Bästa tubdäcken? Sämsta?

setreus

Aktiv medlem
Bästa tubdäcken? Sämsta?
Har precis beställt kolfiberhjul för tubdäck som jag ska använda när jag kör landsväg med min CX. Frågan är nu: Vilka däck ska jag beställa? Vill såklart att de ska vara lätta, billiga, snabba, snygga och punkteringssäkra.

Skämt åsido, jag ska bara använda dem på bra underlag och fint väder (jag har två andra hjulpar för pendling resp cross) så punka kanske inte är största hotet? Men de får gärna vara lätta och rulla bra. Och snygga såklart!

Hur breda däck ska jag välja? Finns det några märken som bör undvikas?

Varför kostar detta däck så lite (17 euro):
Skarmavbild2013-04-22kl.15.54.39.png

Conti Giro

Är detta däck värt 65 euro?:
Skarmavbild2013-04-22kl.15.56.55.png

Conti GP 4000

Spontant gillar jag dessa som tydligen väger < 215 g och kostar 47 euro:
Skarmavbild2013-04-22kl.16.05.29.png

Tufo S3 Lite i vacker blå färg

Senast ändrad:
Bästa tubdäcken? Sämsta?
Jag kör på Tufo Flexus Dry Plus till kolfiber-hjulen på krossen och Tufo Elite Ride 23 på racern.
Är inte behov av uberlätta däck och motionscyklar enbart, så jag prioriterar det extra punkteringsskyddet då.

Conti GP4000 gör ju jättebra kanttråd-däck så jag förutsätter att de är bra som tub-däck också, även om jag själv inte kört på dem.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Mest prisvärt i förhållande till punkteringsskydd, slitstyrka och känsla är Continental Sprinter Gatorskin enligt min åsikt.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Vilka fälger har du? Vissa nya kolfiberhjul (mina HED t.ex.) kräver minst 23mm. Där är man begränsat till Vittoria och TUFO.

Har kört före år med Vittoria som var underbar lätt men punkade även om man tittade på en glasbit på andra sidan vägen. Gick genom 4 x 650kr på en säsong.

Limmade på röda TUFO igår. Märkte med mina Vittoria att däcktrycket höll i ungefar 4 timmar, sedan var man tvungen att pumpa igen. TUFO håller bättre.

Planet-X har bra priser på tub

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Min punkteringskostnad för Vittoria Corsa Evo CX är noll (0) kronor. Däremot har jag slitit ut sex, snart sju däck. Kan därför rekommendera dem. Det samma gäller för Challange Paris-Roubaix 27 mm och för Vittorias dito Pavé, men dessa har jag inte kört lika många 100 mil med...

Min punkteringskostnad för Vittoria Rally är dock betydligt högre då däcket sköt bort ventilen efter cirka 500 meter....

Bästa tubdäcken? Sämsta?
72 skrev:
-------------------------------------------------------
> Min punkteringskostnad för Vittoria Corsa Evo CX
> är noll (0) kronor. Däremot har jag slitit ut
> sex, snart sju däck. Kan därför rekommendera
> dem. Det samma gäller för Challange
> Paris-Roubaix 27 mm och för Vittorias dito Pavé,
> men dessa har jag inte kört lika många 100 mil
> med...
>
> Min punkteringskostnad för Vittoria Rally är
> dock betydligt högre då däcket sköt bort
> ventilen efter cirka 500 meter....

HAr bara läst om andra som påstår de haft problem med sina Corsa EVO CX, jag har inte heller haft några problem och kan tänka mig att köpa samma däck igen nästa gång, Wiggle hade bra pris senast.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Mina erfarenheter är:
Continental är bra men svåra att kränga på. Bra grepp på blött underlag (black chili). Sprinter kan dock ha ojämn kvalitet.
Tufo rullar trögt men är billiga och lätta.
Vittoria Evo CX sköna att åka på måste pumpas varje dag och tveksamt grepp i blött väglag.
Schwalbe ultremo bra däck men slits fort.
Vredestein bra men ovanliga.

Köper numera mest Conti Competition och Sprinter.

Senast ändrad:
Bästa tubdäcken? Sämsta?
Har använt tejp till crossdäck. Sitter som berget, men svårt att få till lika rakt och fint som med lim. Kör du med lim. Det är liksom kultur.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
72 skrev:
> Har använt tejp till crossdäck. Sitter som
> berget, men svårt att få till lika rakt och fint
> som med lim. Kör du med lim. Det är liksom
> kultur.

Okej. Är det så jävla svårt att limma som man får för sig?

