Jag märkte på sextiomilaren att jag fick ont i handflatorna. Smärtan kom längst ned i mitten vid handleden, om man trycker ned ringfingret så mycket det går så petar man ungefär där. Grunnade lite på orsak, verkan och åtgärd. Orsaken var att vi cyklade klunga så man vill hålla koll på bromsarna, det gick inte jättefort så man höll uppe på hoodsen. Verkan var att tiden skapade en smygande smärta som innebar att man behövde hitta alternativ med många mil kvar. Åtgärden akut blev att variera så mycket som möjligt, stora och små ändringar samt att ibland cykla själv och helt strunta i att nå bromsarna. Den långsiktiga lösningen blir att vara mer vaksam, det är svårt att göra något precis vid hoodsen så det får bli omval av handskar också. De Gripgrab jag hade har padding på båda sidor om, men inte på smärtpunkten. Ett annat par från Trimtex som jag provat efter känns mycket bättre. 40 mil funkade bra. Jag känner mig lite tveksam till hur man tränar bål för sextio mil eller längre på annat sätt än att genomföra långa cyklingar. Man känner att punkten är känslig och att man nog kan få bestående skada om man inte förebygger det.