Bikepacking

DanielS

Aktiv medlem
Bikepacking
Har gjort ett försök med bike-packing den här sommaren, några frågor..

1. Hade styrväska och sadelväska som sätts fast med kardborre och remmar. Ganska omständligt att ta bort väskorna. Ganska bökigt att sätta fast färdigpackade väskor på cykeln. Är tanken att väskorna sitter kvar på cykeln under hela dagen? Och kanske även när man vilar för natten?

2. Hur gör man med packningen när man stannar till på något turist-mål och man måste lämna cykeln och gå iväg en bit? De flesta cykelväskor fungerar inte så bra att bära? Helst vill man kanske inte heller lämna väskor på cykeln på en parkeringsplats... Är det någonstans ute i skogen så är väl risken att något stjäls i praktiken minimal, men det känns ju inte bra. Låsbara packboxar som på en mc hade ju varit bra men det fungerar ju så klart inte så bra på cykel. Min dröm är touring runt Europa men då måste man ju ha någon bra lösning på detta?

3. Man blir blöt när det regnar. Jag tycker det är svårt att hålla sig torr om fötterna vid pendling, vid touring var det ännu svårare och ännu viktigare. Skoskydd hjälpte inte mycket vid ihållande regn. Några tips?

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking
Det finns en parkering vid sitoälvsbron, sen fyrhjulingsväg mot Aktse. Från den går det sen en fyrhjulingsväg upp på kalfjället som går till ett sameviste vid Sitojaure.
Kul!
Cyklade fyrhjulingsvägen från bron mot båtlänningen innan aktse i fjol på väg till skierfe, funderade vart man skulle ta vägen om man följde dom andra avstickarna.

Hur långt blev det?

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
1 Det finns lite olika lösningar på väskorna. Jag har dels det numera lite äldre klick-fix, så att väskorna går att ta av, men även numer lite modernare "harness", en fästanordning för packpåsar både fram och bak.

2 Jag har aldrig varit orolig för min cykel eller packning.

3 Regnar det blir du blöt.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
3. Man blir blöt när det regnar. Jag tycker det är svårt att hålla sig torr om fötterna vid pendling, vid touring var det ännu svårare och ännu viktigare. Skoskydd hjälpte inte mycket vid ihållande regn. Några tips?
Det är ju svårt, man får nästan räkna med att bli blöt om man inte har regnställ och gummistövlar med sig. Men sådana här gaiters är ganska schysst för att undvika att det rinner ner vatten i skorna. Sådana i kombination med skoskydd borde ju bli rätt bra.

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking
Regnbyxor som är tajta nedtill och tillräckligt långa för att gå ned över toppen på skoskydden,
har funkat bra för mig vid åtminstone pendling

En alternativ lösning, som jag själv använder sommartid tex på olika lopp, är GoreTex-sockor,
då blir iofs skorna blöta men fötterna är om inte helt torra åtminstone torrare och en hel del varmare.
Mina GoreTex-sockor har en sorts 'gummidamask' upptill som förhindrar att vattnet som rinner längs benen rinner ned i sockan.
Jag har dessutom ett par tunna coolmax-sockor i tån på GoreTex-sockorna, jag har lärt mig den hårda(blöta?) vägen att jag inte stannar för att ta på mig regnkläder innan det är för sent, alldeles för sent ibland tom (läs: när jag är genomblöt)!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Just det, tillägg till ovan knep. Det var så basic så jag tänkte inte ens på det. Ha med dig två plastpåsar, så stoppar du fötterna i dem, sedan allt ner i skorna. Då håller man fötterna torra! :)

ponx

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag kör topeak styrväska och sadelväska. De har en drygbag i så man låter väskan sitta på hojen och tar med sig drybagen. Men plånbok, mobil etc har jag alltid på min person. Jag har kört evoc bum-bag men en lite rygga funkar ju också.

Det är ju skönt att kunna ta med kläder, sovsäck osv in i tältet utan att behöva lossa på väskorna. Jag sover i tält långt ifrån andra människor vanligtvis så jag låter kök/mat/verktyg vara kvar på cykeln under natten. Jag har med en vajer och ett lås samt ett överfallslarm som jag kan rigga så att det tjuter utav helvete om någon försöker dra iväg med cykeln. Aldrig känt att jag behövt använda det dock.

DanielS

Aktiv medlem
Bikepacking
Regnbyxor som är tajta nedtill och tillräckligt långa för att gå ned över toppen på skoskydden,
har funkat bra för mig vid åtminstone pendling
Jo har ju pendlat många år och har regnklädes-kombo som fungerar skapligt. Problemet är mestadels vatten som kommer upp genom skoskydden underifrån. Eftersom jag inte nödvändigtvis måste köra SPD vid touring så kanske någon form av mer vanlig galosch skulle vara bättre?

Just det, tillägg till ovan knep. Det var så basic så jag tänkte inte ens på det. Ha med dig två plastpåsar, så stoppar du fötterna i dem, sedan allt ner i skorna. Då håller man fötterna torra! :)
Jo det är ju bra sätt att hålla sig torr. Men jag ser två problem, vid ett tillfälle när regnjackan skulle på blåste det nästan storm. Det var tillräckligt jobbigt att försöka ta på jacka och skoskydd under dom omständigheterna. Krångla med plastpåsar känns ännu jobbigare :-) Sedan vill man väl på touring gärna ha torra skor när man kommer fram och ska äta middag eller handla mat på kvällen. Men man kanske ändå måste ha ett extra par skor med så...

Jag kör topeak styrväska och sadelväska. De har en drygbag i så man låter väskan sitta på hojen och tar med sig drybagen. Men plånbok, mobil etc har jag alltid på min person. Jag har kört evoc bum-bag men en lite rygga funkar ju också.
Låter ju som en vettig men kanske lite klumpig lösning. Går det att bära dry-bag:en som en rygg-säck t ex om man behöver göra ett ärende eller kolla in någon sevärdhet? Svårt att packa lika thight också som man kan göra direkt i väskan.

Jag har med en vajer och ett lås samt ett överfallslarm som jag kan rigga så att det tjuter utav helvete om någon försöker dra iväg med cykeln. Aldrig känt att jag behövt använda det dock.
Någon sådan lösning kanske man kan ha. Kanske finns något som kan skicka ett meddelande till mobilen också? Jag tänker mig ju mer att befinna mig i bebodda trakter.

ponx

Aktiv medlem
Bikepacking
Låter ju som en vettig men kanske lite klumpig lösning. Går det att bära dry-bag:en som en rygg-säck t ex om man behöver göra ett ärende eller kolla in någon sevärdhet? Svårt att packa lika thight också som man kan göra direkt i
Varje dry bag har ju en ventil som gör att man komprimera dem väldigt bra. Om man vill kånka runt med dem på stan så är det nog lättast att ha en ryggsäck (typ en sån där man packar ner i sig själv så att man kan ha den i fickan). Själva grejen att lämna en cykel i storstan medan man går på museum är ju komplicerad. En pundare plockar ju vad som helst. Jag har sett när de rycker remmarna från en barnsits. Jag kan inte se något annat alternativ än att plocka av alla väskor och stoppa allt i en sopsäck som man sedan låser in i ett bagageskåp. Eller så skiter man i städer och håller sig i byar, där är det ju oftast helt lugnt.

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
Lovade att återkomma med recension på pyramidtältet från Arixci. Jag beställde det i början på maj, först nu har yttertältet kommit, innetältet är fortfarande på väg. Lite drygt att det skickades i två paket, då det innebär två PostNord-avgifter.

Efter ett snabbt test i hårdast tänkbara miljö (syrénberså med gräsmatta) verkar det lovande, om än inte lika rymligt som väntat. Det kommer att funka att få in fyra Exped-liggunderlag utan några större problem, men de två yttersta får tältduken rätt nära ansiktet.

Nerpackat blev det föredömligt litet, att ytter- och innertält kommer i två separata påsar ser jag som en fördel i cykelpackningen. Vid testet tog jag en gren som mittstolpe, det funkade utmärkt. En 170 cm stolpe verkar göra jobbet bäst.

Kvalitén är såvitt jag kan bedöma bra, välsytt och allmänt bra finish. Tre tuber silicon för att ytterligare vattentäta sömmarna följde med. Hade det varit ett amerikanskt tält hade detta förmodligen passerat som genuint, nu känns det bara lite omständligt att fixa det själv.

Totalt blev det under 2000 kr för ett väldigt litet och lätt 4-perstält, hoppas att första intrycket består.
IMG_20200708_142247.jpg
IMG_20200708_142722.jpg

DanielS

Aktiv medlem
Bikepacking
Varje dry bag har ju en ventil som gör att man komprimera dem väldigt bra. Om man vill kånka runt med dem på stan så är det nog lättast att ha en ryggsäck (typ en sån där man packar ner i sig själv så att man kan ha den i fickan). Själva grejen att lämna en cykel i storstan medan man går på museum är ju komplicerad. En pundare plockar ju vad som helst. Jag har sett när de rycker remmarna från en barnsits. Jag kan inte se något annat alternativ än att plocka av alla väskor och stoppa allt i en sopsäck som man sedan låser in i ett bagageskåp. Eller så skiter man i städer och håller sig i byar, där är det ju oftast helt lugnt.
Museum i storstäder är nog inte jätteintressant för mig. I så fall kan man nog som du säger låsa in grejer i förvaringsskåp eller så tar man ett hotellrum. Men det finns ju tillfällen då man kanske vill in på en mataffär, restaurang, slott, vingård eller liknande där man inte har cykeln inom synhåll. Då kan ju en sån ryggsäck du beskriver göra att man kan plocka med sig den del av packningen man absolut inte vill bli av med.

Försöker mest få en känsla för avvägningen mellan noja och pragmatisk försiktighet...

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Museum i storstäder är nog inte jätteintressant för mig. I så fall kan man nog som du säger låsa in grejer i förvaringsskåp eller så tar man ett hotellrum. Men det finns ju tillfällen då man kanske vill in på en mataffär, restaurang, slott, vingård eller liknande där man inte har cykeln inom synhåll. Då kan ju en sån ryggsäck du beskriver göra att man kan plocka med sig den del av packningen man absolut inte vill bli av med.

Försöker mest få en känsla för avvägningen mellan noja och pragmatisk försiktighet...
Garmin Edge mest avancerade modeller har en funktion "bike alarm" som känner via accelerometer om någon är och rör cykeln. Det krävs bluetooth-uppkoppling till telefonen. Så det är ju lite begränsad räckvidd, minst sagt. Det fungerar fint om man är på macken och ska handla glass, men går man in i en stormarknad och ska bunkra upp matförrådet fungerar det mindre bra. (Förutom att det börjar pipa om cykeldatorn när någon rör hojen men den finessen är jag lite skeptisk till av olika anledningar)

Men finessen är intressant. Känns svårt att komma på någon bra lösning för att fjärrvarna dock!? Kanske bättre med något riktigt larm på cykeln isf som tutar lite mer ordentligt.

Foxis

Aktiv medlem
Bikepacking
Problemet med cykeltjuvar är att de numera verkar helt orädda. Så vet ej tusan om larm hjälper. Vid ett tillfälle bevittnade en kollega hur en skurk helt sonika gick lös på lås utanför fönstret till mötesrummet, mitt på ljusan dag, mitt i Stockholm. Cykeln var borta innan han hann ut, och polis var inte att tala om.

Det är väl sådant man funderar över inför både camping- och DH-resor... :/

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har olika varianter av Exped. På sommaren och minimalt med packvolym är AirMat. Går utan problem ned i ryggfickan.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Kommer inte ihåg märke på mina på rak arm, men luftvarianten som blåser upp sig själva tar lite plats och är rätt behagliga att ligga på. Finns från överkomligt till jättedyrt.
Jag har ett https://www.outnorth.se/sydvang/burfjord-foam-sleeping-mat som blåser upp sig själv och som får hänga med i bilen men på cykeln tar det onekligen onödigt med plats.

Exped var ju inte gratis, är det ett https://www.naturkompaniet.se/exped-airmat-ul-lite-m-2015848/ ?
Hur pumpar man upp det? Behöver man ha pump med så faller den lilla storleken bort lite :)

ponx

Aktiv medlem
Bikepacking
Sea to summit UL insulated. Lätt, inte så stort, fås med sån där uppblåsningspåse och går snabbt att blåsa upp och tömma. Sover kanonbra på det också. Det finns ett utan isolering också och det är ju sjukt litet men ska vara lite kallare och framför allt prasslar det när man vänder sig. Jag upplever inte alls att mitt gör det.

Bikepacking
Jag har ett https://www.outnorth.se/sydvang/burfjord-foam-sleeping-mat som blåser upp sig själv och som får hänga med i bilen men på cykeln tar det onekligen onödigt med plats.

Exped var ju inte gratis, är det ett https://www.naturkompaniet.se/exped-airmat-ul-lite-m-2015848/ ?
Hur pumpar man upp det? Behöver man ha pump med så faller den lilla storleken bort lite :)
Vet inte hur airmat UL fungerar, men deras downmat och synmat har iaf en tunn påse som man använder som pump. Nu har väl airmat ingen isolering som möglar ihop fullständigt om man inte torkar ur det efter användning, så då kanske man helt enkelt får göra andningsövningar för att få lite dämpning?
Har själv ett downmat som fungerar bra året om, och så har jag ett annat liggunderlag som är mer kroppsformat och tar mindre plats, men det är kallare då det nästan helt saknar isolering. Det senare får man också flåsa igång...

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
På tips härifrån så slutade det med en Synmat UL, dyr (ca 1500 på Addnature tror jag) men lätt smidig och isolerad. Räknar med att det fyller mitt behov från vår till höst sen håller jag mig inomhus. Smidig att fylla med pumpsäcken och enkel att tömma.

Jag har en billigt osiolerad luftmadrass från Everest (stadium). Måtten är ungefär samma (bredd/längd). Exped kostar nästan 4ggr så mycket. Men då är det isolerat, väger lite lite mindre är tjockare, bekvämare och enklare att både fylla och tömma. Det har två eller tre fler kanaler så man ligger skönare. Men everest funkar det med.

ponx

Aktiv medlem
Bikepacking
Vikten är ju rätt ointressant för bikepacking, måtten är ju det intressanta. Cykeln blir ju en pråm oavsett om man har ett liggunderlag som väger ett kilo eller 500g.

moros

Aktiv medlem
Bikepacking

21x9, frågan är om man bara kommer bli sur för man inte la de sista pengarna till Exped eller sts..
Kolla två saker, om du kan kolla i butik. Prasselfaktor? Högt prassel på vissa madrasser, drygt. Personligen gillar jag längsgående.

21x9, frågan är om man bara kommer bli sur för man inte la de sista pengarna till Exped eller sts..
Har inte kollat specarna men jag tänker att en XXL för 300 är nog snarlik. Eller typ 200 till för att få ett oisolerat exped airmat. Annars är det där nog bara en egenbrandad kinaprodukt som du antagligen kan köpa billigare på tyska Amazon (gissar jag på). Kan du kolla den i butik, så kolla prasselfaktorn. Vissa förespråkar längsgående kanaler för att man ligger stabilare.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Kolla två saker, om du kan kolla i butik. Prasselfaktor? Högt prassel på vissa madrasser, drygt. Personligen gillar jag längsgående.

Har inte kollat specarna men jag tänker att en XXL för 300 är nog snarlik. Eller typ 200 till för att få ett oisolerat exped airmat. Annars är det där nog bara en egenbrandad kinaprodukt som du antagligen kan köpa billigare på tyska Amazon (gissar jag på). Kan du kolla den i butik, så kolla prasselfaktorn. Vissa förespråkar längsgående kanaler för att man ligger stabilare.
Ja det är klart Kina men behöver imorgon typ :)
Naturkompaniet hade Exped för 1200 annars vet jag inte var jag kan handla över disk. Prasselfaktorn ska kollas.

