Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Blev ett köp av en superior team 24. Till grabben. Ska bli kul att se skillnaden när vi kör Stig och park m d dämpad framgaffel.
Funderar själv på den till grabben, missade dock en beggad på fejjan för 2000:- köpte du den till nypris, eller hittade du den billigare? Köpte nyss en grus hoj till han, så vill hålla budgeten nere lite

Barncyklar samlingstråd
Funderar själv på den till grabben, missade dock en beggad på fejjan för 2000:- köpte du den till nypris, eller hittade du den billigare? Köpte nyss en grus hoj till han, så vill hålla budgeten nere lite
Hittade du en med riktig luft gaffel för 2000:-?! Sjukt billigt. Jag köpte den för 7500:- ny. Känner att om 2 år när han eventuellt växt ut den får nog vi nästan allt tillbaka när vi säljer den. Barn cyklar är ju väldigt poppis framförallt om dom har riktiga dämpare.

Barncyklar samlingstråd
Nu kanske jag egentligen ska vänta till dess att cykeln är använd på riktigt för första gången..
Men inte skadar väl en första recension av Rokobike Trail 24 och köpupplevelsen.
Bakgrund- Barnet har blivit 125 cm och tycker själv att hans Riprock 20 blivit för liten.
Börjar kolla efter cyklar och hade länge ögonen på orbea laufey 24 H10...men vikten spökar lite. Användningsområdet är stigcykling och enklare bike park-cykling.

Ser att en annan användare här har köpt en rokobike så jag kollar lite, tvekar lite pga för mig okänt märke, ber om referens från annan användare här och allt verkar lugnt.

Beställer cykeln sen går det 9 dagar innan den är levereras hem.
Blir lite nervös när jag kollar leveransen för kartongen är uppmärkt med "24 adventure" som är en lite billigare modell utan dämpare..
Skönt nog så är det rätt modell.
Vikten någonstans runt 9-9,1 (ett par tunga pedaler med ganska elaka metallpiggar pedaler medföljer - blir till att byta).
Snabb montering inför ett par förväntansfulla ögon och ett par gråtfärdiga lillebrors ögon som också vill ha ny cykel.
Jag betonar att cykeln tillhör huset och används av den som vill och kan.
Lillebror får ta över en Riprock 20 men ännu saknar han några centimeter...livet är jobbigt ibland.

Nåväl...en snabb tur på gatan för att kolla så att cykeln fungerar tillåts så här en vardagskväll.

Fortsättning följer

Bilagor

• 20260323_165015.webp
    20260323_165015.webp
    1.5 MB · Besök: 72
Barncyklar samlingstråd
Med Rokobikes fänns det äntligen en tillverkare till som gör bra stigcyklar till barn! Betydligt billigare än Vpace men verkar vara lika lätt och dessutom lite bättre geometri. Också är 24" tubeless ready, det saknades på sonens Vpace Max24 och det blev punka nästan varje månad.

Barncyklar samlingstråd
Om jag minns rätt så är det brandad gaffel så spännande att se hur det funkar och om den går att serva.

höjden på gaffel ser i alla fall bra ut. Om man inte gillar höga barncyklar.

Barncyklar samlingstråd
Om jag minns rätt så är det brandad gaffel så spännande att se hur det funkar och om den går att serva.

höjden på gaffel ser i alla fall bra ut. Om man inte gillar höga barncyklar.

Ja, brandad "carbon RB"-gaffel är det..får återkomma när servicebehov dykt upp.

Gällande höjd så har jag/vi inte särskilt stor erfarenhet...

Som det Berk skrev ovan så är ju väldigt positivt med en lätt cykel och att geometrin tillåter lite enkel bike park

Ps, om någon vill ha fler bilder så är det bara att meddela.

Barncyklar samlingstråd
Tänkte prova dessa Lock-on till ungarnas cyklar.
På dotterns Orbea Laufey 24 sitter det fullstora lock-on på 130mm från fabrik.
Detta gör ju att styret blir ”smalare” då hon måste hålla händerna längre in på styret.

IMG_0230.webp

Barncyklar samlingstråd
Måste köpa en ny cykel till ena barnet som fyller 7år i sommar. Han är ca 131cm.
Blir väl 24” då det kommer två syskon bakom, även om jag sneglat på 26” också.
Listan börjar blir lång nu, smärtgräns runt 12 000kr. Men hade känts skönt att landa runt 8000kr…
Står och velar mellan HT eller stel framgaffel. Vad säger ni? Och vilken modell ska man satsa på?

Roko ovan ser trevlig ut.
Nya Orbea Kimu
Canyon young hero
Scott scale 400rc
Wood off
Superior
…eller något annat.

