bästa fotpumpen till cykel

Är det någon här som provat JoeBlow Fat? Är på jakt efter en pump som till rimligt pris visar hyfsat noggrant tryck upp till runt 1 bar. Kör oftast mellan 0,9- 1,2 bar och aldrig över 1,5...

Inte fat, men dualie. Bägge har twin head.

Jag lämnade tillbaka min dualie eftersom den läckte mycket luft när man satte dit och tog bort munstycket från ventilen. Enligt internet verkar det vara ett vanligt problem. Någon kula som inte flyttade sig vid låga tryck. I mitt fall 1,2 bar. När jag testade på lvg med 7 bar var det inga problem med läckage.
Synd, annars verkade dualie vara trevlig.

Screenshot_20200913-190120.png

I värsta fall borde väl en rennkompressor tryckmätare, 16 bar, passa? Lär inte sakna den där över 16 bar pumpförmågan direkt. Skulle kunna pumpa bakdämpare med den.

Inte fat, men dualie. Bägge har twin head.

Jag lämnade tillbaka min dualie eftersom den läckte mycket luft när man satte dit och tog bort munstycket från ventilen. Enligt internet verkar det vara ett vanligt problem. Någon kula som inte flyttade sig vid låga tryck. I mitt fall 1,2 bar. När jag testade på lvg med 7 bar var det inga problem med läckage.
Synd, annars verkade dualie vara trevlig.

Visa bilaga 441926
Okej, tack, det kan vara bra att veta!

Det fanns tips på hur man kan plocka isär och göra rent, men jag var inte sugen på det då. Ett alternativ är ju att byta munstycket.

Jag är också ute efter en lågtryckspump...
Å andra sidan så oavsett pump, är man noga med trycket är det en sån här eller motsvarande som gäller i vilket fall :)

Visa bilaga 412189
Köpte en sån där för att ha med i fält, samt att jag inte litade på angivelsen från min biltemapump. Mäkta förvånad blev jag när de alltid visar samma tryck, iaf runt 25-27 psi som jag kör på.

Är det någon här som provat JoeBlow Fat? Är på jakt efter en pump som till rimligt pris visar hyfsat noggrant tryck upp till runt 1 bar. Kör oftast mellan 0,9- 1,2 bar och aldrig över 1,5...

Jag har JoeBlow 2-stage till min Fatbike. Funkar fint. :)
Jag har inte haft några problem med munstycket. Den har väldigt hög volym pumpar upp ett fatbike däck bra snabbt från platt, kan jag tycka.

Köpte den från r2-bike.

Frid!

Köpte en sån där för att ha med i fält, samt att jag inte litade på angivelsen från min biltemapump. Mäkta förvånad blev jag när de alltid visar samma tryck, iaf runt 25-27 psi som jag kör på.

Jag har en digital tryckmätare, men hemma vore det skönt att inte använda den. Min nuvarande golvpump är svårt att läsa av.

Jag har JoeBlow 2-stage till min Fatbike. Funkar fint. :)
Jag har inte haft några problem med munstycket. Den har väldigt hög volym pumpar upp ett fatbike däck bra snabbt från platt, kan jag tycka.

Köpte den från r2-bike.

Frid!

Den ser ut att ha en annan twin head. Intressant!

Har du använt högtrycksdelen också?

Screenshot_20200913-194439.png

Den ser ut att ha en annan twin head. Intressant!

Har du använt högtrycksdelen också?

Japp. Jag har fler cyklar än fatbiken å det funkar riktigt bra! :)
En pump med stort register, jag är nöjd!
Jag hade en digital fotpump förut, från Rosebike, men det var för liten volym å det tog lååång tid att pumpa ett fatbike däck.

Frid!

Min gamla gamla sks, 18 bar pump, med enbart racer/presta ventilfäste utan spak, där har tryckgivaren segat ihop så den åker inte tillbaka efter varje pumptag, så jag får puffa till den med foten ganska hårt många gånger, för att vara säker på att den gått tillbaka. Någon ide att leta efter annan ny tryckmätare? Resten av pumpen är prima, köpt i början på 90 talet på ECI, kanske ska ringa dem?
Det finns nya tryckmätare att köpa. Bytte mätare på min gamla golvpump för något år sedan. Gick tämlugen enkelt att hitta - minns dock inte var.

Jag har en SKS Airworx som jag ändå är rätt nöjd med. Den har ett ”multivalve”-pumphuvud som nu efter två år har börjat hoppa lös från schrader och ibland läcker när man pumpar presta. Är väl bara att byta ventilgummin så blir den bra igen, men såklart funderar jag om det finns något bättre pumphuvud?

Jag köpte nytt pumphuvud, bara för presta, med release knapp, för luften så munstycket fås loss lite lättare utan att du blir döv på kuppen. Minns bara inte vad det hette. Men, stadigt nog för att ge hack i parkeketten om du tappar det.

