Bikepacking

jofahjalm

Aktiv medlem
Bikepacking
Köra fjäderlätt för bikepacking är ju som att färgkoordinera sin utrustning ... kul men onödigt.
Ja, om man ska cykla på någon form av väg så är helt klart viketn mindre viktig. Ska man dessutom ha riktiga packväskor/packethållare är inte heller packvolymen lika viktig. Men eftersom bikepacking inte är så stort och eftersom traditionell vandringsutrustning är absurt tung kan det fortfarande vara värt att kolla in alternativen. Det är lite sjukt att det normala kan vara så otroligt suboptimalt.

jofahjalm

Aktiv medlem
Bikepacking
Sist jag var i fjällen hade jag 33 kg på ryggen. Hänt en del sen dess mao men Hilleberg i topp än alltså.

Ofta följer mindre volym med låg vikt men inte med allt såklart.
Jag gick i Jämtland med väl över 20 kg på ryggen för ett gäng år sedan då jag var mycket vältränad och det var fruktansvärt. Nu när jag har fattat att man kan bära mindre än hälften och vara bekvämare så nu är det lite mer angenämt att vandra. Hillebergtältet är nog det som sticker i ögonen på det riktiga UL-nördarna. Men jag vill inte att ett skittält som blåser sönder i fjällen och man får gå i misär tills man kommer till skydd. När man börjar få ner vikten så kan man välja något som är lite tyngre. En tranditionell ryggsäck för vandring kan väga uppåt 4 kg. Min rygga väger 900 gram. 4 kg ryggsäcken kan kanske vara bättre om man ska bära 33 kg, men om man väljer vad man ska bära med lite omsorg så kommer man aldrig bära 33 kg. Friluftprylar är lite intressant för att det är ett så stort gap mellan vad som är bra och vad som säljs i vanliga butiker.

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är nog en egen resa, där man gör turer och sen anpassar och ändrar beroende på erfarenheter. När det gäller tält så började jag med Hilleberg Nallo2 och Akto, både för fjällvandring och biketouring. Båda är bra när det är kyligt och kass väder, Akto är lite trångt i längden.

Sen blev det mkt biketouring genom Europa, och då passar inte Hilleberg alls, för tungt och för dålig ventilation.
Började med Tarptent istället, mkt bättre i ganska skyddade förhållanden, lätt och enkelt och bra ventilation, men inte så bra när det blåser mkt och regnar på fjället ---

Vid vanlig biketouring så är nog vikten inte lika viktig. Du + bike väger 100 kg ? Om du minskar 1 kg är det 1%. Så cykla då istället 1% kortare varje dag ...

Domestique

Aktiv medlem
Bikepacking
Kul!
Cyklade fyrhjulingsvägen från bron mot båtlänningen innan aktse i fjol på väg till skierfe, funderade vart man skulle ta vägen om man följde dom andra avstickarna.

Hur långt blev det?
Den går hela vägen till ett viste vid Sitojaure, men jag tältade uppe på kalfjället. Det blev väl lite drygt 20 km från Sitoälvsbron.Tar man båt över Sitojaure (går att beställa, eller ro själv vid Kungsledenöverfarten), så kan man sen fortsätta till Saltoluokta. Funderar på att göra det lite längre fram. På andra sidan Sitoälven så går det också en fyrhjulingsväg mellan vistet Guorbak och Sitojaure men den har jag inte testat än.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Exped var ju inte gratis, är det ett https://www.naturkompaniet.se/exped-airmat-ul-lite-m-2015848/ ?
Hur pumpar man upp det? Behöver man ha pump med så faller den lilla storleken bort lite :)
Verkar som man pumpar upp det likadant som deras Synmat. Dvs, en ventil för luft in, en ventil för luft ut. Du får välja om du vill blåsa själv eller ha en pump av nåt slag.
Det finns olika varianter av pump:
- Blåsa själv som sagt, men det är lite tråkigt i längden, dessutom blir det ju fuktig och otrevlig luft i liggunderlaget vet jag vissa brukar ha synpunkter på.
- En "säck" som man samlar luft i och blåser in, fungerar bra om man får in snitsen. Själv tyckte jag det var lite bökigt, så jag skaffade:
- En kudde som extraknäcker som pump! Det är som en slang ut som man fäster på in-ventilen, kudden är självuppblåsbar så den packar man upp nån minut innan så funkar den som en finfin pump sedan. Sedan när man ska sova fyller man kudden med önskad luftmängd så blir det en härlig kudde. Fast många vägrar ju kudde utan använder nån påse med kläder istället.
- Till just Airmat verkar det finnas en minipump också, som är typ samma sak som kudden fast bara en pump, och mindre då.
- Sedan finns det även, kanske inte på airmat-serien, en inbyggd pump om man väljer den varianten av liggunderlag. Då får man i princip samma funktion som med kudden (kanske också minipumpen?) att man har ett fjädrande område på underlaget där man pumpar, man får hålla för en ventil för att få in luft varje pumptag. Smidigt enligt en kollega som har ett sådant.