Senast ändrad:
Bästa tubdäcken? Sämsta?
setreus skrev:

> Okej. Är det så jävla svårt som man får för
> sig?

Nej, men kan bli kladdigt...
Ha kemiskt ren bensin tillhands.
Tänk på ventilationen.
Tejpa fälgens bromsyta med packtejp om du är orolig för kladd där.
Låt tuben sitta olimmad men pumpad på fälg minst ett dygn innan du börjar limma skarpt, så slipper du det värsta slitet.

I ursprungsfrågan har jag inte så mycket mer att tillägga.
Jag tycker att Contis tuber är trevliga att köra på. Jag har dock lyckats få våldsamma oreparabla punkor på Sprint vid två tillfällen.

Tufos crosstuber har jag lyckats med att laga punka på genom att trycka i lagningsgegga + pumpa upp.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Lite recensioner av tubdäck som jag kört med.

Tufo S3 lite 21mm.
+ lätta 210g , punkteringssäkra, slitstarka.
- dålig komfort i 21mm, osäker känsla vid vått väglag, rullmotstånd.

Vittoria evo cx 25mm.
+ Relativt lätta, bra grepp även i vått väglag, komfortabla i 25mm.
- inte så slitstarka.

Continental Competition 25mm.
+ Rullar lätt, bra grepp i alla förhållanden, komfortabla i 25mm.
- Inget hittills.

Continental Giro 22mm
- Billiga däck där man inte kan ta bort käglan på ventilen för att sätta dit en förlängare.

Jag rekommenderar Continental Competition, det bästa däcket jag kört på.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Tubdäck för landsväg skall limmas och inte tejpas.

Stretcha däcken genom att pumpa upp dem på fälg utan lim, låt sitta minst ett dygn.

Använd engångspenslar för att stryka på limmet. Två tunna lager på fälg resp däck med 24h torkning mellan strykningarna.

Sedan ett sista lager lim på fälgen och kräng på däcket direkt. Pumpa, centrera och låt torka ett dygn. Ut och njut.

Pissenkelt men lite tidskrävande.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
JKolmo skrev:
> Tubdäck för landsväg skall limmas och inte
> tejpas.
>
> Stretcha däcken genom att pumpa upp dem på fälg
> utan lim, låt sitta minst ett dygn.
>
> Använd engångspenslar för att stryka på
> limmet. Två tunna lager på fälg resp däck med
> 24h torkning mellan strykningarna.
>
> Sedan ett sista lager lim på fälgen och kräng
> på däcket direkt. Pumpa, centrera och låt torka
> ett dygn. Ut och njut.
>
> Pissenkelt men lite tidskrävande.

Ja, svårare än så är det inte.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Va lim ni kladdar på!
Jag töjer ut däcket,
sätter ett tunt lager på varje kant på fälgen och på motsvarande ställe på däcket med hjälp av pipen på limtuben ,låt det torka 10-15min sen på med däcket i med luft och ut o kör .
sitter lagom hårt då när det ska av igen..

Bästa tubdäcken? Sämsta?
hm skrev:
> Va lim ni kladdar på!
>...................
> sitter lagom hårt då när det ska av igen..

Tror att de flesta limmar för att däcket skall sitta när det cyklas, inte för att det skall tas av?

Bästa tubdäcken? Sämsta?
hm skrev:
> Va lim ni kladdar på!
> Jag töjer ut däcket,
> sätter ett tunt lager på varje kant på fälgen
> och på motsvarande ställe på däcket med hjälp
> av pipen på limtuben ,låt det torka 10-15min sen
> på med däcket i med luft och ut o kör .
> sitter lagom hårt då när det ska av igen..

Skulle inte våga köra på dina limmade hjul. Kul med punka och en kurva.. Not!

Bästa tubdäcken? Sämsta?
hmmm, jag har faktiskt kört med bara ett rejält limlager på fälgen, på med däcket bums direkt och låt stå ett dygn.... sitter stenhårt... körde så hela förra säsongen och inte en antydan till att kränga av även i riktigt tuffa böjar... och jag väger över 90 kg...

Undrar om det inte överdrivs en smula hemma i garagen?

Eller så får jag sota för detta inlägg en vacker dag ha ha...

:-)

kör förresten både med vittoria corsa evo och gp 4000 och båda funkar kanon, vittoria får man dock alltid pumpa...

Senast ändrad:
Bästa tubdäcken? Sämsta?
Visst, däcket sitter någorlunda redan utan lim. Problemet uppstår vid sidobelastning som vid kurvtagning eller vid tryckfall t ex vid punka.

