Bästa 29" dubbdäck

Bästa 29" dubbdäck
Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Ca 54 mm på dobbarna, 48 mm på däckssidorna &
> höjden från fälg till toppen på mönstret är
> ca 52 mm.
>
>
>
>
>
> Frid!

Nice work!
Verkar som Suomi har lite spretigare dubbar, blir väll till å köpa ett och testa, eller bara ha bra grepp fram :-(

Bästa 29" dubbdäck
Kan det vara så att W240 är ännu smalare, det är bredden på ståldubbarna som är intressant.
200g lättare än 294, men sämre grepp antar jag, synpunkter på det?

Bästa 29" dubbdäck
@makten, det är nog ett jättebra däck. Men det har 4rader dubb jmf isp som har 6. Sen möjlighet att köra tl gör det till en vinnare för mig. Beställde nyss ett par ;)

Bästa 29" dubbdäck
Tips på lim för att få nya dubbar att sitta i gamla hål: Loctite 480 eller Loxeal 29. Gummiuppblandade, sega, superlim. Mycket bra.

Tror mina kanske tio år gamla Nokian W296 har tre-fyra dubbar borta på varje däck...

Bästa 29" dubbdäck
Hur kör man in Icespiker på bästa sätt? Rygga med 25kg packning. Relativt lågt tryck och nöta asfalt? Om jag tar XC-hojen till jobbet i någon vecka så blir det ju ett antal mil asfalt.

Bästa 29" dubbdäck
Det viktigaste är väl framför allt att undvika kraftiga inbromsningar, hårda svängar, och rivstarter, och undvika gropar & kanter som kan slå ut dubben lätt när däcken är färska. Finns många skolor för resten, personligen föredrar jag att börja några mil med högt tryck, för att avsluta sista milen av inkörningen med lägre tryck för att på nåt sätt komma åt de yttre dubbraderna.

Senast ändrad:
Bästa 29" dubbdäck
När man väl börjar använda däcken. Efter inkörning alltså. Finns det någon samband mellan lång livslängd på dubben och däckstryck? Tex skulle man kunna tänka sig att lågt tryck gör att gumminabben viker sig och behåller dubben.

Bästa 29" dubbdäck
Jag har tappat kantdubb på ISP både med lågt och högt tryck vid stökig stig, så den frågan får jag passa på.

Däremot har ju Suomi-däcken rykte om sig att behålla dubb bättre än Schwalbe, men det kanske inte är vad du vill läsa nu... ;o)

Bästa 29" dubbdäck
Jag har inte köpt däck ännu. ISP verkar ju vara det enda däcket som över huvud taget liknar ett däck. Lite större luftkammare mm. Isiga stigar har ju en tendens att vara knaggliga som tusan. Jag tycker man nästan skallrar sönder med vanliga sommardäck.

Bästa 29" dubbdäck
Är lite i samma fundering. Efter dagens cykeltur insåg jag att dubbdäck hade behövts på vissa ställen. Men det gick bra med mina Fastrack då marken var hård och frusen, men stenhälar var rena isbanan. Eventuellt får jag lägga på mina Maxxis Ardent så har man lite bättre grepp, och kanske dubbdäck till våren om det bli rea alt till hösten. Är dock inne på ett par Suomi extreme tror jag, verkar vara bra däck.

Tillbaka
Topp