Bashguard storlek + Kedjestyrare light + kedjelängd

pean

Aktiv medlem
När man väljer bashguard ska man välja en som anges med samma antal kuggar som kransen som sitter på, eller ska man välja en som är är större?

Dvs, om jag har en 32t krans, ska jag ha en bash som är 32t eller en som är 34t?

Senast redigerad av en moderator:
Beteckningen anger väl vilken klinga som bashen maximalt skyddar. Så har du 32-klinga så funkar en 32-bash.
Jag köpte en 36-bash "att växa i". Det blev ganska fult till 32-klinga men håller att nöta på ett tag :)

file=22181

/Johan

Tack JojjeM, du leverar som vanligt. Bemödade mig med en sökning hittade precis den där bilden. Jag behöver inte växa tror jag så jag kör på 32t.

Kör på 32t.

Köp en plastbash typ E.13 - dom håller och låter inte så hemskt.

Min Black Spire alu-bash som jag har nu ser gräslig ut redan.

FSAs bash är också mycket bang for da buck. Jag har en 32t, som jag tror nätt och jämnt skulle täcka en 34t-klinga. Enda nackdelen är att de inte är genomskinliga och fina så länge, jäkla jobb att hålla rent om man vill behålla den looken.

Fanns inga 32:or när jag köpte min så det blev en 36. Funkar finfint det också och egentligen ett bättre köp mer gods=mer för pengarna ju ;-)

Det var dags att min fabrikshoj fick lite uppgraderingar. Ser fram emot lite mer markfrigång och slippa fastna med sågverket i stock och sten. Ska bli skönt att trampa jättefort på Sävjarakan också. Eller inte.

Den var grymt bra. Hade det varit meningen hade du varit sjukt rolig, men nu skrev du fel så nu fick jag vara sjukt rolig på din bekostnad istället!

Sävjarakan är helvetet på jorden oavsett utväxling. Trampa är king!

Nästa fråga på samma ämne, om jag plockar bort framväxeln och både lill- och storklingan, funkar det att köra utan kedjestyrare eller blir man mer eller mindre så illa tvungen att sätta dit en?

tvungen att sätta dit en skulle jag säga, kedjan kommer hoppa hejvilt (iaf om du kör lite nedför).

Misstänkte det, fast nu kör jag inte nedför utan tuggar bara runt på stig. Lillen och växeln får väl vara var tills vidare då.

Jag kör med endast en klinga (32T) fram på min hoj. Jag har ett Deore-vevparti och provade först med original-klingan, men kedjan hoppade ofta av när jag körde i skogen. Dessutom kilade den alltid fast sig mellan vevpartiet och vevlagerhylsan och det var ett j*vla mek att få loss den.
Då köpte jag en klinga (Surly) som är avsedd för singlespeed och som inte har ramper och annat som är till för att underlätta växling. Dessutom så är tänderna högre på den, och sedan dess har jag inte tappat kedjan något mer.
Om jag minns rätt så skriver Surly på sin hemsida att det kan vara lite tight att köra med en kedja för 9-delat på den klingan, men jag kör 7-delat bak så för mig är det inga problem. Annars har Salsa och Middleburn klingor utan lyftramper.

Tack för tipset. En ny klinga fram kanske är lösninge på problemet. Orv tipsade om en N-Gear i en annan tråd och det verkar också som en riktigt bra lösning.

Som jag sa i den tråden tycker jag att det är alldeles för stor maskin att slänga på en kedjestyrare fram, för att inte säga kostsam. Dessutom verkar det lite overkill, jag ska ju inte dundra utför berget, bara trampa runt lite i skogen.

En N-Gear ä ju praktiskt taget gratis, så jag ska fundera närmare på en sån och kolla lite på nya fräcka klingor.

Bryr man sig inte om estetiken kan jag tipsa om slangklämma. Satte en på grabbens hoj med 1x9. Han har nu kört ett par dagar utan kedjehopp. Innan hoppade den titt som tätt.

slangklÃm.jpg ht=543

slangklÃm2.jpg ht=543

/Johan

Grymt hemmapul! Ska leta på någon jävel och köra på det. Annars blir det till att beställa en N-Gear tror jag.

