Var hittar man det bästa billånet?

Står inför att köpa bil och undrar var man hittar det bästa billånet?

Lite off topic men brukar vara vettigt folk som diskuterar här så tänker jag slänger ut frågan!

Lite off topic men brukar vara vettigt folk som diskuterar här så tänker jag slänger ut frågan!
Börja med att markera tråden med [OT].

Annars är väl rådet att låna till bilen med bostaden som säkerhet om man har en sådan. Öka bolånet ger oftast bäst ränta. Rätt svar är dock att inte låna till bil, utan anpassa munnen efter matsäcken.

Frågan passar väl annars i "Vilken bil ska jag köpa tråden".

Och om man verkligen ska köpa eller leasa bör man också fråga sig.

Börja med att markera tråden med [OT].

Annars är väl rådet att låna till bilen med bostaden som säkerhet om man har en sådan. Öka bolånet ger oftast bäst ränta. Rätt svar är dock att inte låna till bil, utan anpassa munnen efter matsäcken.

Fast inte om man lägger bildelen av lånet på samma löptid som resten, sen säljer den när den är tre år och gör samma igen. Då betalar man för många bilar länge..

Fast inte om man lägger bildelen av lånet på samma löptid som resten, sen säljer den när den är tre år och gör samma igen. Då betalar man för många bilar länge..
Nu har jag kört med rörlig ränta och utan fast amortering i över 25 år, så tänkte inte ens på det alternativet. Man måste naturligtvis amortera om man har värdeminskning, så man inte fastnar i lånefällan.

ja du fick lite trams här:)

går du genom bilhandlaren som lockar med låg eller ingen ränta får du tyvärr räkna med att kostnaden för det tas ut på priset.

men sitter en aktör på osålda lagerbilar kan det ändå öppna sig bra sådana möjligheter..

att hos banken belåna bostaden är oftast billigast, har man inte den möjligheten är ett borgenärslån det naturliga alternativet.

(santander har redan tagit sig in på sidan och 'lockar' med tioprocentig ränta😱)

Löptid och löptid. Det bör räcka att man amorterar in extra motsvarande värdeminskningen för att det ska gå runt fint.
Det borde vara det mest rationella

rent matematiskt så spelar det heller ingen roll bara man ligger på önskad belåningsgrad.

Nu har jag dålig koll men privat lån ska väl dessutom inte vara avdragsbart framåt
Edit. Gäller ej bilån med bilen som säkerhet

Senast ändrad:
Löptid och löptid. Det bör räcka att man amorterar in extra motsvarande värdeminskningen för att det ska gå runt fint.
Det borde vara det mest rationella

rent matematiskt så spelar det heller ingen roll bara man ligger på önskad belåningsgrad.

Nu har jag dålig koll men privat lån ska väl dessutom inte vara avdragsbart framåt
Edit. Gäller ej bilån med bilen som säkerhet
Precis, bilen skall alltid vara värd mer än lånet. Även om man formellt råkar låna på huset för att få ner räntan.
Billån brukar ofta vara upplagda med 20% kontant, 3 års löptid. Förr hade de ofta ett restvärde på 40-50%, nu ser man allt oftare annonser där man räknat med närmare 60%. Låter farligt... Men månadsutgiften blir låg.

Läser ideligen om de som lagt in en kontantinsats och lagt lånet på tre år med 50-60% restskuld, och sen får en chock när lånet måste lösas eller läggas om utan ränterabatt och betalas av helt.

Ofta dubbla månadskostnaden och då för en "gammal" bil.

Läser ideligen om de som lagt in en kontantinsats och lagt lånet på tre år med 50-60% restskuld, och sen får en chock när lånet måste lösas eller läggas om utan ränterabatt och betalas av helt.

Ofta dubbla månadskostnaden och då för en "gammal" bil.
Nu har jag kanske frekventerat fel bilhandlare men jag har aldrig erbjudits annat än att amortera ner hela kostnaden.

Tanken måste väl vara att bilen ska säljas i så fall, vad är annars meningen?

Man får ju ändå gratulera TS för en snabb öppning och sorti.
IMG_0976.webp

Restvärde och restvärde. Jag har betalt av minst ett billån på 5 år och jag har kvar bilen. När de 5 åren var slut så behövde jag inte ta upp ett nytt lån pga av att bilen var betald.
Ja det är det klokaste, men av någon anledning är det inte det upplägget som föreslås i annonser. Undrar varför...

Det är bättre att kalla det restskuld, för det är det enda man vet, att just skulden är kvar. Hela upplägget är kass, först boostar man första 3 åren med en kontantinsats och sen minskar man dessutom månadskostnaden genom att ha massa kvar av skulden efter 3 år.

Vi la in en rejäl klick i kontantinsats och amorterar mot noll. Då slipper man överraskningar. Har ungefär hälften kvar i skuld mot vad bilen är värd idag.

Senast ändrad:
Det är bättre att kalla det restskuld, för det är det enda man vet, att just skulden är kvar. Hela upplägget är kass, först boostar man första 3 åren med en kontantinsats och sen minskar man dessutom månadskostnaden genom att ha massa kvar av skulden efter 3 år.
Håller med. Enda syftet är att få en låg "månadskostnad". Och folk går tyvärr på det.
Man har bränt kontantinsatsen och i värsta fall undervärde på bilen.

Man funderar ju lite vad syftet med frågan var. Hade kunnat förstå om han försvunnit raskt efter att "svar" börjat komma in, men nu försvann han ju innan det.

Tanken var nog att ett annat nyregistrerat konto skulle trilla in som av en händelse och svara att den använder finasbolaget Si & Så. Men här var Mr Bottecchia och Fattiglapp för snabba och trådstartartaren insåg att här finns inget att hämta.

Hej igen alla!

Tack för era svar förra gången. Jag har nu faktiskt gjort lite ordentlig research på det här med billån och tänkte dela med mig av vad jag kom fram till.

Min slutsats efter att ha jämfört:
  1. Bilora - Bäst i min research. Samlar ihop erbjudanden från flera långivare och processen var smidig. Kändes seriöst och jag fick faktiskt ett bra bud.
  2. Sambla - Stor spelare med 40+ långivare. 4,8/5 på Trustpilot med över 28 000 omdömen, så folk verkar nöjda generellt.
  3. Enklare - 33 långivare och 4,7/5 på Trustpilot. Funnits sedan 2014 och har över 500 000 kunder, så etablerade.
Men och det här är viktigt flera av er hade helt rätt i tråden. Om man har möjlighet att ta lån direkt via bilhandlaren med bilen som säkerhet, och har en vettig kontantinsats, så blir det oftast bättre villkor än ett privatlån. Räntan brukar bli lägre när bilen står som pant, helt klar. Så kan man det så BÖR man gör det.

Och ja, håller absolut med om det som några skrev: bäst är såklart att inte låna alls om man kan undvika det. Spara ihop eller köp en billigare bil kontant om det går. Lån är alltid en kostnad. Däremot har jag varken tillräckligt med spar eller möjlighet att låna hos bilhandlaren då jag köper hos en privatperson på Blocket.

För oss som ändå behöver låna och vill jämföra alternativ så var det i alla fall vad jag hittade.
Så Bilora som erbjuder att låna 100% av bilens värde och såvitt jag kan se billån utan säkerhet är den bästa lösningen?
Billån utan säkerhet är inte avdragsgilla så räntan behöver vara 30% lägre än andra för att matcha.
Känns varken seriöst eller smart.

Vi var alltså bara lite för snabba med att döma ut TS. Men det är klart med så uppenbart gedigen research och en sådan utförlig redovisning för oss i tråden som nedanstående vad gäller utvärderingsmetod, resultat, etc. är det ju inte förvånande att det tog sin lilla stund.

Samlar ihop erbjudanden från flera långivare och processen var smidig. Kändes seriöst och jag fick faktiskt ett bra bud.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp