Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Funderar själv på den till grabben, missade dock en beggad på fejjan för 2000:- köpte du den till nypris, eller hittade du den billigare? Köpte nyss en grus hoj till han, så vill hålla budgeten nere liteBlev ett köp av en superior team 24. Till grabben. Ska bli kul att se skillnaden när vi kör Stig och park m d dämpad framgaffel.
Hittade du en med riktig luft gaffel för 2000:-?! Sjukt billigt. Jag köpte den för 7500:- ny. Känner att om 2 år när han eventuellt växt ut den får nog vi nästan allt tillbaka när vi säljer den. Barn cyklar är ju väldigt poppis framförallt om dom har riktiga dämpare.Funderar själv på den till grabben, missade dock en beggad på fejjan för 2000:- köpte du den till nypris, eller hittade du den billigare? Köpte nyss en grus hoj till han, så vill hålla budgeten nere lite
Om jag minns rätt så är det brandad gaffel så spännande att se hur det funkar och om den går att serva.
höjden på gaffel ser i alla fall bra ut. Om man inte gillar höga barncyklar.
Ja, brandad "carbon RB"-gaffel är det..får återkomma när servicebehov dykt upp.
Hur är gaffeln? Är fjädern tillräckligt mjukt? Inte för mycket friktion? Funkar dämpningen?
SASO, det stämmer även för RokoVpace SL verkar tillverkas av SASO
20, 24 hoppar man inte över. Det är stora steg. Möjligen skippar man 14. Tradionellt är det väl 12-16 i sverigeSorry för långt inlägg men jag vet inte om jag är korkad som tänker så långt framåt (sambon tycker det) eller om det är vettigt tänk.![]()
Vi bytte varje år fram tills mellanstadiet. 8-10-12-14-16-20-24-26-(29) tum. (8-10 var två balanscyklar samma sommar) Vid 26 tum blev växttakten proportionerligt mindre, såpass att cyklarna funkade ett par säsonger. Har köpt begagnat och på utförsäljning, och valt märken som har ett andrahandsvärde, vilket har gjort att det hittills gått plusminusnoll.Hur tänker man (ni) kring storlekar? Hoppar man över någon size eller bör man ha 14", 16", 20" osv?
Kan meddela att det funkade finfint, med 152mm vevar, kortare stam och ett styre med rejält backsweepSkulle en White AX G2 25, i small och med 27,5" hjul bli på tok för stor för en 10-åring/140cm om man byter stam/styre etc...? Hittar ingen geometritabell någonstans?
AX G2 25, hybridcykel - Hybridcykel - AX G2 25, hybridcykel | XXL
Läs mer om AX G2 25, hybridcykel. Trygg handel med prisgaranti och 28 dagars öppet köpwww.xxl.se
Har en Frog 40 14" på vinden men sneglar på Bike Components rea på en Supurb BO16. Funderar på om de överlappar varandra lite väl mycket.
20, 24 hoppar man inte över. Det är stora steg. Möjligen skippar man 14. Tradionellt är det väl 12-16 i sverige
Vi bytte varje år fram tills mellanstadiet. 8-10-12-14-16-20-24-26-(29) tum. (8-10 var två balanscyklar samma sommar) Vid 26 tum blev växttakten proportionerligt mindre, såpass att cyklarna funkade ett par säsonger. Har köpt begagnat och på utförsäljning, och valt märken som har ett andrahandsvärde, vilket har gjort att det hittills gått plusminusnoll.
Man kan inte hoppa över 20". Skillnaden mellan 14" och 16" är små, men 14" till 20" är stor, så troligtvis behövs en 16".
Tack för svar. Har ingen tanke att hoppa över 20" men frågan är om man kan gå 14" till 20". Spontant kändes det hoppet väldigt stort vilket ni bekräftar.
Låter som en 16" behövs och 3500kr för en flång ny med bra specs och geo känns som en bra deal.
Och föräldrar som ryser när de ser någon på en cykel i fel storlek. Även om barnet inte bryr sig...Allt berör på barnet. Det finns barn som inte bryr sig mycket om storlek av cyklar, barn som tycker om små cyklar, barn som tycker om stora cyklar, barn som inte vill byta cykel och barn som vill har en ny cykel.
Och föräldrar som ryser när de ser någon på en cykel i fel storlek. Även om barnet inte bryr sig...![]()
Hur tänker man (ni) kring storlekar? Hoppar man över någon size eller bör man ha 14", 16", 20" osv?
Vi köpte team superior 24 2023 ny 7500:- Kånns rätt värt pengarna än så länge. Finns på bla cykelkraft.Måste köpa en ny cykel till ena barnet som fyller 7år i sommar. Han är ca 131cm.
Blir väl 24” då det kommer två syskon bakom, även om jag sneglat på 26” också.
Listan börjar blir lång nu, smärtgräns runt 12 000kr. Men hade känts skönt att landa runt 8000kr…
Står och velar mellan HT eller stel framgaffel. Vad säger ni? Och vilken modell ska man satsa på?
Roko ovan ser trevlig ut.
Nya Orbea Kimu
Canyon young hero
Scott scale 400rc
Wood off
Superior
…eller något annat.
Hur tänker man (ni) kring storlekar? Hoppar man över någon size eller bör man ha 14", 16", 20" osv?
Kollat på den med. Känns som det är risk med bara en säsong på denna cykel. Samtidigt kommer två syskon efter så en 24” behövs i familjen.Vi köpte team superior 24 2023 ny 7500:- Kånns rätt värt pengarna än så länge. Finns på bla cykelkraft.
Inte testat. Tycker den ser riktigt vettig ut. Jag köpte en MB31 rescue junior 27,5 åt min grabb när han var i den storleken. Orbean har likvärdig geo och spec så med hänsyn till inflation så är det väl rimligt pris också även om det är mycket pengar.Har någon testat Orbeas nya Kimu? Är inne på att köpa en sådan till grabben som nu är 10 år och 140 lång så han skulle behöva en mindre 27,5 tummare och den verkar vettig som det ser ut.
okej, såg inte att den fanns två varianter.Gaffeln och lite andra spec skiljer om de är en H10 eller H20.
Ja en rescue junior hade jag gärna handlat om dom fortfarande fanns, beggat är inte heller så stort utbud i den här kategorin så det är nog bara att slå till på en ny :)
Nä, deras sida är lite lynnig. Den fanns där för några veckor sedan, sen bara på spanska sidan och nu inte alls. Men den ligger hursom på restorder, leverans i maj nån gång enligt lokal handlare. Möjligen svårt att få fram grejer, därför dom tagit bort den?Btw, orbea.com vägrar visa mig cykeln. Inte så snygga linjer men geo är kanske bra
Stel, bättre med bra volym på däck än att släpa runt en tung gaffelVad är den allmänna synen på 24”, stel framgaffel eller dämpad?
Mest trail cykling och byggda stigar typ Åre Björnen.
Länken funkar inte för mig. 150-155 är väl ok. White brukar köra 152mm på 26''.