Bash - onödigt eller bra?

finskapinnen

Ny medlem
Satt och funderade lite på en sak, har precis införskaffat en Scott Scale 29 HT och tänkte köra runt lite i skogen: behöver jag en bash eller inte. Och om jag behöver det, måste jag montera bort storklingan då?

Tack på förhand!

Det beror på om du tänker försöka köra över höga stockar/uppför höga kanter och misslyckas med att lyfta vevpartiet.

Mao, är du magiskt smutt eller inte kör bland höga hiner behöver du den inte.

Kör på och om du känner att du slår i storklingan för ofta så kan det vara ett alternativ. Jag har aldrig kännt något större behov på min hardtail, men det är kanske annorlunda på fulldämpade?

Av hojen att döma så är min spontana tanke: nej. Men du kanske tänker köra som en vilde och då kan det vara trevligt med en bash. jag kör ganska osmutt och med min FS slår jag i bashen rätt ofta, på min ht har jag ingen bash och slår i princip aldrig i klingan.

På min 26" slog jag aldrig i storklingan, men på min nya 29" (specialized epic comp fsr) så har jag redan slagit i flera gånger.
Tyvärr är det nog svårt att byta ut storklingan på 2-delat, finns det nått man kan montera utanpå tro?

Jag har 38t.

Senast redigerad av en moderator:
Misstänker starkt att det är en kausalitet - har man en bash kör man på ett sätt som tillåter att den används...

Senast ändrad:
När jag hade 3-delat i fram så agerade storklingan bash lite titt som tätt. Men när jag sedan gick ner till 2 klingor och en bash så har jag knappt kört in i något alls.

Singular skrev:
-------------------------------------------------------
> Misstänker starkt att det är en kasualitet - har
> man en bash kör man på ett sätt som tillåter
> att den används...

jag är ju lite ny på området, men 3-delat innebär väl att man har 3 klingor fram, för det har jag.

Men det verkar som att det bara är att köra på tills det smäller och sen fundera

Tack!

Jag körde på tills min storklinga såg ut som en rasp snarare än en klinga. Då tog jag bort den och monterade på en taco-bash.

e13taco.jpg

Singular skrev:
> Misstänker starkt att det är en kausalitet - har
> man en bash kör man på ett sätt som tillåter
> att den används...

Erik Sandblom! Hitåt. Analogi cykelhjälm på sin plats.

Kör tills det smäller, och håll tummarna för att det när det händer är storklingan som går sönder mot en sten och inte ditt smalben som går sönder mot storklingan. :)

Kan inte rekommendera att använda storklingan som bash över trästockar. Har hör att det kan leda till väldigt hastiga inbromsningar.

/Johan

Stuvstaix skrev:
> Singular skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Misstänker starkt att det är en kausalitet -
> har
> > man en bash kör man på ett sätt som
> tillåter
> > att den används...
>
> Erik Sandblom! Hitåt. Analogi cykelhjälm på sin
> plats.

Haha, njaaa...

...med cykelhjälm är det fortfarande jävligt otrevligt att få ofrilliga, snabba stopp. Man blir bara inte lika grönsak.

Med en bash är det fine'n'dandy att mellanlanda på vevpartiet som sätt att besegra ett bräske. Utan att det är tråkigt, snarare tvärtom.

Har samma problem med min heldämpade, jag slår i hela tiden. Detta hände inte när jag körde hardtail. I dagsläget kör jag tre klingor med 42T som största och det ämnar jag fortsätta med. Jag vet att det finns bashar att sätta utanpå tredje klingan med uttag för vevarmen, men VAR hittar jag en prisvärd sådan? Någon som vet?

One of the most interesting bits so far - a chainring saver/bash guard from Race Face. It's called the 'Half Bash Bash' and you bolt it on whichever side is your favourite descending 'chocolate' foot. This saves your expensive outer ring from rocks while still letting you run a triple and front mech. We like. Oh, and that's their new 'Sixc' (pronounced 'Six') carbon freeride crank. Only 30g lighter than their NEXT Carbon crank - so right on XTR weight then.

Interbike-2009-40.jpg

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=48105

48105.jpg

Luthman Photography skrev:
> Det är sällan utför som jag slår i, snarare
> på platten när man ska över eller upp på
> saker. Men det kanske bara är jag.

Nä, så är det för mig också.

Tillbaka
Topp