. B-skruven är det enda som jag, alltid, glömmer att ställa i när jag monterar en cykel.

Barncyklar samlingstråd
Snart dags för grabben att uppgradera från 14" Early Rider till något annat på 16". Några rekommendationer. Tänkte köpa begagnat om jag hittar. Kikar efter en Early Rider 16", men är öppen för andra alternativ också.

Barncyklar samlingstråd
Det är magert efter alla kk men det funns väl nån serious eller menar jag superior?

Edit. Superior menade jag men ser magert ut nu.
Det jag hittar är orbea och frog som ser vettigt ut

Barncyklar samlingstråd
Det är magert efter alla kk men det funns väl nån serious eller menar jag superior?

Edit. Superior menade jag men ser magert ut nu.
Det jag hittar är orbea och frog som ser vettigt ut

Har fått för mig att ”Serious” var gamla bikester egna budget märke, dottern hade en Serious superlite 20 vägde in på runt 8kg och kostade bara knappt 3 tusen ny 🙂 kanon cykel

Barncyklar samlingstråd
Införskaffade en Laufey 20", H10 riktigt fin hoj, kommer från en scott scale +. Lite negativt att droppern är så trög att man måste hjälpa till att trycka ned sadeln.
Bakväxeln hade man velat haft en short cage om det hade gått, rätt stor kassett så det kanske krävs.
1ans växel är riktigt lätt, kommer upp för riktigt branta uppförsbackar som inte var att tänka på med scalen.
Annars riktigt bra geometri, betydligt mindre reach än vad scott scale har, inte i ramen men iom sadeln och sadelstolpen skiljde det 50mm till Orbeans fördel.
Var till Kottaberget och hoppade och åkte nedför Oskarstoppen flera gånger, han öste definitivt på mer med Orbean än med scalen.

Som det ser ut har Orbea även den bästa 24" också, jag diggar speciellt att de har en ganska bra geometri med lite sjysst gaffelvinkel som passar bra för utförskörning och hopp men som även funkar för XC.

Barncyklar samlingstråd
Snart dags för grabben att uppgradera från 14" Early Rider till något annat på 16". Några rekommendationer. Tänkte köpa begagnat om jag hittar. Kikar efter en Early Rider 16", men är öppen för andra alternativ också.
Min son har kört 16" frog med V bromsar i Järvsö (de man kan komma åt utan lift) och pumptrack, även stockholms skog. Har funkat bra. Tänkte sälja den nu.

Barncyklar samlingstråd
Upplösningen är dåligt kring kassette så det är svart att ser, men det verkar som trissan kan vara närmare kassetten.

Ja, man skulle förvänta att man går genom det i butiken. B-skruven är det enda som jag, alltid, glömmer att ställa i när jag monterar en cykel.
skruvade åt B tension lite, men det gick inte att gå så mycket närmare på minsta drevet. Det är kanske kedjan som är lite kort? En 12sp bakväxel ligger ju typ vågrätt när man är på minsta drevet, det gör inte den här.

Barncyklar samlingstråd
skruvade åt B tension lite, men det gick inte att gå så mycket närmare på minsta drevet. Det är kanske kedjan som är lite kort? En 12sp bakväxel ligger ju typ vågrätt när man är på minsta drevet, det gör inte den här.

Man har mycket marginal med en 11-36 kassett. Dessutom är det en HT, som ger ännu mer marginal. Gissar att kedjan skulle kunna vara fyra länkar längre.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Ser ingen geo förutom 69 grader, så verkligen race, i storleken 150-165 finns det nog mycket alternativ så man behöver nog se både geo och pris för att förstå vad de bidrar med förutom rimlig vevlängd.
Tyckte mig läsa att geon skulle vara identiskt med Matz/Max när det gäller reach och stack
Priset stod i releasen: 3.290 Euro vilket man såklart kan tycka olika om :)

Barncyklar samlingstråd
Tyckte mig läsa att geon skulle vara identiskt med Matz/Max när det gäller reach och stack
Ja, det är rätt normal storlek s vuxen cykel. Extremt racig om racig är brant HT och ganska högt sadelrör.

om HT också är samma, 85mm, så är det väl det och säkert vevarmslängd som de optimerat.

3290 euro kanske är väldigt bra för 10.3 kg? Jag är inte så hemma på XC men det låter inte så farligt

Barncyklar samlingstråd

Det blir dock inte identiskt för att en HT blir lite brantare vid sag. Så det är lite bättre på Finn men jag tycker att det är för brant. Varför inte 67 grad HTA som på WC-cyklar till vuxen?

