Bästa klarlacken?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Bästa klarlacken?
Har nu spenderat en antal timmar att slipa bort dekaler på en kolgaffel. Ska prova att klarlacka imorgon har jag tänkt.

Var hittar jag bra kvalitets lack för detta syfte?
Ngt man ska tänka på för en novis?

Tackar!

Senast redigerad av en moderator:
Bästa klarlacken?
klarlacken jag länkade till är 2 komponent. kör man med vanlig 1 komponents acryl baserat så ser det lika snyggt ut men håller inte alls lika bra. Med 2 komp kan du ochså polera upp ytan efter lackering då den är mycket hårdare och beständigare.
Misstänker att den du köpte på "grönmarks" är vanlig acryl
spraymax måste man "aktivera" genom att trycka in ett stift i botten och skaka/blanda innehållet.
sedan har man typ 24 timmar på sig innan burken har härdat igenom och är förbrukad.

Senast redigerad av en moderator:
Bästa klarlacken?
bilder vill vi ha, vilken gaffel?

Slipar du bort dekalerna på Eastonen? Du kan köpa min kinafork på 350 gram ungefär för 10000 (incl. frakt) och den är både lackad och saknar all form av dekaler.

Bästa klarlacken?
Tack för tipset. Får nog kolla upp vad det är för ngt jag köpt. Hoppas den inte är förbrukad inom 24 timmar då jag behöver slipa bort lite "dräll" och gå på en sista gång efter. Kan inte slipa förräns 48 timmar enligt burk :)

Bästa klarlacken?
Rudan skrev:
-------------------------------------------------------
> bilder vill vi ha, vilken gaffel?
>
> Slipar du bort dekalerna på Eastonen? Du kan
> köpa min kinafork på 350 gram ungefär för
> 10000 (incl. frakt) och den är både lackad och
> saknar all form av dekaler.

Jupp eastonen. Lite för många dekaler som inte riktigt funkar till detta bygga tyckte jag. Endast 10.000:- inkl frakt? :)

Bästa klarlacken?
10k ja, som hittat jue.
Jag fick hem min egen lilla entums-Easton i dag men tyvärr väntar jag fortfarande på snigliga s-tec. Min Easton 90SL 1" vägde in på 328 gram i okapat skick. Jag la ner planerna på att använda en 1 1/8" i min 1" ram. Dock är det görligt i princip, men min stackars medhjälpare har annat att svarva också... :)

Bästa klarlacken?
Då var din 11g lättare än min.

Blir bra fast fan vilken tid det tar för klarlacken att torka ordentligt. Känns fortfarande lite klibbig efter ett dygn. Får slipa det sista imorgon och lägga på ett lager till sen blir det nog bra. Får ta ett foto.

Inte helnöjd med gaffelkronan. Men jag hade ju det på känn, att den skulle kännas lite mer åt integrerat hållet. Blir nog okay iaf.

Bästa klarlacken?
och använd skydd, "gristryne" med rätt filter på, isocyanater är inte att leka med, speciellt inte för cyklister som vill ha kvar syreupptagningsförmågan kvar....

Om det vill sig riktigt illa så räcker det med ett andetag innan man har dragit på sig någon skada. Tänk också på att isocyanter är luktfri... Man märker inte att man andas in det.

Absolut bästa är att använda friskluftmask och lokal som venitleras ut fort.

Jobbar som lackerare sen många år tillbaka och vet hur farligt det är.

Nu kanske ni inte tycker att det är värt det men det bästa för hälsans skull är att lämna in det som ska lackas till en lackerare som gör jobbet, då får ni inte bara en bra klarlack som håller, ni sparar också hälsan......

Bästa klarlacken?
Blev riktigt bra till slut. Finns ett litet märke i lacken på ena benet men orakar inte slipa igen:)
Jag fegar när jag lackar och använder alldelles för lite, som tur är styrde phil upp det hela och det ser bra ut. Väldigt likt styrets finish som dök upp med posten idag vilket var en bonus.

Byter gärna mitt röda ck-lager mot ett svart om ngn e intresserad..

Bilagor

• easton1.jpg
    easton1.jpg
    25.1 KB · Besök: 35
  • easton3.jpg
    easton3.jpg
    54.7 KB · Besök: 47
Bästa klarlacken?
Moots-klibban då... :)

Ser bra ut men inget jag skulle gjort. Kan du inte leta upp en liten tunn Eastondekal att sätta i bakkant på gaffel? Jag tror att något litet hade förhöjt.

Bästa klarlacken?
Rudan skrev:
> Moots-klibban då... :)
>
> Ser bra ut men inget jag skulle gjort. Kan du inte
> leta upp en liten tunn Eastondekal att sätta i
> bakkant på gaffel? Jag tror att något litet hade
> förhöjt.

Jo funderar på ngn liten klibba. Easton dekalerna var monstruösa och många samt i fel färg så de behövde dö :)

Bästa klarlacken?
Rudan skrev:
> Nu vill vi se resten av hojen!
>
> jag gissar på 8,0 kg ;)
>
> tar break för annat nu men bilder vill vi se
> senare!!

Kom till distributören idag. Jag får vänta tills imorgon kl 12 att öppna lådan :)
Hur ska jag kunna somna, tromp tromp tromp..

Bästa klarlacken?
Happy e häftigt! tänkte just påsta om det fanns några 2-komponentslacker på sprayburk å så hittar jag denhär tråden! De lackerna som länkades till finns i olika kulörer oxå förmodar jag? Inte bara klarlack eller?

Snygg gaffel BTW! :)

Bästa klarlacken?
Satt något Cannondale alutjosan som gaffel. Jag ska tänka på ifall jag vill sälja eller behålla som reserv till gamla stålare. Gaffeln åkte upp på en vind och är inte alls kul att ta ner och fota men den är iaf blå och väldigt "klen" för att vara i alu.

Nu är för tusan e klockan snart 12.00 - vi väntar oss en Moots-bild senast kl. 12.10!

Bästa klarlacken?
Jag funderar lite på att matta min kommande mtb-ram. Den är utförd i den där vanliga "fyrkantsväven" (3k) och frågan är om man redan nu ska prova lite olika metoder.

Då ramen är odekalerad finns det inga dekaler att slipa bort och jag tänker mig att rugga lacken fysiskt med stålull eller annat, eller så kanske man kan prova att matta den kemiskt med aceton typ.

Hänger upp skiten i taket och sprayar ut ett fint acetonmoln kanske. Förslagsvis gör man inte detta moment på ett dagis, astmakliniken eller bland sina andra cyklar.

Bästa klarlacken?
Rudan skrev:
> Satt något Cannondale alutjosan som gaffel. Jag
> ska tänka på ifall jag vill sälja eller
> behålla som reserv till gamla stålare. Gaffeln
> åkte upp på en vind och är inte alls kul att ta
> ner och fota men den är iaf blå och väldigt
> "klen" för att vara i alu.
>
> Nu är för tusan e klockan snart 12.00 - vi
> väntar oss en Moots-bild senast kl. 12.10!

Hehe vi får tyvärr vänta längre än så då bilderna som togs inte var med min kamera. Vikten kan jag säga verkar lovande :) Finns chans på sub7. Överaskande bra på en titanram i stl 59 tyckte jag. Blev superfin iaf. Nästan för bra tjoooohooo!

Tillbaka
Topp