Barncyklar samlingstråd
Hur tänker man (ni) kring storlekar? Hoppar man över någon size eller bör man ha 14", 16", 20" osv?

Grabben är bara 2.5år och rullar på balanscykel men jag försöker planera inköp och kolla reor för framtiden.

Har en Frog 40 14" på vinden men sneglar på Bike Components rea på en Supurb BO16. Funderar på om de överlappar varandra lite väl mycket.

Geometrin säger 340mm kontra 388mm Top Tube och 664mm kontra 777mm hjulbas. Hoppet från 14" till 20" är förjävla stort känns det som.

DMR Sidekick finns annars som 16" / 18" mullet och hamnar mellan traditionella 16" och 20" cyklar.

Barncyklar samlingstråd
Hur tänker man (ni) kring storlekar? Hoppar man över någon size eller bör man ha 14", 16", 20" osv?
Vi bytte varje år fram tills mellanstadiet. 8-10-12-14-16-20-24-26-(29) tum. (8-10 var två balanscyklar samma sommar) Vid 26 tum blev växttakten proportionerligt mindre, såpass att cyklarna funkade ett par säsonger. Har köpt begagnat och på utförsäljning, och valt märken som har ett andrahandsvärde, vilket har gjort att det hittills gått plusminusnoll.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
20, 24 hoppar man inte över. Det är stora steg. Möjligen skippar man 14. Tradionellt är det väl 12-16 i sverige
Vi bytte varje år fram tills mellanstadiet. 8-10-12-14-16-20-24-26-(29) tum. (8-10 var två balanscyklar samma sommar) Vid 26 tum blev växttakten proportionerligt mindre, såpass att cyklarna funkade ett par säsonger. Har köpt begagnat och på utförsäljning, och valt märken som har ett andrahandsvärde, vilket har gjort att det hittills gått plusminusnoll.
Man kan inte hoppa över 20". Skillnaden mellan 14" och 16" är små, men 14" till 20" är stor, så troligtvis behövs en 16".

Tack för svar. Har ingen tanke att hoppa över 20" men frågan är om man kan gå 14" till 20". Spontant kändes det hoppet väldigt stort vilket ni bekräftar.

Låter som en 16" behövs och 3500kr för en flång ny med bra specs och geo känns som en bra deal.

Barncyklar samlingstråd
Tack för svar. Har ingen tanke att hoppa över 20" men frågan är om man kan gå 14" till 20". Spontant kändes det hoppet väldigt stort vilket ni bekräftar.

Låter som en 16" behövs och 3500kr för en flång ny med bra specs och geo känns som en bra deal.

Allt berör på barnet. Det finns barn som inte bryr sig mycket om storlek av cyklar, barn som tycker om små cyklar, barn som tycker om stora cyklar, barn som inte vill byta cykel och barn som vill har en ny cykel.

Barncyklar samlingstråd
Allt berör på barnet. Det finns barn som inte bryr sig mycket om storlek av cyklar, barn som tycker om små cyklar, barn som tycker om stora cyklar, barn som inte vill byta cykel och barn som vill har en ny cykel.
Och föräldrar som ryser när de ser någon på en cykel i fel storlek. Även om barnet inte bryr sig... 😂

Barncyklar samlingstråd

8-åringen (135 cm nu) har haft balanscykel, 14”, 16”, 20”, 24” och nu 26”. Det sista för för att det var läge för heldämpat för utförsåkningen. 24” hardtail i bikepark är fostrande men en säsong räcker.

4-åringen (typ 110 cm) hade balanscykel, 14” och nu kör han 20”.

Allt beror nog på barn och intresse. 4-åringen vill hänga på storebror på riktiga mtb-banor så då blev det ”nödvändigt” med 20”.

IMG_2047.webp

(Bilden från en väldigt enkel varvbana, även för barnen, vi har i stan.)

Barncyklar samlingstråd
Andrahandsvärdet på en (bättre begagnad) vettig barncykel är bra också, jag har köpt två balanscyklar, tre 14", två 16" och nu två 20" (ofta nån lättare cykla-till-förskolan cykel typ frog/islabike och en mer terränganpassad) åt sonen, och fått tillbaka pengarna (ev minus nån hundralapp) vid varje försäljning. I stort sett alla köp och försäljningar via happy.

Det man offrar är väl lite av sin tid, men vafan ska man göra annars, surfa instagram?

Tre 14" var lite overkill kanske, får erkännas.

Barncyklar samlingstråd
Måste köpa en ny cykel till ena barnet som fyller 7år i sommar. Han är ca 131cm.
Blir väl 24” då det kommer två syskon bakom, även om jag sneglat på 26” också.
Listan börjar blir lång nu, smärtgräns runt 12 000kr. Men hade känts skönt att landa runt 8000kr…
Står och velar mellan HT eller stel framgaffel. Vad säger ni? Och vilken modell ska man satsa på?

Roko ovan ser trevlig ut.
Nya Orbea Kimu
Canyon young hero
Scott scale 400rc
Wood off
Superior
…eller något annat.
Vi köpte team superior 24 2023 ny 7500:- Kånns rätt värt pengarna än så länge. Finns på bla cykelkraft.

Barncyklar samlingstråd

Är i den sitsen med min 108 cm 4,5 åring nu. Förra säsongens 14" Frog är för liten. Samtidigt är den 20" vi har från storebror, en White, alldeles för stor. 16" i garaget är tyvärr ett tungt åbäke från Stadium som behöver bytas ut..

Samtidigt, går det att hitta en liten 20" som är mer MTB än Whiten skulle det ev. vara ett alternativ? Dock verkar killen va typen som föredrar tryggheten i små cyklar..
I vårt fall finns en lillasyster som kan ta över. Så tredje gången gillt kanske det finns ett perfekt cykelutbud till barnet! 😅

Barncyklar samlingstråd
Har någon testat Orbeas nya Kimu? Är inne på att köpa en sådan till grabben som nu är 10 år och 140 lång så han skulle behöva en mindre 27,5 tummare och den verkar vettig som det ser ut.

Barncyklar samlingstråd
Har någon testat Orbeas nya Kimu? Är inne på att köpa en sådan till grabben som nu är 10 år och 140 lång så han skulle behöva en mindre 27,5 tummare och den verkar vettig som det ser ut.
Inte testat. Tycker den ser riktigt vettig ut. Jag köpte en MB31 rescue junior 27,5 åt min grabb när han var i den storleken. Orbean har likvärdig geo och spec så med hänsyn till inflation så är det väl rimligt pris också även om det är mycket pengar.
På Orbeas hemsida så presenteras den med en RS Judy medan den på Älvängens och TCMs hemsidor visas med Marzocchi Z2 gaffel. Ingen erfarenhet av Marzocchin men den är säkert lika bra om inte bättre än Judyn som är rätt basic.

Barncyklar samlingstråd
Gaffeln och lite andra spec skiljer om de är en H10 eller H20.
Ja en rescue junior hade jag gärna handlat om dom fortfarande fanns, beggat är inte heller så stort utbud i den här kategorin så det är nog bara att slå till på en ny :)

Barncyklar samlingstråd
Gaffeln och lite andra spec skiljer om de är en H10 eller H20.
Ja en rescue junior hade jag gärna handlat om dom fortfarande fanns, beggat är inte heller så stort utbud i den här kategorin så det är nog bara att slå till på en ny :)
okej, såg inte att den fanns två varianter.
Rescue junior bör ligga runt 6-8 tusen begagnad men de försvinner rätt snabbt om de är rimligt prissatt.

Edit: H10an är specad som mb31an förutom Marzocchigaffeln och bättre bromsar. H20 kändes inte fullt lika prisvärd IMHO. Kanske andrahandsvärdet talar mer för H20 ändå.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Btw, orbea.com vägrar visa mig cykeln. Inte så snygga linjer men geo är kanske bra
Nä, deras sida är lite lynnig. Den fanns där för några veckor sedan, sen bara på spanska sidan och nu inte alls. Men den ligger hursom på restorder, leverans i maj nån gång enligt lokal handlare. Möjligen svårt att få fram grejer, därför dom tagit bort den?

Barncyklar samlingstråd
Länken funkar inte för mig. 150-155 är väl ok. White brukar köra 152mm på 26''.

Allebike har 170. Det var det jag syftade på. Många barn cyklar/tävlar på väldigt stora cyklar med 170mm vev. Allebike är nog rimligt stor övrigt om man bortser ifrån att de säger att det funkar från 130cm

Bortsett från mina preferenser får man tänka på att med 400mm ST och 170mm vev så blir det rätt långt till sadeln om man ska ha en modern dropper.

Barncyklar samlingstråd
av nån anledning funkar länkarna på datorn

Det ser väl fint ut. Hemskt att säga det men ST 330mm är kanske i kortaste laget. Jag vet inte var gränsen går på det hållet men de som tycker canyons 492 är bra får väl panik.

Käckt med stam med spacer.

reach är väldigt kort med 75.5 STA men med längre stam så kanske det blir bra.

Rent estetiskt så hade det varit en snygg cykel med 360mm STA och 405mm reach (då hade linjen från bakaxel till head tube rättats ut)

EDIT.
Storleks rek är 135–149 och det är väl kanske mindre än för de flesta motsvarande cyklar så det kanske gör reach lite mer försvarbar.
Vitus har 140 - 158 och 158 cm är helt orimligt,
1775381003220.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp