Bikepacking

weldion

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har toptube- och sadelväskan, samt den stärre 4,5L ramväskan för vardagsbestyr. Upplever kvaliteten som bra, men där den har ”lappar” över dragkedjorna verkar den du tittar på istället ha löst det bättre/mindre fladdrigt med vattentät dragkedja.
Finns recension av Daniel Breece på bicycling.se med har jag för mig.
Nu så är 2.7 litersväskan beställd. Återkommer med intryck!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Idag fick jag två paket med mestadels touring-grejjer...
Så nu ska pendlaren byggas om till touringhoj över sommaren. Tråkigt nog har sommarplanerna ändrats så det blir ingen touring :( men några korta turer (nån dag) räknar jag med iaf. Premiär på fredag ska det bli.

_1020414.jpg

Surly ECR-gaffel, med tillhörande Ritchey lagerbana.
Skärmar och lowrider.
Igaro D2 (Pro) och ett drev för att få 4T lättare utväxling med tung packning.
Axelkonvertare, TA (15) till QR, så jag kan använda mitt dynamohjul på gaffeln.
Punkteringslagningskit x2.

_1020423.jpg

Den här prytteln var ju imponerande, väger mer än den ser ut. Man fick med piggy-back-terminaler för SON-hub så man kan ha både denna och lyse inkopplat. Det blir till att premiära den här redan imorrn, lite nyfiken på om den fungerar bra.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Spännande med en D2! Ser framemot recension.
Nu har jag testat lite. Har inte rätt kablar så jag kan inte koppla in min USB-diagnostik-grunka och mäta allt korrekt. USB-C-kabel utbudet får utökas lite, en C-hane till A-hona + C-hane till Micro-hane måste införskaffas.

Men hur som helst, en snabbrecension här då.

Storleken på den är ju fantastisk. Hade den varit en gnutta mindre hade den faktiskt fått plats i styrröret! (är man redo att fila lite på kanterna så borde det gå att få dit den) (synd de inte gjorde formfaktorn lite annorlunda så hade det gått). Men jag föredrar å andra sidan att ha den tillgänglig så man kan se diagnostik-lampan där och koppla in/ur som man vill. För denna testtur satte jag den med dubbelhäftande tejp vid stammen bara :)

Började med att koppla den direkt till min Garmin Edge 1000. Det är ett bra test då Garminen genast börjar protestera om den inte får (tillräckligt) med laddning, det piper och har sig så man märker ju det tydligt. En halvtimmes cykling laddade upp min Edge 1000 med 15%. Det med full ljusstyrka och kartan uppe! Känns bra.

Testade också med en (billig) powerbank och det funkade också bra. Det är väl så man oftast kommer använda det. Ladda en powerbank så man kan ladda sina grejjer över natten sedan när man sover.

Det hänger väl dock mycket på navet också, har ett SON 28 och den laddar vid ca 12 km/h. Sedan ska den här Igaro D2 Pro vara bra på att upprätthålla laddning och återstarta och allt möjligt. Det har jag inte så mycket uppfattning om det funkade bättre eller sämre än min förra lösning med betydligt billigare grejjer.

Så det känns bra detta! Det här är en bra och robust lösning som man kan lita på. Nu krävs bara tid för touring. Det är ju det svåraste att få till.

_1020431.jpg IMG_20200527_134506.jpg

iMats

Aktiv medlem
Bikepacking
Just det ja... hade min bikepackingpremiär på flygaredagen. Blev även premiär och test av väskor, tält och quilt. Konstaterade att jag behöver mer packutrymme för det blev väldigt minimalistiskt och hade gärna fått med en varmare jacka, blev lite kallt framåt kvällen. Det mesta funkade bra men några mindre bra grejer. Mina rutter visade sig inte funka i gpsen men kom ihåg rätt bra ändå så behövde inte kolla karta så många gånger. Sämst var att morgonkaffet uteblev pga att gasen hade läckt ur behållaren över vintern. Behållaren var nästan full sista gången den användes i höstas.

Sammanfattningsvis mycket trevligt. Lyckades få till en fin rutt till målet med i princip bara grusväg och lite snabbare och närmare väg hem på mestadels lågtrafikerade små slingriga asfalterade vägar.

IMG_0365.jpeg

Allgunnen ganska nära Lammhult, Småland.

Senast ändrad:

heffe

Aktiv medlem
Bikepacking
Nu har jag testat lite. Har inte rätt kablar så jag kan inte koppla in min USB-diagnostik-grunka och mäta allt korrekt. USB-C-kabel utbudet får utökas lite, en C-hane till A-hona + C-hane till Micro-hane måste införskaffas.

Men hur som helst, en snabbrecension här då.

Storleken på den är ju fantastisk. Hade den varit en gnutta mindre hade den faktiskt fått plats i styrröret! (är man redo att fila lite på kanterna så borde det gå att få dit den) (synd de inte gjorde formfaktorn lite annorlunda så hade det gått). Men jag föredrar å andra sidan att ha den tillgänglig så man kan se diagnostik-lampan där och koppla in/ur som man vill. För denna testtur satte jag den med dubbelhäftande tejp vid stammen bara :)

Började med att koppla den direkt till min Garmin Edge 1000. Det är ett bra test då Garminen genast börjar protestera om den inte får (tillräckligt) med laddning, det piper och har sig så man märker ju det tydligt. En halvtimmes cykling laddade upp min Edge 1000 med 15%. Det med full ljusstyrka och kartan uppe! Känns bra.

Testade också med en (billig) powerbank och det funkade också bra. Det är väl så man oftast kommer använda det. Ladda en powerbank så man kan ladda sina grejjer över natten sedan när man sover.

Det hänger väl dock mycket på navet också, har ett SON 28 och den laddar vid ca 12 km/h. Sedan ska den här Igaro D2 Pro vara bra på att upprätthålla laddning och återstarta och allt möjligt. Det har jag inte så mycket uppfattning om det funkade bättre eller sämre än min förra lösning med betydligt billigare grejjer.

Så det känns bra detta! Det här är en bra och robust lösning som man kan lita på. Nu krävs bara tid för touring. Det är ju det svåraste att få till.

Visa bilaga 419911 Visa bilaga 419912
Cool! Får se när cykelkontot tillåter en investering, ska bli spännande att se hur deras egna lampa kommer att bli också.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Nuså har jag konverterat hojen till touring! :) Först en liten disclaimer. Det var inte tänkt jag skulle bygga om denna hoj till touring-hoj igen. Hade en annan gaffel/lowrider/dynamohjul för två år sedan. Skaffade då min Fargo och tänkte ha den till "allt", mest lite åt bikepacking kanske. Men som ren touring-hoj är denna bättre! Har kommit på att ren bikepacking är inget för mig. Minimalt med grejjer. Jag vill ha en riktig touring-hoj så man får med sig alla prylar och slipper ryggsäck.

Så nu är vi tillbaka där igen med nya (bättre och mer passande) grejjer! Den här gaffeln har otroligt mycket fästpunkter. Väldigt bra att den har fäste för en sådan enkel typ av lowrider. Ser lite fånigt ut med "bara" 54mm däck (den klarar 3") och att skärmen sitter så högt. Får se om jag ska sänka den eller om det bara kommer se lika dumt ut det med. Men helgrym är den iaf, No limits!! :)

_1020441.jpg

_1020445.jpg

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Har kommit på att ren bikepacking är inget för mig. Minimalt med grejjer. Jag vill ha en riktig touring-hoj så man får med sig alla prylar och slipper ryggsäck.
Jag med, har nu lite av en kompromiss. Behöver pakethållare bak för att få med allt, men har skippat lowriders och väskor fram och använder istället en enkel och lätt drybag under styret.
.
b73.jpg

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking
Nuså har jag konverterat hojen till touring! :) Först en liten disclaimer. Det var inte tänkt jag skulle bygga om denna hoj till touring-hoj igen. Hade en annan gaffel/lowrider/dynamohjul för två år sedan. Skaffade då min Fargo och tänkte ha den till "allt", mest lite åt bikepacking kanske. Men som ren touring-hoj är denna bättre! Har kommit på att ren bikepacking är inget för mig. Minimalt med grejjer. Jag vill ha en riktig touring-hoj så man får med sig alla prylar och slipper ryggsäck.

Så nu är vi tillbaka där igen med nya (bättre och mer passande) grejjer! Den här gaffeln har otroligt mycket fästpunkter. Väldigt bra att den har fäste för en sådan enkel typ av lowrider. Ser lite fånigt ut med "bara" 54mm däck (den klarar 3") och att skärmen sitter så högt. Får se om jag ska sänka den eller om det bara kommer se lika dumt ut det med. Men helgrym är den iaf, No limits!! :)
Ifall du vill flytta ner skärmen så tror jag att Problem solvers Fender flute är ett bra alternativ. Det var typ det jag kom fram till när jag tittade på att ha skärmar med en dämparkompenserad gaffel tidigare

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag med, har nu lite av en kompromiss. Behöver pakethållare bak för att få med allt, men har skippat lowriders och väskor fram och använder istället en enkel och lätt drybag under styret.
Ok, jo det där funkar ju, ungefär sådär Fargon ser ut fast med anything bags på gaffeln. Det är ju bra med "bikepacking" om man cyklar på stökigare underlag än grus. Men personligen är det inte riktigt min melodi (på touring då alltså menar jag, annars cyklar jag precis allt). Men det är ju bra det finns olika koncept. Man kan ta sin racer och spänna på väskor. Eller cykla med vandringsrygga, låg bakom två sådana idag :) allt funkar ju nu när det finns så mycket att välja på :)

Ifall du vill flytta ner skärmen så tror jag att Problem solvers Fender flute är ett bra alternativ. Det var typ det jag kom fram till när jag tittade på att ha skärmar med en dämparkompenserad gaffel tidigare
Ok, tack för tips. Ja jag får nog flytta ner den. Det ser inte klokt ut :)

Mitt sista bidrag i denna tråd då får bli denna bild från vår avdelningsaktivitet fredag/lördag. Kan inte haft mer tur med vädret!! Vi var några som valde att campa över och givetvis tog jag vara på tillfället att göra en kort cykeltouring :)

IMG_6848.jpg

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
En långsam dag i vila funkar det nog bra med solcellsladdning, men för att hoja i skogen så ska du nog ha det mer som en gimmick.

heffe

Aktiv medlem
Bikepacking
Är det någon som kör med solcellsladdare?
Hur effekt behöver man för att det ska bli praktiskt att ladda mobilen och sin 1030?
Själv kör jag med navdynamo och har klarat mig med det. otippat nog(?) så vann en laddare från Kjell & Co Testfaktas test förra månaden. Den är lite i största laget och inte helt enkel att få plats med på hojen om en inte kör med pakethållare om en vill använda den under cykling. 899 är lite i överkant för att jag ska överväga det i nuläget.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
En långsam dag i vila funkar det nog bra med solcellsladdning, men för att hoja i skogen så ska du nog ha det mer som en gimmick.
Det är landsväg som gäller och tanken var väl att ladda när man isåfall är klar för dagen.

Själv kör jag med navdynamo och har klarat mig med det. otippat nog(?) så vann en laddare från Kjell & Co Testfaktas test förra månaden. Den är lite i största laget och inte helt enkel att få plats med på hojen om en inte kör med pakethållare om en vill använda den under cykling. 899 är lite i överkant för att jag ska överväga det i nuläget.

Navdynamo har jag redan valt bort. Bra länk, verkar som man åker på powerbank ändå, kanske klarar sig med bara den i de flesta fall.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Speciellt på landsväg så är navdynamo the shish! I skogen så kan det vara lite bökigt att komma upp i vettiga farter, men på landsväg kan man till och med köra med SONdeluxe, som snor typ 3W av din effekt. Nu har du säkert övervägt det här men det kan vara för andra som kommer till tråden senare!

SON28 för grusväg och lätt off-road, SONdeluxe för landsväg.

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag testade solcellsladdare ett tag förut. En sådan rätt bra Goal Zero-produkt. Det funkade inge vidare tyckte jag, även fast det var soliga dagar.
Nabendynamo ist das sheitt!

Bikepacking
Jag köpte precis en solcellsladdare för sommarens off-grid aktiviteter. Normalt brukar det bli lite hotell då och då men i sommar tror jag det blir mer tält än vanligt. Jag köpte en Anker 21W, den väger knappt 500g och är väl stor som en ipad typ. Under högsol laddar den mobilen som en snabbladdare, d v s ger ca 2A. Men det går snabbt nerför när molnen dyker upp... Ska man vara offgrid en vecka och använda mobilen för navigering behöver man nåt sånt med sig, har man tillgång till eluttag en natt av tre eller så kan man lika gärna ha en 15000mAh powerbank på ca 300-350g, kan jag tycka. Ymmv.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Powerbank känns ju vettigare, men det är nåt med känslan över att det är begränsat.
Kommer hålla mig i södra Sverige så en camping var tredje natt är ju enkelt.

johnboy

Medlem
Bikepacking
Efter mer efterforskning så landade jag i att följa NotReallyGundes tips på kinatältet ovan. Hittade några användare som hade erfarenhet av dyrare amerikanska tält och kunde jämföra, enligt dem så verkade Arixci-tältet funka lika bra. Med yttertält och fyra personers innertält blev det 1600, då tillkommer såklart en del i avgifter och tull (precis som för ett amerikanskt). Det dröjer några veckor innan det kommer fram, men återkommer med recension då.

Jag är har mina dubier om aliexpress, men det är ju synd att ha fördomar utan att ha testat.
[/QUOTE]
Hur har det gått för dig med tältköpet, har det kommit fram? Jag beställde idag samma som du

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Jomenvisst, testade lite bikepacking igår med mina Anything-cage. Inte så tokigt ändå faktiskt. Då kan man ha sina vattenflaskor i ramtriangeln och ändå kunna få med sig lite packning. Dessutom bra med låg vikt. De sitter ju väldigt bra också så inga problem att ta något hopp när det dyker upp :)

IMG_20200601_143019.jpg

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
[/QUOTE]
Hur har det gått för dig med tältköpet, har det kommit fram? Jag beställde idag samma som du
[/QUOTE]

Nej, det har inte kommit fram, verkar gå rätt långsamt. Var istället ute i helgen och konstaterade att en 2-månaders bäbis uppenbarligen är mer än en halv person; vårt Mountain Hardware 3,5 pers-tält kändes väldigt trångt :)

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Vad tyckte du om modellen? jag såg din tidigare länk till ebay men tvekade då det ser ut som den upptill saknar sen där huvformen och möjlighet att dra åt kring huvudet när kallt. Kanske har jag helt fel.
japp, det är ju en quilt som det så fint heter på engelska. Sovsäckstäcke kanske på svenska? Jag resonerade som så att jag kommer ha den som sommarsäck och kanske senvår och tidig höst och kompletterar med buff/mössa och tröja/jacka i värsta fall. Men kul att höra dina erfarenheter Desmo om du hunnit testa den?
Min verkar ju mest åka runt hos posten...:)

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
japp, det är ju en quilt som det så fint heter på engelska. Sovsäckstäcke kanske på svenska? Jag resonerade som så att jag kommer ha den som sommarsäck och kanske senvår och tidig höst och kompletterar med buff/mössa och tröja/jacka i värsta fall. Men kul att höra dina erfarenheter Desmo om du hunnit testa den?
Min verkar ju mest åka runt hos posten...:)
Jag sov faktiskt första natten i natt. Så det var nog en ganska varm natt. Jag upptäckte att jag gärna "glider" ur sovtäcket eftersom man inte "fastnar" i en huva. Säkert en vanesak. Den var även ganska snäv för fötterna. Jag är ganska varmblodig av mig, men tyckte ändå jag var lite kall i natt i tält. Ska sova i tält i natt igen (tältar på tomten med barnen). Får se om jag har samma känsla imorgon.
Själv tänker jag att jag har med mig en dunjacka om jag ska ut på riktigt för att förstärka vid behov.

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag sov faktiskt första natten i natt. Så det var nog en ganska varm natt. Jag upptäckte att jag gärna "glider" ur sovtäcket eftersom man inte "fastnar" i en huva. Säkert en vanesak. Den var även ganska snäv för fötterna. Jag är ganska varmblodig av mig, men tyckte ändå jag var lite kall i natt i tält. Ska sova i tält i natt igen (tältar på tomten med barnen). Får se om jag har samma känsla imorgon.
Själv tänker jag att jag har med mig en dunjacka om jag ska ut på riktigt för att förstärka vid behov.
Jag sov andra natten i natt. Och hade det bekvämare. Så jag kommer bli nöjd med sovsäcken. Hade jag kunnat välja hade jag velat ha huva.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Nu precis efter midsommar blir det lite klassisk touring med barnvagn, väskor och hela konkarongen. Men när vi kommer hem så hoppas jag att det väntar lite nya delar och en ny ram att bygga på. Men det som saknas är hjul... Vad för hjul ska man ha som är kul att cykla grus- och skogsväg med? Kanske blir lite stigar också, men jag skulle gissa att det blir mer asfalt än stig. Det är ju kul med lite högre profil, men jag kan även tänka mig att bygga hjul själv när mörkret faller, och nu är jag mer intresserad av att komma ut. Wheelproject kan bygga ett par DT 411 assymetriska, med DT240s för typ €570, är det vettigt? Jag är rätt tung på 85kg och inte världens smuttaste cyklist, så jag vill gärna ha lite ekrar.

Alla hjul jag har hemma har blivit omsprunga av tiden. Fälgbroms och snabbkoppling är inte längre framtiden!

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer