Jag har ett typ sånt här:
https://www.rosebikes.se/xtreme-s-1...?product_shape=standard&article_size=Standard men med stora korsmuttrar för att dra åt leden för höjdjustering och vinkeln på röret till klämman.
Jag tycker det låser dåligt i lederna. Det vrider på sig. Jag har försökt tvätta rent och funderar på om jag ska ha på nån sträv monteringspasta.
Eller så säljer jag det billigt och köper ett annat...det är ju kul med nåt nytt ibland :-)
Jag har läst den här tråden och troligen alla andra äldre på forumet och många andra tester.
PCS 10.2 verkar ju bra med avseende på att det droppformade röret som lär förhindra rotation i höj/sänk-delen fullständigt.
Klämman verkar bättre än på mitt gamla ställ.
Men så kikade jag även på Feedback sports pro elite som flera verkar nöjda med. Trefotsvarienten verkar onödigt skrymmande bakåt och det är en rund pelare där det finns risk för rotation. Men klämman ser ju fiffig ut!
Men ska man ändå klämma kring stolpen så kanske PCS10.2-klämman är väl så bra?
Jag brukar hänga okänsligare cyklar i överröret för att de inte ska tippa frammåt/bakåt när man håller på. FS-hojen vågar jag inte klämma i ramen. Brukar dra upp droppern några cm för att kunne klämma kring ytterröret, men såg ett klipp från Parktool om att de tycker man kan klämma högst upp på en expandera dropper bara man torkar rent klämman, men de verkar ju lite känsliga dessa i övrigt fantastiska sadelstolpar.
Ni som har 10.2, funkar den klämman bra även för att klämma överröret?
Funkar det bra att låsa leden så en tyngre cykel inte tippar frammåt/bakåt när man tar bort ett hjul och jämvikten rubbas även om man klämmer i stolpen?
Jag läste om några som klagade på att den på det gamla pcs9 var svår att lossa i leden för rotation av klämman. Hur är det på 10.2?
Men undras om Pro Elite-klämman skulle gå att klämma runt ramen nedanför sadelstolpen på min FS? Om materialet är tillräckligt tjockt där...
Klämman ser ju ut att funka som ett skruvstycke, men det är ganska plana ytor, så det kanske måste till för mycket kraft för att den ska sitta?
Vad har ni som har Elite Pro och PCS 10.2 för erfarenheter kring dessa funderingar?