Hej igen alla!
Tack för era svar förra gången. Jag har nu faktiskt gjort lite ordentlig research på det här med billån och tänkte dela med mig av vad jag kom fram till.
Min slutsats efter att ha jämfört:
- Bilora - Bäst i min research. Samlar ihop erbjudanden från flera långivare och processen var smidig. Kändes seriöst och jag fick faktiskt ett bra bud.
- Sambla - Stor spelare med 40+ långivare. 4,8/5 på Trustpilot med över 28 000 omdömen, så folk verkar nöjda generellt.
- Enklare - 33 långivare och 4,7/5 på Trustpilot. Funnits sedan 2014 och har över 500 000 kunder, så etablerade.
Men och det här är viktigt flera av er hade helt rätt i tråden. Om man har möjlighet att ta lån direkt via bilhandlaren med bilen som säkerhet, och har en vettig kontantinsats, så blir det oftast bättre villkor än ett privatlån. Räntan brukar bli lägre när bilen står som pant, helt klar. Så kan man det så BÖR man gör det.
Och ja, håller absolut med om det som några skrev: bäst är såklart att inte låna alls om man kan undvika det. Spara ihop eller köp en billigare bil kontant om det går. Lån är alltid en kostnad. Däremot har jag varken tillräckligt med spar eller möjlighet att låna hos bilhandlaren då jag köper hos en privatperson på Blocket.
För oss som ändå behöver låna och vill jämföra alternativ så var det i alla fall vad jag hittade.