Bäst dämpning handskar och styrlinda ?

Cylle

Medlem
Vilken handske tycker ni dämpar bäst ?
Tar gärna emot tips på DIY dämpning i handskar .
Tar åxå gärna emot tips på DIY dämpning i innanför styrlinda.
Ska nu prova med dubbla styrlindor en bit gel från ett skoinlägg och bubbelplast innanför lindan.

Varför behöver du mer dämpning runt styret, skall du köra i Flandern eller Roubaix? Handlar det om domningar vid normal cykling är det nog snarare så att du lägger för mycket vikt på händerna och behöver träna upp core/mage/rygg.

Det finns inga genvägar, man får bli hårdare.

Lizard skin 3,2 och gelkuddar är annars ett bra tips. Bubbelplast går väl bara sönder? Köp inte billigt skit eller halvdana egna lösningar som ändå får bytas ut sen.

Rose säljer gelinlägg till styren och även en "Xtreme" styrlinda med gel och som i mitt tycke ger bättre grepp än Lizard skins. Samt till en bråkdel av priset.
GripGrab har handskar med "doctor gel" som är en 6 mm gelkudde, fungerar hyfsat.
Jag har fått större problem med händerna under åren, antagligen för att åldern börjar ta ut sin såkallade "rätt" ?. Kan du träna upp mag- och ryggmusklar är det absolut bästa sätt att undvika handproblem.
Eventuellt kan även lite mer setback på sadelstolpen också lätta på handtrycket beroende på hur du sitter idag förstås.

Senast ändrad:
Ibland är det inte logiskt heller. Jag började med nästan opaddade handskar och problemen försvann. En tycker att gelkuddshandskar borde varit bättre, men icke så för mig.

Dessutom så håller en ofta på hoodsen och då gör väl inte massor gel i lindan någon större skillnad?

Bengt-re sa:
Ibland är det inte logiskt heller. Jag började med nästan opaddade handskar och problemen försvann. En tycker att gelkuddshandskar borde varit bättre, men icke så för mig.

Dessutom så håller en ofta på hoodsen och då gör väl inte massor gel i lindan någon större skillnad?

Ja, det är olika. Jag håller oftast gärna i bocken eller uppe på bocken sas - strax ovanför hoodsen och där är gelen avlastande.
Då enkelt det vore om vi alla var lika. ?

En lösning är ju att inte försöka strypa styret och ställa in hojen så man lastar av med mellangärdet istället för armar och händer.
Då behövs inte så mycket padding vare sig för händer eller röv...

Proffsen lär linda två omgångar med vanlig linda när de kör Pavé
Annars är det som de ovan skriver att du behöver rätta till positionen på cykeln så du lättar på trycket mot styret och en starkare överkropp med core-träning som hjälper med samma problem.
/C

Cylle sa:
Vilken handske tycker ni dämpar bäst ?
Tar gärna emot tips på DIY dämpning i handskar .
Tar åxå gärna emot tips på DIY dämpning i innanför styrlinda.
Ska nu prova med dubbla styrlindor en bit gel från ett skoinlägg och bubbelplast innanför lindan.
Sorry glömde skriva att detta ska vara på en gravelbike som cyklas i en del ganska stökig terräng.
Racern är en roubaix som jag inte har några som helst planer på att sätta dämpning på ..den funkar bra ändå att cykla asfalt på.

Sorry glömde skriva att det ska vara till en gravel bike som cyklas en hel del i stökig terräng.
Racern har jag inga som helst planer att sätta dämpning på :)

har du problem med handlederna finns de stermar som är dämpande . en polare som bröt båda handlederna kör med dämpade stem och di2

Jag märkte på sextiomilaren att jag fick ont i handflatorna. Smärtan kom längst ned i mitten vid handleden, om man trycker ned ringfingret så mycket det går så petar man ungefär där. Grunnade lite på orsak, verkan och åtgärd. Orsaken var att vi cyklade klunga så man vill hålla koll på bromsarna, det gick inte jättefort så man höll uppe på hoodsen. Verkan var att tiden skapade en smygande smärta som innebar att man behövde hitta alternativ med många mil kvar. Åtgärden akut blev att variera så mycket som möjligt, stora och små ändringar samt att ibland cykla själv och helt strunta i att nå bromsarna. Den långsiktiga lösningen blir att vara mer vaksam, det är svårt att göra något precis vid hoodsen så det får bli omval av handskar också. De Gripgrab jag hade har padding på båda sidor om, men inte på smärtpunkten. Ett annat par från Trimtex som jag provat efter känns mycket bättre. 40 mil funkade bra. Jag känner mig lite tveksam till hur man tränar bål för sextio mil eller längre på annat sätt än att genomföra långa cyklingar. Man känner att punkten är känslig och att man nog kan få bestående skada om man inte förebygger det.

Hasse#7 sa:
Jag märkte på sextiomilaren att jag fick ont i handflatorna. Smärtan kom längst ned i mitten vid handleden, om man trycker ned ringfingret så mycket det går så petar man ungefär där. Grunnade lite på orsak, verkan och åtgärd. Orsaken var att vi cyklade klunga så man vill hålla koll på bromsarna, det gick inte jättefort så man höll uppe på hoodsen. Verkan var att tiden skapade en smygande smärta som innebar att man behövde hitta alternativ med många mil kvar. Åtgärden akut blev att variera så mycket som möjligt, stora och små ändringar samt att ibland cykla själv och helt strunta i att nå bromsarna. Den långsiktiga lösningen blir att vara mer vaksam, det är svårt att göra något precis vid hoodsen så det får bli omval av handskar också. De Gripgrab jag hade har padding på båda sidor om, men inte på smärtpunkten. Ett annat par från Trimtex som jag provat efter känns mycket bättre. 40 mil funkade bra. Jag känner mig lite tveksam till hur man tränar bål för sextio mil eller längre på annat sätt än att genomföra långa cyklingar. Man känner att punkten är känslig och att man nog kan få bestående skada om man inte förebygger det.

Känns igen. Dock inte från sextiomilare... :-)
Undra om inte också Specialized har en handske med gelkudde mitt i handen.

Om man behöver komplettera sin thudbuster-utrustade gravelbike med fjädrande styrstam så tror jag att det bästa hade varit att hålla sig till sin heldämpade mtb några hundra mil tills dess att man härdat upp sin kropp lite.

Inga handskar i världen kan ta det steget åt en.

Jag har ett par specialized med stora gelkuddar, får mer ont av dem än mina tunna, logiken faller så man får prova sig fram. Handskar kostar ändå väldigt lite.

Tillbaka
Topp