Bästa kedjesmörjan

Bästa kedjesmörjan
Om man diskuterar hur bra kedjesmörjan är på att hålla drivlinan ren så kanske det även behövs en bild och en text som beskriver hur man kört sedan senaste rengöring/smörjning?

Bästa kedjesmörjan
larason skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur vet man hur länge oljan smörjer(finns
> kvar)/hur ofta man måste smörja?
> Kör ni tills det börjar gnissla?

Provar min nya olja nu. Oljade min rena och torra kedja den 16e juni på kvällen. Efter det har jag kört i blött, tvättat cykeln ett par gånger med MucOff och cyklat i sol och på grus. Fungerar fortfarande klockrent :)

Bästa kedjesmörjan
Men är det någon olja kvar där kedjan slits? hur vet man isf det?
Sett flera som vanvårdar(icke vårdar) sina gamla(pratar riktigt gamla) cyklar, typ sora vxl eller om d finns sämre, med rostiga kedjor osv, men nog f-n fungerar dom klockrent ändå, men kedjan slits nog fort ändå.
Mao, bara för att det fungerar kanske inte kedjan slits onödigt ändå?

Bästa kedjesmörjan
Vad har de haft i Progold-smörjan eg? 'May be fatal if swallowed' har jag inte sett på någon annan kedjeolja men det är kanske så smörjorna ska vara nu för tiden? Barnvänliga och djurvänliga.

Bästa kedjesmörjan
larason: Är det ingen olja kvar är det torrt och gnisslar. Eller som med MucOff Hydro Dynamic så följer det med en uv-lampa så man kan lysa och kolla :)

Bästa kedjesmörjan
Farang skrev:
> Köp mirums spray olja

Inte om skivbromsar!!! Spray är skit och bör överhuvudtaget inte användas! Stod i valet och kvalet om torr el våt smörja till nya kedjan, blev våt ändå. Och han lurade på mig någon dyr Shimano-olja, säkert inte bättre än den billiga allround-oljan som är supervåt hela tiden och samlar på sig hur mycket skit som helst och kloggar igen länkarna.

Bästa kedjesmörjan
Naugas skrev:
> Jag sökte runt kring det här
> med vegetabiliska oljor som smörjmedel för ett
> tag sedan, och slutsatsen jag drog var att de ofta
> hade bättre smörjande egenskaper än
> petroleumoljor, med markant låg friktion, men att
> de var så känsliga för nedsmutsning och
> oxidering att de i praktiken inte gick att
> använda inom industrin.

Och just oxideringen är ju ett problem efter som de blir vax med tiden :-)
Ricinolja (Castor Oil) borde dock funka bra eftersom den har väldigt bra smörjande egenskaper och inte oxiderar eller "torkar" speciellt fort (dvs linoljans motsats).
Borde även gå fint att tvätta av med vanlig tvättsprit.
(Och får man förstoppning under cykelturen är det ju bara att slicka på kedjan :-) )

Bästa kedjesmörjan

Vilket antiklimax...
1732474225179.png

Tillbaka
Topp