Tublim är ett kontaktlim som måste strykas på båda ytor som skall sammanfogas, räcker inte med endast fälgen således. Trickset är flera, tunna och jämna lager.

Den som inte tror på detta kan ju alltid ta reda på hur proffsstallens mekaniker gör när de limmar tuber.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
JKolmo skrev:
> Visst, däcket sitter någorlunda redan utan lim.
> Problemet uppstår vid sidobelastning som vid
> kurvtagning eller vid tryckfall t ex vid punka.
>
> Tublim är ett kontaktlim som måste strykas på
> båda ytor som skall sammanfogas, räcker inte med
> endast fälgen således. Trickset är flera, tunna
> och jämna lager.
>
> Den som inte tror på detta kan ju alltid ta reda
> på hur proffsstallens mekaniker gör när de
> limmar tuber.

jag tror dig egentligen, men, jag har dragit av tuber från både hjul som varit limmade efter konstens alla regler samt de som jag limmat på mitt enkla sätt... och de sitter fanken lika jämrans hårt??

det borde de ju inte göra i så fall kan man tycka... jaja, jag får säkert bita i det sura rörande det här ;-)

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Och hur många här har lyckas kränga av ett tuddäck när dom cyklar? Och nu menar jag inte cx eller xc..
Jag kommer iaf ihåg två punkor där det kanske inte varit så kul om det åkt av. Ena gången körde jag på en sten med framhjulet ner för en alpsluttning i 60-70..
Andra gången i + 40 i sub7 klunga också framhjulet men däcken har suttit kvar.
Och gör man som xeno lär däcket också suga åt sig limmet som sitter på fälgen innan det torkar

Har annars mest kört gp4000 som också är det bästa jag provat, lite svårt att kränga på när det är nytt bara.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Kör Vittoria Corsa EVO CX, fin känsla i dom, rullar fint och har bra komfort.
Men håller med om att det suger tjock purjo att pumpa varje gång man ska ut. Tejp funkar fint för mig hittills.

Nästa gång blir det att prova Conti's GP4000

Bästa tubdäcken? Sämsta?
GP4000: är tighta men riktigt lätta att få raka på smala fälgar. Svårare på breda fälgar som Zipp firecrest och kräver ganska högt tryck

Schwalbe Montello: billigt tubdäck som jag körde först medans jag väntade på bestälnning. Fungerar helt okej. Mycket bättre än pisset kallat Conti Giro.

Tufo S3 lite <215g: körde jag ett år men sjukt hårda. Lätta men det var de enda

Tufo S33 Pro: körde jag på pendlarcykeln, lite hårda men punkterade inte ens med 3,5bar på gatstenen. Hållbara till bra pris

Vittoria Evo Corsa CX: Följsamma standarddäck som inte har bästa våtgreppet men sköna annars. Blir ett par 21mm i år

Continental Competition 22m: Faktiskt bland de bästa jag provat, slits ganska fort men fungerade riktigt bra, kändes snabba och bra komfort. Fungerar även på grusväg

A. Dugast Strada Cotton 22mm: Små, känsliga men med Dugastkomfort. Kan vara fina i lite bredare variant kanske

FMB Competition CX: Som dugast men inte så känsliga och inte så små. Enda däcket jag kört med som varit bättre än Conti Competition och helt klart värt varenda krona

FMB Paris-Roubaix 27mm: Stora, tunga och lite sega faktiskt. Men så väger jag bara 62kg med, sjukt stor volym.

Värt att lägga lite extra på bra däck. Limmar alltid med ett lager på fälg, ett på däck som jag låter torka en stund. Sen ett lager på fälgen och monterar däck efter en 10min. Vittoria Mastiklim oavsett fälg och däck. Fungerar alltid perfekt och doftar mer än stanken från Continentals kolfiberlim

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Jag lyckades punka ett tubdäck (Giro) under en inbromsning, körde tillfälligt olimmat - punktering vid ventilen. Den fick väl en knäck av sidbelastningen, förmodar jag.

F.ö tubdäck som tappar trycket på några timmar - går det öht att sälja?

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Dyra Tufo för punkteringsskydd och väggrepp. Elite Ride eller Elite Pulse. Senare en favorit.

Vittoria EVO CX. Rullar lätt, bra känsla men blir hala i vått väglag då de slits lite.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
en dum fråga bara, hur får man loss ett tubdäck som är limmat?? finns det risk att man skadar fälgen när man sliter loss det?? behövs det någon form av verktyg för att demontera däcken??
vad menas med att dom slits fort?? hur många mil räknar man på ett däck?? är dom mer känsliga för slitage än kanttråd??