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Bryr man sig inte om estetiken kan jag tipsa om
> slangklämma. Satte en på grabbens hoj med 1x9
> /Johan

Genialiskt. Inte snyggt men genialiskt :-)

Du hittade ju en som matchade ramen illafall. Jag tror jag har en burk svar färg hemma. Ska mecka och testa lite imorgon. JojjeM är min guru, min mentor. Synd ensamseglaren lämnat Uppsala... :)

Haha, fast du har ju lämnat mig i dammet på fixisidan.
Angående slangklämma så gäller det att hitta en som ungefär har sadelrörets mått som minimum. Är den för liten får man inget "utstick" att labba med och är den för stor så tar gängan slut innan den klämmer åt ordentligt (om den inte är gängad hela vägen, mina var inte det).

EDIT: Kul förstås att idén uppskattades :)

/Johan

Två besök till Clabbe O, en burk sprayfärg och en skogstur senare:

P4290865---Copy.jpg ht=544

Eftersom jag inte kört utan den så vet jag inte om det blev bättre eller sämre än utan. Det strulade lite och den hakade i kedja några gånger, jag finjusterade vinkeln lite och då gick det bättre. Tappade kedjan totalt tre gånger på vanliga Nåstenturen.

Som ni ser ligger lilla kransen kvar vilket är rätt praktiskt då jag slipper dötramp när den hoppar ner, men den egentligen anledningen till att den är kvar är att jag inte tror att jag får loss den utan att dra av vevarmen, och jag saknar avdragare.

Resultatet så här långt är lite av en besvikelse. Nästa steg blir en SS-klinga och en N-Gear, men jag testar några vändor till och ser hur det går.

Du får ju sätta en slangklämma till! En som hindrar kedjan ifrån att hoppa upp i höjdled, sätt den så att den sitter strax ovanför kedjan så borde det fungera. :)

Domen har fallit, slangklämman dög inte. Till en början hoppade kedjan av ungefär en gång per mil i knöliga Uppsala-skogarna, men senaste turen så var den nog nere på varannan kilometer, och då var det på betydligt plattare underlag än tidigare eldprov.

Nu har jag skruvat tillbaka framväxeln och låst den till mellanklingan, har alltså inte hängt tillbaka vajer och reglage utan bara växelföraren. Jag räknar med att det ger 0 antal avhopp.

Synd, för det var skönt att bli av med all lera som samlar sig i framväxeln..

När jag ändå hängde tillbaka växeln så kortade jag av kedjan lite, rätt mycket faktiskt, så nu undrar jag, hur mycket kan man korta kedjan och vad händer om man kortar för mycket?

Hmm, trist att det inte funkade med slangklämman.

Min grabb har nog inte kört så långt i mil räknat men han hoppar en hel del och vi har tagit ett par skogsturer utan ett enda kedjehopp.

Har du provat att flytta upp den något? Svårt att avgöra på bilderna men det ser ut som att min sitter lite högre upp. Slangklämmans nedre kant är alltså endast någom mm nedanför kedjans övre på grabbens cykel så att det blir en "ränna"för kedjan mellan bashen och slangklämman.

Ang kedjelängd så är väl tumregeln att man lägger kedjan på längsta kombinationen (stora stora) utan växel och sedan lägger till en länk. Vissa fullgungare kan väl behöva lite mer marginal.

/Johan

> Har du provat att flytta upp den något? Svårt
> att avgöra på bilderna men det ser ut som att
> min sitter lite högre upp. Slangklämmans nedre
> kant är alltså endast någom mm nedanför
> kedjans övre på grabbens cykel så att det blir
> en "ränna"för kedjan mellan bashen och
> slangklämman.

Jag tycker att jag har vinklat och flyttat i en mängd olika kombinationer. Förr eller senare resulterade det ändå i att kedja mer eller mindre fastnade i slangklämman och drog den ur läge. Nådastöten var nu senast när den hakade i så mycket att klämmen istället pekade rakt framåt.

En grövre slangklämma hade nog funkat bättre eller som Nenja föreslog, sätta en till som ligger ovanpå kedjan, men problem att kedjan hakar i hade nog kvarstått oavsett.

Blev lite trött på att det inte fungerade. Cykla med växel är ju ändå problemfritt, kändes som att jag bara gjorde det onödigt svårt för mig.

Kanske ger mig på det igen, när jag hittar en riktigt stadig slangklämma, vore bra med en som var ordentligt bred också. Det borde ju funka liksom.

> Ang kedjelängd så är väl tumregeln att man
> lägger kedjan på längsta kombinationen (stora
> stora) utan växel och sedan lägger till en
> länk. Vissa fullgungare kan väl behöva lite mer
> marginal.

Det innebär i sådana fall att kedjespännaren på växeln kommer peka i stort sett rakt framåt när kedjan ligger på stora/stora. Min undran var egentligen om växeln vill ha något övrigt spelrum, men jag tolkar det som att den inte behöver det.

Tror att den kortare kedjan också skulle kunna hjälpa till att hålla kedja på plats lite.

pean skrev:
> Förr eller senare
> resulterade det ändå i att kedja mer eller
> mindre fastnade i slangklämman och drog den ur
> läge. Nådastöten var nu senast när den hakade
> i så mycket att klämmen istället pekade rakt
> framåt.

Ja men vänd på den då! Som den nu sitter kommer ju kedjan haka tag i ändan och dra den med sig, som du säger.

Rippa skrev:
> Ja men vänd på den då! Som den nu sitter kommer
> ju kedjan haka tag i ändan och dra den med sig,
> som du säger.

Ja... jag insåg när jag skrev det att den satt åt fel håll liksom...

pean skrev:
> Jag tycker att jag har vinklat och flyttat i en
> mängd olika kombinationer. Förr eller senare
> resulterade det ändå i att kedja mer eller
> mindre fastnade i slangklämman och drog den ur
> läge.

Ålrajt, då är det nog helt enkelt så att konceptet inte funkar för lite mer ihärdig skogscykling. Flera slangklämmor känns ju inte riktigt som ett alternativ, då försvinner ju enkelheten.

/Johan

JojjeM skrev:
> Flera slangklämmor känns ju inte
> riktigt som ett alternativ, då försvinner ju
> enkelheten.

Precis. Det kan säkert vara värt att laborera ytterligare, hitta en kraftiga slangklämma, vända den åt andra hållet och hitta en optimal position. Just nu vill jag sluta jävlas och cykla problemfritt. Jag kommer med stor säkerhet att göra ett nytt försök. Jag gillade verkligen enkelheten.

E-13 har en suverän styrare för framväxel och två klingor, lite dyr bara. Problem att hitta en växel som håller utan att börja glappa direkt...

Fast nu ville jag ju bara ha en krans fram och ingen styrare alls. Kedjestyrare känns overkill på min lilla hardtail. Dyrt dessutom.

Tänkte att jag slänger in detta i den här tråden.

pean skrev (i dagens bild-tråden):
> *micke* skrev (i dagens bild-tråden):
> --------------------------------------------------
> > Ny hemkokad kedjestyrare-light på stigcykeln för att köra 1x9:
> > [bild]

> Snyggt, men hur funkar det? Jag har själv
> experimenterat med slangklämma utan någon vidare
> framgång, slutade med att framväxeln åkte på i
> låst läge. Hur har du gjort den?

Jag har bara kört nån timme och försökt provocera kedjehopp och än så länge funkar det fint. Jag har slaktat en framväxel för klämman och en Truvativ Box Guide på styrningsplasten.
file=69952

På den här bilden syns det bättre att plasten går ordentligt innanför kedjan:
IMG_2380.JPG ht=544

Ser bra ut! Frågan är ju då bara hur man bara får tag i den plastbiten...
Hade redan läst lite extra i din blogg, men tack för att du tog dig tid och samlade ihop lite extra info i min följetongstråd..

pean skrev:
> Ser bra ut! Frågan är ju då bara hur man bara
> får tag i den plastbiten...

Uttjänt skärbräda kanske? Jag hade en utrangerad styrare som skräpade annars hade nog en skärbräda fått sätta livet till.

Måste visa min styrare som jag knåpade ihop, lättare än en LG1a ;) Den är lite pimpigare nu än på bilden men det är ungefär samma. Funkar klockrent, har kört med den i 4veckor, tappat kedjan 1gång.

Tillbaka
Topp