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Xxl? De har ju bra utbud. Stadium? Intersport körde 20% på outdoor i helgen, kankse fortfarande.

Vissa av Friluftsvaror är inte alls högt prissatta jämfört med kinasaker från andra ställen. Vissa är helt tokiga.

jofahjalm

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har inte velat erkänna det tidigare, men jag har gått och blivit lättviktvandrare i smyg. Den bästa med detta har varit att skratta åt den här tråden...

Raggamuffin: Om du ska ha Cadillacen av liggerunderlag så köper du ett Therm-a-Rest. För 3-säsonganvädning så är förmodligen en varian av neoair xlite bäst. Uberliteverisonen går sönder av att man tittar på den. Det är också maxxat för att dom låter så högt när man vänder på sig att barnfamiljer i närliggande tält klagar

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har inte velat erkänna det tidigare, men jag har gått och blivit lättviktvandrare i smyg. Den bästa med detta har varit att skratta åt den här tråden..
Ja jag vet var det här barkar hän om jag får smak för det igen. För den här turen har jag grävt fram grejer som inte sett solen sen - 96. Inte ens tältpinnar i titan. :)

Cadillac får nog vänta lite, kostar ju som en kolfiberfälg :)

Det blir en lunchrunda på närmsta köpcenter och spana, annars får jag sova utan 🙄 eller byta tältet mot vindskydd. Få sådana på tänkt rutt dock.

revben

Aktiv medlem
Bikepacking
För 3-säsonganvädning så är förmodligen en varian av neoair xlite bäst. Uberliteverisonen går sönder av att man tittar på den. Det är också maxxat för att dom låter så högt när man vänder på sig att barnfamiljer i närliggande tält klagar
Läste detta också innan jag köpte ett, det prasslar som fan och går sönder om det blåser för mycket typ.
Men det varken prasslar så det stör någon och det är fortfarande helt efter kanske 40-50 nätter, kanske fler, har inte räknat.
Däremot är det en jävligt bra grej, lätt, kompakt och bekvämt. (Fattar att jag jinxat mitt liggunderlag och att det kommer paja i helgen).

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Expedarna är ganska tysta. Hade väl i alla fall också tidigare kvalitetsproblem enligt äldre inlägg i tråden. Men kanske löst nu. Standardvarianterna har 5 års garanti, UL tyvärr bara 2

jofahjalm

Aktiv medlem
Bikepacking
Vart handlar man bäst exotiska lättviktsprylar?
https://backpackinglight.se/ och https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/ är mycket bra. Det står vikter för allt. Den brittiska sidan har jävligt långa leveranstider p.g.a. COVID-19 och decimerad postnord. Så det tar nästan en månad. Backpackingligt är snabba. Jag åker för att vandra kugnsleden imorgon och kommer då bära max 10 kg med 4 dagars mat i ryggan. Självklart har jag vägt varje pryl indivudellt på en bordsvåg och gjort en packlista i autismspektrumets periferi https://lighterpack.com/r/0hwg2a

Nu när jag har outat mig själv så vill jag även posta:

IMG_1192.jpg

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag åker för att vandra kugnsleden imorgon och kommer då bära max 10 kg med 4 dagars mat i ryggan. Självklart har jag vägt varje pryl indivudellt på en bordsvåg och gjort en packlista i autismspektrumet periferi https://lighterpack.com/r/0hwg2a

Nu när jag har outat mig själv
Det saknas åtminstone en sak i listan; den uppmätta lagringskapaciteten i din Nitecore NB10000 Power bank
dvs uppmätt mAh/g 😉

jofahjalm

Aktiv medlem
Bikepacking
Det saknas åtminstone en sak i listan; den uppmätta lagringskapaciteten i din Nitecore NB10000 Power bank
dvs uppmätt mAh/g 😉
Haha, verkligen. Jag köpte den i tron om att det borde vara hög kvalitet, men har inte verifierat den. Använder inte mobilien tillräckligt mycket för att ha kunnat ladda under den på en av de vandringarna jag har gjort, så det blir först nu den kan få bekänna färg.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer