Barncyklar

henrikrosen

Ny medlem
Barncyklar
Börjar bli dax för grabbens första cykel och jag vägrar köpa cykel på biltema eller på coop till honom. Grabben skall ha en skyst cykel och ingen skit. Frågan är nu vart jag hittar skysta barncyklar? Gärna med stödämpning fram eller något. Har sett att Bianchi även har barncyklar, säljs de i Sverige också?

Barncyklar
Har snart en Univega Alpina HT 20" till salu ;-)...

EDIT
En sån här:
5603455.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Barncyklar
henrikrosen skrev:
-------------------------------------------------------
> Börjar bli dax för grabbens första cykel och
> jag vägrar köpa cykel på biltema eller på coop
> till honom. Grabben skall ha en skyst cykel och
> ingen skit. Frågan är nu vart jag hittar skysta
> barncyklar? Gärna med stödämpning fram eller
> något. Har sett att Bianchi även har barncyklar,
> säljs de i Sverige också?

Utgå ifrån vad grabben gör åt med.....hur gammal är han? Jag menar snackar vi om 4-6 år när utmaningen ligger i att tiita rakt fram och hålla balansen när det kommer en trottoarkant spelar det väl knappast någon roll om han har en coop-cykel eller bianchi, stötdämpare eller ej?

Min erfarnehet (3 barn) är att när kidsen kommer åt 9-10-årsåldern får dom nytta av ev dämpare och högre kvalisort på komponenter osv, fram tills dess är det viktigare att ha en cykel för att htta tekniken...... eller?

/JPL

Barncyklar
kop en bmx, ingen skit som kan krangla och inte sa mycket att halla koll pa! Satsa pa en lull lull och bling bling nar de blir lite storre (da brukar aven bling blinget vara lite battre!) Och ha kul i skogen! Langtar till min lille snoddas blir gammal nog for forsta tvahjulingen!

Barncyklar
Jag vet inte hur stor cykel du ska ha, Merida och Scott har fina MTBs när man kommer upp på 24". Under 24" så är det svårt att få roliga cyklar, cyklar som håller är inget problem men många cyklar väger lika mycket som ungen som ska cykla på dem.

Barncyklar
JPL skrev:
> henrikrosen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

> Utgå ifrån vad grabben gör åt med.....hur
> gammal är han? Jag menar snackar vi om 4-6 år
> när utmaningen ligger i att tiita rakt fram och
> hålla balansen när det kommer en trottoarkant
> spelar det väl knappast någon roll om han har en
> coop-cykel eller bianchi, stötdämpare eller ej?
>

ORD!

Barncyklar
Ghost har rätt fina barncyklar från 20" uppåt.
<http://www.ghost-bikes.com/2008/bikes.php?kid=10&show=all>
Vårt tjej har en Powerkid 20"Girl och hon älskar den.
Hyffsat lätt, väldigt bra komponenter (för att vara barncykel) och helt OK pris.

Barncyklar
Nu snackar vi om grabbens första cykel, altså en med stödhjul. Sen handlar det inte om att han inte behöver någon dämpad framgaffel mm utan att den skall se fränt ut och han skall tycka om den. Han han är ju bara 3år men redan meveten om vad han vill ha. Sen får det inte vara någon skitkvalitet där skruvarna rostar om den står ute över natten eller att stödhjulen knäcks om han skulle välta. Han brukar peka på min Bianchi racer och säga att han vill ha en sådan. Nu finns ju inga racers till så små men har sett bilder på Bianchi barncyklar i celest som ser lite coola ut.

Jag är mycket väl medveten om att barn inte är tillräkligt utväcklade när det gäller perferiseende, balans och mycket annat förens de närmar sig 12 år ålder men det gäller att hålla suget uppe fram till dess. Kommer inte tvinga han till att gilla cykling men jag kan ju göra vad jag kan för att få det att bli något kul.

Barncyklar
Team Sportia har bra 12 och 16" under varumärkena Extreme och Sierra. Mycket prisvärda (ca 500-1000kr) och hyggligt lätta. Grannarnas telningar rullar runt på sådana.

Barncyklar
Det viktigaste är att barnet är nöjd med cykeln. Låt barnet välja! Om han/hon får sin dröm cykel så kommer det bli mer cyklande. Barnen har kört allt från Sierra, Monark och nu senast 3vxl DBS med framdämpning och grabben är helnöjd (Det var spindlarna på ramen och sadeln som var det avgörande för hans del).

//TV

Barncyklar
Jag har en son som ville ut och köra i skogen redan med trehjulingen, och vi har hängt med på hans upptåg på stigarna sedan dess. Dämpare och annat gör cykeln tung och barncyklar är tunga redan från början. När vi valt cyklar har vi försökt hitta lätta, och då går dämpare och annat bort. Det finns få barncyklar (16"-20") under 10 kg samtidigt som de flesta barn i den åldern väger 15-20 kg...
Ge sonen en lätt cykel och säg att den är lika lätt som pappas tuffa racer (förutsatt att du har en tyngre racer annars får du ta till en vit lögn).
/Stina

Barncyklar
TV skrev:
> Det viktigaste är att barnet är nöjd med
> cykeln. Låt barnet välja! Om han/hon får sin
> dröm cykel så kommer det bli mer cyklande.
> Barnen har kört allt från Sierra, Monark och nu
> senast 3vxl DBS med framdämpning och grabben är
> helnöjd (Det var spindlarna på ramen och sadeln
> som var det avgörande för hans del).
>
> //TV

Absolut!

Vi föräldrar har också en roll i att göra ett rimligt grundurval. Jag har sett idiotiska materialval, utrustningsval och geometriska specar på barncyklar. Visst, ungarna älskar dem men de bidrar kanske inte på bästa sätt hjälper dem i cyklingen. Läs, jag ondgör mig bla över tunga dämparsystem med noll dämpeffekt (ibland attrapper :o ).

Jag sålde på Gurkan en begad Biltema-BMX. Den är färdigcyklad och ingår nu som en älskad medlem bland familjeklenoderna :D

Bilagor

• 10 På spång.JPG
    10 På spång.JPG
    128 KB · Besök: 47
Barncyklar
cykelstina skrev:
> Jag har en son som ville ut och köra i skogen
> redan med trehjulingen, och vi har hängt med på
> hans upptåg på stigarna sedan dess.
>
Det där är respekt, ut i backen med trehjuling ;-)

Barncyklar
Grabben kör på stigarna och cykelvägarna runt området där vi bor med sin 3-hjuling med mig gående efter. Har monterat en innebandyklubba så jag kan skuta på lite och se till att han inte välter allt för ofta.

Barncyklar
Miche skrev:
> cykelstina skrev:
> -----
> > Jag har en son som ville ut och köra i skogen
> > redan med trehjulingen, och vi har hängt med
> på
> > hans upptåg på stigarna sedan dess.
> >
> Det där är respekt, ut i backen med trehjuling
> ;-)

Strax före sin sjuårsdag drog han ner för en trappa vid sjukhuset, jag hann bara ropa "bak med rumpan", sedan var han nere. Han är inte rädd, har bra balans och kör lägre dropp nu, snart gör han saker som jag inte vågar. Jag ser framför mig hur jag om 5-7 år sitter med en kaffetermos och första förband och ser på när han och kompisarna kör ramperna i Vidingsjö. Eller så får jag inte vara med och går hemma med mobilen i handen...

Om cyklar: än så länge har vi inte lagt några större pengar utan köpt begagnat. Nästa cykel (24") ska bli en Islabike. Grannen har en gammal BMX stående, men det vet sonen inte om än...

Barncyklar
cykelstina skrev:
> Miche skrev:
> -----
> > cykelstina skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har en son som ville ut och köra i
> skogen
> > > redan med trehjulingen, och vi har hängt med
> > på
> > > hans upptåg på stigarna sedan dess.
> > >
> > Det där är respekt, ut i backen med
> trehjuling
> > ;-)
>
> Strax före sin sjuårsdag drog han ner för en
> trappa vid sjukhuset, jag hann bara ropa "bak med
> rumpan", sedan var han nere. Han är inte rädd,
> har bra balans och kör lägre dropp nu, snart
> gör han saker som jag inte vågar.
>
Ja sånna är dom och det är helt underbart. Grabben är likadan och här är det jag som begränsar var han får köra ner från. Men jag försöker att inte hämma honom för mycket bara. När jag har med honom hörs det ständigt "Pappa, får jag köra ner där? Varför får jag inte köra ner där då?".

Barncyklar
När som helst faktiskt. Barn i åldern 2-8 år har inlärningfönstret maximalt öppen. Låt barnen köra på platt mark först så att han/hon får in att det är handbroms som gäller numera.

Barncyklar
Goofy skrev:
> Vad har ni för uppfattning om när man kan byta
> cykel utan fotbroms?
>
> /Stefan

Ju förr desto bättre men det ligger på förälderns ansvar att se till att de är i väl fungerande skick. Man ser massor med barn som cyklar på livsfarliga hojar. Fotbromsens fördel är att den kräver minimalt underhåll.
Min äldsta grabb (12 år) ville fortsätta med fotbroms. Mittengrabben gick över till v-bromsar när han fyllde åtta, har aldrig missat en inbromsning.

/Johan

Barncyklar
Jag har aldrig förstått varför barn ska ha cyklar med fotbroms. Jag tror den viktigaste anledningen är att de som formulerar råden inte klarar av handbroms.

Barncyklar
oxr skrev:
> Jag har aldrig förstått varför barn ska ha
> cyklar med fotbroms. Jag tror den viktigaste
> anledningen är att de som formulerar råden inte
> klarar av handbroms.

Håller verkligen med. Men en liten praktisk detalj som iofs är lösbar men kanske inte helt självklar (?) kan väl vara att hitta bromshandtag som hamnar tillräckligt nära styret?

Barncyklar
En rigid 20" Specialized med v-bromsar har funkat utmärkt för min kille. Det tog inte många dagar för honom att vänja sig vid att inte ha fotbroms.
smatekniskt.jpg ht=367

Det som gjort att han gillar den är framförallt eldflammorna på ramen och sadeln. Jag tyckte det var kul med den eftersom jag också kör gul Specialized. Innan har han kört på enkla 12" och 16", typ Coops Logan och det har inte heller varit något problem. Alla cyklarna har köpts begagnade för en spottstyver. 12"-aren såldes i somras och dottern använder 16"-aren av märket Magnum.

Barncyklar
mytomspunnen skrev:
> Men en liten praktisk
> detalj som iofs är lösbar men kanske inte helt
> självklar (?) kan väl vara att hitta
> bromshandtag som hamnar tillräckligt nära
> styret?
>
Det är den enda anledningen till varför vi har väntat med handbroms. Har upplevt det svårt att hitta en handbroms med bromshantag för små händer.

Barncyklar
Min grabb saknar de yttersta falangerna på vänster lång och ringfinger samt att pekfinger är lite kortare vilket för det svårt att sköta en handbroms med den handen. Får nog vänta rätt många tills han komme ruppåt 10-12 år innan vi kan försöka med sådana bromsar.

Tillbaka
Topp