Rimligt pris jämfört med vuxencyklar med samma spec. Ville skriva att jag inte vill lägga så mycket pengar på en barncykel, men sonen nuvarande FS har väl kostat lite mer (byggd från lös ram och komponenter).

Barncyklar samlingstråd
Det blir dock inte identiskt för att en HT blir lite brantare vid sag. Så det är lite bättre på Finn men jag tycker att det är för brant. Varför inte 67 grad HTA som på WC-cyklar till vuxen?

Rimligt pris jämfört med vuxencyklar med samma spec. Ville skriva att jag inte vill lägga så mycket pengar på en barncykel, men sonen nuvarande FS har väl kostat lite mer (byggd från lös ram och komponenter).
Håller med om HTA. Att ha 69 graders vinkel kommer inte hjälpa något barn (eller vuxen).
66 eller 67 hade absolut varit rimligare på xc.
Den har också längre sadelrör (405) än mina cyklar, vilket känns lite galet.

Barncyklar samlingstråd
Håller med om HTA. Att ha 69 graders vinkel kommer inte hjälpa något barn (eller vuxen).
66 eller 67 hade absolut varit rimligare på xc.
Den har också längre sadelrör (405) än mina cyklar, vilket känns lite galet.

Hmm, t.ex. Canyon Lux i XS har samma reach men lägre stack och mycket kortare sadelrör och det med 29" hjul, 10 mm mer slag och lite kortare kedjestag! Enda fördelar med Vpace är lägre vikt och kortare vevarmar.

Barncyklar samlingstråd
Skolstart och nu hoppas jag 8-åringen ska börja cykla själv så smått. Men finns det godkända lås som är rimliga för honom att hantera? Vi har ett äldre, enkelt vajerlås nu, längden behövs då det bara finns enkla cykelställ och sonens White xc240 har qr. Eller är det bättre att ha bygellås ram/bakhjul?

Har också problemet att hans Giro MTB hjälm har ett så trögt spänne att han inte får upp det själv..köpte hjälmen på nätet så tänkte inte på att det kunde va ett problem. Känns overkill med en hjälm till, eller? De med grönt spänne verkar enklare men med huvudstorlek på 56,5 är det ju vuxenstorlek som gäller..

Barncyklar samlingstråd
Skolstart och nu hoppas jag 8-åringen ska börja cykla själv så smått. Men finns det godkända lås som är rimliga för honom att hantera? Vi har ett äldre, enkelt vajerlås nu, längden behövs då det bara finns enkla cykelställ och sonens White xc240 har qr. Eller är det bättre att ha bygellås ram/bakhjul?

Har också problemet att hans Giro MTB hjälm har ett så trögt spänne att han inte får upp det själv..köpte hjälmen på nätet så tänkte inte på att det kunde va ett problem. Känns overkill med en hjälm till, eller? De med grönt spänne verkar enklare men med huvudstorlek på 56,5 är det ju vuxenstorlek som gäller..
Min pojke har ett enkelt kedjelås med kod och jag har bytt qr mot biltemas stöld skydds varianter

Kan han inte öppna hjälmen finns inte mycket alternativ till att byta den

Barncyklar samlingstråd

Går det att lämna ett lås och extra vajer vid skolan? Så slipper han släpa runt på det, kanske underlättar litegrann iaf.

Barncyklar samlingstråd

Tack! Det känns som en rimlig lösning! Vill ju att det ska va smidigt för honom och samtidigt inte va lättaste cykeln att stjäla. Stöldrisken lär dock vara låg då han slutar tidigt.

Köpte hjälmen för ett år sen så för sent med byte, tänkte väl att han skulle lära sig spännet, men jag tycker också det är ovanligt trögt.

Barncyklar samlingstråd
Tack! Det känns som en rimlig lösning! Vill ju att det ska va smidigt för honom och samtidigt inte va lättaste cykeln att stjäla. Stöldrisken lär dock vara låg då han slutar tidigt.

Köpte hjälmen för ett år sen så för sent med byte, tänkte väl att han skulle lära sig spännet, men jag tycker också det är ovanligt trögt.
Ja, låset jag länkar är inte säkert för kvällen men tycker det räcker för skolan

Barncyklar samlingstråd
Hittade en beggad för en femhundring! Håller annars mest koll efter beggade hotrock 16, riprock 16, white xc 160 Lite. Utöver Frog eller Woom..

Barncyklar samlingstråd
någon som har erfarnhet av Volare Blaster 16"? till en 4a åring?

verkar var en lätt alumiunumcykel!

Vi har haft en sådan som två barn kört på. Allt funkade mycket bra och var bra kvalitet. Den har bakbroms som kanske kan vara en nackdel.

Barncyklar samlingstråd
Grabben har fastnat fullständigt för downhill. Vi har hyrt fulldämpad 20" på Vallåsen och Hardtail 20" på Isaberg. Han föredrog den fulldämpade för den studsade rundor mindre än den på Isaberg.

Förövrigt skandal i vilket dåligt skick barncyklarna är på Isaberg.

Han är 125cm lång så han är gränsfall mellan 20" och 24" men en mindre cykel är alltid lättare att hantera.

Så nu letar jag en bra cykel som är fulldämpad 20" till resten av denna säsongen och en 24" till nästa.

Vad finns det för vettigt på marknaden som man ska kika efter? Tänkte mig begagnat.

Barncyklar samlingstråd
Grabben har fastnat fullständigt för downhill. Vi har hyrt fulldämpad 20" på Vallåsen och Hardtail 20" på Isaberg. Han föredrog den fulldämpade för den studsade rundor mindre än den på Isaberg.

Förövrigt skandal i vilket dåligt skick barncyklarna är på Isaberg.

Han är 125cm lång så han är gränsfall mellan 20" och 24" men en mindre cykel är alltid lättare att hantera.

Så nu letar jag en bra cykel som är fulldämpad 20" till resten av denna säsongen och en 24" till nästa.

Vad finns det för vettigt på marknaden som man ska kika efter? Tänkte mig begagnat.
Kommer nog inte mer begagnat än att man får vara öppen för det som kommer.
Det är väl också väldigt begränsat vad som finns nytt i 20'' och lite bättre i 24'' om jag minns rätt

Jag har hyrt väldigt lite men det lilla jag hyrt till barn har haft stenhårda dämpare och däck. Ingen justering alls om man inte gör det själv.
Nu har Isaberg kontrat med coil på vuxencyklar. Jag vet inte riktigt hur de tänker.

Barncyklar samlingstråd

Vi har haft samma problem med för stor för grönt spänne och för svårt att knäppa upp hjälmen, nu kör han på Lazer Coyote med magnetspänne och nu kan han äntligen få upp själv, han hade tidigare coyote med vanligt spänne och de fick han inte upp

Barncyklar samlingstråd
Har en son som snart fyller 5år (ca. 110cm lång). Han har hittills cyklat på en Puky LS-PRO 16 sedan han var ca. 3,5år. Gillar att cykla på stigar, pump track och enkla downhill-banor, och har relativt bra koll på vad han håller på med. Jag har börjat kolla på att uppgradera till 20", men har dålig koll på geometri osv. Cykeln ska gå ganska lätt på cykelbanan också, så försöker undvika jättebreda däck (t.ex. 2.6 ser väldigt breda ut på en så liten cykel).

Superior Team 20 ser okej ut, men framgaffeln ser ganska brant ut (eller flack, vet inte hur man mäter). Någon nackdel med detta?
Orbea MX 20 Team är ju fin, men kan hända att den är lite för stor för hans längd.
Cube Acid 200 har jag också tittat på, men kanske också är för stor?
Commencal Ramones 20 är riktigt fin, men blir ju nästan fatbike stuk på den.
Scott Roxter 20 och Made Acer 20 har väl samma däckbredd som Ramones, så onödigt breda. För stora?
Scott Scale 200 har lite tunnare däck (2.2). Kan också vara på gränsen i storlek.
Crescent Rask R80 20 ser ju också skaplig ut. Verkar inte vara så tung heller. 8,7kg enligt deras egna uppgifter.

Fastän en del av dessa anses vara från 115cm så lär han ju inte cykla desto mera på den före våren då han skulle få den till födelsedagspresent i slutet av året. Så kan ju funka vid det laget.

Några andra alternativ att kolla på? Vill ju inte köpa nåt dåligt, men heller inte villig att gå upp mot 10 000 för en 20-tummare.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vad finns det för vettiga 24" mtb's?

Inte helt 100 på att dämpad gaffel behövs än, men annars letar jag hydrauliska bromsar, någorlunda vettiga växlar och rolig geo. Skadar väl inte om den är gjord av annat än bly också. Kommer användas för relativt simpel stigcykling och transport på asfalt.

Tillbaka
Topp