Jag beställde nyss en SKS rennkompressor, jag har inte fått hem den än, men nu läser jag att den inte funkar om det inte finns nått tryck i slangen, så om man skall byta till en ny slang i däcket, fungerar inte pumpen då?

Jag beställde nyss en SKS rennkompressor, jag har inte fått hem den än, men nu läser jag att den inte funkar om det inte finns nått tryck i slangen, så om man skall byta till en ny slang i däcket, fungerar inte pumpen då?
Det du syftar på är att det dubbla munstycket fungerar på så vis att luften går trögaste vägen (med automatik). Är slangen tom blåser pumpen ibland luft genom bilventilshålet istället för racerventilshålet. Man löser det med den extremt avancerade manövern att trycka ner tummen genom däcket mot ventilen så att pumpen får lite motstånd, pumpar till och sen är det bara att pumpa på. Man kan såklart också byta ventilhuvud på pumpen till ett med bara ett hål, men det är ju inget egentligt bekymmer.

Att en Rennkompressor skulle vara dålig pga att det pumpar för liten volym är ju till viss del sant, men att det är ett bekymmer är ju ytterst tveksamt. Efterföljande cykeltur brukar vara jobbigare än att pumpa däcken för min del... Värre är väl då isåfall att manometern går till 14 bar eller något, och att tiondels bar är svårt att få till när man cyklar omkring på 1-2 bar ungefär. Jag pumpar sällan mer än 4-5 bar så allt över det känns meningslöst, och jag hade hellre sett en mer fingraderad skala än ett stort omfång.

Jag är sjukt nördig kring verktyg och sådant, och en Rennkompressor borde verkligen vara något jag älskar. Men i verkligheten bryr jag mig nästan inte alls vilken av mina pumpar jag använder. Den ena är en skräpig plasthistoria från Park Tools (dvs lika skräpig som nästan allt annat de gör), den andra en tjusig Rennkompressor. Tror det beror på att en pump är så jäkla enkel i funktion att det är ett rent mirakel att en massa företag faktiskt lyckas göra dåliga pumpar. Man kan liksom inte förvänta sig annat än att man ansluter en slang, drar lite i en stång och sen har man mer eller mindre luft i däcket.

Det du syftar på är att det dubbla munstycket fungerar på så vis att luften går trögaste vägen (med automatik). Är slangen tom blåser pumpen ibland luft genom bilventilshålet istället för racerventilshålet. Man löser det med den extremt avancerade manövern att trycka ner tummen genom däcket mot ventilen så att pumpen får lite motstånd, pumpar till och sen är det bara att pumpa på. Man kan såklart också byta ventilhuvud på pumpen till ett med bara ett hål, men det är ju inget egentligt bekymmer.

Att en Rennkompressor skulle vara dålig pga att det pumpar för liten volym är ju till viss del sant, men att det är ett bekymmer är ju ytterst tveksamt. Efterföljande cykeltur brukar vara jobbigare än att pumpa däcken för min del... Värre är väl då isåfall att manometern går till 14 bar eller något, och att tiondels bar är svårt att få till när man cyklar omkring på 1-2 bar ungefär. Jag pumpar sällan mer än 4-5 bar så allt över det känns meningslöst, och jag hade hellre sett en mer fingraderad skala än ett stort omfång.

Jag är sjukt nördig kring verktyg och sådant, och en Rennkompressor borde verkligen vara något jag älskar. Men i verkligheten bryr jag mig nästan inte alls vilken av mina pumpar jag använder. Den ena är en skräpig plasthistoria från Park Tools (dvs lika skräpig som nästan allt annat de gör), den andra en tjusig Rennkompressor. Tror det beror på att en pump är så jäkla enkel i funktion att det är ett rent mirakel att en massa företag faktiskt lyckas göra dåliga pumpar. Man kan liksom inte förvänta sig annat än att man ansluter en slang, drar lite i en stång och sen har man mer eller mindre luft i däcket.
Jag köpte pumpen med Eva huvudet, den har tydligen också sina brister, men när jag tittat runt på pumpar så är det alltid någon som klagar på pumphuvudet oavsett vilken pump det gäller, kanske en personlig grej, eller så lyckats tillvekarna inte fixa en pumphuvud som fungerar klockrent med alla ventiler.

När jag fick min cykel kändes däcken välpumpade , men efter att testat med min nya pump var det knapp 3 bar i dom, alltså lägsta rekommenderade tryck om man titta på vad det står på däcket, jag fyllde på till max, 5bar, kör ni med max tryck, det rekommenderas av Sportson t.ex?