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Efter att ha punkterat 3 Evo CX tuber på kort tid så bytte jag till Conti GP 4000 och de har funkat bra såhär långt. Har fått en punktering då däcket var utnött. Är lite nyfiken på Schwalbes bredare tuber.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
jägareKatten skrev:
> en dum fråga bara, hur får man loss ett tubdäck
> som är limmat?? finns det risk att man skadar
> fälgen när man sliter loss det?? behövs det
> någon form av verktyg för att demontera
> däcken??
> vad menas med att dom slits fort?? hur många mil
> räknar man på ett däck?? är dom mer känsliga
> för slitage än kanttråd??

Bra frågor, tack! Så slapp jag

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Du förstör inte fälgen, och du kan använda ett däckverktyg eller bara muskelkraft beroende på hur stark du är. Slitage är lite beroende på däck, men tubar brukar slitas lite mer än kanttråd, ja.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Fälgen är ingen fara att man skadar, när man limmar så är det tänkt att man ska lämna en kort sträcka med mindre lim, mitt emot ventilen, där man kan börja kränga av tuben. Swappde nyligen tuber mellan fram och bakhjul, känns som de sitter bättre nu än de gjorde innan. :)

Limmet är fortfarande 'kladdigt' så det sitter fast bra efter man pumpat upp igen, förbättrade limningen runt ventilen lite med nytt lim (som man låter torka) då det är det knepigaste stället att få bra. Osäker hur man gör om man använder tape.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Vittoria Corsa Evo CX 25mm alla gånger, sjukt bra känsla i dem, har dem på två av hjulen.
Vill man ha mer så Pave 27mm, har ett par liggande

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Om det blir vittoria se till att köpa en vittoria förlängningsgrej - jag försökte med en två delade lösning men luften gick ur däcket snabbt, köpte vittorias förlängningsgrejer och det blev bättre. Jobbigt att upptäcka efter man har limmat klart.

Också kan tipsa med en liten bit elektrikertejp runt valven annars får man en liten 'tick' ljud vid varje rotation som blir väldig störande efter ett tag.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
mart_tri skrev:

> Också kan tipsa med en liten bit elektrikertejp
> runt valven annars får man en liten 'tick' ljud
> vid varje rotation som blir väldig störande
> efter ett tag.

GRYMT!! Du kan inte ana hur mycket jag funderat på vad det där jävla ljudet är för något ha ha :-)

...har stört mig något fruktansvärt på det....

Bästa tubdäcken? Sämsta?
jägareKatten skrev:
> en dum fråga bara, hur får man loss ett tubdäck
> som är limmat?? finns det risk att man skadar
> fälgen när man sliter loss det?? behövs det
> någon form av verktyg för att demontera
> däcken??
> vad menas med att dom slits fort?? hur många mil
> räknar man på ett däck?? är dom mer känsliga
> för slitage än kanttråd??

Ta ett däcksavtagarverktyg (i plast inte metall!) tryck in mellan fälg och däck, wiggla verktyget samtidigt som du hjälper däcket att lossna med andra handens tumme. När du fått loss däcket tillräckligt kan du greppa däcket med båda händerna och dra av det i sidled/nedåt. Med rätt teknik går det snabbare och är enklare än att ta av ett kanttrådsdäck.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Tackar för tipset om Planet X och deras priser på Vittoria CX. Köpte ett sånt att ha när de nuvarande har slitits ut. Slog också till på ett Ultremo HT 25, 59 euro är riktigt bra pris tycker jag.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
LilleNo skrev:

> F.ö tubdäck som tappar trycket på några timmar
> - går det öht att sälja?

Det är nog latexslang i en del tubdäck. Då försvinner trycket ganska snabbt.

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Ni som är tubproffs, när ni tar bort ett gammalt däck och står med en fälg med gamla limrester på. Hur mycket av det gamla limmet skrapar ni då bort? Tar Ni bara det smutsiga bitarna som sitter löst eller skrapar ni mer eller mindre rent?

Bästa tubdäcken? Sämsta?
Selast skrev:
> Ni som är tubproffs, när ni tar bort ett gammalt
> däck och står med en fälg med gamla limrester
> på. Hur mycket av det gamla limmet skrapar ni då
> bort? Tar Ni bara det smutsiga bitarna som sitter
> löst eller skrapar ni mer eller mindre rent?

Jag tar bara bort de större klumparna som sitter hyfsat löst... det andra får sitta kvar... sedan kanaske man får anstränga sig lite extra när det byggts på en typ 5-6 lager :-)

Tillbaka
Topp