Bars med långsam energi?

Akoa

Aktiv medlem
Bars med långsam energi?
I början av vätternrundan så vill jag ha något att äta som inte maxar insulinet för att sedan ge en dipp. Har ni något tips på bars eller något bra att ha med sig och äta på hojen?

Bars med långsam energi?
Gör man runekakan själv kan man anpassa innehållet till att vara en större del långsam energi. Men visst, fortfarande ganska mycket snabba kolhydrater.

Bars med långsam energi?
Jag hittade ett recept med proteinpulver jordnötssmör och mörk choklad. Känns rejält mäktig bara. Jag har ganska svårt att äta på hojjen men man måste ju för att inte bonka efter halva :)

Bars med långsam energi?
Rune själv brukade väl ladda med blodpudding. Kanske några stekta skivor i smörpapp nerstoppade i en ryggficka kan locka?

Bars med långsam energi?
Eftersom kolhydratupptaget är begränsat så borde det väl snarare vara maximal upptagshastighet och tillräcklig tillförsel du är ute efter snarare än någonting "långsamt"? Maxat insulin lär du knappast lida av under aktivitet om du är frisk och tränad med tanke på den ökade kontraktionsmedierade glukostransporten.

Bars med långsam energi?
Hur är kolhydratupptaget begränsat?

Du menar alltså att man kan och bör äta saker med snabb energi genom hela vättern?

Bars med långsam energi?
Akoa skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är kolhydratupptaget begränsat?
>
> Du menar alltså att man kan och bör äta saker
> med snabb energi genom hela vättern?

Jag skulle vilja säga att det är ställt utom allt tvivel att det är så man ska göra om du vill maximera energitillförseln.

Kolhydratupptaget är begränsat till intag, nedbrytning, transport, upptag och transformering.

Bars med långsam energi?
12 dl havregryn

6 dl rågmjöl

6 dl bovetemjöl

100 g mandlar (malda)

100 g hasselnötter (malda)

2 dl frön, varav 1 dl psylliumfrön, 0,5 dl linfrön och 0,5 dl sesamfrön

1 msk spirulinapulver

2 msk kummin, anis och fänkål

500 g ohärdat kokosfett

5 dl rismalt

1 dl kornmalt

ca 6 dl dinkelsikt

Blanda de torra varorna utom dinkelsikten. Blanda de våta. Häll malt-fett blandningen i det torra och blanda. Låt stå en stund. Blanda i så mycket dinkel att du kan forma en boll där fukten inte rinner ut mellan fingrarna om du pressar den. Lägg degen i en långpanna och skär i lagom stora bitar. Sätt degen i kall ugn. Grädda på 175-200° i 30-40 minuter eller på 100° i 3-4 timmar.

Bars med långsam energi?
Bara så att du vet, någon insulin peakar inte när du håller igång. Då tar GLUT-4 hand om glukosen. Det behövs inte heller några långsamma kolhydrater, är snabba men med kortare intervaller istället för att hålla en jämnare nivå av energitillförseln.

Bars med långsam energi?
Om du fortarande vill ha långsam energi.efter Micke S lektion kan jag rekommendera ost, tex de små runda med rött vax runt, perfekt storlek redan förpackade. Mina ultrapolare gillar dom:)

Bars med långsam energi?
Jag brukar köra med recovery bars som innehåller protein när jag skall köra långt och faktiskt även köra på recovery dricka som tex Vitargo Gainers gold toppat med vitargo pure isf vanlig sockerslisk

Om man bara vill ha lite matigare kolhydrat bars gillar jag powerbar harvest.

annars borde vanliga fibriga subs med lite pålägg funka.

Bars med långsam energi?
Håller med dem som säger att det inte är meningsfullt att tanka in långsamma grejer när man kör VR - såvida du inte kör i snigelfart.

Däremot kan man ju bli lite äcklad av allt sött och därför kan man bli sugen på något riktigt salt som avbräck inemellan. De serverar ju saltgurka men då måste du stanna i depå vilket ju bara mesar gör. Testade vegburgare i bröd stoppat i plastpåse en gång. Blev lite slabbigt, inte bra. Funderar på att testa vegkorv instoppad i sådant där korvbröd med hål i någon gång när jag kör riktigt långt.

Sen får man ju inte glömma möjligheten att salta sina Runekakor. Men gör det försiktigt! Det krävs inte mycket för mycket salt för att det skall smaka Pekka.

Bars med långsam energi?
Stumpy skrev:
> Rune själv brukade väl ladda med blodpudding.

+ ostkaka

några formar ostkaka i en styrväska och en sked i ett snöre om halsen?

Bars med långsam energi?
Mmmm, ostkaka är gott. Om man gör en avstickare ner till Värnamo från Jönköping, så har de jättefin där. Blir bara 15 mil extra.

Bars med långsam energi?
Micke S skrev:
> > Du menar alltså att man kan och bör äta saker
> > med snabb energi genom hela vättern?
>
>
> Jag skulle vilja säga att det är ställt utom
> allt tvivel att det är så man ska göra om du
> vill maximera energitillförseln.
>
> Kolhydratupptaget är begränsat till intag,
> nedbrytning, transport, upptag och transformering.