Se även video:

ElVikingo

Medlem
Bikepacking
Det är nog en egen resa, där man gör turer och sen anpassar och ändrar beroende på erfarenheter. När det gäller tält så började jag med Hilleberg Nallo2 och Akto, både för fjällvandring och biketouring. Båda är bra när det är kyligt och kass väder, Akto är lite trångt i längden.

Sen blev det mkt biketouring genom Europa, och då passar inte Hilleberg alls, för tungt och för dålig ventilation.
Började med Tarptent istället, mkt bättre i ganska skyddade förhållanden, lätt och enkelt och bra ventilation, men inte så bra när det blåser mkt och regnar på fjället ---

Vid vanlig biketouring så är nog vikten inte lika viktig. Du + bike väger 100 kg ? Om du minskar 1 kg är det 1%. Så cykla då istället 1% kortare varje dag ...
Beror ju på om man kör vag eller stig, på mitt äventyr fick jag bära ner 2 cyklar i något som närmastkan beskrivas som en uttorkad flodfåra med stora block. Då hade jag gärna haft 1 kg mindre, cykel plus packning var 18kg

johnboy

Medlem
Bikepacking
Lovade att återkomma med recension på pyramidtältet från Arixci. Jag beställde det i början på maj, först nu har yttertältet kommit, innetältet är fortfarande på väg. Lite drygt att det skickades i två paket, då det innebär två PostNord-avgifter.

Efter ett snabbt test i hårdast tänkbara miljö (syrénberså med gräsmatta) verkar det lovande, om än inte lika rymligt som väntat. Det kommer att funka att få in fyra Exped-liggunderlag utan några större problem, men de två yttersta får tältduken rätt nära ansiktet.

Nerpackat blev det föredömligt litet, att ytter- och innertält kommer i två separata påsar ser jag som en fördel i cykelpackningen. Vid testet tog jag en gren som mittstolpe, det funkade utmärkt. En 170 cm stolpe verkar göra jobbet bäst.

Kvalitén är såvitt jag kan bedöma bra, välsytt och allmänt bra finish. Tre tuber silicon för att ytterligare vattentäta sömmarna följde med. Hade det varit ett amerikanskt tält hade detta förmodligen passerat som genuint, nu känns det bara lite omständligt att fixa det själv.

Totalt blev det under 2000 kr för ett väldigt litet och lätt 4-perstält, hoppas att första intrycket består.
Visa bilaga 428590Visa bilaga 428591
Intressant, tack för input. Ser litet mindre ut än jag hoppats för 2 barnsfamilj. Mina paket har stått som ankomna till sverige sedan ngn månad men postnord vet inget men då kan det alltså ta sin tid🙂

