Bästa väskan när man pendlar? Träningskläder + laptop etc

Snor tråden lite. Funderar på en sån här

Någon som har en sådan?
Och Atredo, bra företag?
Ortliebs grejer brukar ha bra kvalitetskänsla, har haft några olika av deras väskor som fungerat bra.

Men den där var rätt dyr.. Några funderingar, hur ofta har du tänkt byta mellan ryggsäck och cykelväska? För mig som skulle behöva göra det 2 gånger om dagen så ser det besvärligt ut. Har en kombiväska av ett annat märke och jag tyckte ryggsäcks-varianten blev för krånglig och kör med axelremmen istället.

Väskan har heller inget hjälm-fäste vad jag kan se vilket jag gärna haft. Sedan skulle man nog vilja testa ryggsäcks-delen också om man ska bära några längre sträckor.

Jag tänker nästan att en vanlig ryggsäck i cykelkorg är en bättre lösning... 2-i-1-lösningar blir tyvärr alltid en kompromiss.

Jag vill slå ett slag för stor styrväska med rullstängning. Jag får ner min HP-elitebook och en T-shirt. Kör jag utan dator så går det ner hur mycket som helst. Jag har en från planet x som jag köpte här på happyVisa bilaga 566707. Men det ser ut att finnas andra modeller med samma mått från exempelvis red cycling products. Visa bilaga 566708Det tar 30 sekunder att knäppa på den på styret och när man vill ut i grusstigen så har jag inte någon pakethållare som stör ☺️
Jag har testat ett par olika styrväskor men hittills inte varit i närheten av 30s för att montera en styrväska på ett bra sätt, knappt att det ens går så snabbt med snabbkoppling. Den här typen av väskor fungerar bäst med bockstyre med vajrarna under styrlinda, på en cykel med rakt styre är det mycket som är i vägen. Och att få ner en 14" laptop låter väldigt trångt?

Senast ändrad:
Snor tråden lite. Funderar på en sån här

Någon som har en sådan?
Och Atredo, bra företag?
Ingen erfarenhet av just den väskan men ryggplattan och bärremmarna kommer ta volym från en begränsad väska och cykelväskor blir alltid skitiga vilket gör att du kommer skita ner dina kläder om väskan kommer i kontakt.

Ortliebs grejer brukar ha bra kvalitetskänsla, har haft några olika av deras väskor som fungerat bra.

Men den där var rätt dyr.. Några funderingar, hur ofta har du tänkt byta mellan ryggsäck och cykelväska? För mig som skulle behöva göra det 2 gånger om dagen så ser det besvärligt ut. Har en kombiväska av ett annat märke och jag tyckte ryggsäcks-varianten blev för krånglig och kör med axelremmen istället.

Väskan har heller inget hjälm-fäste vad jag kan se vilket jag gärna haft. Sedan skulle man nog vilja testa ryggsäcks-delen också om man ska bära några längre sträckor.

Jag tänker nästan att en vanlig ryggsäck i cykelkorg är en bättre lösning... 2-i-1-lösningar blir tyvärr alltid en kompromiss.

Jag har testat ett par olika styrväskor men hittills inte varit i närheten av 30s för att montera en styrväska på ett bra sätt, knappt att det ens går så snabbt med snabbkoppling. Den här typen av väskor fungerar bäst med bockstyre med vajrarna under styrlinda, på en cykel med rakt styre är det mycket som är i vägen. Och att få ner en 14" laptop låter väldigt trångt?
Jag körde med bikesters styrväska för datorn. Funkade rätt bra, men fästet började spricka för att datorn gjorde väskan lite tung.

Lite partybroms, men snabbfästen åldras inte med behag, särskilt inte på vintern. Till större märken finns reservdelar, men sjukt irriterande när man står i slasket och inte kan knäppa fast skiten...
Beror ju på var i landet man bor. Sen finns det väl ingen vettig människa som pendlar utan skärmar på cykeln? I synnerhet inte om vintern.

Jag kan inte svara för de du testat men den från planetx är bara två kardborreband som ska dras runt styret och det tar inte lång tid. Jag har mycket riktigt bockstyre med vajrar under linda så det är klart det skulle kunna ställa till det med en massa saker som är i vägen. Men jag har ett wahoo fäste och allt kablage kommer ur lindan bakom väskan utan att det är något större problem. Jag kör min 14" HP i en mjuk sleeve och sen ner i väskan, och visst är det trångt och väskan blir i ett "platt läge" men jag får med antingen en mindre matlåda eller ett par vikta kostymbyxor och T-shirt, eller träningskläder. Jag är grymt nöjd med lösningen hur som helst! Kan se om jag kan ta någon bild när jag är hemma.

Jag kan inte svara för de du testat men den från planetx är bara två kardborreband som ska dras runt styret och det tar inte lång tid. Jag har mycket riktigt bockstyre med vajrar under linda så det är klart det skulle kunna ställa till det med en massa saker som är i vägen. Men jag har ett wahoo fäste och allt kablage kommer ur lindan bakom väskan utan att det är något större problem. Jag kör min 14" HP i en mjuk sleeve och sen ner i väskan, och visst är det trångt och väskan blir i ett "platt läge" men jag får med antingen en mindre matlåda eller ett par vikta kostymbyxor och T-shirt, eller träningskläder. Jag är grymt nöjd med lösningen hur som helst! Kan se om jag kan ta någon bild när jag är hemma.
Det är ju kanske en smidig lösning på de väskor du har som fungerar bättre än de jag testat.

Det jag vill flagga för är att det är lätt att underskatta hur lång tid det tar att sätta på styrväskorna. Om det istället för 30s tar 90s (vilket är snabbt för mig med den här typen av väskor) så blir det rätt mycket extra tid på en 30 minuters pendling.

Jag har en Osprey Tropos ryggsäck på 34 liter som jag pendlar med, funkar kalas och blir inte så svettig om ryggen tack vare nät. Rymmer min stora jobbdator och vanliga kläder m.m.

Jag kör två väskor på pakethållaren, båda ortlieb, en för kontorsgrejer och en för ombyte etc. Mycket skönt slippa svettig rygga!

Skall förnya en: Thread 'Kontorsväska typ pannier' https://happyride.se/forum/threads/kontorsvaeska-typ-pannier.3693889/

Den andra ren transportväska, ortlieb backroller urban
Väldigt bra och går att få med inredning

Jag har pendlat pmbytt med ffa ospreysäckar, men med din pendling ej ombytt skulle jag välja pakethållarväska 10/10

Senast ändrad:
Jag pendlar med en Ortlieb backroller classic, och har gjort så i flera år. Väldigt nöjd. Den har en axelrem som funkar utmärkt för att bära väskan mellan cykelställ och omklädningsrum, eller om man har något ärende på stan. Det gäller bara att vända den skitiga sidan utåt så att man inte blir smutsig på byxorna.

Det enda man ska tänka på är att insidan har samma färg som utsidan, så köp en i ljusa färger om du vill kunna hitta något du lagt ner i väskan. Jag har provat en i svart, och det var som att titta ner i ett svart hål. Jag har en i gult som fungerar mycket bättre, och syns också bättre i trafiken.

En annan fördel med ortlieb är att det också finns reservdelar (spännen, remmar, etc) att köpa ifall något går sönder.

Det här med att vikten hamnar på ena sidan har jag aldrig tänkt på när jag cyklar. Det märks inte tycker jag.

Jag köpte denna. Får inte plats fantastiska mängder grejor, men handpump, förstahjälpen, olika sorters tejp, verktyg, cykellås, ihoprullbar ryggsäck och liknande. Tröttnade att alltid behöva ha ryggsäck med mig så jag blev svettig.

Har också lyckats rulla ner en strykfri skjorta och mer dressiga shorts för att byta om på jobbet om jag kört långtur innan.

Ska man inte ha med sig mycket så är den rätt smidig. Remmarna är lite korta, iaf om man använder Thule Pack 'n pedal. Fördel att man lätt tar med sig den som axelväska med medföljande rem.

Ortlieb-väskan ser intressant ut dock!

"Bästa" vet jag inget om men den här har jag laptop, mobil + ombyteskläder i.
Den funkar i ur o skur, jag är nöjd och ser att den är på erbjudande just nu.

"Bästa" vet jag inget om men den här har jag laptop, mobil + ombyteskläder i.
Den funkar i ur o skur, jag är nöjd och ser att den är på erbjudande just nu.

Dyker upp då och då ännu billigare på mindre butiker jag inte vågat testa.

Tror iaf dessa är samma

Lite trådlyft så här en regnig och trist måndag. Köpte Carradice Nelson Longflap, sjukt nöjd med den. Men kan starkt rekommendera snabbfästet som tillbehör för att blir det nog lite fippligt att få av/på den.

Lite trådlyft så här en regnig och trist måndag. Köpte Carradice Nelson Longflap, sjukt nöjd med den. Men kan starkt rekommendera snabbfästet som tillbehör för att blir det nog lite fippligt att få av/på den.
Ja, snabbfästet är guld.
Jag har även tagit regnskyddet från en gammal ryggsäck som jag drar över nu när det är ganska grisigt och smutsigt regn ute. Vattentätheten på väskan är bra, men man vill ju inte förstöra väskan med slaksigt, sopsaltat vatten.

Ja, snabbfästet är guld.
Jag har även tagit regnskyddet från en gammal ryggsäck som jag drar över nu när det är ganska grisigt och smutsigt regn ute. Vattentätheten på väskan är bra, men man vill ju inte förstöra väskan med slaksigt, sopsaltat vatten.
Kör med skärmar på vintern, har däremot fixat en axelrem då jag ibland byter lokal under dagen så jag kör med den som vanlig axelväska också ibland

Kör med skärmar på vintern, har däremot fixat en axelrem då jag ibland byter lokal under dagen så jag kör med den som vanlig axelväska också ibland
Har för tight mellan däck och väska för att få plats med vettiga MTB-skärmar som är lätta att ta bort. Får skaffa längre ben.

1679391755885.png

Någon som testat Lidls väskor? Nästa vecka är det dags igen

Tillbaka
Topp