... och ändå tjatas det om protein, fett, blodpudding och ostkakor. Men visst, hemsnickrade teorier står högt i kurs här på happy, ofta högre än de som faktiskt vet vad de pratar om.

Bars med långsam energi?
Under belastning som är hyfsat hög (vilket VR ju kan ge om man nu känner för det) är det så vitt jag vet inte särskilt gynnsamt att äta mat som kräver mycket av matsmältningssystemet. Kroppen har fullt upp med att jobba med annat och behöver energi som lätt tas upp.

Sen är det väl kanske inte antingen eller, på eller av som gäller? Det borde väl finnas grader av behov av snabb energi och olika möjligheter beroende på belastning och fysik som gör att man kan hantera långsam mat mer eller mindre bra?

Bars med långsam energi?
Säger Mulebars, bara naturliga ingredienser och en trevlig blandning av saker, och som inte får din mage att balla ur med för mycket skumt kemiskt joks.

Bars med långsam energi?
Blandar man fett i snabba kolhydrater tas dom upp långsammare av kroppen, och dom snabbaste kolhydraterna blir dom utan fett, typ apelsinjuice.

Bars med långsam energi?
Flapjack

De är mättande och jag upplever att de håller länge. Relativt lätta och äta, billiga och inte så konstiga. Havregrynbaserade.

Bars med långsam energi?
Lingon skrev:
> Kör alltid med ett par kokta ägg i ryggfickan.
> Ger garanterat inget insulinpåslag. :D

Nej, inte så länge de ligger kvar i ryggfickan.
när du äter dem kommer insulinet.
Garanterat.

men det är ju inget egentligt problem. för en frisk person. det krävs alltså inga DÖDSkolhydrater för att insulinet skall hälsa på. Ost ger ännu mer insulin.

Bars med långsam energi?
Tireless skrev:
> Flapjack
>
> De är mättande och jag upplever att de håller
> länge. Relativt lätta och äta, billiga och inte
> så konstiga. Havregrynbaserade.

+1

440 kcal och 55-60g kolhydrater för 13 spänn på ICA (15 för lyxvarianten med chokladöverdrag). Vem behöver energibars för 25 spänn? :-)

Bars med långsam energi?
DT skrev:
> Fast 2x Corny = 1x Flapjack (cirka), så det blir
> ungefär lika många kronor per kolhydrat. ;-)

Ok, jag måste missat Flapjack på ICA.
Var hittar man dem? Varumärke?

Flapjacks låter som någon partydrog...

Bars med långsam energi?
JT skrev:
> Chips

Går bort eftersom det blir kladdigt på fingrarna.

> Coca Cola

Går bort pga kolsyran.

> Glögg

Låter bra!

Bars med långsam energi?
Hannosaurus skrev:
> Baka själv. Det är inte svårt alls och du får
> dem precis som du vill.
>
> Exprimenterade fram det här receptet för ett tag
> sen.
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1035014/16543
> 21#msg-1654321

Å tack för påminnelsen.
Verkar ju jättemumsiga.

Vad ska man göra av den bortglömda chokladen och havregrynen?

Bars med långsam energi?
heklamama skrev:
> Å tack för påminnelsen.
> Verkar ju jättemumsiga.
>
> Vad ska man göra av den bortglömda chokladen och
> havregrynen?

:)

Antingen kan man ha dem i smeten, men då bör man nog öka smör- och äggmängden lite, eller så bakar man chokladbollar av dem. Borde även funka att göra någon slags havrebräck eller spara till andra köksexperiment.

Bars med långsam energi?
Luzen skrev:
> Ok, jag måste missat Flapjack på ICA.
> Var hittar man dem? Varumärke?
>
> Flapjacks låter som någon partydrog...

De finns lite överallt, det är inte just ICA som har dem (och de finns i långt ifrån alla ICA-butiker).

De heter just Flapjack, inget direkt annat varumärke på den variant som jag köper. De som säljs i butik är ett slags rektangulära havrekakor på ca 5x10 cm som brukar finnas bland övrigt "energigodis".

Wholebake-Chocolate-Flapjack-WBFLACHO_b_0.JPG

Bars med långsam energi?
DT skrev:
> Luzen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ok, jag måste missat Flapjack på ICA.
> > Var hittar man dem? Varumärke?
> >
> > Flapjacks låter som någon partydrog...
>
> De finns lite överallt, det är inte just ICA som
> har dem (och de finns i långt ifrån alla
> ICA-butiker).
>
> De heter just Flapjack, inget direkt annat
> varumärke på den variant som jag köper. De som
> säljs i butik är ett slags rektangulära
> havrekakor på ca 5x10 cm som brukar finnas bland
> övrigt "energigodis".
>
>

Ok, såg efter lite googlande att Semper har en variant...

Bars med långsam energi?
Hannosaurus skrev:
> Baka själv. Det är inte svårt alls och du får
> dem precis som du vill.
>
> Exprimenterade fram det här receptet för ett tag
> sen.
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1035014/16543
> 21#msg-1654321

Se där ja. Din variant verkar vara lite mer "kakig", tycker mina runekakor blivit lite väl "knäckiga". Kanske man ska baka Hannosauruskakor ikväll då? :)

Tillbaka
Topp