Barnstol till cykel

Khayman

Ny medlem
Barnstol till cykel
Hej jag har ju skaffat en mtb som jag tränar med.
Men! jag skulle vilja ha möjligheten att köra min dotter på den.
Så finns det någon barnstol man kan sätta på cykeln tillfälligt?
Har hört om stolar man kan fästa på sadelstolpen..

Barnstol till cykel
Hamax Kiss fäster på sadelröret (inte stolpen alltså) med ett snabbfäste. Fästet väger inte enormt mycket och är inte direkt ivägen.
Kan du ta den lilla viktökningen och att fästet sitter där det sitter så är det ett optimalt alternativ. Observera dock att vissa ramar (lättviktare) inte är konstruerade för den extra belastningen som barnsitsen utsätter den för. Det är inte säkert att garantierna gäller vid ett rambrott...

//Mogge, sålt Hamax i 4 år...

Barnstol till cykel
Hamax Kiss fäster på sadelröret (inte stolpen alltså) med ett snabbfäste. Fästet väger inte enormt mycket och är inte direkt ivägen.
Kan du ta den lilla viktökningen och att fästet sitter där det sitter så är det ett optimalt alternativ. Observera dock att vissa ramar (lättviktare) inte är konstruerade för den extra belastningen som barnsitsen utsätter den för. Det är inte säkert att garantierna gäller vid ett rambrott...

//Mogge, sålt Hamax i 4 år...

Barnstol till cykel
Jag har en Hamax Sleepy till min "funkar-till-allt" MTB. Sleepy är samma stol som Kiss förutom att det går att justera lutningen något, inget att lägga pengarna på så tag en Kiss istället. Det är väldigt smidigt med snabbfäste när man ska ta av stolen eller flytta den till en annan cykel (som också har snabbfäste), men när barnet börjar väga lite mer (>10 kg) så krävs det nästan att man har en pakethållare under stolen för att stadga den.

Barnstol till cykel
Nej

Den S K A inte stadgas. Stolen är gjord för <23 kg barn och det håller det för, tveklöst. Dessutom är sitsen, eller rättare sagt, fästanordningen gjord för att svikta och inte sitta stumt.
Kör man i ett hål eller ned för en trottoarkant med en sits fäst på pakethållaren går smällen rakt upp i sitsen och in i barnets rygg, detta sker inte med HAMAX som är "fjädrad". Den funktionen försvinner om du stödjer sitsen mot pakethållaren...

//Mogge

Barnstol till cykel
Mogge:
Är det meningen att sitsen ska fjädra så att det nästan känns som den ska slå i bakhjulet? Jag förstår dina argument för varför man inte ska ha pakethållare under, men det känns som om sitsen sviktar lite väl mycket redan nu när min dotter inte ens väger 15 kg.

Barnstol till cykel
hmm...
Jag har sett att vissa sitsar varit väl nära bakhjulet, men detta har kunnat avhjälpas genom att man flyttar upp fästet eller i vissa fall, bara drar åt fästskruvarna lite.
MEN! Det finns begränsningar på sitsen och den rörkonstruktion som följer med sitsen, om du har en ram med förmycket sluttande sadelrör kan det få konsekvensen att sitsen hamnar nära hjulet, Hamax har alternativa fästen (röret) för just detta. Men, som jag skrev ovan, oftast hjälper det att justera fästet.

Khayman - Det var så lite så, tveka inte att fråga om det är något mer.

//M

Barnstol till cykel
Jag satte på ett hamaxfäste på Tess x-small Scott. Där var det så lite utrymme att det enda rimliga var att montera en pakethållare för att stolen inte skulle dra i bakhjulet så fort det guppade minsta lilla.

Så har man en liten ram (vilket många tjejer har) så kan det vara svårt att få Hamax:en på plats ordentligt.

Där vi köpte barnstol kostade Kiss och Sleepy lika mycket/lite :)

Barnstol till cykel
Vet inte om det är Hamax som gäller längre, men om det är det så har jag en som dottern vuxit ur. Den är använd max 15 gånger. Har dock inte använt den med XTR eller DuraAce, utan endast med Nexus. ;-)

Tillbaka
Topp