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking
Vart handlar man bäst exotiska lättviktsprylar?
Bland de svenska (nåja) handlarna finns ju bikeshop som har en hel del från Naturehike. Jag inser att jag isf inte betalar för att tillverkaren skall hålla hög servicenivå, men kan kompenseras med att Bileshop enligt mig har bra service för att vara en (förmodar jag) slimmad organisation.
Invigde mitt Tagar 1p genom att coronacampa i trädgården hos riskgruppsföräldrarna igår, mycket nöjd, enkelt att sätta upp men en hel del kondens. Hade inte tid att vädra ur, men en handduk att torka av med gjorde susen. En liten microfiberhandduk kommer nog komplettera tältet framöver.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Bland de svenska (nåja) handlarna finns ju bikeshop som har en hel del från Naturehike. Jag inser att jag isf inte betalar för att tillverkaren skall hålla hög servicenivå, men kan kompenseras med att Bileshop enligt mig har bra service för att vara en (förmodar jag) slimmad organisation.
Invigde mitt Tagar 1p genom att coronacampa i trädgården hos riskgruppsföräldrarna igår, mycket nöjd, enkelt att sätta upp men en hel del kondens. Hade inte tid att vädra ur, men en handduk att torka av med gjorde susen. En liten microfiberhandduk kommer nog komplettera tältet framöver.
Naturhike känns som andra sidan linjalen, men jag har haft fel förr.

Sitter på mitt nya liggunderlag nu och väntar på att maten ska ånga klart. Känns ok, lite prassel men inte så mycket, pumpen var ingen höjdare.

johnboy

Medlem
Bikepacking
Lovade att återkomma med recension på pyramidtältet från Arixci. Jag beställde det i början på maj, först nu har yttertältet kommit, innetältet är fortfarande på väg. Lite drygt att det skickades i två paket, då det innebär två PostNord-avgifter.

Efter ett snabbt test i hårdast tänkbara miljö (syrénberså med gräsmatta) verkar det lovande, om än inte lika rymligt som väntat. Det kommer att funka att få in fyra Exped-liggunderlag utan några större problem, men de två yttersta får tältduken rätt nära ansiktet.

Nerpackat blev det föredömligt litet, att ytter- och innertält kommer i två separata påsar ser jag som en fördel i cykelpackningen. Vid testet tog jag en gren som mittstolpe, det funkade utmärkt. En 170 cm stolpe verkar göra jobbet bäst.

Kvalitén är såvitt jag kan bedöma bra, välsytt och allmänt bra finish. Tre tuber silicon för att ytterligare vattentäta sömmarna följde med. Hade det varit ett amerikanskt tält hade detta förmodligen passerat som genuint, nu känns det bara lite omständligt att fixa det själv.

Totalt blev det under 2000 kr för ett väldigt litet och lätt 4-perstält, hoppas att första intrycket består.
Visa bilaga 428590Visa bilaga 428591
Fick även jag slutligen tältet idag efter 1.5-2 mån väntan där postnord står för 5-6 veckor. Det har legat i sverige sedan mitten på juni men först för en vecka sedan fick jag betala 88kr i tullavgift. Det är bara yttertältet som kommit hittills. Innertältet postat separat är ankomstregistrerat i Sverige sedan 6v. Yttertältet känns som bra kvalitet, man får täta fogar med medskickat silikon. Jag drog linorna från ventilationshålen i toppen rakt ned till tältpinne som fäster duken och tycker att vinkeln på ventilen då verkar ok.

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
Fick även jag slutligen tältet idag efter 1.5-2 mån väntan där postnord står för 5-6 veckor. Det har legat i sverige sedan mitten på juni men först för en vecka sedan fick jag betala 88kr i tullavgift. Det är bara yttertältet som kommit hittills. Innertältet postat separat är ankomstregistrerat i Sverige sedan 6v. Yttertältet känns som bra kvalitet, man får täta fogar med medskickat silikon. Jag drog linorna från ventilationshålen i toppen rakt ned till tältpinne som fäster duken och tycker att vinkeln på ventilen då verkar ok.
Svårt att se på bilden, men dra linan från ventilen genom öglan mitt på tältduken så får du mer utrymme inuti själva tältet. De fyra medföljande linorna kan du fästa i resterande öglor för att dra ut duken ytterligare.

Mitt innertält verkar bara vara dagar bort nu. Ett bra köp för den som gillar att vänta på paket...

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
Tycker det snackas mycket om lätt utrustning, men det man har på sig är ju också av stor (sic!) vikt. Jag hojar i cykelskor, men gillar att ha sandaler när jag slår läger. Om det hällregnar brukar jag även cykla i sandalerna för att spara cykelskorna från vätan.

