Lovade att återkomma med recension på pyramidtältet från Arixci. Jag beställde det i början på maj, först nu har yttertältet kommit, innetältet är fortfarande på väg. Lite drygt att det skickades i två paket, då det innebär två PostNord-avgifter.
Efter ett snabbt test i hårdast tänkbara miljö (syrénberså med gräsmatta) verkar det lovande, om än inte lika rymligt som väntat. Det kommer att funka att få in fyra Exped-liggunderlag utan några större problem, men de två yttersta får tältduken rätt nära ansiktet.
Nerpackat blev det föredömligt litet, att ytter- och innertält kommer i två separata påsar ser jag som en fördel i cykelpackningen. Vid testet tog jag en gren som mittstolpe, det funkade utmärkt. En 170 cm stolpe verkar göra jobbet bäst.
Kvalitén är såvitt jag kan bedöma bra, välsytt och allmänt bra finish. Tre tuber silicon för att ytterligare vattentäta sömmarna följde med. Hade det varit ett amerikanskt tält hade detta förmodligen passerat som genuint, nu känns det bara lite omständligt att fixa det själv.
Totalt blev det under 2000 kr för ett väldigt litet och lätt 4-perstält, hoppas att första intrycket består.
Visa bilaga 428590Visa bilaga 428591