Bästa mekstället?

D i U

Aktiv medlem
Bästa mekstället?
Vilka mekställ använder ni? Det börjar änna bli jobbigt att behöva be sambon hålla cykeln när man skall meka eller ställa den upp å ner.
Jag skulle behöva ett skysst ställ som inte är så dyrt (kanske upp till ca 12-1300,-) och som går att fälla ihop å stoppa undan i lägenheten när det inte används.
Jag har kollat lite på nätet på Parks ställ som verkar bra. Andra förslag?

Bästa mekstället?
Jag har biltemas. Är väl helt ok, men lite vingligt kan jag tycka. Men har ingen erfarenhet från andra modeller. Gå att fälla ihop hyfsat bra också.
Men hade jag köpt idag hade jag nog också gått på parks eller liknande

Bästa mekstället?
Rose's Extreme 3000 är inte särskilt bra iaf. Gummiskydden i klämman lossnade typ direkt. Det stående röret går längre ner än rören på golvet så det står bara på 3 punkter utan någon som helst bredd i basen vilket gör att det är riktigt vingligt.
Pluspoäng på att det inte spretar några ben bakåt så det går ställa ända mot en vägg då mitt pannrum är smalt.

Bästa mekstället?
Hade ett Lidl ställ först. Helt ok men tar mycket plats uppställt. Har nu en pcs-10 och det är stor skillnad. Mycket stadigare och tar inte lika mycket plats uppställt. Köpte det för 1200kr helt nytt efter tips här på happy.

Bästa mekstället?
Mheel sa:
Hade ett Lidl ställ först. Helt ok men tar mycket plats uppställt. Har nu en pcs-10 och det är stor skillnad. Mycket stadigare och tar inte lika mycket plats uppställt. Köpte det för 1200kr helt nytt efter tips här på happy.

Gjort samma resa till samma pris och hade med facit i hand gärna lagt några hundra till på pcs 10 stället. Det är dock smidigt med två ställ när man ska serva gaffeln och då kommer lidl stället fram.

Bästa mekstället?
Bästa mekstället?
Bästa mekstället?
Kör biltemas för 900:- som jag tycker är mycket prisvärt och väldigt lätt att fälla ihop men lite ostadigt om man inte monterar cykeln nedåtlutad i framkant. Men å andra sidan är den lätt att justera.

Ser identiskt ut med X-Tools som fick bra betyg i test http://www.bikeradar.com/gear/categ...oductPriceFrom=&productPriceTo=&productBrand=

Skulle jag köpa nytt idag hade det blivit ett med 3 ben som är lite stabilare.

Bästa mekstället?
Jag rekommenderar också Park Tool PCS10. Stort, tungt och stabilt. Blir undanstuvningsbart ihopvikt. Lätt att använda och rejäla fästen som håller fast cykeln precis som man vill ha den. Kostar 1418kr på CRC just nu och det är ett riktigt kap. Önskar att jag köpte mitt 10 år tidigare :-)

Bästa mekstället?
Bästa mekstället?
Mheel sa:

Samma här. Inget större fel på Lidl egentligen, men det tog för stor plats med fyra ben, och klämman var för klumpig (i kombination med hur min heldämpade är konstruerad) för att kunna greppa på ett bra sätt.

Bästa mekstället?
Herrgård sa:
Jag rekommenderar också Park Tool PCS10. Stort, tungt och stabilt. Blir undanstuvningsbart ihopvikt. Lätt att använda och rejäla fästen som håller fast cykeln precis som man vill ha den. Kostar 1418kr på CRC just nu och det är ett riktigt kap. Önskar att jag köpte mitt 10 år tidigare :-)
Tackar för tipset, PCS10 beställt!

Bästa mekstället?
Vad är det som blir bättre om man går uppåt i PT:s ställ? Om man jämför 4, 9 och 10 (kanske finns fler däremellan).

Klarar mer vikt? Håller bättre? Bättre klämma?

Bästa mekstället?
PT 10 har:
snabbklämma för att hålla cykeln. Mindre viktigt om man inte använder det hela dagarna som i en verkstad.
Snabbklämma för att höjning och sänkning. På ett PT9 sätter man bara dit en sadelstolpsklämma så har man samma funktionalitet.

Bästa mekstället?
Kör med Classes, pris typ 900. Funkar, men glöm inte att dra åt skruvarna för benen, höjd osv, annars säckar den lätt. Lite bökig att fästa cykeln i klämman också. Men allt kan ju bero på att min cykel väger drygt 17 kg också ;)

Bästa mekstället?
Bästa mekstället?
Hur man uppgraderar sitt PCS9 för någon tia.

https://happyride.se/forum/read.php/1/2017797/2018129#msg-2018129

51Jlzu5j-wL.jpg

Bästa mekstället?
Köpte för flera år sedan ett Harald Nyborg mekställ och det är helt ok, med tanke på det låga priset
Sedan ville jag ha bättre mekställ och var då helt inne på ett av ParkTools mekställ, som många rekommenderar
Men så var det någon, som rekommenderade Feedback Pro Elite,
Sökte upp deras hemsida, läste många recensioner och tittade på flera Youtube filmer - ångrar definitivt inte att det blev ett Feedback, riktigt bra mekställ
Bara klamman, är helt suverän

Bästa mekstället?
Mycket nöjd med PCS9. Hänger upp pendlarhojen på det varje dag. Köpte det när jag bodde i lägenhet då det går att vika ihop på bra sätt.

Bästa mekstället?
Ger oss manuelljusterare dåligt rykte när de skrämmer barn och pensionärer med sina hissövningar. Kommer leda till mekförbud i Ängårdsbergen.

Bästa mekstället?
Park Pcs-9 om stället ska få stå framme i garage eller liknande, Pcs-10 om det ska in i villa/lägenhet och ofta plockas fram och bort.

När jag jagade ställ såg jag att många budgetställ gick på kring 8-900, skulle jag ha nåt sämre än en Park så skulle jag max vilja ge 3-400.

Bästa mekstället?
Lite input, Julas mekställ fungerar, men det är inte mycket mer, det är klart svajigt när man vill mecka, att hänga i för enklare pyssel går bra, men det lämnar en hel del att önska.

/J

Tillbaka
Topp