För många år sedan hittade jag mina absoluta favoritsandaler (Unshoes) i en amerikansk second hand-butik. Nu är sulan helt utsliten. Istället för att göra mig omaket att beställa nya från staterna tänkte jag ge mig på att snickra ihop mina egna. På tyska extremtextil.de finns lösa ark av Vibram-sula, samt en massa annat bös för sandaltillverkning.

Skära ut sulan.
IMG_20200724_200447.jpg
IMG_20200724_201838.jpg

Nita fast remmarna.
IMG_20200726_192955.jpg

Plocka fram Husqvarnan och sy fast allt, komplettera med en gammal O-ring från ett gps-fäste för lite flex.
IMG_20200727_204835.jpg

Klart, blev faktiskt bättre än originalet. Tar praktiskt taget ingen plats i packningen, samtidigt som de gör bikepackingen mycket trevligare för fötterna.
IMG_20200727_210721.jpg

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Tack! Nej, hade ett par flipflop som ständigt vek sig pga för mjuk sula. Otroligt enerverande.

Är nitarna också från extremtextil? Plankar nog ditt projekt i höst.

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
Tack! Nej, hade ett par flipflop som ständigt vek sig pga för mjuk sula. Otroligt enerverande.

Är nitarna också från extremtextil? Plankar nog ditt projekt i höst.
Japp, nitarna är därifrån, för 6-9 mm material. Dyneema 12 mm rem (sjukt seg, fick bränna hålen med en glödgad spik), gick ganska precis 1,5 meter rem till ett par sandaler.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Körde en runda med två vänner. Falun-Gbg. Vacker cykling hela vägen. 99% asfalt (typ) och mestadels trafikerade vägar.

Kombinerade nvdb på webb (där ser man grus/asfalt med trafikverket karta över antal bilar per dygn och ride with GPS för ruttplanering. Fördel med rwg är att de även har Google atreetview i sin planerings-karta. Navigerar med min Garmin 310 xt löpklocka.

Väskorna är Blackburn sadelväska (riktigt nöjd) och Lidls ram- och styrväskor. Funkar efter att jag förstärkt sömmarna.

Ingen ryggsäck, körde som på bilden. Sov ute 4 nätter och hos vänner en natt.
20200808_142321.jpg

Danne K

Medlem
Bikepacking
Köra fjäderlätt för bikepacking är ju som att färgkoordinera sin utrustning ... kul men onödigt.
Ja, det är roligt att färgkoordinera och lätt att göra det när man syr sina egna väskor 😁

IMG_20200814_201408_110.jpg

Hyfsat fjäderlätt campingutrustning har jag också men det blir ofta ganska tungt ändå, när diverse dryck ska med 😊
Vikten är för mig inte så viktig när det är cykeln som bär den (samma gäller när jag är ute med kajaken) men om det är jag som ska bära utrustningen så räknas varje gram.

Senast ändrad:

Danne K

Medlem
Bikepacking
Riktigt snyggt! Här Du En packlista? Alltid kul att jämföra
Tack.
Här har du min packlista från senaste turen (förra helgen).
Hälften av grejerna kom inte till användning p.g.a det varma och fina vädret plus att jag inte filmade så mycket med min GoPro, så t.ex extrabatterierna och den stora powerbanken kom inte till användning.
(Röd stjärna = användes ej, Gul stjärna = användes delvis)
Nu var det bara en natt som jag var ute, men listan behövs inte direkt ändras på även om jag skulle vara ute flera nätter.
(Då får i och för sig ölen stanna hemma för att ge plats åt mer mat 🙂)
Jag visste, innan jag stack iväg, att jag inte skulle behöva alla kläder som jag hade i listan, men jag tog med dem i alla fall. Då vet jag att jag får plats med allt för längre turer och att väskorna funkar med allt som jag behöver.
(Alla väskorna väger 1700g tillsammans)
Packlista-Bikepacking.jpg

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Funderar på om front rack/basket istället för att spänna allt på styret är en väg att gå. Har kört en del touring/bikepack i sommar och sneglat på om man skulle testa med att lasta i korg istället för att surra sak på sak på styret. Får en känsla av att det skulle vara smidigt och mer lättpackat och frigöra yta kring styret.