Det var ett kort ögonblick av lycka, rennkompressorn funkar inte på flera däck jag har med bilventil, det blir att lämna tillbaka den asap!

kan väl knappast bli bättre rull med ett halvpafft däck, känns som det går emot nån eller några fysiska lagar!
Testa ett bredare däck av kvalitet så förstår du skillnaden. För att ge ett exempel så kör jag Compass 650B×42mm på stålrandotourern, maxtryck har jag inte kollat men troligen runt 4 bar.
Cyklar jag 200km relativt olastat 14kg cykel + 4kg packning (styrväska) så brukar jag ha 3 bar i däcken.
Cyklar jag racer på 700C×25mm med sub7 kg cykel +vatten och verktyg så runt 5 bar bak och 4.5 fram. Rullar minst lika bra som med maxtryck och ger ökad komfort så länge inte underlaget är marmorgolv.

Däcket har ju bl.a som uppgift att jämna ut ojämnheterna i underlaget, stenhårt pumpat så missar man lite av det. Nackdelarna är trötthet, vibrationsdomningar i händer och fötter. Jag har inte världens största erfarenhet men har ändå rullat ett par kilometer och det är så jag upplever det.
Min rekommendation är därför, bra däck, så breda däck man kan ha och pumpa med förstånd och efter distans/komfort.

En tumregel som är lite påhittad eller snodd och säkert dålig är 80% av max bak och 10% lägre fram. Lokala variationer förekommer (läs Vätternrundan). Prova själv är min ledstjärna, ta med ett gäng kompisar (på avstånd) på backtur nerför. Starkast bär pumpen. Provrulla ekipagen, ändra tryck och rulla igen...annars finns det massvis med fakta på nätet, oomkullrunkelig sådan som man får läsa flera av för teorierna spretar ofta lite.

Pumpa lugnt!

PS. många erfarenheter är från långa lopp där man inte vill vara den som rullar sämst.

kan väl knappast bli bättre rull med ett halvpafft däck, känns som det går emot nån eller några fysiska lagar!
Däckets uppgift är att ge cykeln en så rak färd genom universum som möjligt, i princip. Ett hårt pumpat däck lyfter cykeln upp över varje liten ojämnhet medan ett mjukt däck ger vika och "äter upp" ojämnheten.

Om hjulaxeln hade ritat en linje på ett papper allt eftersom den flyttades framåt, så hade det däck som gav den jämnaste linjen färdats kortast sträcka om man därefter rätat ut och mätt linjen. Kortast färdväg ger snabbast däck.

Det man vill ha är ett följsamt däck som har bra dämpningsegenskaper, varefter man med trycket finjusterar dessa egenskaper för att uppnå den bästa möjliga komforten och snabbheten. Bra däck är en jätteviktig del av cykeln och gör enorm skillnad - nya bra däck är en god investering.

Det var ett kort ögonblick av lycka, rennkompressorn funkar inte på flera däck jag har med bilventil, det blir att lämna tillbaka den asap!
Nu kan det såklart vara fel på din pump, men ofta kan bilventiler vara lite dumma att pumpa. Stiftet i mitten måste tryckas ned av pumpen för att luft ska kunna komma in, och om pumphuvudet glappar lite (som det gärna gör när slangen hänger i munstycket) blir det trögt eller går inte alls.

Bilventiler är ett aber på cyklar, så byt till presta när du byter slang nästa gång.

Nu kan det såklart vara fel på din pump, men ofta kan bilventiler vara lite dumma att pumpa. Stiftet i mitten måste tryckas ned av pumpen för att luft ska kunna komma in, och om pumphuvudet glappar lite (som det gärna gör när slangen hänger i munstycket) blir det trögt eller går inte alls.

Bilventiler är ett aber på cyklar, så byt till presta när du byter slang nästa gång.
Jovisst det kan ju vara fel på denna pumpen, jag får tyvärr åka ut till ett varuhus för kundservicen har totalt brakat samma på xxl, upp till 14 dagars svarstid!

Jag har ingen cykel med bilventil!!

Jovisst det kan ju vara fel på denna pumpen, jag får tyvärr åka ut till ett varuhus för kundservicen har totalt brakat samma på xxl, upp till 14 dagars svarstid!
Tryckmätaren är också väldigt liten, svårt att se och psi skala ser jag överhuvudtaget inte, det är liksom bara en skugga av en siffra som syns svagt, precis som om man försökt sudda ut siffrorna.
Jag har ingen cykel med bilventil!!

Btw, har biltema uppat sitt pump-game? Var där häromdagen och pumparna kändes förvånansvärt gedigna. Deras gaffelpump synnerligen, någon som har erfarenhet av den?

Så jag kan välja på en vanlig pump som håller 20+ år utan meck eller världens bästa som kräver ständigt underhåll, har en osynlig tryckmätare och som knappt kan pumpa en cykel?

Tillbaka
Topp