Började med att jag såg denna på K&S, kanske någon forumaktiv som kör den setupen?

Screenshot_20200619-115718_Chrome.jpg

Sneglat på till exempel Basil Portland https://www.basil.com/en/portland-front-carrier-aluminium.html

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Om du cyklar när det är mörkt kan det vara svårt att montera en lampa som dels sitter bra och dels ger bra ljus.
Med två plattor som du låser med en skruv och mutter måste det väl bli minst lika bra som i gaffelkronan? Kan du montera fram eller under, beroende på vilken lampa du har.

Men jag tycker det är spännande att bikepacking har gått ett helt varv nu med portörer, randorack och sidoväskor. Från ultralätt till glamping.

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Om du cyklar när det är mörkt kan det vara svårt att montera en lampa som dels sitter bra och dels ger bra ljus.

/Håkan
Basil-racket har ju fäste på ena staget. Att få till en lösning med lite mek känns inte som ett jätteproblem. Sen ser jag inte att det skulle vara svårare än bikepacksetup med två drybags plus mer surrat på styret.

Senast ändrad:

Amenvafan

Medlem
Bikepacking
Funderar på om front rack/basket istället för att spänna allt på styret är en väg att gå. Har kört en del touring/bikepack i sommar och sneglat på om man skulle testa med att lasta i korg istället för att surra sak på sak på styret. Får en känsla av att det skulle vara smidigt och mer lättpackat och frigöra yta kring styret.

Började med att jag såg denna på K&S, kanske någon forumaktiv som kör den setupen?

Visa bilaga 437617

Sneglat på till exempel Basil Portland https://www.basil.com/en/portland-front-carrier-aluminium.html
Kul att se ens egna hoj dyka upp i den här tråden.
Körde med denne setup Gotland runt förra sommaren...
grymt behändigt när man som sista stopp för kvällen pep in på Ica för att inhandla kvällens middag/öl/chipspåse osv och dessutom safeade upp med lite extra vatten i Pet.
Även väldigt lätt att torka strumpor/handduk osv under förd
Inget för den som jagar gram såklart men om det är mer njutning och smidigt så är det absolut en skön setup.

Frångick den dock vid årets runda, dels annan hoj och så har framkorgen fått en given ständig plats på vardagshojen.

Korgen i fråga:

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Älskar korg men har det också bara på pendelcykel. För trångt i bocken på mina andra cyklar tyvärr. Men himmel Vad Nice det är. Väl värda gram att slippa spänna loss allt varje gång man ska hämta något. Tror man sparar mer tid på att korgen är smidig att packa än man förlorar på vikten. Då kan man ha sånt man aldrig använder under tur bak och allt man kan behöva i korgen. Känns för min del optimalt. Men har som sagt bara provat max 2 mil.

Däremot påverkas ju cykelns "agilitet" en del av en tung korg. Här kommer ju hela grejen med "low trail" in. Kan bli rätt knepigt på skogsstigar med en tungt lastad korg. För mig snackar vi då typ 10 kg.

Sedan vet jag att jag kollade på pelagos korg som ser fet ut för några år sedsedan men då var den inte rekommenderad för skivbromsar. Pga. Den fäste i snabbkopplingen. Men tror inte det är så längre.

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking
korg är magiskt.
Har aldrig riktigt kommit överrens med enbart rack. Senaste 20milaturen blev det iofs en kraftig drybag på ett rack. Men det är för att jag inte hade en korg som passade just den cykeln.

Med det sagt så har jag absolut noll hastighet eller prestationsambitioner. Vill bara fika och sladda med cykeln

heffe

Aktiv medlem
Bikepacking
Gjorde en övernattare för ett par år sen med korg på pendlarcykeln, funkade fin fint, speciellt när det är dags för att proviantera lite extra inför kvällen. Körde dock med rakt styre.

20171017_094215.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer